Rahastosäästäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja twinlab
  • Aloitettu Aloitettu
jarre55 sanoi:
Vapaaehtoinen eläkevakuutus mielummin kuin rahastosäästö. Saat vielä(kin) verohyötyäkin, vaikka menivät sitä lakia rukkaamaan. Esim. 20-30 euroa eläkevakuutukseen joka kuukausi, ja 60-vuotiaana olet onnellinen nuorena tekemästäsi ratkaisusta.

Mitä tämä verohyöty on? Tai siis oon vielä näin alaikäisenä vähän pihalla veroasioista. Eli mitä se hyöty on käytännössä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
urkki sanoi:
Tuota ei nyt missään nimessä kannata ottaa yleiseksi ohjenuoraksi. Yhteinen tekijä osakkeilla rikastuneille suursijoittajille on, että tappiot realisoidaan ajoissa ja annetaan voittojen lihottaa itseään (toki otetaan huomioon markkinatilanne voittojen kotiutuksessa). Piensijoittajat tuntuvat tekevän päinvastoin eli heti kun tulee 10% voittoa niin myydään ja ollaan tyytyväisiä nerokkaaseen sijoitukseen, mutta samalla pidetään vuositolkulla salkussa reilusti tappiolla olevia osakkeita toivoen että ne joskus nousee...

Toisaalta saatoit myöskin tarkoittaa, että varsinkin korkean riskin sijoituksissa pitää olla kärsivällinen eikä pelästyä normaalin varianssin mukaisesta kurssin heilumisesta suuntaan tai toiseen. Rahastoihin olen sijoittanut ainoastaan, kun suorat sijoitukset eivät ole syystä tai toisesta järkeviä. Mulla on esim. Puolaan sijoittavaa rahastoa, jonka annan lihoa vielä nykyisillä näkymillä vuosia vaikka voittojakin on jo mukavasti tullut. Rahaston kulutkin pysyvät järkevinä kun ei turhaan ota rahoja ulos ja sijoita uudestaan...


En tarkoittanut sitä että odotetaan ikuisesti jospa se vaikka sieltä nousisi. Mutta onhan nuo rahastot enemmänkin sellaisia, että ne sieltä pohjalta myös nousevat kun sijoitukset on hajautettu moneen paikkaan, eli ei ehkä ihan niin kiireesti kannata myydä mitä esim. yksittäistä osaketta.

Tosin mun rahamäärät on suht pieniä, joten mitään järjettömiä tappioita ei pääse tulemaan. Ja jos nyt kurssit yleisesti lähtee kovasti laskemaan, niin myyn kaiken pois, muuten saavat lihota siellä lihoamisensa.

Totta on kyllä tuo, että liikaa ei kannata niitä rahoja rahastosta toiseen siirrellä.
 
Agony sanoi:
Tai jos ihan realistisesti miettii, kurssivaihtelut ovat satunnaisia, eikä niitä pitäisi pystyä ennustamaan etukäteen. Joten perinteisen rahoitusteorian mukaan tuo mitä mainitsit yllä ei pidä paikkaansa.

En ole mikään ekonomi, mutta ei kai kurssit sentään ihan satunnaisia ole? Tuohan tarkoittaisi sitä, että on aivan sama mitä osakkeita ostaa sillä arvot vaihtelisivat jokaisessa ihan randomina. Eihän näin voi olla. Jos firma A:lla hakannut kasvavaa voittoa 3 vuotta peräkkäin, niin eikö ole todennäköistä seuraavan vuodenkin olevan hyvä? Toisaalta jos firma B toimii alalla joka kuolee kohta, ja lafka on tehnyt tappiota 3 vuotta, niin sijoituskohteena se ei oikein vakuuta.

Kurssien ennustaminen etukäteen on toki vaikeata. Muutenhan Suomi olisi täynnä miljonäärejä. Silti on ihmisiä, jotka kykenevät pitkällä aikavälillä tekemään suuriakin voittoja. Tietenkin auttaa, mitä enemmän on sisäpiirin tietoa, mutta kyllä osaava jamppa pystyy selvittelemään tulevaisuutta myös lehtien, osavuosikatsauksien ja menneiden tuloksien perusteella. Toki voin olla väärässäkin, mutta näin minä olen itselleni asian selittänyt. Tosin multa puuttuu vieliäkin se eka miljoona :D
 
kodari76 sanoi:
En ole mikään ekonomi, mutta ei kai kurssit sentään ihan satunnaisia ole? Tuohan tarkoittaisi sitä, että on aivan sama mitä osakkeita ostaa sillä arvot vaihtelisivat jokaisessa ihan randomina...

Pitkälle aikavälille ennusteita on hieman helpompi tehdä, mutta lyhyelle periodille (tunti/päivä) tuo random walk on ihan hyvä estimaatti, koska osakkeiden tuotot jakautuvat lähes normaalijakauman mukaan. Tuo lyhyen periodin ennustamisen vaikeus tulee siitä, että kaikkia muuttujia ei mitenkään saada malleihin mukaan. Esim. Nokian hintaan seuraavan tunnin aikana vaikuttaa euro/taalakurssi, Nokian kilpailijoiden tulokset/ennusteet/lausunnot, isot myynti/osto- toimeksiannot, maailmantilanteen uutiset jne.. Kaikkia mahdollisia muuttujia ei mitenkään voida saada malliin mukaan, kun taas pitkän aikavälin ennusteet perustuvat "koviin lukuihin", fundamentteihin. Tietenkin myös pitkän aikavälin ennusteisiin sisältyy estimaatteja ja valistuneita arvauksia, mitään täsmätiedettä tämä ei ole.

Lyhyen perspektiivin analyysejä voi koittaa tehdä esim. teknisen analyysin (TA) keinoin jos uskoo, että mennyt kurssikehitys kuvastaa jotenkin tulevaisuutta. Teknisellä analyysillä on vannoutuneet kannattajansa kun taas toiset pitävät sitä ihan huuhaana. TA:sta juttua esim. täällä.

Päiväkaupankäynti (day treidaus) perustuu juuri siihen, että sijoittaja pystyy mielestään tietämään/arvaamaan osakkeen päivän sisäisen kurssikehityksen.
 
urkki sanoi:
Tuota ei nyt missään nimessä kannata ottaa yleiseksi ohjenuoraksi. Yhteinen tekijä osakkeilla rikastuneille suursijoittajille on, että tappiot realisoidaan ajoissa ja annetaan voittojen lihottaa itseään (toki otetaan huomioon markkinatilanne voittojen kotiutuksessa).

Mä oon samoilla linjoilla. Karrikoidusti sanottuna, jos aina kotiuttaa vain voitolla olevat ja antaa tappiolla olevien seisoa niin tuloksena on iso kasa osakkeita jotka ovat miinuksella. Mun mielestä kannattaa nimenomaan myydä ne tappiolla olevat veks ja sijoittaa rahat taas nousevaan osakkeeseen (olkoonkin sitten kallista puuhaa).


disclaimer: Nämä ovat vaan omia ajatuksia. Eivätkä pohjaudu sijoitusgurujen ohjeisiin vaan omassa pienessä ja yksinkertaisessa päässä olen näin mietiskellyt.
 
kodari76 sanoi:
En ole mikään ekonomi, mutta ei kai kurssit sentään ihan satunnaisia ole? .

Kurssit eivät sinällään ole täysin satunnaisia, koska hintoihin sisältyy aina riskipreemio sekä myös "time-value of money". Näin ollen odotusarvo tuotolle on positiivinen.

Teoria tehokkaista markkinoista (joka oikeastaan toimii perustana koko rahoitusteorialle) sanoo kuitenkin, että kurssivaihtelut ovat pitkälti satunnaisia. Tämä johtuu siitä, että kaikki se informaatio, mikä yhtiöstä on saatavana, näkyy heti ja täydellisesti osakekurssissa. Ja koska informaation saapumista ei voida ennustaa etukäteen (jos voitaisiin, ei se olisi uutta informaatiota), tulevat myös kurssivaihtelut olemaan satunnaisia.

kodari76 sanoi:
Jos firma A:lla hakannut kasvavaa voittoa 3 vuotta peräkkäin, niin eikö ole todennäköistä seuraavan vuodenkin olevan hyvä? Toisaalta jos firma B toimii alalla joka kuolee kohta, ja lafka on tehnyt tappiota 3 vuotta, niin sijoituskohteena se ei oikein vakuuta.

Jos firma A on menestynyt hyvin viimeisten 3 vuoden aikana, ja markkinat olettavat että tämä trendi tulee jatkumaan, näkyy tämä odotus jo nyt osakekursseissa. Toisin sanoen, et voi (teorian mukaan) tehdä "ylisuurta" voittoa sellaisella tiedolla/oletuksella, jonka markkinat jo tietävät/olettavat.

Yleensä ajatellaan, että kannattaa sijoittaa "hyviin yhtiöihin", koska ne tuottavat parhaiten. Mutta tämä ei periaatteessa pidä paikkaansa: jos yrityksen oletetaan olevan vahva, heijastuu tämä osakkeen hinnassa. Mutta itse odotettu tuotto määräytyy yhtiön systemaattisesta riskistä, ei niinkään siitä, miten "vahva" ja "hyvin hoidettu" kyseinen yhtiö on (suurempi systemaattinen riski - suurempi odotettu tuotto).

Tässä vielä copy/paste:

Tehokkaiden markkinoiden hypoteesi on sekä keskeinen että paljon kiistelty rahoitusmarkkinoiden teoria. Tehokkailla markkinoilla sijoituksista osto- ja myyntitarjouksillaan kilpailevat sijoittajat saavat hinnat asettumaan tasolle, joka kuvastaa kaikkea julkista informaatiota. Koska kaikki käytettävissä oleva tieto on jo sisällytetty hintoihin, eivät markkinahintojen muutokset ole ennakoitavissa. Näin sijoittajat eivät onnistu löytämään markkinoilta ylivoimaisia, siis alihinnoilteluja, sijoituskohteita kuin satunnaisesti. Teorian käytännön seurauksena sijoittajan tulisi markkinoiden voittamisen sijaan tavoitella hyvin hajautetulla ja oman riskinsietokyvyn mukaisella sijoitussalkulla markkinatuottoa mahdollisimman pienin sijoituskuluin.

http://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1135;80232;89750
 
Twinlab,

Kannattaa miettiä mitä sijoituksiltaan haluaa?

Rahastot hyvä vaihtoehto silloin kun oma tietämys sijoittamisesta on pieni. Tosin pankit ottavat aina oman osansa rahoistasi tuli voittoa tai ei. Tämän takia en itse sijoittaisi osakerahastoihin.

Mikäli osakesijoittaminen kiinnostaa, osta jotakin varman oloista firmaa tai firmoja itse suoraan pörssista. Vaikka tietämystä ei paljoa olisikaan, talousuutiset alkavat kiinnostaa ihan eri tavalla kun on vähän omaakin rahaa pelissä.

Itse suosin pitkän aikavälin sijoittamista, enkä usko nopeaan voiton tavoitteluun.
Ota itsellesi vaikka 1-3 vuoden tavoite sijoituksillesi.


Perusvarmoja osakkeita on

Sampo, joka on hyvä kasvamaan ja maksamaan osinkoja.

Kesko on myös erittäin hyvä osingon maksaja ja vakaa osake.

Molemmilta yllä mainituilta firmoilta voi odottaa 10-20% osakekurssin kasvua aika huoletta. Plus tähän päälle vielä osingot.
Jo noilla kahdella saat hieman hajautetun osakesalkun, joka on kasvukykyinen
ja matala riskinen.

Pikku firmat pörssissä ovat usein herkkiä suurillekin kurssivaihteluille, tosin mielenkiintoisia lyhyen ajan sijoituksia. Riskit ovat pienissä yhtiöissä usein suurempia.

Muista että myyntitappioita saa vähentää verotuksessa.
 
steel sanoi:
Muista että myyntitappioita saa vähentää verotuksessa.
Vähentää saa paljon muutakin! Esim. kaikki sijoittamiseen liittyvät ammattilehdet ja kirjat (Arvopaperi, Financial Times, jne..) sekä jäsenmaksut (veronmaksajain keskusliitto, osakesäästäjät, ...) kohtaan 100. Samoin voit vähentää tulonhankkimislainan korot (kohta 107) ja muutkin ym. kulut (avausmaksut, kaupankäyntikulut ym) kohdassa 100.
Jos käyt sähköistä kauppaa niin tietoliikennekulut ja osan hankkimistasi tietokoneesta (riippuen käytön osuudesta sijoitustoimintaan). Näin alkajaisiksi.

Jos on tehnyt myyntivoittoa alkuvuodesta voi kikkailla firmoilla osingonmaksun aikaan (loppuvuodesta voi tehdä saman kikan Puuhamaan osakkeilla koska se maksaa osingon 10% osakkeen arvosta vasta uutenavuotena). Esim. ostat firmaa x jonka kurssi on 15€ ja joka maksaa vaikka 3€ osinkoa. Ostat X:n osaketta päivänä jolloin olet oikeutettu vielä osinkoon ja myyt heti kun osinko irtoaa (kurrsi tippuu osingon verran) hintaan 12€. Saat osingon itsellesi ja verottajan näkökulmasta vielä teet myyntitappiota osinkodipin verran ~3€ vaikka todellisuudessa et tee ollenkaan tappiota.

Verosuunnittelu kannattaa!
 
kas-vain sanoi:
Itse suosin suoraa osake/warrantti sijoittamista jolloin itse on oman onnensa seppä. Rahasto sijoittaminen on hyvä silloin, kun alkupääomaa ei ole riittävästi (min. 5000€) suoriin osakesijoituksiin. Eli ei saa tarpeeksi hajautusta /kaupankäyntikulut ja säilytysmaksut tulevat suhteessa liian suuriksi. Tai sitten ei ole minkään näköistä markkinatuntemusta / kiinnostusta seurata omia sijoituksiaan vaan mielummin jättää sen "ammattilaisille". Tai haluaa sijoittaa globaalisti markkinoille joihin ei pysty muuten kustannustehokkaasti sijoittamaan.

Rahastoissa kulut syövät tuottoa rankalla kädellä ja osingotkaan eivät tipu itselle. Yksi asia pitää muitaa rahastojen myyntipuheista: Useimmiten rahastojen vertailuindeksinä käytetään ei osinkokorjattua indeksiä jolloin saa olla varsinanen tumpelo salkunhoitaja ettei voita indeksiä. Jos kerran pankkien rahastot ovat niin hyviä tuloksen tekijöitä kun annetaan ymmärtää, niin miksi pankki ei sijoita kaikkia ylimääräisiä rahojaan itse niihin?! Aivan - rahastot ovat tyhmien tavalliseten kansalaisten huiputuskeino jolla pankki saa tuottoa ilman omaa riskiä. Onneksi voi sijoittaa suoraan pankkien osakkesiin:D Parhaimpia rahastoyhtiöitä IMO ovat Seligson, Odin ja FIM.

Tässä hyvä ketju liittyen aiheeseen Kauppalehden foorumilta.

Onnea sijoitusuralle!

PS. kuuma vinkki niille jotka jotain sijoittamisesta tietävät 5HNOEW105T :thumbs:


Olen täysin samoilla linjoilla Kas-vainin kanssa. Osakkeilsiin ja warranttehin sijoittamalla saaa itse päättää mihin sijoittaa. Ja tuossa jossain viestissä ihmeteltiin että kuuluuko osingot rahastoihin, vastaus on helppo ei kuulu kun et omista siitä firmasta joka maksaa osinkoja mitään! omistat vain pankin tai jonkun muun tahon perustaman rahaston jota tuet, rahaston laskija saa ne osingot. Pitkällä tähtäimellä osakesijoittaminen kannattaa...
 
Mites kun porukat on vähän peloissaan siitä kun mulla on kaikki rahat pankkikortin takana, niin kannattaisko niitä jakaa rahastoihin vai tehdä toinen tili johon ei pankkikortilla pääse käsiksi?

Sitä vaan kun ei oikeestaan kiinnosta rahastot, mutta kun tuolla osuuspankissa viimeks asioidessa tuli esiin toi rahojen jakaminen niin ei oikeestaan ollu virkailijalla muusta puhettakaan kun rahastoista, perkele. Aivan kun ois sanonu ettei olis ees mahdollista tehdä tiliä sinne jota ei vois vinguttaa kortilla, nyt kun mulla kortti on?? Saatan kyllä muistaa väärinkin.
 
mgh sanoi:
Aivan kun ois sanonu ettei olis ees mahdollista tehdä tiliä sinne jota ei vois vinguttaa kortilla, nyt kun mulla kortti on?? Saatan kyllä muistaa väärinkin.

No helpointa on varmaan avata toinen tili johon ei ole korttia ja sitä ei liitetä mahdollisiin nettitunnuksiin?! Eli kynnys käyttää rahaoja laskee kun joutuist käymään pankissa nostamassa niitä. Jos taas haluat tuottoa rahoillesi niin sijoittaminen on ainoa vaihtoehto.
 
kas-vain sanoi:
No helpointa on varmaan avata toinen tili johon ei ole korttia ja sitä ei liitetä mahdollisiin nettitunnuksiin?! Eli kynnys käyttää rahaoja laskee kun joutuist käymään pankissa nostamassa niitä. Jos taas haluat tuottoa rahoillesi niin sijoittaminen on ainoa vaihtoehto.

Saa olla kyllä nettitunnusten takana. Kunhan ei ole kortin takana ettei muut voi sitä vingutella kaupoissa jos sattuvat "löytämään". :rolleyes:

Meenpä tässä joku päivä op:ssa käymään ja luon uuden tilin joka ei ole kortin takana, vaikka tädit kuinka suosittelis rahastoihin ennemmin laittamaan rahat. Katon noita rahastoja sitten paremmalla ajalla.
 
steel sanoi:
Perusvarmoja osakkeita on

Sampo, joka on hyvä kasvamaan ja maksamaan osinkoja.

Kesko on myös erittäin hyvä osingon maksaja ja vakaa osake.

Molemmilta yllä mainituilta firmoilta voi odottaa 10-20% osakekurssin kasvua aika huoletta. Plus tähän päälle vielä osingot.

Eikös tuo nyt taas ole täysin ristiriidassa sen kanssa mitä Agony aikaisemmin sanoi:

" Yleensä ajatellaan, että kannattaa sijoittaa "hyviin yhtiöihin", koska ne tuottavat parhaiten. Mutta tämä ei periaatteessa pidä paikkaansa: jos yrityksen oletetaan olevan vahva, heijastuu tämä osakkeen hinnassa. Mutta itse odotettu tuotto määräytyy yhtiön systemaattisesta riskistä, ei niinkään siitä, miten "vahva" ja "hyvin hoidettu" kyseinen yhtiö on (suurempi systemaattinen riski - suurempi odotettu tuotto). "
 
paddington sanoi:
Eikös tuo nyt taas ole täysin ristiriidassa sen kanssa mitä Agony aikaisemmin sanoi:
[/I]

On ja ei. Tehokkailla markkinoilla tuo "hyvän yhtiön" maine on jo laskettu tuohon osakkeen hintaan mukaan ja yhtiön on tehtävä jonkinlainen positiivinen yllätys, että kurssi yhtäkkiä pompsahtaisi ylöspäin. Kuitenkin hyvillä yhtiöillä on taipumus jatkaa nousua ja huonoilla jatkaa laskua.

Olikohan se Warren Buffet (amerikkalainen suursijoittaja, Berkshire Hathawayn tj) kommentoi ostavansa usein osakkeita sen jälkeen kun ne ovat tehneet uuden kurssiennätyksensä, eli kurssin ollessa huipulla.

"Follow the trend, trend is your friend"
:thumbs:
 
Sininenporkkana sanoi:
Olen täysin samoilla linjoilla Kas-vainin kanssa. Osakkeilsiin ja warranttehin sijoittamalla saaa itse päättää mihin sijoittaa. Ja tuossa jossain viestissä ihmeteltiin että kuuluuko osingot rahastoihin, vastaus on helppo ei kuulu kun et omista siitä firmasta joka maksaa osinkoja mitään! omistat vain pankin tai jonkun muun tahon perustaman rahaston jota tuet, rahaston laskija saa ne osingot. Pitkällä tähtäimellä osakesijoittaminen kannattaa...


Kyllä nuo osingotkin käsittääkseni kartuttavat rahasto-omistajan omaisuutta, vaikka ei niitä suoraan ehkä näe. Yleensä rahastot sijoittavat osingot uudestaan salkkuunsa, jolloin salkun arvo nousee.

Tuotto
Sijoitusrahaston tuotto perustuu rahaston sijoitusten tuottoihin eli korkoihin, osinkoihin sekä sijoituskohteiden arvonnousuihin. Rahasto-osuuden omistaja voi valita, haluaako hän vuosittain nostaa rahastosta tuotto-osuuden vai lisätäänkö kertynyt tuotto rahasto-osuuden arvoon, jolloin hän saa tuoton vasta osuuden lunastuksen yhteydessä.


http://www.porssisaatio.fi/default.aspx?path=4;163;203
 
steel sanoi:
Twinlab,

Kannattaa miettiä mitä sijoituksiltaan haluaa?
...

Sijoituksiltani haluan hieman voittoa, pelijännitystä, oppis jotain sijoittamisesta ja sitä kautta kokemusta suurempiin tulevaisuuden sijoituksiin.

Aikaahan mulla on. Ajattelin että tämä projekti voisi hyvin kestää vaikkapa viitisen vuotta, jos ei enemmänkin. Rahaa voisin pistää likoon vaikkapa 500€/vuosi näin aluksi.

Olen ymmärtänyt että jos osakkeita lähtee ostamaan, niin siihen tulee heti jo 100€:n välityspalkkio, ja ilmeisesti joitakin muita kuluja, ja silloin ei enää paljoa juhlita jos yli 20% sijoittamiseen varatusta rahoista menee joihinkin ns. ylimääräisiin kuluihin(vai saiko nämä verovähennyksiin??). Eli onko näin pienellä pelipanoksella mitään järkeä osakekaupoille, vai kannattaako vain tyytyä pankkien tarjoamaan rahastosijoittamiseen?

Mulle nyt ei paljoa väliä oo vaikka tulis takkiinkin, joten mulle sopii nää riskimaatkin kuten Puola.
 
twinlab sanoi:
Olen ymmärtänyt että jos osakkeita lähtee ostamaan, niin siihen tulee heti jo 100€:n välityspalkkio, ja ilmeisesti joitakin muita kuluja, ja silloin ei enää paljoa juhlita jos yli 20% sijoittamiseen varatusta rahoista menee joihinkin ns. ylimääräisiin kuluihin(vai saiko nämä verovähennyksiin??). Eli onko näin pienellä pelipanoksella mitään järkeä osakekaupoille, vai kannattaako vain tyytyä pankkien tarjoamaan rahastosijoittamiseen?

Osakkeiden välityshinnat kotimaan pörssissä ovat keskimäärin jotain 10e + 0.3% kaupan arvosta. Eli laske siitä, milloin välityspalkkio on 100e. Osakkeita on järkevää ostaa pörssierissä, pörssierän määrä vaihtelee yhtiöittäin, esim Nokialla 50kpl, M-Realilla 200kpl. Nämä kaksi yhtiötä eivät olleet sijoitusneuvoja :)
 
Sanoisin että tuollaisella 50€ kuukausierällä kannattaa ennemmin ryhtyä rahasto- kuin osakesäästäjäksi. Välityspalkkioiden lisäksi osakkeiden säilyttäminen arvo-osuustilillä maksaa jonkin verran vuodessa jokaista siellä olevaa osaketyyppiä kohden. Pienillä pääomilla nuo sinänsä pienet summat vaikuttavat tuottoon. Nyt kun kiinnostus säästämiseen ja sijoittamiseen on herännyt, voit rahastosäästämisellä kerätä pääomaa ja ohessa myös tietoa itsenäisempää sijoittamista varten.
Sijoitusneuvoja en rupea antamaan, mutta kommentoidaan tuota Puolaa. Puola ja muu itäinen Eurooppa on harkitsemisen arvoinen sijoituskohde mikäli siedät riskiä hyvin ja aikajänne on pitkä, mielestäni kannattaisi puhua 10 vuodesta tai yli. Rahastojakin kannattaa jossain vaiheessa hajauttaa, eli muutaman vuoden kuluttua kuukausierän voi pistää menemään toiseen kohteeseen.
 
Willie sanoi:
Sanoisin että tuollaisella 50€ kuukausierällä kannattaa ennemmin ryhtyä rahasto- kuin osakesäästäjäksi. Välityspalkkioiden lisäksi osakkeiden säilyttäminen arvo-osuustilillä maksaa jonkin verran vuodessa jokaista siellä olevaa osaketyyppiä kohden. Pienillä pääomilla nuo sinänsä pienet summat vaikuttavat tuottoon. Nyt kun kiinnostus säästämiseen ja sijoittamiseen on herännyt, voit rahastosäästämisellä kerätä pääomaa ja ohessa myös tietoa itsenäisempää sijoittamista varten.
Sijoitusneuvoja en rupea antamaan, mutta kommentoidaan tuota Puolaa. Puola ja muu itäinen Eurooppa on harkitsemisen arvoinen sijoituskohde mikäli siedät riskiä hyvin ja aikajänne on pitkä, mielestäni kannattaisi puhua 10 vuodesta tai yli. Rahastojakin kannattaa jossain vaiheessa hajauttaa, eli muutaman vuoden kuluttua kuukausierän voi pistää menemään toiseen kohteeseen.

Juu näinpä taidan tehdä, vaikka se pankkien rahastosäästäminen voi olla osittain kusetusta, tai ainakin rahastusta, niin voi olla järkevää että aloitan sillä. Tässä vaiheessa elämää en ala tuhansilla euroilla pelaamaan, ensin auto ja asunto sitten vois miettiä suurempia panoksia :) Hyvähän se on jostakin aloittaa. Vielä on tulevaisuus aikaa sijoittaa sitten viisaampana oikein osakkeisiin.

Mars pankkiin vielä kyselemään asioista!

Ps. Jos joillakin on hyviä vinkkejä minne sijoittaa, niin mieluusti kuuntelen kokeneiden konkareiden juttuja :nolo:
 
Willie sanoi:
Välityspalkkioiden lisäksi osakkeiden säilyttäminen arvo-osuustilillä maksaa jonkin verran vuodessa jokaista siellä olevaa osaketyyppiä kohden. Pienillä pääomilla nuo sinänsä pienet summat vaikuttavat tuottoon.
Kannattaisi kai laskea montako prosenttia kulut vievät pääomasta. Viidellä sadalla vuodessa kymppikin syö pari prosenttia tuosta. Kun pääoma kasvaa siitä kulujen vaikutus laskee. Jos osakemerkintään menee se minimi kymppi kannattaa merkitä isompi potti kerralla, vaikka parin vuoden päästä.

Olen itsekin miettinyt sijoittamista ja saanut tukun hyviä neuvoja paremmin tietäviltä kavereilta, mutta en ole päässyt niin pitkälle että katsoisin arvo-osuustilin maksua ja välityspalkkioita. Onko kenelläkään kokemusta EQ onlinesta? Sitä ovat jotkut hehkuttaneet.
 
Back
Ylös Bottom