Pyöräily

Ok. Kiitoksia paljon neuvoista. Ollu tosiaan jotku melko hinnoissaan ja toi 50% käytetystä tuntuis ihan hyvältä hinnalta. Maantiepyöriä sais vaikka kuinka halvalla, mut cyclocrossit ilmeisesti sen verran uudempi ilmiö, ettei oo vielä niin paljoo käytettynä(?).

Cyclo on usein myös vähän sellaisena kakkospyöränä vaan treenaamista varten kun taas maantiepyörä on se kisoihin/kuntoajoihin tarkoitettu nopea pyörä mitä päivitellään usein.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ Jos treeanailee vain cc:llä ja sitten osallistuu Pirkkaan yms. kuntoajoon ja ajelee sen maantiepyörällä on tuloksena katastrofi. Esim. cc:n pystympi ajoasento jne., jolloin sitten kuntoajossa/kisoissa paikat brakaa alkukymmenyksillä.

Maantiepyörä on kelien salliessa treenipyörä kesäkautena - jon sitä treenattu sateellakin. Ennen kisoja voi sitten vaihdella parempia kiekkoja alle ymsyms. Cc on oiva talvikauden treenikamu.
 
Tarkotin tuolla kakkospyörällä lähinnä sitä, että jos sillä ei ajeta kilpaa/tavoitteellisesti niin se on ihan sama painaako se kilon enemmän tai onko siinä takana vain 10 ratasta. Tällöin sitä ei ole niin suuri into päivitellä. Tottakai sillä maantiepyörällä kannattaa asfalttilenkit ajaa, sitä vartenhan se on tehty.
 
Mulla on talvipyöränä Surly Cross-Check ja kesällä ajelen Bianchin Infinitolla. Melkoinen kivirekihän tuo Surly on maantiepyörään verrattuna. Kesällä lähtee maantiepyörä liikenteeseen lenkeille ja työmatkoille satoi tai paistoi. Harmittaa tosin, että tuli puolitahattomasti siirryttyä 11-lehtiseen teknologiaan. 10 ratasta riittäs hyvin ja kuluvat osat on selvästi halvempia. Crossariin taas ottaisin ehdottomasti levyjarrut jos olisin uutta hankkimassa. Muuten tykkään teräksestä kulkuneuvossani.
 
Kävinpä eilen rykäsemässä perusfillarillani (joku trekin hybridihärpäke) 51km rundin. Kierrosta polkiessa taas vaihteeksi mietti, että mikä piru siinä on, kun jotkut painelee helposti 10-20km/h kovempaa ohi, ja itse ei saa matkavauhdiksi yli 25 km/h (pitemmän matkan keskiarvo, tuolla reissulla mentiin alle 20km/h keskivauhtia) millään pidetyksi, alkaa hapottaa ja murhauttaa niin kovin.

Samaa ilmiötä havaittavissa. Pistän kaluston piikkiin ja olen tahallaan päivittämättä pyörää niin ei iske todellisuus päin näköä.

Aika usein käy niin että ei voi polkea määräänsä kovempaa koska takareisissä kiristää niin perhanasti, viime lenkillä jäi keskisyke sataan kun ei vain jalat antaneet periksi pistellä kovempaa. Ehkä mun sykkelissä on hassu geometria tai sitten jalat muuten vaan tukossa.

Perus hybridissä on niin pysty ajoasento ja raskaat suht huonosti rullaavat renkaat, että joutuu antaamaan aika paljon tasoitusta maantiepyörälle
Ajoasennossa on kyllä ideaa, mulla oli pienenä Nopsassa triathlon-sarvet ja sillä tuli tykitettyä kyllä 30kmh keskivauhtia tarpeen vaatiessa (=matkalla tyttöystävän luo). Renkaitten vaikutusta en usko. Rengas kuin rengas rullaa kyllä kun laittaa tarpeeksi ilmaa.
 
Viime kesänä olin ihan ok pyöräilykunnos. Eräs päivä lähdin duunin päälle kiertään semmosta semi-kova vauhtista (itselle) lenkkiä. Noin 70km kohdalla huomasin, että yhdestä liittymästä lähti perään Helkama Sweet-Powerilla mies. Nostelin vähän vauhtia ja seuraavat 5km painelin about +32km/h keskarilla. Risteyksessä huomasin, että perkele tää vanha äijä on sillä naisten fillarilla vieläki "iskuetäisyydellä". Sitten onnekseni huomasin, että kaveri lähti eri reitille, mutta eikä mitään. Kilometrin päästä tiet taas kohtasi ja olin äijän peesissä! Helkama kulki ylämäkeen ~28km/h oman mittarini mukaan, äijän säikeiset pohkeet heiluen ja ittellä ei todellakaan siinä kohtaa riittäny paukut "irtiottoon". Peesailin jonkun aikaa ja seuraavassa isommassa/pidemmässä mäessä laitoin sitten kaikki peliin ja lähdin about 3km niin paljon kuin koneesta irtosi. Mäen päällä olin aivan kuollut, mutta äijä ei ollu jääny kuin vähän toista sataa metriä. Saavuttiin onneksi lähiöalueelle ja pääsin puikkelehtimaan jollekkin sivupyörätielle tasaamaan sykettä. Viimeiset kilometrit meninkin sitten rauhallisesti 20-24km/h mittarissa :/

Luonne ei tahdo antaa periksi sille faktalle, että vaikka kuinka on trikoot jalas ja pyöräilylasit päässä, niin toisten kunto on valovuosien päässä omasta :)
 
Kevyt rengas rullaa yleensä hyvin, vaikka olisi voimakas kuviokin. Oman kokemuksen mukaan "kisakevyet" ohutkylkiset maastorenkaat rullaavat erittäin hyvin matalillakin paineilla, aina tuonne 40 km/h saakka. Tämän jälkeen alkaa selvästi vastustaa, verrattuna kapeaan ja sliksiin maantiekumiin. Jos siis haluaa renkaalta hyvää rullaavuutta, kannattaa valita kevyt rengas. Ja tietysti kovalla paineella (kestopäällysteellä) rullaa paremmin, sitten jos tykkää siirtyä kivien ja juurien päälle ajelemaan, niin homma onkin toisinpäin ja pehmeämpi rengas etenee paremmin. Aika moni tuntuu käyttävän maastoajossa turhan kovia paineita.
 
Kevyt rengas rullaa yleensä hyvin, vaikka olisi voimakas kuviokin. Oman kokemuksen mukaan "kisakevyet" ohutkylkiset maastorenkaat rullaavat erittäin hyvin matalillakin paineilla, aina tuonne 40 km/h saakka. Tämän jälkeen alkaa selvästi vastustaa, verrattuna kapeaan ja sliksiin maantiekumiin. Jos siis haluaa renkaalta hyvää rullaavuutta, kannattaa valita kevyt rengas. Ja tietysti kovalla paineella (kestopäällysteellä) rullaa paremmin, sitten jos tykkää siirtyä kivien ja juurien päälle ajelemaan, niin homma onkin toisinpäin ja pehmeämpi rengas etenee paremmin. Aika moni tuntuu käyttävän maastoajossa turhan kovia paineita.

Come on 40 km/h maasturilla :) Yli 40 km/h maantiepyörälläkin on jo sellanen vauhti että sitä ei pidä kuin ammattilaiset yllä ryhmässä :)
 
Come on 40 km/h maasturilla :) Yli 40 km/h maantiepyörälläkin on jo sellanen vauhti että sitä ei pidä kuin ammattilaiset yllä ryhmässä :)

No joo, ei tietenkään pysty ajamaan maasturilla niin kovaa, kuin korkeintaan muutamia minuutteja. Mutta renkaiden ero tulee selväksi jo siinäkin.
 
Nyt olis ensimmäinen "kunnon" pyörän osto edessä.
Pääsyin lopulta cyclocross malliin, vaikka ihan maantiepyörääkin pohdin.
Cyclocrossi siitä syystä, että kesällä tulee lähdettyä liikkeelle mökiltä, jossa joutuu jonkin verran kikkailemaan myös hiekkatiellä.

Mitään kauhean kallista en viitsi ensipyöräksi ostaa, koska mikään himopyöräilijä en ole.
Kävin tänään paikallisessa pyöräliikkeessä kyselemässä, mitä mallia heiltä löytyy ja myyjä ehdotti tuollaista kuin Trek Crossrip 2013. Koko 56. Itse olen 179-180 pitkä.
Onko kenelläkään kokemusta tuosta mallista tai osaako sanoa, onko ihan susi alottelijalle? Hintaa pyörällä olisi 850 €.
Ilmeisesti kyseessä siis tämä malli:
Trek Crossrip 2013 Cyclocross Bike | Evans Cycles

Pyörää ei vielä ollut liikkeessä, mutta huomenna olisi tulossa. Pitää mennä vielä katsomaan/testaamaan.
Kellään mielipiteitä?
 
Muuten varmaan ihan pätevä peli mutta tuo shimano 2300 osasarja on kyllä eksoottinen ainakin Suomessa. En ole aiemmin törmännyt yhdessäkään pyörässä. Vissiin halvin simpan maantiesarja.
 
No ei tuo varmasti surkea ole. Epäilemättä ajelee ihan hyvin ja jos normaaliin "kauppakassiin" vertaa niin aivan loistava. Osasarjojahan voi aina päivittää parempiin jos siltä alkaa tuntumaan. On nuokin vaihteet nyt taatusti paremmat kuin yhdessäkään markettipyörässä.

Itse asiassa pyörä muuten vaikuttaa aika asialliselta mitä googlettelin, mm hiilikuituhaarukka, vaijereiden vienti rungon sisällä yms.
CrossRip Comp ? Trek

Mulla on ollut kaksi Trekkiä eikä se huonoja pyöriä teekkään imo ;)
 
Tämä ei pidä kyllä paikkaansa :)

Schwalbella luulisi kavereiden tietävän nää asiat :)

"At the same tire pressure, a wide and a narrow tire have the same contact area. A wide tire is flattened over its width whereas a narrow tire has a slimmer but longer contact area.

The flattened area can be considered as a counterweight to tire rotation. Because of the longer flattened area of the narrow tire, the wheel loses more of its "roundness" and produces more deformation during rotation. However, in the wide tire, the radial length of the flattened area is shorter, making the tire "rounder" and so it rolls better."

Rolling Resistance | Schwalbe North America
 
^^^Ite en maksaisi 850euroa kasivaihteilla varustetusta pyörästä, toi osasarja on tuohon hintaan aika kuraa. Triplakammet vielä kaiken lisäksi. Vaikka osia voi aina päivittää myöhemmin, niin ei niitä koskaan saa yhtä halvalla kuin valmiin pyörän mukana. On noita syksyisin näkynyt noihin hintoihin 10 vaihteisilla osillakin.
 
^^^Ite en maksaisi 850euroa kasivaihteilla varustetusta pyörästä, toi osasarja on tuohon hintaan aika kuraa. Triplakammet vielä kaiken lisäksi. Vaikka osia voi aina päivittää myöhemmin, niin ei niitä koskaan saa yhtä halvalla kuin valmiin pyörän mukana. On noita syksyisin näkynyt noihin hintoihin 10 vaihteisilla osillakin.

Paljonko epäilet olevan hintaeroa saman valmistajan 8- ja 10-vaihteilla?
Olisiko tuo pyörä muuten ok aloittelevalle pyöräharrastajalle?
Ainahan voin yrittää tinkiä hintaa alle 800€.
 
Ei sillä renkaan leveydellä varmaan mitään kovin suurta merkitystä ole, mutta kuvio kyllä vaikuttaa varmasti. Nappulakuvioinen rengas rullaa kyllä selvästi huonommin kuin sileä rengas. Tuossa viikonloppuna vähän kokeiltiinkin tyttöystävän kanssa tuota rullaavuutta. Sillä suht sileä 35mm Schwalben Sammy slic ja mulla 32mm nappulakuvio. Mentiin rinnakkain, tasattiin vauhdit ja sitten kun antoi rullata, niin nappularenkaalla rupes jäämään samantien.
 
"At the same tire pressure, a wide and a narrow tire have the same contact area. A wide tire is flattened over its width whereas a narrow tire has a slimmer but longer contact area.

Itse en ikinä ole uskaltanut pumpata 35 mm touring renkaisiin yli 4 bar painetta, kun taas 23 mm avomallisiin maantierenkaisiin ähellän 7 bar. Tuubirenkaisiin saa vissiin 10 bar.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom