Pyöräily

Iltaa!

Olisi ensimmäisen cyclocross- fillarin osto edessä. Käyttötarkoitus on työmatka 17 km/ sivu, josta n.2km hiekkatietä. Kokemusta maantie/cc-pyöristä minulla ei ole ensinkään.
Maastopyöräilyä olen muutaman vuoden harrastanut täysjoustomaasturilla, josta tykkään kovasti. Nyt on alkanut tökkimään tuo työmatkan tahkoaminen raskaalla maasturilla. Kysyisin palstan pyöräihmisiltä kumpi seuraavista olisi parempi osiltaan ja ajoltaan, paras hinta/laatu-suhde kiinnostaa tietty: Felt F65X vai Cube cross race disc? Luulen haluavani levyjarrut ja hiilikuituhaarukan. Ajan vuoden ympäri. Budjettia on ihan maksimissaan 1,5 keur, mieluummin alle. Mikä mahtaisi olla oikea koko, tästä ei mitään tajua, ja netti on täynnä ristiriitaisia mielipiteitä koskien oikeaa runkokokoa joka ei helpota tuskaa. Olen 184 cm pitkä ja inseam ( jos osasin oikein mitata) 91 cm. Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii jelppiä. Havoc: onko tuo sinun pyörä juuri Cube cross race disc? Kerrotko käyttökokemuksia minkälainen peli se on? Hyvännäköinen ainakin! Minkä kokoinen olet/ minkä kokoinen pyörä on?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Iltaa!

Olisi ensimmäisen cyclocross- fillarin osto edessä. Käyttötarkoitus on työmatka 17 km/ sivu, josta n.2km hiekkatietä. Kokemusta maantie/cc-pyöristä minulla ei ole ensinkään.
Maastopyöräilyä olen muutaman vuoden harrastanut täysjoustomaasturilla, josta tykkään kovasti. Nyt on alkanut tökkimään tuo työmatkan tahkoaminen raskaalla maasturilla. Kysyisin palstan pyöräihmisiltä kumpi seuraavista olisi parempi osiltaan ja ajoltaan, paras hinta/laatu-suhde kiinnostaa tietty: Felt F65X vai Cube cross race disc? Luulen haluavani levyjarrut ja hiilikuituhaarukan. Ajan vuoden ympäri. Budjettia on ihan maksimissaan 1,5 keur, mieluummin alle. Mikä mahtaisi olla oikea koko, tästä ei mitään tajua, ja netti on täynnä ristiriitaisia mielipiteitä koskien oikeaa runkokokoa joka ei helpota tuskaa. Olen 184 cm pitkä ja inseam ( jos osasin oikein mitata) 91 cm. Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii jelppiä. Havoc: onko tuo sinun pyörä juuri Cube cross race disc? Kerrotko käyttökokemuksia minkälainen peli se on? Hyvännäköinen ainakin! Minkä kokoinen olet/ minkä kokoinen pyörä on?
 
^Joo, toi mun runko on Cube Cross race disc. Mitat on 186/87 cm ja runko kokoa 59. Varmaan sopii sullekin, vaikka vähän enemmän jalassa pituutta onkin.
Koska toi on ite rakennettu, niin en voi siitä Cuben valmiista pyörästä oikeen mitään sanoa. Runko on ihan hyvä, hyvin tilaa isommillekin renkaille: ajoin talven 40mm nastoilla, jotka mahtui lokarienkin kanssa hyvin pyörimään. Ei ole kuitenkaan mikään markkinoiden kevein. Feltiin verrattuna tietenkin suurin ero on vaihteisto, joka Feltissä on Sram Rival. Ne toimii vähän eri periaatteella, jotkut tykkää ja toiset ei, kuitenkin aika samaa tasoa. Molemmilla kuitenkin ajaa ihan ok, mulla on maantiepyörässä Sram Forcet eikä ole muodostunut kynnyskysymykseksi hypätä fillarista toiseen. Itse ottaisin kuitenkin pohdintoihin mukaan Canyonin Infliten, jota on paljon kehuttu.
 
Näköjään jostain syystä tuli viesti kahteen kertaan..markan vehkeitä. Mutta asiaan, joo, samankokoinen menisi varmaan itselläkin, ristiriitaisia vinkkejä tuon runkokoon suhteen sataa kyllä, pienempää monet suosittaa, itse en haluaisi liian tiukkaa/punnertavaa ajoasentoa. Jep, tuo canyon minkä linkkasit on kanssa nätti, L-kokoiset on näköjään myyty loppuun. Halvempaa versiota saisi vielä näköjään. Harmi kun tuotakaan ei pääse koeajamaan niin mietityttää meneekö koon valinta päin honkia. Aika monta merkkiä ja mallia on tarjolla noihin samoihin hintoihin suunnilleen, on tämä vaikeaa tämä valinta. Tuossa cannarissa tulisi nytten näköjään lokarit ja hiilikuitutsatulatolppa mukana. Mitenkähän tuo halvin cannari vertautuu tuohon cubeen ja felttiin?
 
Jos ei ole enempää kokemusta, niin kannattaa kyllä käydä jossain liikeessä vähän kokeilemassa erilaisia ja erikokoisia pyöriä, niin saa sitten varmemmin oikean kokoisen, jos jostain tilaa. Yleensä taitaa kyllä olla niin, että hieman pienestä rungosta on helpompi tehdä sopiva kuin liian isosta.
 
Joo taitaa olla aika vaikea sanoa kokeilematta kokoa. Vaikuttaa vielä sitten stemmit ja kaikki kokoon niin paljon. Vanha maantiepyörä oli mulla 56 ja uusi 55 mutta kun uudessa on pitempi stemmi ja muutenkin geometria erilainen, on ajoasento matalampi ja eikä selkä ole niin köyryssä.

Runko koko pitää olla lähelle oikea mutta oman kokemuksen mukaan ei kuitenkaan pidä liikaa repiä stressiä siitä. Kunhan muutaman sentin tarkkuudella osuu kohdalle. Mä olen ainakin niin puupää että aika paljon saa tulla kilometrejä ja varsinkin pitkiä lenkkejä ennen kuin osaan sanoa pitäisikö stemmiä pidentää/lyhentää, nostaa laskea jne... ei jollain marketin pihamaa kokeilulla osaa sanoa mitään jos ei sitten koko ole aivan täysin väärä (nim eilen kokeilin 15" maastopyörää emännälle ja itellekkin tuntui ihan näppärän pieneltä :D ).
 
Joo, näin se kyllä varmasti on. Sillä yksi vaihtoehto on tuo Felt F65X, kun sitä saisi ostettua kotikaupungin liikkeestä niin osaisi varmaan myyjä neuvoa oikean kokoisen. Onko sinulla Adrift ajatuksia noista kolmesta vaihtoehdosta, onko joku selvästi parempi/ huonompi noista?
 
Kaikki on vissiin aikalailla saman luokan pyöriä, joten en usko, että niissä mitään kummempia laatueroja on. Tuossa Feltissä on vaihteina Sramit eli kuten tuossa jo mainittiin, ne on hieman erilaiset käyttää kuin Shimanot. Mulla ei itelläni Sramin vaihteista oo mitään kokemusta, mutta oon kyllä ymmärtänyt, että laadukkaita nekin on. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ainakin Shimanon 105 osat on toiminut oikein hyvin. Jos tuota Feltiä on mahdollisuus käydä kokeilemassa, niin käy ihmeessä, mulla oli vanha sekä tuo uudenpi maantiepyörä molemmat Feltejä ja ainakin omasta mielestä molemmat on hyviä pelejä.

Pyöräilyssäkin taitaa aika paljon ratkasta makuasiat ja mielikuvat, tuossa 1300 - 1500 euron hintaluokassakin on varmaan jo kaikki pyörät melko laadukasta tavaraa :D
 
^^Mä ottaisin noista vaihtoehdoista varmaankin tuon Inflite 8.0 S:n, jos mitään preferenssiä Shimanon tai Sramin suuntaan ei ole. Oma mielipide kokoasiaan; L koko eli 58 olisi sulle varmaan sopivin lähtökohta, edellyttäen ettei sulla ole mitenkään poikkeukselliset mittasuhteet muussa kropassa (tyyliin järjettömän iso pää ja T-Rex kädet....). Sulla on kuitenkin pituuteen nähden jalkaa ja M koossa on vain 145mm emäputki, niin voi jäädä tanko vähän alas. Samasta syystä XL on auttamatta pitkä. Canyonin etuna on paljon ylistetty VCLS satulatolppa, minkä pitäisi tehdä menemisestä aika mukavaa.
Koeajaisin kuitenkin pari vaihtoehtoa, voi paljastua ettei crossari/maantiepyörämäinen ajoasento ole lainkaan sun juttusi.
 
Kiitoksia vinkeistä tähän asti. Maantiepyörää olen kyllä kokeillut joskus jonkun kilometrin, uskoisin että siihen totun vaikka maasturilla tuleekin harrasteltua. Mitään "must have"-juttua ei ole kumpaankaan, shimanoon tai sramiin, nykyisessä maastopyörässä on shimanon voimansiirto, edellisessä oli sram, eikä siitä kokemukset olleet ollenkaan huonoja. Tietysti ei kai kannata paljon verrata kun voimansiirto on eri katupeleissä ja erilaista ryskämistä se maastossa ajo muutenkin on. Kokoasia tosiaan mietityttää että sattuisiko tilaamalla oikean kokoinen, laskurit antavat usein 56" rungon suositeltavaksi kooksi, mutta pitkät kädet ja jalat omaavana esim. tuo cube olisi kai oltava kumminkin 59". Tuo canyon kiinnostaisi kyllä myös, kun siinä tulisi nuo lokarit ja tietty se tuninkitolppa, niin ei tarvitsisi erikseen niitä hankkia. Ja jotenkin fiksoitunut tuohon vaijerien vetoon rungon sisällä, jotenkin siistin näköistä. Olellista, joo tiedetään..
Täytyy tulevalla viikolla käydä kokeilemassa tuota felttiä liikkeessä miltä se tuntuu. Hankalia valintoja..
 
Kävinpä eilen rykäsemässä perusfillarillani (joku trekin hybridihärpäke) 51km rundin. Kierrosta polkiessa taas vaihteeksi mietti, että mikä piru siinä on, kun jotkut painelee helposti 10-20km/h kovempaa ohi, ja itse ei saa matkavauhdiksi yli 25 km/h (pitemmän matkan keskiarvo, tuolla reissulla mentiin alle 20km/h keskivauhtia) millään pidetyksi, alkaa hapottaa ja murhauttaa niin kovin.

Onko tähän mitään "täsmätreeniä", vai eikö auta kuin polkea kovempaa niin paljon kun jaksaa? Tuntuu ettei tuo matkavauhti nouse vaikka kuinka sotkee kesät rundia, aina iskee yhtä hapoille jos pistelee vähän isompaa vaihdetta ja pitää polkimet siellä 60-70 rpm tahdissa.
 
Kävinpä eilen rykäsemässä perusfillarillani (joku trekin hybridihärpäke) 51km rundin. Kierrosta polkiessa taas vaihteeksi mietti, että mikä piru siinä on, kun jotkut painelee helposti 10-20km/h kovempaa ohi, ja itse ei saa matkavauhdiksi yli 25 km/h (pitemmän matkan keskiarvo, tuolla reissulla mentiin alle 20km/h keskivauhtia) millään pidetyksi, alkaa hapottaa ja murhauttaa niin kovin.

Onko tähän mitään "täsmätreeniä", vai eikö auta kuin polkea kovempaa niin paljon kun jaksaa? Tuntuu ettei tuo matkavauhti nouse vaikka kuinka sotkee kesät rundia, aina iskee yhtä hapoille jos pistelee vähän isompaa vaihdetta ja pitää polkimet siellä 60-70 rpm tahdissa.

Perus hybridissä on niin pysty ajoasento ja raskaat suht huonosti rullaavat renkaat, että joutuu antaamaan aika paljon tasoitusta maantiepyörälle. Lisäksi maantiepyörällä tulee usein ajeltua porukassa, jolloin vetovastuuta vaihtelemalla pääsee välillä peesiin lepäämään , tällöin sen keskarinkin saa sinne kolmenkympin paremmalle puolelle vaikkei mikään huippukuski olisikiaan.

Jos haluat siihen hybridiin lisää kulkua niin osta jotkut 25mm leveät maantiepyöränrenkaat ja laske ohjaustanko mahdollisimman alas. Jos ei kerää tyylipisteitä voi ostaa myös aerokahvat niillä saa ilmanvastusta reilusti pienemmäksi jos vertaa tavalliseen hybridin ajoasentoon.

Itsekkin kävin ajamassa tänään jonkun 60km lenkin josta 50km erilaisia polkuja, erehdyin ottamaan pitkästä aikaa jäykkäperän alle kun oli niin paljon nousu metrejä luvassa ettei 16kg täpäri houkutellut... VIRHE! aivan hirveää kidutusta maastoajo jäykkäperällä kun tottunut tohon 160/170mm joustavaan täysjoustoon. No ens lenkillä meno tuntuu varmaan tavallistakin mukavammalta :D
 
Onko tähän mitään "täsmätreeniä", vai eikö auta kuin polkea kovempaa niin paljon kun jaksaa? Tuntuu ettei tuo matkavauhti nouse vaikka kuinka sotkee kesät rundia, aina iskee yhtä hapoille jos pistelee vähän isompaa vaihdetta ja pitää polkimet siellä 60-70 rpm tahdissa.

Veikkaan että maantiepyörä, lukkopolkimet ja pyöritystekniikka nostaisi keskareita jo 5-10 km/h. Siihen vielä lenkkiporukan vetoapu päälle niin 30 km/h tunnissa ei kauheaa suorituskykyä vaadi.

Kauden kulutusosat tilattu Saksasta, Pirkkaan ilmoittauduttu ja ensimmäinen maantielenkki ajettu. Tästä se taas lähtee! :dance2:
 
Olen harkitsemassa edullisen pyörän ostoa. Korostan etten hae mitään pro-sykkeliä, vaan sellaista peruskelpoa näin enshätään. Törmäsin NetAnttilassa tällaiseen: NetAnttila - Grape Tourer -retkipyörä | Aikuisten polkupyörät
Tiedoista ei löydy edes painoa.. Ja rungonkin sanotaan sopivan mukamas 170-190 senttisille. Osaako joku tuosta kuvasta päätellä olisiko runko oikeasti sopiva tällaiselle 178 cm tyypille? Vinkkejä, mielipiteitä? Tuo tarjoushan loppuu tänään.
 
Olen harkitsemassa edullisen pyörän ostoa. Korostan etten hae mitään pro-sykkeliä, vaan sellaista peruskelpoa näin enshätään. Törmäsin NetAnttilassa tällaiseen: NetAnttila - Grape Tourer -retkipyörä | Aikuisten polkupyörät
Tiedoista ei löydy edes painoa.. Ja rungonkin sanotaan sopivan mukamas 170-190 senttisille. Osaako joku tuosta kuvasta päätellä olisiko runko oikeasti sopiva tällaiselle 178 cm tyypille? Vinkkejä, mielipiteitä? Tuo tarjoushan loppuu tänään.

Ei millään mutta onko painolla tai rungon mitoilla jotain merkitystä jos on ostamassa NetAnttilasta 250 euron pyörää....
- kyllä tuollakin eteenpäin päässee ja sun jalat ylttää maahan varmasti
- onhan nettiostoksessa 14 vrk palautusoikeus jos mitat ei täsmää
- ja koko laitteella 2 v takuu, ei muuta kun pitää kuitin tallessa ja kohtelee pyörää sen verran hyvin ettei takuu raukea huonon säilytyksen tms kohtelun vuoksi, melkoisen turha pelätä että esim puolen vuoden päästä takuuseen korjattaisiin tai saisit uuden uuden tilalle ( = rahat takaisin ostajalle jos menee rikki )

On sitten myöskin sellainen laite jota tuskin kannata kovin laajasti huollattaa, voi huolto maksaa ison osan pyärän arvosta eikä huollossa parane juurikaan...
- tuskin voi olla mikään kovin herkkäkulkuinen laite tai edes erityinen nautinto ajella, mutta kulkuväline hetkeksi
 
Muut - Fillaritori.com

Tuolta voi löytää jonkun 800€ hybridin tuohon rahaan käytettynä, siinä on jo aika paljon enemmän pyörää. Jos nyt välttämättä hybridin haluaa.

Tuolla on heti toisena esim tuo Felt mikä sata varmasti pesee anttilapyörän 6-0. Feltissä on nykyajan mallin mukaan osasarjat joten siihen voi vaihtaa mitä tarttee. Anttila pyörässä ottaa heti silmään tuo vanhan mallinen etuhaarukka.
 
Oli sen verran kylmä asiakaspalvelija tänään Pyörä Expertillä, et jäi ylipäätänsä pyörien koeajomahdollisuudet kysymättä. Meen sit vaikka Intersporttiin tai jonnekki testailemaan noita runkokokokokoja. Käytettyjä cycloja ei jokatapauksessa ollu myynnissä, eli tarvii netistä metsästää joku. Oon tori.fi ja fillaritori.com pyrkiny nyt pari päivää seuraamaan ja aika paljonha tonne tulee noita pyöriä myyntiin päivittäin.

Onko mitään merkkiä / mallia suositella alle tonnin cyclocrosseissa (mieluummin lähemmäs 500e), vai ostanko ensimmäisen sopivan kokosen ja suht fiksun olosen (Shimano sora -setillä tms)?
 
Onko mitään merkkiä / mallia suositella alle tonnin cyclocrosseissa (mieluummin lähemmäs 500e), vai ostanko ensimmäisen sopivan kokosen ja suht fiksun olosen (Shimano sora -setillä tms)?

Jos käytettyä metsästää niin kyllä siinä pitää melkein merkit unohtaa ja koittaa vain bongata sopivan kokoinen ja tietysti mahdollisimman hyvä hinta-laatusuhde. Mutta enitenhän noita käytettyjä pyörii noista isoista merkeistä kuten juuri Feltit, Cannarit, Trekit jne. Ei siinä pahasti erehdy kunhan hyväkuntoisen ostaa.

Kannattaa kuitenkin aina sitten vilkaista mihin hintaan saa uusia tarjouspyöriä. Itse en olisi valmis maksamaan kuin maksimissaan puolet uuden hinnasta, olkoon vaikka kuinka uusi käytetty. Monesti tuntuu olevan aika kalliitakin nuo hintapyynnöt.
 
Ok. Kiitoksia paljon neuvoista. Ollu tosiaan jotku melko hinnoissaan ja toi 50% käytetystä tuntuis ihan hyvältä hinnalta. Maantiepyöriä sais vaikka kuinka halvalla, mut cyclocrossit ilmeisesti sen verran uudempi ilmiö, ettei oo vielä niin paljoo käytettynä(?).
 

Suositut

Back
Ylös Bottom