Pyöräily

Melko varmasti uskallan sanoa että tuohon 20 tuntiin et tule pääsemään jos puhutaan ajasta mikä sisältää tauot jne. Sit taas jos puhutaan että tuon suorittaa vaikka kahteen vuorokauteen, välissä ottaa unta jne ni varmasti onnistuu jantterilta jolla edes jonkinlainen aerobinen pohjakunto
Ilman nukkumista olis tarkoitus tuo suorittaa. Ajalla nyt ei muuten niin väliä, tuo 20h tosiaan ehkä liian kova tavoite. Ja juu tauot tuossa mukana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ilman nukkumista olis tarkoitus tuo suorittaa. Ajalla nyt ei muuten niin väliä, tuo 20h tosiaan ehkä liian kova tavoite. Ja juu tauot tuossa mukana.
Tuohon tulee vahvasti huomioida ulkoiset tekijät. On täysin eri asia ajaa tyynessä +15 asteen kelissä joissain pohjanmaalla missä kovin mäki on hidastetöyssy, kuin paikassa jossa on kunnolla mäkiä (suomen mittapuulla) ja +30C lämpöä unohtamatta kovaa tuulta. Itse ajoin 307km toissaviikolla ~14 tuntiin sisältäen tauot eikä todellakaan ollut mikään läpihuutojuttu, toki lämpö toi lisähaasteensa. Minulla päälaji kuitenkin maantiepyöräily missä koen suomen mittapuulla olevani keskiverto maantiepyöräilijää huomattavasti kovempi.

Keli on tosiaan merkittävä muuttuja, referenssinä ajoimme puolison kanssa yhtenä kesänä 250 km noin 14 tuntiin, Oulusta etelään päin. Lähdimme matkaan puolen yön aikaan ja se oli sopiva hetki polkaista. Reilut tauot pidettiin ja ihan perus kaupunkipyörillä. Aamupäivän paahde ja polven kipeytyminen oli pahimmat rastit sillä reissulla.

Tervehdys!

Mulla tällä hetkellä kipuilua pyöräilyn ja bodauksen yhdistämisestä. Rakastan siis kumpaakin lajia ja kummassakin olen aloittelija. Tavoitteena on pyöräilykauden ajan pyöräillä 3x/vko noin tunnin, puolentoista lenkkejä + salia 3 x/vko. Tällä hetkellä treenaan kaksijakoisella, etu-taka -ohjelmalla jossa jalat suht. vähillä.
Pohdin sitä, onko toi 3Xvko salia liian pieni frekvenssi ja siten pois tuloksista? Taukopäiviä jää noin 4-5, joten lihasryhmäkohtainen palautuminen aika pitkäaikaista. Lihaskasvua ei pahemmin kyllä kauden aikana ole syntynyt ja esim. penkkitulokset junnaa. Mikä teidän mielestänne olisi optimaalinen tapa yhdistää lajit, jotta salitulokset eivät kärsisi? Kannattaisiko vaihtaa esim. 1-jakoiseen perusohjelmaan? Talvikauden treenaan kyllä salia 4-5x/vko, joten silloin vastaavaa ongelmaa ei ole.

Mulla tällä hetkellä kipuilua pyöräilyn ja bodauksen yhdistämisestä. Rakastan siis kumpaakin lajia ja kummassakin olen aloittelija. Tavoitteena on pyöräilykauden ajan pyöräillä 3x/vko noin tunnin, puolentoista lenkkejä + salia 3 x/vko. Tällä hetkellä treenaan kaksijakoisella, etu-taka -ohjelmalla jossa jalat suht. vähillä.
Pohdin sitä, onko toi 3Xvko salia liian pieni frekvenssi ja siten pois tuloksista? Taukopäiviä jää noin 4-5, joten lihasryhmäkohtainen palautuminen aika pitkäaikaista. Lihaskasvua ei pahemmin kyllä kauden aikana ole syntynyt ja esim. penkkitulokset junnaa. Mikä teidän mielestänne olisi optimaalinen tapa yhdistää lajit, jotta salitulokset eivät kärsisi? Kannattaisiko vaihtaa esim. 1-jakoiseen perusohjelmaan? Talvikauden treenaan kyllä salia 4-5x/vko, joten silloin vastaavaa ongelmaa ei ole.
Ala tekemään 1-jakoista kahdesti viikossa (esim ma ja pe). Itse olen toukokuusta asti toteuttanut punttihommat tällä tavalla, jotta olen voinut myös pyöräillä 3-4 päivänä viikossa ja palautua. Voimatasotkin ovat samalla vain parantuneet moninivelliikkeissä (sotilaspenkki, mave, kyykky, dipit, leuat, pystäri). Suosittelen myös pitämään jalkaliikkeiden sarjat suht lyhyenä, jotta liika voluumi ei sitten "syö" tehoja pyöräilyltä ja toisinpäin.

Ala tekemään 1-jakoista kahdesti viikossa (esim ma ja pe). Itse olen toukokuusta asti toteuttanut punttihommat tällä tavalla, jotta olen voinut myös pyöräillä 3-4 päivänä viikossa ja palautua. Voimatasotkin ovat samalla vain parantuneet moninivelliikkeissä (sotilaspenkki, mave, kyykky, dipit, leuat, pystäri). Suosittelen myös pitämään jalkaliikkeiden sarjat suht lyhyenä, jotta liika voluumi ei sitten "syö" tehoja pyöräilyltä ja toisinpäin.
Kiitos vinkistä. Millaista yksijakoista teet? Lähinnä kiinnostaa, että millaisia sarjamääriä kropalle vedät? Toi kahdesti viikossa kuulostaa aika vähältä, eli riittääkö volyymi? Pyöräily mulla on 90% kevyehköä aerobista, eli rasitusta ei juuri tule. Tosin lenkit usein yli 1,5h pitkiä. Palautumista ei siis pyöräilystä juuri tarvita.

Kiitos vinkistä. Millaista yksijakoista teet? Lähinnä kiinnostaa, että millaisia sarjamääriä kropalle vedät? Toi kahdesti viikossa kuulostaa aika vähältä, eli riittääkö volyymi? Pyöräily mulla on 90% kevyehköä aerobista, eli rasitusta ei juuri tule. Tosin lenkit usein yli 1,5h pitkiä. Palautumista ei siis pyöräilystä juuri tarvita.
Sarjoja 4-5/liike, toistoja 5-10/sarja. Itselle on kyllä riittänyt hyvin, tuleehan tuossa kuitenkin kahdesti viikossa tehtyä kaikki lihat läpi. Itsellä on 70-80% pyörälenkeistä myös matalan sykkeen pk-harjoituksia ja loput sitten vauhtikestävyyttä/vetoja, ja olen kyllä joutunut himmailemaan jalkatreenien osalta.

Tarkennetaan nyt vielä että himmailulla tarkoitan sitä, että punttitreeneissä pääpaino on tehojen tuotossa eikä niinkään voluumissa. Esimerkiksi olen nyt tehnyt kyykkyhommissa ihan perinteistä 5x5 voimaprogressiota.

Suositut

Back
Ylös Bottom