Itse suosin suoraa osake/warrantti sijoittamista jolloin itse on oman onnensa seppä. Rahasto sijoittaminen on hyvä silloin, kun alkupääomaa ei ole riittävästi (min. 5000€) suoriin osakesijoituksiin. Eli ei saa tarpeeksi hajautusta /kaupankäyntikulut ja säilytysmaksut tulevat suhteessa liian suuriksi. Tai sitten ei ole minkään näköistä markkinatuntemusta / kiinnostusta seurata omia sijoituksiaan vaan mielummin jättää sen "ammattilaisille". Tai haluaa sijoittaa globaalisti markkinoille joihin ei pysty muuten kustannustehokkaasti sijoittamaan.
Rahastoissa kulut syövät tuottoa rankalla kädellä ja osingotkaan eivät tipu itselle. Yksi asia pitää muitaa rahastojen myyntipuheista: Useimmiten rahastojen vertailuindeksinä käytetään ei osinkokorjattua indeksiä jolloin saa olla varsinanen tumpelo salkunhoitaja ettei voita indeksiä. Jos kerran pankkien rahastot ovat niin hyviä tuloksen tekijöitä kun annetaan ymmärtää, niin miksi pankki ei sijoita kaikkia ylimääräisiä rahojaan itse niihin?! Aivan - rahastot ovat tyhmien tavalliseten kansalaisten huiputuskeino jolla pankki saa tuottoa ilman omaa riskiä. Onneksi voi sijoittaa suoraan pankkien osakkesiin:D Parhaimpia rahastoyhtiöitä IMO ovat Seligson, Odin ja FIM.
Tässä hyvä ketju liittyen aiheeseen Kauppalehden foorumilta.
Onnea sijoitusuralle!
PS. kuuma vinkki niille jotka jotain sijoittamisesta tietävät 5HNOEW105T :thumbs: