Pyöräily

Paljonko epäilet olevan hintaeroa saman valmistajan 8- ja 10-vaihteilla?
Olisiko tuo pyörä muuten ok aloittelevalle pyöräharrastajalle?
Ainahan voin yrittää tinkiä hintaa alle 800€.

Tossa on sama pyörä Simpan soran vaihteilla tonniin. Edellisessä maantiepyörässä oli Soran osasarja eikä siitä ole mulla pahaa sanottavaa vaikka tietysti 105 olisi ensimmäinen "kunnon" osasarja (eli Sorasta seuraava) joidenkin mielestä :)

Trek Crossrip Elite 2013 - BestBikes.fi

Tosi asia on kuitenkin että tohon tonniin alkais vaihtoehtoja löytymään jo paljon enemmän jos vähän venytät budjettia...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä tonnilla pitää saada jo jotain muuta kuin soraa. Meillä oli vaimon vanhassa pyörässä soran osasarja ja se oli kyllä luokattoman huono 105:siin verrattuna. Vaihtaminen oli paljon raskaampaa ja epämääräisempää, tuon kanssa nyt voisi elää vielä ihan hyvin mutta kun niitä piti säätääkkin noi 10 kertaa useammin kuin noita 105:sia tarvitsee.
 
Tossa on sama pyörä Simpan soran vaihteilla tonniin. Edellisessä maantiepyörässä oli Soran osasarja eikä siitä ole mulla pahaa sanottavaa vaikka tietysti 105 olisi ensimmäinen "kunnon" osasarja (eli Sorasta seuraava) joidenkin mielestä :)

Trek Crossrip Elite 2013 - BestBikes.fi

Tosi asia on kuitenkin että tohon tonniin alkais vaihtoehtoja löytymään jo paljon enemmän jos vähän venytät budjettia...

Tosiaan en ensimmäiseen pyörään viitsisi ihan älyttömiä satsata. Myöskin minun ajoni on suht vähäistä.
Luulen, että tuokin vaihteisto on minulle ihan riittävä. Pitää yrittää tinkiä hintaa hieman alaspäin vielä, jos saisi alle 800.
Pitää käydä testaamassa tuota pyörää ja katsoa onko tuo koko 56 edes sopiva.
 
Kyllä tonnilla pitää saada jo jotain muuta kuin soraa. Meillä oli vaimon vanhassa pyörässä soran osasarja ja se oli kyllä luokattoman huono 105:siin verrattuna. Vaihtaminen oli paljon raskaampaa ja epämääräisempää, tuon kanssa nyt voisi elää vielä ihan hyvin mutta kun niitä piti säätääkkin noi 10 kertaa useammin kuin noita 105:sia tarvitsee.

Mulla on crossarissa Tiagraa ja olen inhonnut sitä alusta asti juuri mainitsemistasi syistä. Itse ostaisin Simpalta ehdottomasti 105:sta tai jopa Ultegraa jos vain perse kestää. Mulla on kyllä epäreilu vertailupohja Chorus vs. Tiagra, mutta arvostamani pyöräilyhörhöt ovat 105:sen siunanneet, joten uskon sen olevan tarpeeksi hyvä.
 
Joo siis mulle tulee Ultegra di vaihteet seuraavaan maantiefillariin. Harmittaa jo nyt että laitoin Ultegrat jotka makso 650 eur ja Ultegra di on näköjään nyt alla tonnin tarjouksessa. Jos nyt kysyttäis niin laittaisin tuon 300 eskoa lisää sähkövaihteista, niin paljon olen niistä kehuja lukenut ympäri nettiä. Kunhan nyt joku pyöräily kaveri hankkisi että pääsisi kokeilemaan.

Mutta ymmärrän kyllä täysin että johonkin se raja on ekaa pyörää hankkiessa vedettävä. Muuten käy budjetille siten ettei kohta saa hankittua mitään pyörää. Tosin aina kannattaa vilkaista myös käytettyjä...

Kauden kulutusosat tilattu Saksasta, Pirkkaan ilmoittauduttu ja ensimmäinen maantielenkki ajettu. Tästä se taas lähtee! :dance2:

Milles matkalle Carcayu on menossa. Houkuttelis hirveästi käydä polkaisemassa joku tapahtuma. Ihan vaan kokemus mielessä, mun pyöräilykunnolla ei ihme tuloksia tehdä...
 
Tosiaan en ensimmäiseen pyörään viitsisi ihan älyttömiä satsata. Myöskin minun ajoni on suht vähäistä.
Luulen, että tuokin vaihteisto on minulle ihan riittävä. Pitää yrittää tinkiä hintaa hieman alaspäin vielä, jos saisi alle 800.
Pitää käydä testaamassa tuota pyörää ja katsoa onko tuo koko 56 edes sopiva.
Kyllä sillä pärjää, mutta joku Tiagra-105 tasoinen setti on parempi vaihtoehto. Yleensä tuota 2300 sarjaa löytyy jostain alle 500€ pyöristä. Myös jälleenmyynti olisi paljon helpompaa 10-vaihteisella, varsinkin kun hintaero on loppujen lopuksi muutama satanen.
 
Tohon ylempän kirjoiteltuun rengasjuttuun pari asiaa tai ainakin mielipidettä:
- renkaan ja vanteen massa vaikuttavat ns hitausmomenttiin eli siihen kuinka herkästi yhdistelmä muuttaa esim pyörimisnopeuttaa: kevyt rengas-vanne yhdistelmä on herkkä ajettava koska kiihtyy ja hidastuu pienemmällä energialla
- renkaan ja vanteen hitausmomentti vaikuttavat paketin hyrrämomenttiin eli siihen kuinka herkästi pyörivä rengas kääntyy ja kallistuu - jälleen tuo herkkyys ajettavuudessa
- pyöräilyssä voimat ovat niin pienia että rengaskuvion mukanaan pyörittämä ilma ( sama kuin pinnojen ) vaikuttaa merkittävästi vastukseen, ts karkea ja leveä kuvio kuluttaa energiaa ympäröivän ilman "pumppaamiseen"
- renkaasta kuuluva ääni on myös hukkaanheitettyä liikeenergiaa ( esim Swalbe CX Pro renkaasta kuulee asfaltilla kun paineet on laskeneen n. 1 barilla maksimista ) eli mitä äänekkäämpi rengaskuvio sitä huonommin se rullaa..
- renkaan sisäiset kitkat lämmittävät rengasta kun rengas painuu kasaan koskettaessaan alustaan, tämäkin on pois liike-energiasta. Ko sisäisiin kitkoihin vaikuttaa renkaan rakenne ja ulkorengas-sisärengas yhdistelmä ja se pieni liike sisurin ja ulkorenkaan välissä ( se talkki...), tubeles ja tuubirenkaissa vältetään tuo kahden pinnan jatkuva hinkkaus toisiaan vasten.
- toki korkeilla paineilla rengas ainakin tuntuu rullaavan paremmin juuri tuon kosketuspinta jutun vuoksi, mutta yletön paineen nosto tuskin paranna rullausta niin paljoa mitä pito heikkenee etenkin juurakoissa ja kivikoissa

Tuosta MTB renkaasta: esim Tähtisadeajoissa voittaja ajoi reitin läpi melkein 30 km/h keskarilla, kyllä asfalttiosuudet on silloin menty kohtalaisen kovaa koska reitillä on myös hitaampaa maastoa ja asfalttipätkillä nousua alamäkien vastapainoksi.
- samaisessa tapahtumassa / reitillä olen itse saanut täysjoustolla rikki 60 km/h niopeuden, eli ainakin Contin MountainKing rullaa kohtuu hyvin.
 
Milles matkalle Carcayu on menossa. Houkuttelis hirveästi käydä polkaisemassa joku tapahtuma. Ihan vaan kokemus mielessä, mun pyöräilykunnolla ei ihme tuloksia tehdä...

Pitkään oon menossa. Tuloksista ei pyöräilytapahtumissa kannata murehtia. Normimatka varsinkin on koko kansan karnevaali ja siellä kitkuttaa todella monenkirjavaa jengiä toinen toistaan omaperäisemmällä kalustolla. Itse meinaan mennä nopeusryhmään, että saan ajaa vauhdikasta ajoa kurinalaisessa porukassa. Tulos on sitten siinä, että pysyykö kyydissä koko matkan. Mukaan vaan. :thumbs:
 
- toki korkeilla paineilla rengas ainakin tuntuu rullaavan paremmin juuri tuon kosketuspinta jutun vuoksi, mutta yletön paineen nosto tuskin paranna rullausta niin paljoa mitä pito heikkenee etenkin juurakoissa ja kivikoissa.

Jep, ainakin jäykkäperällä (täysjäykästä puhumattakaan), kovalla renkaalla ajaminen saa pyörän vain pomppimaan ja hakkaamaan pienemmässäkin juurakossa. Pehmeä rengas on mukava ajaa, mutta rengasrikon vaara kasvaa jos paineet on reilusti alle 2 bar. Litkuilla/tubeleksilla homma toimii huomattavasti paremmin jos tykkää ajaa pienillä paineilla.

Pitkissä maastokisoissa (suomessa) kärki ajaa tasaiset maantie- ja hiekkatiepätkät siinä 35 - 40 km/h haarukassa, ajoittain kovempaakin etenkin jos on porukkaa ja vuoroveto toimii.
 
Kävimpä sitten tänään koeajamassa paria cyclocrossia, felt f65 x:ää ja cannondale caad x 105 disciä. Kylläpä helpotti kokopähkäilyä..Not!! Voi lerssi, ekassa liikkeessä parkkihallia veivasin edestakaisin feltillä runkokoossa 60(!) Myyjä tuumasi ettei missään nimessä kannata pienempää hankkia.(Pienempiä olisi myös ollut) Noh, seuraavaan liikkeeseen koeajamaan cannaria, siellä myyjä lätäsi alle 56 cm rungon ja tuumaili että tämä olisi sopiva..kävin sillä pitemmän lenkin, ihan hyvältä se tuntuikin. Mietityttää tosiaankin oliko siinä liian pieni runko, vai feltissä liian iso vai miten. Kysyin olisiko 58 sopiva, en oikein selkeää vastausta saanut, myyjä tuumaili vaan että 56 kokoisesta saa stemmillä pelattua hyvän. Cannari olisi irronnut 1,5 kiloeurolla lokareineen ja xt-polkimilla. Mietin jo että iskenkö L-kokoisen Canyon Inflite S:n tilaukseen, kun ei oikein tullut koeajoilla kun entistä hämmentyneemmäksi kokoasiassa. On tämä vaikiaa, aattakee. Pituutta on siis 184 cm ja inseam on uusiksi mitattuna 92 tai 93 cm, siis pitkät koivet. Joku noista kolmesta tekisi mieli laittaa, mutta mikä. Ja ennenkaikkea minkä kokoinen..
 
^no Feltti oli ainakin liian iso, sun pituiselle kaverille jolla pitkät jalat yrittää myydä malliston isointa pyörää jossa on melkein 60cm top tube, morjens. Cannarissa se 56 voi olla ihan hyvä, jos saat satulaan oikeeseen paikkaan eikä tanko jää liian alas.
 
Ota se mikä hyvältä tuntuu. Tosin luulis että tuo 56 on tosiaan vähän pieni ja 60 iso. Sun pitäis päästä testaamaan 58, jospa se tuntuu vielä sopivammalta :)
 
Käväisin maantielenkillä, ja saavuttuani erääseen taajamaan, huomasin suht kaukana edellä ajavan pyöräilijän. Itsellä oli vauhtia mukavasti, selkä läheni pikkuhiljaa, ja se näytti kuuluvan vanhemmalle, ajaessaan maisemia katselevalle naishenkilölle.

Ihmeellisen kovaa tuntui menevän, kiristin hiukan vauhtia ohitusta varten. Alkoi jo hiukan ahdistaa mummon kevyen näköinen poljenta, jos se jääkin perään roikkumaan, pientä maitohappoakin tuntui jo jaloissa. Pääsen rinnalle ja vilkaisen sivulle... sähköpyörä! Eihän siinä auttanut kuin ajaa ohi ja yrittää pysyä edellä, onneksi mummo kääntyi kohta eri suuntaan!
 
Havoc: Muistatko mitkä lokarit sinulla on tuossa cubessa? Ja minkä mittaiset/malliset? Nyt alkaa olla tilaaminen saksasta lähellä, tuo nimenomainen cube olisi tarjolla 59 cm runkokoossa.
Se olisi myös halvin noista pyöristä mitä olen katsellut. Sulo vilen nostaa nuppiaan..Lisäksi ulkonäkö miellyttää itseä, huono vain kun ei ole testannut sitä. Myyjän mukaan tuo olisi minulle sopivan kokoinen. Vaan niinhän se tuumasi feltin myyjäkin 60 cm rungosta..hmm.
 
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä seuraa..Nyt on armoton arvonta lähinnä tuon cube cross race discin ja canyon inflite 8.0s:n välillä käynnissä. Cube irtoaisi saksasta noin 1100 eurolla, canyoni olisi noin 250-300 euroa hinnakkaampi. Mitä arvon raati on noiden kahden välisistä eroista mieltä? Molempien hinnat pitäisivät sisällään rahdin Suomeen sekä lokasuojat. Canyonissa tulisi lisäksi hiilikuituinen satulatolppa sekä juomapullotelineet. Onko canyon lisäsatsauksen arvoinen? Osat noissa lienee samaa tasoa. Canyon on netin perusteella hieman kevyempi. Osaisiko joku auttaa tuon canyonin conffivaihtoehdoissa? Takapakan saa valita näistä: 11-28,11-25 sekä 12-30. Lisäksi ihmetystä aiheuttaa satulatolpan vaihtoehdot: Vlcs 15-35mm setback, Vlcs 2.0 +2/-10mm setback, Vlcs 2.0 +25/+13mm setback. En ymmärrä noista tolppien mitoituksesta mitään. Fillarifoorumilta en ole asiaa tiedustellut kun tuntuu helposti menevän viisasteluksi ja naureskeluksi kun aloittelijat sieltä neuvoja kyselevät. Jos jollain asiaan näkemystä niin antaa paukkua! Pitänee lähestyä tuota valmistajaa samoilla kyssäreillä, mutta jos pakkiksen fillaristeilla on infoa asiasta niin mielellään myös kentältä tulevaa tietoa kuuntelisi.
 
Havoc: Muistatko mitkä lokarit sinulla on tuossa cubessa? Ja minkä mittaiset/malliset? Nyt alkaa olla tilaaminen saksasta lähellä, tuo nimenomainen cube olisi tarjolla 59 cm runkokoossa.
Se olisi myös halvin noista pyöristä mitä olen katsellut. Sulo vilen nostaa nuppiaan..Lisäksi ulkonäkö miellyttää itseä, huono vain kun ei ole testannut sitä. Myyjän mukaan tuo olisi minulle sopivan kokoinen. Vaan niinhän se tuumasi feltin myyjäkin 60 cm rungosta..hmm.

Mulla on Cubessa ihan Bilteman 28" lokarit. Cuben 59cm vastaa muiden merkkien 57cm runkoja mitoiltaan, en tiedä miksi se on noin "nimetty".

Takapakan osalta ajan itse 12-25 kasetilla, mutta ota vaikka se 12-30, riittää ainakin välitykset. 105 pakka maksaa jotain 40€, jos sitten haluat sen joskus vaihtaa. Noi tolppien luvut on sitä setbackia, eli kuinka paljon tolpan päässä olevat satulan kiinnityskiskot on satulaputken linjasta taaksepäin. Keskimmäinen on siis mun käsityksen mukaan suora tolppa. Ottaisin itse tietenkin tuon 2.0 hipotolpan tuolla +25/13 setbackilla, koska hipo-osat on kivoja. Kyllä sieltä fillarifoorumiltakin apua saa, kysy noista tolpista vaikka Canyonin maantiepyöriä käsittelevässä ketjussa.
 
Kiitoksia vastauksesta. Karmee jaakobinpaini käynnissä kumpi filu tilaukseen..Joo, näin se on että tuo 2.0 on vissiin parempi nuista tuninkitolpista.
 
^Talvella ja jollakin kinttupoluilla voi tarvita kevyttä välitystä jos on jyrkempää nousua luvassa, mutta se on tietenkin vähän kuskistakin kiinni. Nyt puhutaan kuitenkin crossarista, eikä maantiepyörästä. Canyonissa olikin normi kompaktikammet (34/50), eikä cx setti (36/46) eli tuolla vakio 11-28 kasetillakin voi pärjätä ihan hyvin.

Colbert: Ota se, mikä himottaa enemmän eli mitä tekee enemmän sitten mieli ajaa. Vähän niin kuin tyttöystävää valitessa. Loppujen lopuksi niissä on aika vähän eroa, eli fiilispohjalta tehdyt ratkaisut on ihan yhtä päteviä kuin järkisyillä (teknisillä spekseillä) perustellut ratkaisut....:)
 
Ihan tekninen kysymys: toimiiko normi (105) vaihtaja vielä 12-30 pakalla vai pitääkö olla pidempi kiristin ?

12-30 on aivan tarpeeton Suomessa. Et tartte sitä pienintä (30) vaihdetta. Ota mieluummin 12-25.

- tuo suurimman takarattaan koko on sitten aika paljon kuskista ja teistä kiinni missä ajaa / itse tarvitsen kyllä 28 piikkistä ( edessä muistaakseni nuo combirattaat )
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom