Pystypunnerrus: käsipainot vs. tanko

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Niin, eli kumpi ompi parempi? Vai onko mitään ratkaisevaa eroa näiden kahden välillä? Molempia on tullut veivattua vuosien varrella...

Kun teette pystypunnerrusta, niin teettekö pelkästään niskantakaa/rinnalta, vai molempia? Itse tykkään tehdä vuorotellen, siis joka toinen toisto rinnalta ja joka toinen niskan takaa. Liekö mutua, mutta tuntuisi ainakin mulla tehoavan...

Ja vielä viimeinen kyssäri tästä aiheesta: olisiko järkeä tehdä punnerrus SEKÄ tangolla ETTÄ käsipainoilla? Itse kokeilin tätä eilen ja hyvältä tuntui... Mutta onko tässä pitemmän päälle vaarana olkapäiden ylirasittuminen?

*kiittää ja kumartaa jo etukäteen* :cool:

Pystyp. tangolla on enemmän massa liike ja siihen saa enemmän painoa, kun käsipainoissa, mutta jos body tyylillä treenaa niin on käsipainot hyvä muoto ja massa liike myöskin (isot painot kehiin). Jos teet jo muuten treenissäsi paljon tanko punnerruksia niin suosittelen käsipainoja, mutta muuten tankoa. 45asteen vinopenkin jälkeen ei edes kannata kokeilla tehdä tangolla pystypunnerrusta.

Esim.
penkkipunn.
Vinopenkki 45ast.
pystypun. kp.
vipun.

tai

pena
pystypun. tangolla.
vipun.

Varmasti tajusit idean! Mutta molempia ei kannata tehdä. Ei ainakaan samana päivänä koska se on jo hyödytöntä, jos teet isoilla painoilla tai muuten:urjo: toinen liike menee jo hiissaamiseksi! ( Minun mielipide)

Re: Re: Pystypunnerrus: käsipainot vs. tanko

Originally posted by Wanger
Pystyp. tangolla on enemmän massa liike ja siihen saa enemmän painoa, kun käsipainoissa, mutta jos body tyylillä treenaa niin on käsipainot hyvä muoto ja massa liike myöskin (isot painot kehiin). Jos teet jo muuten treenissäsi paljon tanko punnerruksia niin suosittelen käsipainoja, mutta muuten tankoa. 45asteen vinopenkin jälkeen ei edes kannata kokeilla tehdä tangolla pystypunnerrusta.

Kiitos vinkeistä Wanger! :) Body-tyylillä treenailen, ja isoilla painoilla (mun isot painot, hahahaa):rolleyes: Kovin paljoa tankopunnerruksia en tällä hetkellä tee, ainoastaan peruspenkkiä, ja senkin eri päivänä kuin olkapäät, jotka treenaan hauisten kanssa.

Pitänee sitten jättää nuo käsipainopunnerrukset pois ja tankoon rautaa ;)

Re: Re: Pystypunnerrus: käsipainot vs. tanko

Pystyp. tangolla on enemmän massa liike ja siihen saa enemmän painoa, kun käsipainoissa, mutta jos body tyylillä treenaa niin on käsipainot hyvä muoto ja massa liike myöskin (isot painot kehiin).

Oliko tuossa virkkeessä järkeä vähän, hieman, ei yhtään, paljon vai ihan helvetisti? :)

Jos teet jo muuten treenissäsi paljon tanko punnerruksia niin suosittelen käsipainoja, mutta muuten tankoa.

Jos kysyjä tuntee tarvetta kysyä kyseisenlaisen kysymyksen, niin hänelle olisi mielestäni hyötyä myös perusteluista.

Pakollinen selvennys, ettei taloani polteta:
Tämä ei missään nimessä ollut tarkoitettu pilkkua viilaavaksi vittuiluksi. Mielestäni yleisesti ihmiset voisivat panostaa vastauksissaan sekä kysymyksissään selkeyteen ja asioiden perusteluihin. Perustelun arvoa kysyjälle tai vastaajalle ei välttämättä vähennä yhtään vastauksen perustuminen subjektiivisiin näkemyksiin/kokemuksiin, joten kertokaa rohkeasti tunteistanne :)

Re: Re: Re: Pystypunnerrus: käsipainot vs. tanko

Originally posted by Gillyanne

Kiitos vinkeistä Wanger! Body-tyylillä treenailen, ja isoilla painoilla (mun isot painot, hahahaa):rolleyes: Kovin paljoa tankopunnerruksia en tällä hetkellä tee, ainoastaan peruspenkkiä, ja senkin eri päivänä kuin olkapäät, jotka treenaan hauisten kanssa.

Pitänee sitten jättää nuo käsipainopunnerrukset pois ja tankoon rautaa ;)

Kun kattelee bodareiden(isojen) ohjelmia,olen harvemmin nähnyt siellä tangolla pystypunnerruksia,käsipainoilla sitäkin enemmän.... Mulla menee ainakin hartiat ylikuntoon hetkessä,jos otan pystypunnerrusta tangolla kovaa(naturaalin ongelmia:) )
Saan käsipainoilla paljon paremman tuntuman,eikä satu yhtään.
Vähän offtopiccia,mutta toi niskantakaa punnerrus on kyllä yksi liike mistä pysyn mahdollisimman kaukana,vääntää meikäläisen hartioita ainakin niin perkeleesti. Lueskelin jonkun voimanostotreenaajagurun artikkelia Lontoon kielellä ja siinä luki,ettei ole järkeä edes tehdä,koska samoihin lihaksiin ottaa edestäkin tehtynä,eikä väännä luonnottomaan asentoon. Artikkelissa oli muitakin liikkeitä mitä tehdään yleisesti "väärin" ainakin olankohautukset oli semmonen liike koitan kaivaa osoitetta esiin voin heittää linkin,jos nyt jotain sattuu kiinnostamaan...

Kyllä itsekin suosittelen tekemään sekä tangolla, käsipainoilla sekä myös koneissa. Koneissa on turvallista tehdä kun liikerata pysyy samana, niinkuin myös Smithissä. Mutta samalla treenikerralla ei kannata tehdä kuin joko käsipainoilla/ tangossa/koneessa, ja sit tietenkin muut olkapääliikkeet perään.

Minusta body tyylin treenauksessa on turha ottaa niskan takaa. Se vääntää olkapäitä ikävästi, tietenkin jos nivelet kestää mitä tahansa, niin mikä ettei. Voimaharjoittelussa jotkut käyttää liikettä tosin onnistuneesti.

Paras olisi vaihdella punnerrusliikkettä viikoittain. Liikkeinä käsipainopunnerrus ja smith koneessa punnerrus/tangolla punnerrus (edestä).

Ja käsipainoilla, aivan pohjasta. Tietysti myös tangolla.

Mielestäni molemmat liikkeet ovat hyviä! suosittelen vaihtelemaan tietyin väliajoin. Tosin minun on pitänyt tuo käsipaino punnerrus jättää pois (tahi korkeintaan kevyen viikon punnerruksiin) koska olkapääni ei anna ko. liikettä tehdä.. :(

Kyllä mustakin käsipainot on ykkösvaihtoehto.
Niskantakaapunnerrus on monelle tuhoisa. jotkut toki pystyy sitä tekemään ilman että tulee vaurioita, mutta pidemmällä aikavälillä ne on usein väistämättömiä. Paljon luonnollisempi liike (ja enemmän painoa salliva myös) on punnerrus edestä.
Itsekään en pysty tekemään/uskalla tehdä sitä ntp:ta käytännössä, ainakaan isommilla painoilla.

*huoh* Ihanhan tässä pää sekoaa...:D

No, ei vais, mutta taas tuli todistetuksi se, että mielipiteitä ja treenityylejä tuntuu olevan yhtä monta kuin tekijöitäkin. Olin kuitenkin havaitsevinani lukemistani vastauksista, että käsipainoilla punnerrusta suositeltaisiin sittenkin enemmän...?

Taustaksi kerrottakoon, että minulla ei ole koskaan ollut olkapäideni kanssa mitään ongelmia, eikä niskantakaa punnerrus ainakaan tähän päivään mennessä ole aiheuttanut mitään kipuja tms. vähemmän kivaa. Ja itse tuosta liikkeestä kyllä tykkäisin... Miten se vuorotellen edestä-niskantakaa-punnerrus, onko kukaan sitä menestyksellä tehnyt...?

Btw. teen olkapäille punnerrusten lisäksi vain vipareita sivulle käsipainoilla, olisiko syytä lisätä vielä joku liike kuten esim. pystysoutu?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by JJJ
Minusta body tyylin treenauksessa on turha ottaa niskan takaa. Se vääntää olkapäitä ikävästi, tietenkin jos nivelet kestää mitä tahansa, niin mikä ettei. Voimaharjoittelussa jotkut käyttää liikettä tosin onnistuneesti.

Paras olisi vaihdella punnerrusliikkettä viikoittain. Liikkeinä käsipainopunnerrus ja smith koneessa punnerrus/tangolla punnerrus (edestä).

Ja käsipainoilla, aivan pohjasta. Tietysti myös tangolla.

Tosta body tyylistä...oli muistaakseni Ed Coan,joka sanoi jossain haastattelussa,kun kysyttiin että mistäs nyt on yhtä äkkiä löytynyt penkkiin lisää kiloja,mies totesi,että on lopettanut pystypunnerruksen kokonaan,että tulee vissiin voimanosto piireissäkin treenattua noita hartioita liikaa.

[BTaustaksi kerrottakoon, että minulla ei ole koskaan ollut olkapäideni kanssa mitään ongelmia, eikä niskantakaa punnerrus ainakaan tähän päivään mennessä ole aiheuttanut mitään kipuja tms. vähemmän kivaa. Ja itse tuosta liikkeestä kyllä tykkäisin... Miten se vuorotellen edestä-niskantakaa-punnerrus, onko kukaan sitä menestyksellä tehnyt...?

Btw. teen olkapäille punnerrusten lisäksi vain vipareita sivulle käsipainoilla, olisiko syytä lisätä vielä joku liike kuten esim. pystysoutu? [/B]

Perkule, kun en muista mistä, mutta mäkin oon ollu lukevinani jostain, että niskantakaapunnerrus, ylätalja niskaan ja pystysoutu olisivat kaikki melkoisia olkapäiden tappajia, ainakin pitemmän päälle. Muistaakseni kehotettiin tekemään noi niskantakana liikkeet siten, ettei tankoo viedä kuin korvalehtien yläosaan, eli n. 15cm jätettäisiin vajaaksi, jolloin se ei ihan niin vaarallinen olisi.

Mä pystypunnertelen (silloin harvoin kun yleensä pystypunnerrusta teen) silleen vanhaan olympialaistyyliin: aina seisaallaan, edestä, joko käsipainoilla pumppaillen (n.7-15 toistoo) tai tangolla voimatyyliin (3-5 toistoo). Kolmas tapa (ja tod. nöyryyttävä liike) on käsiseisontapunnerrus. Se on kuulemma voimistelijoiden perusreeniä. Mä teen sen hieman helpotettuna, jalat seinää vasten, eikä silleenkään kovin montaa toistoo saa. Mutta pystypunnerrus on mulla yleensä vaan parin reenin ajan vaihteluksi penan/vinopenan korvaajana ja vaihteluksi.

Mun mielestä olkapäät saa varmasti tarpeeksi (ellei jopa liikaa) reeniä, jos tekee pystypunnerrusta ja vipareita. Siihen kun ottaa huomioon selkä-, rinta ja käsireenin rasituksen olkapäille, niin saakin jo natu olla varuillaan, ettei tuu rasitusvammoja.

Miten se vuorotellen edestä-niskantakaa-punnerrus, onko kukaan sitä menestyksellä tehnyt...?

Btw. teen olkapäille punnerrusten lisäksi vain vipareita sivulle käsipainoilla, olisiko syytä lisätä vielä joku liike kuten esim. pystysoutu?
Neuvoisin kyllä mielummin tekemään joko edestä, tai takaa! (punnerrusta tietty) Voithan vuorotella liikkeitä..
En itsekkään tee muuta liikettä hartioille, kun punnerruksen&viparit! tosin olankohautuksia olen vaihdellut eri ohjelmissa hartiapäivän ja selkäpäivän välillä. Kyllähän tuo pystysoutu vielä tohon hartia treeniin tietty mahtuu, mikäli ei ole yhtä paska säkä kun mulla - eli sekin sattuu mua olkapäihin! ;) Loppujen lopuksihan tämä on NIIN yksilöllistä..kyllä sen loppuunsa itse tietää parhaiten!

Originally posted by Iivili

Kolmas tapa (ja tod. nöyryyttävä liike) on käsiseisontapunnerrus. Se on kuulemma voimistelijoiden perusreeniä. Mä teen sen hieman helpotettuna, jalat seinää vasten, eikä silleenkään kovin montaa toistoo saa.

Ja kaikki kokeilemaan reippaasti! Eikä mitään helpotuksia reippaasti vaan käsiseisontaan ja punnerruksia:lol2: !
Ainakin itsellä surkastuisivat hartialihakset pois ennenkun pysyisi edes pystyssä. Olisin valmis maksamaan sen kuuluisat kahdeksan markkaa,kun näkisin,että joku Coleman,Dillett tai Ruhl tekisi kympin käsiseisonnasta.:lol1:

sori jos meni natun kesä pieleen

Originally posted by Nat_Ural

Oliko tuossa virkkeessä järkeä vähän, hieman, ei yhtään, paljon vai ihan helvetisti? :)

Pakollinen selvennys, ettei taloani polteta:
Tämä ei missään nimessä ollut tarkoitettu pilkkua viilaavaksi vittuiluksi.

Sä olet varmastikin verotoimistossa töissä!!! Ei kenelläkään muulla ole noin palava halu vittuilla, eikä ketään muuta ota päähän se ettei pilkut paikallaan. Joten SORI VITUSTI!!! (eipä tuntunut kysyjää haitanneen tuo rääpäisyni, joten... tiedät kyllä).

eimennyteikäotapäähänpaitsiihanvähän

Sä olet varmastikin verotoimistossa töissä!!! Ei kenelläkään muulla ole noin palava halu vittuilla, eikä ketään muuta ota päähän se ettei pilkut paikallaan. Joten SORI VITUSTI!!! (eipä tuntunut kysyjää haitanneen tuo rääpäisyni, joten... tiedät kyllä).

Älä nyt turhaan ala esittää marttyyria, iso mies :) Otin sinun tekstisi vain esimerkiksi mielestäni huonosta kommunikaatiotavasta. En puhunut pelkistä kieli oppi virheistä, vaan myös loogisista virheistä, joihin en oikeastaan ottanut kantaa ;)

Tästä on turha jatkaa tässä julkisesti. Olet mielestäni ihan hyvä tyyppi juttujesi perusteella, eikä tarkoitus missään nimessä ollut loukata ketään. Minusta ei ole iso homma lukea omaa tekstiään kertaalleen läpi ja korjata epä- ja antiluettavat kohdat.

Täytyy kyllä tässä vaiheessa sanoa, että ainakin itellä on tuo niskantakaapunnerrus toiminut tosi hyvin ja se on ainut liike minkä olen saanut ottamaan kunnolla olkapäiden takaosaan. Jos hartiaseutu ei ole jumissa, niin ei sen pitäisi kyllä luonnottomasti väännättääkään. Lisäksi liike kuuluu kaikkien heittolajien urheilijoiden vakiotreeniin, joten kyllä siihen muutki uskoo. Tepa Reinikainen kerto lehtijutussa pukkaavansa 230 kg niskantakaa (toki jaloilla vauhdittaen). Pystysoudustakin tykkään kovasti, eikä ole ikinä ainakaan mulla sattunut, vaikka on olkapäiden kanssa muuten ollut ongelmia. Näissä, kuten kaikissa muissakin liikkeissä, auttaa asiaa kun opettelee liikeradat oikein ennen painojen lisäystä.

Tee ihmeessä vielä takaolkapäille joku pari sarjaa lisäksi joko taljassa (taljalla teon jälkeen vasta huomasin että semmosetkin palat voipi saada näkyviin) tai käsipainoilla... Kevyehköt painot ja puhtaat toistot toimii ainaskin mulle paremmin

Mäkin käytän takaolkapäälle todella pieniä painoja ja sitten otankin pari erittäin pitkää sarjaa puristaen niistä lihoista kaiken irti! Niskantakaa tuli joskus tehtyä mutta oon nyt jättänyt sen pois, ei kuitenkaan sen takia ettei paikat kestäisi. Käsipainoilla saan kyllä paremman tuntuman, mutta ihan vaihtelun vuoks teen tangollakin.

Mulla toiminut hyvin niskantakaa punnerrus, ei tarvi tosiaan ihan alas asti laskea.
Mä teen sitä mieluummin kuin pystypunnerrusta, paitsi jos sattuu reenipaikassa olemaan smith-kone.
Mä olen tosin viimeaikoina tehnyt pelkkiä vipuja sivulle, koska yleensä se menee rintareenin jälkeen jolloin etuhartiat on jo pumpattu ja takahartiat menee selän kanssa.
Harvoin tulee sitten vedettyä kunnolla koko hartiat.

Suositut

Back
Ylös Bottom