Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Täällä ottaa kans ikävästi olkapäihin, joten pistin ko. liikkeen hyllylle. Pystypunnerruksen kanssa olen tehnyt pystysoutua tangolla, eli tätä ns. kiertäjänkalvosin-tappoliikettä.Originally posted by Mikk0
ja mikähän mahtaisi olla hyvä korvaava liike vipunostoille koska nämä ottaa häjysti olkapäihin enkä niitä mielelläni tee? :(
Originally posted by Hannibal
Itse treenaan nykyään olkapäät yhdessä rinnan ja ojentajien kanssa, rinnan jälkeen siis.
- pystypunnerrus käsipainoilla, 2x6-8
- vipunostot sivulle, 2x10-15
- vipunostot taakse, 1x10-15
Tuntuu toimivan erittäin hyvin. Rintatreeni lämmittää mukavasti olkapäät ja pumppi on treenin jälkeen mahooton. Olkapäät palautuvat paljon paremmin kuin silloin, kun treenikierrossa oli kahtena päivänä työntöliikkeitä.
Tuskinpa Hannibal enää tuolla ohjelmalla treenaa.Originally posted by farmiankka
Jaa tuota viitsitkö kertoa, minkälaiset on rinta- ja ojentajareenit, ja paljonko sulla menee aikaa tohon reeniin?
Originally posted by Mikk0
ja mikähän mahtaisi olla hyvä korvaava liike vipunostoille koska nämä ottaa häjysti olkapäihin enkä niitä mielelläni tee? :(
Liike on niin myrkkyä olkapäänivelille, että onko sillä edes väliä? Koko idea niskantakaapunnerruksessa on aikanaan ollut se, että rasitusta saataisiin etuosasta enemmän sivulle. MRI-tutkimukset ovat osoittaneet, että ero on häviävän pieni. Takaolkapäihin ei ota kumpikaan.Originally posted by luumu
1) Joku kirjoitti niskantakaapunnerruksen ottavan takaolkapäihin. Mun käsityksen mukaan ottaa eteen ja vähän sivuille. Miten on?
Tietysti ne liikeradat kehittyvät, joita treenaa. Edestä punnerrettaessa oteleveys sekä ranteiden ja kyynärpäiden kulmat vaikuttavat aika lailla siihen, miten hyvin raudan taakse saa painetta.2) Joku mainitsi, että pystypunnerruksessa nousee rinnalta enemmän kuin niskantakaa. Mulle tulee niskantakaa noin 40-50% enemmän. Ja pitäisi olla samat lihakset? Outo juttu. Ei olisi ensimmäinen poikkeustapaus tässä kehossa...
Noi punnerrukset on tårta på tårta eli vähän turhaa kikkailua. Muuten aika perussetti.3) Olen totaalinen amatööri, mutta näin olen ajatellut olkapäätreenin. Olisin kiitollinen kommenteista ja väärinkäsitysten korjaamisesta.
A) ensisijaisesti etuolkapäät: punnerran kolme sarjaa rinnalta ylös ja kolme sarjaa käsipainoilla. Molemmat seisten.
B) ensisijaisesti "sivuolkapäät": nostan... onko ne nyt sitten vipunostoja? pienessä etukenossa kolme sarjaa sivuille seisten.
c) ensisijaisesti takaolkapäät: nostan hirveässä etukenossa kolme sarjaa sivuille ylös. istun penkille, nojaan reilusti yläkehoa etukenoon ja nostan kolme sarjaa sivuille.
Riippuu niin monesta asiasta: treenin kovuus, treenien tiheys, muiden lihasryhmien treenimäärät jne. Joskus on OK tehdä jollekin lihasryhmälle todella isoja määriä ja vähentää muista jos tuntuu että kehitystä pitää priorisoida. 9 sarjaa rintapunnerruksia voi olla liikaa tai liian vähän ja oikeastaan voit vain itse lopulta asian päättää - kokeile ja valitse ne treenitavat joilla tulee tuloksia.Montako sarjaa pitäisi kaikenkaikkiaan tehdä olkapäille? voitanko jotain sillä, että mulla on aika monta noita sarjoja? Penkissä vedän esim. lämmittelyä lukuunottamatta n. 6 sarjaa ja sitten vinopenkissä 3 päälle. Yhteensä 9. Eli kuinka monella sarjalla pitäisi ylipäänsä rasittaa mitään osa-aluetta: rinta/olkapäät/hauis...)
Originally posted by Dopey
Liike on niin myrkkyä olkapäänivelille, että onko sillä edes väliä? Koko idea niskantakaapunnerruksessa on aikanaan ollut se, että rasitusta saataisiin etuosasta enemmän sivulle. MRI-tutkimukset ovat osoittaneet, että ero on häviävän pieni. Takaolkapäihin ei ota kumpikaan.
Originally posted by Mikk0
misha ja away,
minkä tyyppistä kipua teillä ilmenee? itelläni jostain syystä nivelet joka paikassa niin löysää tekoa että paukkuu ja naksuu ilman painojakaan ja vipunostoissa kuuluu oikein rutinaa ja pauketta tehdessä :( eikä kyse ole liian suurista painoista koska sama ilmenee todella pienilläkin jotka ei taas kehitä mihinkään suuntaan.
Originally posted by misha
Mulla vaan vihloo tohon olkapään takaosaan, mitään rutinaa tai muuta ei kuulu. Kipu tuntuu oikeestaan vaan tossa vipunostoissa, ei oo penkissä tai muissa ollu mitään ongelmia. Kaipa sille silti ois jotain syytä tehdä. Vähän helpotti kun heivasin rintaohjelmasta kaikki tangolla tehtävät liikkeet veke ja tein kaiken käsipainoilla, mutta nyt kipu teki taas comebackin.
Originally posted by Gillyanne
Miten se vuorotellen edestä-niskantakaa-punnerrus, onko kukaan sitä menestyksellä tehnyt...?
Originally posted by tommih
Kun teette pystypunnerrusta kp:lla niin pidättekö penkkiä ihan pystysuorassa vai vähän taakseppäin kallistettuna?
Ite tykkään enemmän vähän kallistetusta. Saa isommat mötikät käyttöön.:D
Ihan vähä taaksepäin kallistettuna.Originally posted by tommih
Kun teette pystypunnerrusta kp:lla niin pidättekö penkkiä ihan pystysuorassa vai vähän taakseppäin kallistettuna?
Originally posted by yajo
Ihan mielenkiinnosta kysyn: minkälaisilla romuilla teet kp pystypunnerrusta??