Kyllä niissä eroa on, valtaosa noista huonoista keuloista on myös huoltamattomia. Hyväkin keula muuttuu parissa vuodessa jähmeäksi pomppukepiksi jos sitä ei huolla, ja huono entistä huonommaksi. Eli ennen kuin ostaa uuden kannattaa tarkistaa voiko vanhan huoltaa.
Sitten jos päättää ostaa uuden kannattaa miettiä sitä tarvetta sille joustokeulalle, jos ajat pääasiassa muualla kuin poluilla niin kannattaa harkita ihan jäykkää keulaa. Ei mene energiaa jousituksen pumppaamiseen, pyörä kevenee ja sitä jäykkää keulaa ei tarvitse huoltaa.
Noista säädöistä sen verran, että tuollaisen suht halvan keulan säätäminen ei ole kovin vaikeaa kun niitä säätöjä on yleensä vain kaksi. Esijännitys ja paluuvaimennus. Esijännitys tulee säätää siten, että kun olet pyörän päällä ajoasennossa on keula painunut 20-30% sisään. eli kun sinulla on todennnäköisesti se noin 100mm joustava keula niin sen tulisi olla tasaisella ajaessa noin 2cm sisään painuneena.
Paluuvaimennus vaikuttaa taas siihen kuinka nopeasti keula työntyy takaisin ulos töyssyn jälkeen, tuon säätämiseen ei ole mitään yhtäselvää sääntöä. Mutta idea olisi saada keula tulemaan sen verran hitaasti ulos ettei se rupea pompottamaan, mutta sen verran nopeasti kuitenkin ettei se pakkaannu sisään peräkkäisissä töyssyissä. Kannatta kokeilla vaikka kokonaan auki ja kiinni tuota säätöä niin huomaa sen mihin se vaikuttaa.