Pyöräily

Paljonkohan hyvä keula vaikuttaa maastopyörään? Kuvittelisin, ettei kauheata vaikutusta ole, kun pääasiassa ajelen kaupungissa-taajamassa keula lukittuna.

Mulla on fillarissa huono keula ja mietein, että jonkun rokkarin ostaisi tilalle kun vanha tuntuu vähän rimpulalta. Maastossa varmaan eron huomaisi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljonkohan hyvä keula vaikuttaa maastopyörään? Kuvittelisin, ettei kauheata vaikutusta ole, kun pääasiassa ajelen kaupungissa-taajamassa keula lukittuna.

Mulla on fillarissa huono keula ja mietein, että jonkun rokkarin ostaisi tilalle kun vanha tuntuu vähän rimpulalta. Maastossa varmaan eron huomaisi.

Ero on kuin yöllä ja päivällä hyvän ja huonon keulan välillä. Olettaen, että hyvä keula on säädetty hyvin sopivaksi omaan ajoon. Eli jos sulla on hyvä keula, mutta säädöt ihan miten sattuu, niin ei se välttämättä ole yhtään sen parempi. (no ehkä tukevampi/kevyempi jne, mutta tajusit varmaan pointin)
 
Kyllä niissä eroa on, valtaosa noista huonoista keuloista on myös huoltamattomia. Hyväkin keula muuttuu parissa vuodessa jähmeäksi pomppukepiksi jos sitä ei huolla, ja huono entistä huonommaksi. Eli ennen kuin ostaa uuden kannattaa tarkistaa voiko vanhan huoltaa.

Sitten jos päättää ostaa uuden kannattaa miettiä sitä tarvetta sille joustokeulalle, jos ajat pääasiassa muualla kuin poluilla niin kannattaa harkita ihan jäykkää keulaa. Ei mene energiaa jousituksen pumppaamiseen, pyörä kevenee ja sitä jäykkää keulaa ei tarvitse huoltaa.

Noista säädöistä sen verran, että tuollaisen suht halvan keulan säätäminen ei ole kovin vaikeaa kun niitä säätöjä on yleensä vain kaksi. Esijännitys ja paluuvaimennus. Esijännitys tulee säätää siten, että kun olet pyörän päällä ajoasennossa on keula painunut 20-30% sisään. eli kun sinulla on todennnäköisesti se noin 100mm joustava keula niin sen tulisi olla tasaisella ajaessa noin 2cm sisään painuneena.

Paluuvaimennus vaikuttaa taas siihen kuinka nopeasti keula työntyy takaisin ulos töyssyn jälkeen, tuon säätämiseen ei ole mitään yhtäselvää sääntöä. Mutta idea olisi saada keula tulemaan sen verran hitaasti ulos ettei se rupea pompottamaan, mutta sen verran nopeasti kuitenkin ettei se pakkaannu sisään peräkkäisissä töyssyissä. Kannatta kokeilla vaikka kokonaan auki ja kiinni tuota säätöä niin huomaa sen mihin se vaikuttaa.
 
Pakko jakaa:





Ainakin itseen osui ja upposi tuo Top Gearin s21 e5 jakso. Kannattaa katsoa! :D

ps. itse olen tosiaan myynyt autoni 2,5v sitten ja siitä saakka pärjäillyt pyörällä/bussilla ;)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ero on kuin yöllä ja päivällä hyvän ja huonon keulan välillä. Olettaen, että hyvä keula on säädetty hyvin sopivaksi omaan ajoon. Eli jos sulla on hyvä keula, mutta säädöt ihan miten sattuu, niin ei se välttämättä ole yhtään sen parempi. (no ehkä tukevampi/kevyempi jne, mutta tajusit varmaan pointin)

Tukevuutta haluaisin ainakin lisää, nykyinen suntourin peruskeula tuntuu vähän rimpulalta.

Kyllä niissä eroa on, valtaosa noista huonoista keuloista on myös huoltamattomia. Hyväkin keula muuttuu parissa vuodessa jähmeäksi pomppukepiksi jos sitä ei huolla, ja huono entistä huonommaksi. Eli ennen kuin ostaa uuden kannattaa tarkistaa voiko vanhan huoltaa.

Sitten jos päättää ostaa uuden kannattaa miettiä sitä tarvetta sille joustokeulalle, jos ajat pääasiassa muualla kuin poluilla niin kannattaa harkita ihan jäykkää keulaa. Ei mene energiaa jousituksen pumppaamiseen, pyörä kevenee ja sitä jäykkää keulaa ei tarvitse huoltaa.

Noista säädöistä sen verran, että tuollaisen suht halvan keulan säätäminen ei ole kovin vaikeaa kun niitä säätöjä on yleensä vain kaksi. Esijännitys ja paluuvaimennus. Esijännitys tulee säätää siten, että kun olet pyörän päällä ajoasennossa on keula painunut 20-30% sisään. eli kun sinulla on todennnäköisesti se noin 100mm joustava keula niin sen tulisi olla tasaisella ajaessa noin 2cm sisään painuneena.

Paluuvaimennus vaikuttaa taas siihen kuinka nopeasti keula työntyy takaisin ulos töyssyn jälkeen, tuon säätämiseen ei ole mitään yhtäselvää sääntöä. Mutta idea olisi saada keula tulemaan sen verran hitaasti ulos ettei se rupea pompottamaan, mutta sen verran nopeasti kuitenkin ettei se pakkaannu sisään peräkkäisissä töyssyissä. Kannatta kokeilla vaikka kokonaan auki ja kiinni tuota säätöä niin huomaa sen mihin se vaikuttaa.

Pitää varmaan kokeilla noita säätöjä ja ajella nyt hetken aikaa tuolla. Kyseessä siis uusi pyörä, jossa oli valmiiksi jo huono keula ja ajattelin että sen saa kuitenkin päivitettyä. No pitää varmaan nyt hetki vielä katsella.
 
Tukevuutta haluaisin ainakin lisää, nykyinen suntourin peruskeula tuntuu vähän rimpulalta.

.

Juuri tähän kiinnitin huomiota expossa / fillarimessuilla maaliskuussa: monessa uudessa maasturissa oli Suntour:n keula ja silmämääräisesti arvioiden ohuemmilla putkilla kuin rokkarit tai fox:t vuosi pari sitten
- pyörävalmistajat keksineet missä tehdä downgrade ja pitää hintatasoa alempana - laitetaa hennompi ja halvempi keula
- takavuosinahan ainakaan noille Suntour:n keuloille ei saanut suomesta huoltoa tai osia jos huolsi itse.
 
Tukevuutta haluaisin ainakin lisää, nykyinen suntourin peruskeula tuntuu vähän rimpulalta.



Pitää varmaan kokeilla noita säätöjä ja ajella nyt hetken aikaa tuolla. Kyseessä siis uusi pyörä, jossa oli valmiiksi jo huono keula ja ajattelin että sen saa kuitenkin päivitettyä. No pitää varmaan nyt hetki vielä katsella.

Jos ajelet sillä pääasiassa kaupungissa niin vaihda jäykkään hiilikuitukeulaan. Esim. joku Planet X:n keula. https://www.planetx.co.uk/i/q/FOOOCAR/on-one-carbon-fork
 
Ihan tekninen kysymys: toimiiko normi (105) vaihtaja vielä 12-30 pakalla vai pitääkö olla pidempi kiristin ?
Virallisesti ei, mutta käytännössä kyllä. Näin ainakin ulkomaisten foorumien perusteella, omaa tietoa asiasta ei ole. B-ruuvia voi joutua säätämään rutkasti, tai vaihtamaan pidempään.
 
Kevään koittaessa ajattelin hankkia uuden pyörän. Ensiksi mielessä oli hybridi, mutta totesin ne painaviksi ja vaihteitakin on mielestäni liikaa mun käyttöön.
Muutamaa cyclocrossarii olen koeajanut aiemmin ja nyt eilen kävin paikallisessa kivijalassa koeajamassa kahta Meridan pyörää
Cyclocrossari Cyclo Cross - Cyclo Cross - Cyclo Cross 4-D - Merida Bikes Suomi
Fitness Hybrid - Fitness - Speeder T3-D - Merida Bikes Suomi
Käyttö ois säälittävän lyhyt työmatka rapiat kolme kilsaa suuntaansa ja jonkinlainen muutaman tunnin kestävä lenkkeily/kuntoilupyöräily. Molempiin saa ja laittaisin lokarit kiinni.
Kannattaako noista hankkia kumpaakaan. Onko cyclocrossari mielestänne sopiva lyhyelle työmatkalla ja onko taas tuo fitnesspyörä sopiva pidemmille lenkeille?
 
Jos edes mielessäsi käy että voisit ajella cyclocrossilla ja droppi tangolla niin osta se.

No kyllähän se on käynyt mielessä. Ajoinkin nyt tuolla meridan cc:llä muutaman kilsan lenkin, ihan ok:lta tuntu vaikka mitään kokemusta katupyöristä ei ole.
Olen vaan huomannut että esim fillaritrorilla on ollut ainakin muutama cc-pyörä myynnissä varustettuna kommentilla "ei toiminut kaupunkiajossa".
 
Enemmän se on renkaista kiinni mikä toimii kaupungissa ja mikä ei. Ja varmaan ajo asennosta. Cyclocrossejakin on moneen ajoasentoon, hanki vähän pystymmällä ajoasennolla jos siltä tuntuu. Myös stemmiä vaihtamalla tai hankkimalla säädettävän stemmin voi hienosäätää ajoasentoa.

Toki jos ajelu on pelkästään 3 km työmatkaa ja kaupassakäyntiä ilman mitään pyörälenkki haluja niin sitten ehkä kannattaa katsella hybridiä.
 
No kyllähän se on käynyt mielessä. Ajoinkin nyt tuolla meridan cc:llä muutaman kilsan lenkin, ihan ok:lta tuntu vaikka mitään kokemusta katupyöristä ei ole.
Olen vaan huomannut että esim fillaritrorilla on ollut ainakin muutama cc-pyörä myynnissä varustettuna kommentilla "ei toiminut kaupunkiajossa".

Kaupunkiajoon cc pyörän geometria ja droppitanko on IMO huono. Kaunpungissa joutuu pujottelemaan ja jarruttelemaan paljon. Lisäksi pää on syytä pitää pystyssä, että voi tarkkailla ympäristöä, eikä vauhti kasva niin suureksi, että aerodynamiikalla olisi paljoakaan merkitystä. Suora tanko ja pysty ajoasento olisi kaupunkiin parempi. Jos taas puhutaan parin tunnin lenkistä maanteillä niin ehdottomasti cc. Mikäli työmatkalla saa ajaa kohtuu suoraan niin cc lienee parempi siihenkin. Jos koko 3 kilsaa on taajamassa pujottelua niin ottaisin suoran tangon.
 
^ No siinäpä ongelma on tiivistettynä. Vähän niinkuin molempi parempi. On mulla tällä hetkelläkin pyörä, mut siinä on nastarenkaat ja kuningasidea oli jättää ne siihen oottamaan ens talvea. Työmatka ei ole pujottelua, kun asun pikkukauupungissa, ihan ok pyörätietä pääosin.
 
Työmatka ei ole pujottelua, kun asun pikkukauupungissa, ihan ok pyörätietä pääosin.

No sitten mä valitsisin kyllä cc:n. Tossa sun linkkaamassa cc:ssä on just ne palikat, mitkä haluaisin omaanikin. Shimano 105 ja levyjarrut.
 
Työmatka/kaupunkipyöräilyyn olis fatbike aika omiaan. Ei voi olla liian leveät renkaat.
 
Kävin haistelemassa tänäaamuna poliisihuutokaupassa kaupantekoa. Pisti kyllä huvittamaan kun "nyt saa halvalla pyöriä" -ukkoja oli siellä huutamassa. Reilun vartin seurasin tilannetta, siinä lähti ensin jarruista puutteellinen Merida, ~tonnin ovh pyörä hintaan 150€. Sitten tuli bilteemapyöriä useampi, eli Yosemiten "mummopyöriä" ja niissä huudot päättyi samaan 150€ hujakoille. Siis ojasta kaivettuja ovh 279€ pyöriä, haloo. Yksi ainoa mielenkiintoinen olisi ollut, Trekin superfly mutta oli kasan perällä ettei nähnyt kuntoa ja runkokoa. Hyväkuntoiselta näytti siltä etäisyydeltä ja lie olisi parilla sadalla sen saanut omaksi. En jäänyt odottelemaan sen myyntiä kuitenkaan.

Vierestä kuuntelin kun kaksi ukko jutteli, "pitää odotella että porukka vähenee, sitten saa halvalla. Joo, ja jos jää huutamattomia pyöriä niin niitä saa ihan lopuksi tosi halvalla" :D kuulosti siltä ettei juuri väliä kunhan saa romurautaa halvalla.
 
Arvontalaulu raikaa ja sitä rataa..alan olla aikalailla päätynyt tuohon canyonin inflite 8.0 S:sään. Spämmään fillarifoorumia kysymyksillä niin kysellään ohessa tämänkin palstan pro ukoilta. Noista satulatolpista vielä, kumpi näistä olisi mittaiselleni sopivampi: VCLS Post 2.0 (+2 / -10 mm Setback) vai tämä: VCLS Post 2.0 (+25 / +13 mm Setback)? Olisiko tässä jälkimmäisessä enemmän sitten pelivaraa? (omat mitat 184 cm ja inseam-mitta 92 cm eli pitkät kintut) Havoc taisi mainita näistä jälkimmäisen mutta vielä askarruttaa että kumpi osuvampi näille mitoille. Ei oikein aukene, kysyin jo valmistajalta s-postilla, eivät vielä ole vastanneet.
Eikä tässä vielä kaikki, nyt samaan hintaan toinen kyssäri, onko noilla lukkopolkimilla katukäyttöön paljoa eroa? Esim. shimanon malleissa 520/540/XT?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom