Pyöräily

Jaa myinpä sitten vanhan maantiepyörän, kerkis olla jopa melkeen vuorokauden kaupattavana. Nyt pitäs vaan jostain metsästää edullisesti hyvä cyclocrossi, että sais fillarin työmatkakäyttöön ja huonompien kelien/reittien poljeskeluun sekä talviajoon.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän tuohon Inseraan jostain löydy vaikka käytettykin kiekko edullisesti, vannejarrullinen ja yleistä 26" kokoa, ja tuskin tarvitse olla mikään erityisen laadukas kunhan pyörii ja on about suora ?

- vaikkapa täältä: Kiekot ja renkaat - Fillaritori.com

- mullakin on kai irrallaan/ylimääräisenä 26" vannejarrukiekkot + ajokelpoisia ulkorenkaita, ovat Jyväskylässä.
 
Otin tässä eilen pyörän talviteloilta ja tarkoituksena oli alkaa nyt kelien salliessa polkemaan hybridilläni. Renkaat olivat täysin tyhjenneet talven aikana, joten kävin läheisellä huoltoasemalla ne täyttämässä. Muutaman satametriä pääsin ja huomasin, että takarengas oli aivan tyhjä, eikä ilma siellä pysynyt. Yritin etsiä mahdollista reikää, mutta nopealla tutkimisella en sitä löytänyt.

Olen surkea käsistäni ja vielä surkeammat on tarjolla olevat työkaluni. Ajattelinkin viedä pyörän paikalliseen pyörähuoltoon, joten osaisiko joku sanoa, että paljon tälläinen mahdollisesti kustantaa? Samalla ajattelin myös jonkinlaista keväthuoltoa, mutta pyörälläni en ole montaakaan kymmentä kilometriä vielä ajanut, joten onko sellainen tarpeellista, koska pääasiassa vain seisonut tallissa.
 
Otin tässä eilen pyörän talviteloilta ja tarkoituksena oli alkaa nyt kelien salliessa polkemaan hybridilläni. Renkaat olivat täysin tyhjenneet talven aikana, joten kävin läheisellä huoltoasemalla ne täyttämässä. Muutaman satametriä pääsin ja huomasin, että takarengas oli aivan tyhjä, eikä ilma siellä pysynyt. Yritin etsiä mahdollista reikää, mutta nopealla tutkimisella en sitä löytänyt.

Olen surkea käsistäni ja vielä surkeammat on tarjolla olevat työkaluni. Ajattelinkin viedä pyörän paikalliseen pyörähuoltoon, joten osaisiko joku sanoa, että paljon tälläinen mahdollisesti kustantaa? Samalla ajattelin myös jonkinlaista keväthuoltoa, mutta pyörälläni en ole montaakaan kymmentä kilometriä vielä ajanut, joten onko sellainen tarpeellista, koska pääasiassa vain seisonut tallissa.
Suosittelen ehdottomasti, että hoidat homman omin käsin. Erittäin helppo homma ja hoituu sitten jatkossakin ilman kalliita huoltoja.

Googlettamalla ja youtube-searchilla löytyy todella seikkaperäisiä ohjeita kaikkiin huolto-operaatioihin. Välineet perusjuttuihin, kuten renkaanvaihtoon, on halpoja. Toki jos ei ole pikakiinnityksiä, niin jako- ja kiintoavaimiin joutuu myös jokusen euron sijoittamaan. Mutta niille nyt on jatkossa varmasti käyttöä muissakin hommissa. Jos renkaassa on pikakiinnitys, niin pelkkä uusi sisäkumi (tai paikka), rengasraudat (usein kylläkin nimestä huolimatta muoviset, esim. prismasta kolmella eurolla) ja pumppu riittää vaihto-operaatioon.

Jos pyörällä ei ole juurikaan ajettu, niin huollon ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen. Säädöt kuntoon ja kiinnitykset kireelle. Sitten ketjujen ja rattaiden pesu sekä voitelu. Vielä kun pumppaa ilmaa kumeihin, niin homma on valmis.

Oikeastaan ainoat syyt olla huoltamatta pyörää itse ovat halu tukea kivijalkaliikkeitä tai täydellinen mielenkiinnon puute.
 
Jos lähdet hankkimaan sisusrenkaita ja pumppua niin kannattaa huomioida, että pyörässäsi on tällä hetkellä ilmeisesti Schrader-venttiilit, koska pystyt täyttämään renkaat huoltoasemalla. Käyttämäsi rengaskoko on luultavasti painettu ulkorenkaan kylkeen.
Renkaanvaihto kannattaa opetella tekemään itse jos suinkin mahdollista. Operaatio on varsin yksinkertainen ja renkaita todennäköisesti menee elämän varrella useita. Lopulta on helpompi vaihtaa renkaat itse, kuin raahata pyörää tyhjin kumein liikkeeseen korjattavaksi.
 
Mitä eroja maantiepyörällä ja cyclocrossilla on renkaiden lisäksi? Ja mahtuuko cycloon maantiepyörän renkaat, sekä vastavuoroisesti maantiepyörään cyclon renkaat? Nyt siis hintaluokaltaan käytettynä reilusti alle tonnin pyöristä kyse.
 
Mitä eroja maantiepyörällä ja cyclocrossilla on renkaiden lisäksi? Ja mahtuuko cycloon maantiepyörän renkaat, sekä vastavuoroisesti maantiepyörään cyclon renkaat? Nyt siis hintaluokaltaan käytettynä reilusti alle tonnin pyöristä kyse.

Jonkun verran niissä on usein eroa rungon geometriassa, cyclot taitaa olla vähän korkeampia ja ehkä lyhyempiä. Tosin onhan niitä maantiepyöriäkin erilaisilla geometrioilla. Varmaan suurin ero tulee kuitenkin sitten renkaisiin liittyen. Cyclossa etu- ja takaharukassa on enemmän tilaa eli on mahdollista laittaa leveämpää rengasta (ja nastarengastakin), kun taas maantiepyörään leveämmät renkaat ei yleensä mahdu. Jarruissakin on yleensä sen verran eroa, että nykyään monessa cyclossa on levyjarruja tai jos on vannejarrut, niin ne on cantileverit, maantiepyörän vannejarrut on paljon ahtaammat eikä niidenkään kanssa pysty leveitä renkaita käyttämään. Lisäksi cycloissa voi olla kiinnityspaikat lokasuojille tai tarakallekin. Cyclosta saa kyllä aikaiseksi melkeen maantiepyörän vaihtamalla vaan ohuempaa kumia. Niin ja onhan ne cyclot monesti hieman painavampia kuin maantiepyörät.
 
Kiitokset. Kyllä se vaikuttaa miun tarpeisiin paljon paremmalta tuo CC. Oikeestaan käyttöpyörää etin lyhyehköihin <10km siirtymiin ja satunnaisiin pidempiin kuntolenkkeihin.

Millasiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota pienellä budjetilla cycloa ostaessa? Vai onko noilla niin eroja tuolla hintahaitarin aivan alapäässä?
 
Reilusti alle tonnilla saa/voi saada ihan hyvän käytetyn, mutta aika huonon uuden.
Käy koeajamassa useampi eri malli, niin saat tuntumaa hieman eri geometrioihin ja runkokokokokokokoihin.
 
Cycloista puheen ollen tänään kotiutui cyclocrossit sekä minulle että tyttöystävälle. Mulla tuo tuli vanhan maantiepyörän tilalle pääasiallisena tarkoituksena ajella työmatkoja ja huonompien kelien lenkkejä, kun taas tyttöystävällä kyseessä on ensimmäinen parempi pyörä. Positiivisia tuntemuksia herätti matka pyöräliikkeestä kotiin, ajeltiin kelvejä ja hiekkateitä pitkin.

cyclocrossia_1.jpeg
 
Lidlissä pyöräilykamaa myynnissä puoli-ilmaiseksi.

Ne isot pumput loppui heti kättelyssä, en ehtinyt saada itselleni
- olisin ostanut "huoltoautoon" mukaan, kotioloissa täytän kompuralla renkaat
Ostin sieltä tuollaisen minipumpun. Meni päivässä rikki :face: Sitten hain Clas Ohlsonilta vastaavanlaisen minipumpun ja tais olla peräti euron tai kaksi kalliimpi.. Ajohanskat on ihan ok, ainakaan kun en paremmasta tiedä.

Tollanen CC ois kiva ympärivuotiseks käyttö- ja kuntoilupyöräksi mutta mennään nyt alkuun Kona Dew +:ssalla.
 
Kävin ensin lopettelemassa lautailukauden ja sen päälle aloitin pyöräilykauden parinkympin lenkillä. Ostin outlet-myymälästä gore-takin joka tuntui toimivan oikein hyvin näillä keleillä. Saksasta tilasin alesta Malojan freeride-tyyliset pitkät rennot pyöräilyhousut joista saa myös shortsit. Varmaan ensi viikolla saapuvat. Noilla vermeillä saa pidennettyä mukavasti pyöräilykautta.

maloja_freeridefahrerhose1_1366105919.jpeg
 
Cycloista puheen ollen tänään kotiutui cyclocrossit sekä minulle että tyttöystävälle. Mulla tuo tuli vanhan maantiepyörän tilalle pääasiallisena tarkoituksena ajella työmatkoja ja huonompien kelien lenkkejä, kun taas tyttöystävällä kyseessä on ensimmäinen parempi pyörä. Positiivisia tuntemuksia herätti matka pyöräliikkeestä kotiin, ajeltiin kelvejä ja hiekkateitä pitkin.

katso liitettä 113623

Mullakin olisi tarkoitus sit joskus laihana poikana hommaa joko crossari tai 29er slicks-kumeilla. 1500 e luulis riittävän. Vielä liikaa pakkia tollaseen ajoasentoon ;)

PS. Hienon näköiset crossarit kuvassa!
 
Crossarista hajosi runko viime kesänä, ja kokosin sitten syksymmällä uuden. Siis tästä kasasta lähdettiin:


Ja tälläinen siitä sitten tuli. Olen ihan tyytyväinen lopputulokseen, todella hauska fillari ajella, kyllä sillä lenkkiä ja työmatkaa rospuuttokeleillä polkee. Levarit on kyllä vannejarruihin verrattuna todella hyvät.
 
Tänään lähti vanha maantiepyörä uuteen kotiin :kyynel: Kovasti on alkanut mielessä polttelemaan hommailla seuraavaksi cc projekti :) No kunhan saa nyt kesän yli lenkkiä alle tuohon uuteen maantiepyörään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom