Pyöräily

35 km tuli kiskaistua vaimon hybridillä, yli vuoden totaalitauon jälkeen. Olihan se tollaseen myrskyyn aika raskasta, vastatuulta riitti... onneksi lopussa sentään kunnolla myötästä! Nyt kun sais hommattua oman konkelin (maasturin), niin pääsisi maastoon rymyämään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Morjesta,

Onkos täällä muita pyöräilijöitä joilla alaselkä kipuilee pyörräillessä? Tuntuu olevan kuin krampissa jo pienen pyöräilyn jälkeen ja välillä joutuu pysähtelemään lievittääkseen kipua. Täytyy itse koittaa ettiä parempaa (pystympää) ajoasentoa ensi kerralla :/

Mulla kesti reilun puolisen vuotta polkea, kun homma alkoi toimia. Mitoilleni fitatulla maantiepyörällä. Tein fillaroinnin lisäksi paljon keskivartaloa vahvistavia liikkeitä salilla. Lyhyempää stemmiä laitoin ja sitten pidempi takaisin, kun homma alkoi toimia. Viime ajokauden jälkeen siirryin harjoitusvastuksen kanssa treenailuun ja siinä huomasin, että alaselän jumit hävisivät pikkuhiljaa. Voi siis olla, että paluu on vielä edessä samaan vaivaan, kun pääsen ulkolenkeille takaisin, mutta muutenkin on kyllä keskivartalon hallinta parantunut ja liikkuvuuttakin olen tasaisesti treenaillut.
 
Alle 20 km matkaa taitettu ja nuolenkärjen muotoinen kivi takarenkaasta läpi. Taidan ostaa Aksionien tilalle paljon kehutut Continentalin GP4000S:t samalla kun tilaan repullisen sisureita.
 
Onkos täällä muita pyöräilijöitä joilla alaselkä kipuilee pyörräillessä? Tuntuu olevan kuin krampissa jo pienen pyöräilyn jälkeen ja välillä joutuu pysähtelemään lievittääkseen kipua. Täytyy itse koittaa ettiä parempaa (pystympää) ajoasentoa ensi kerralla :/
Joo, on.

Kaksi alinta välilevyä on rappeutunut, ja vetävät lihakset ruodon ympäriltä kramppiin. Viimeisin yritelmä (ortopediltä) on unohtaa aamulla pyöräilyt ja tehdä joka aamu sauvakävelylenkki. Illalla voi kuulemma sitten fillaroida ja pelata holfia, en ole vielä testannut kumpaakaan mutta selkä on tosiaan voinut paremmin. Toinen harkinnassa oleva apu on joustotolppa satulan alle.

Jos selkä tulee kipeäksi, niin lepo, relaksantit ja kipulääkkeet auttavat. Mikään muu ei auta, eli jumppaamalla tai venyttelemällä saa paikat vain huonompaan jamaan.
 
Saisi kyllä lähteä jäät jo tuolta metsän puolelta, aika toivotonta kylkimaassa luistelua välillä, ainakin Jyväskylän korkeudella, ilman nastoja ajella. Kohtuu mielenkiintoista ajella, kun välillä ihan sulaa ja pääsee vauhtiin ja heti kohta ihan peilijäätä... Noh, läski tummuu ja hiki virtaa...:D
Onkos pakkiksen porukka käynyt myös könyämässä puskissa nyt?
 
Alle 20 km matkaa taitettu ja nuolenkärjen muotoinen kivi takarenkaasta läpi. Taidan ostaa Aksionien tilalle paljon kehutut Continentalin GP4000S:t samalla kun tilaan repullisen sisureita.

Itsellä noi Continentalit alla ja nyt parissa päivässä reilut toistasataa kilometriä lasissa eikä ainakaan vielä ole routavauriot tai sora renkaita puhkonut.

Tänään hieman päälle 60 km ja kyllä on vieläkin yhtä nautintoa ajaa uudella pyörällä.
 
Noissa Contin GP4000:ssa on sitten paperinohuet kyljet, jotka repeää aika helposti jos joutuu vähänkin soralla ajamaan. Mulla on kesämökillä 4km matka soralla asfaltin äärelle, ja noi renkaat meni roskiskuntoon alle 2000tkm matkalla juuri tosta syystä. Kulutuspintaa olisi ollut vielä reilusti. Muuten hyvä rengas, rullaa hyvin ja todella hyvä pito.
 
Noissa Contin GP4000:ssa on sitten paperinohuet kyljet, jotka repeää aika helposti jos joutuu vähänkin soralla ajamaan. Mulla on kesämökillä 4km matka soralla asfaltin äärelle, ja noi renkaat meni roskiskuntoon alle 2000tkm matkalla juuri tosta syystä. Kulutuspintaa olisi ollut vielä reilusti. Muuten hyvä rengas, rullaa hyvin ja todella hyvä pito.

Kyseessä on enemmän kisarengas kuin treenirengas, kohtuullisella pistosuojauksella ja rengas on aika kevytkin vielä. Myös rullaavuuden takia kyljet on tarkoituksella ohuet eikä ko. rengas todellakaan ole tarkoitettu soralle. Itse olen pieniä pätkiä ajellut hyväkuntoisella soratiellä (koska en muista ilmeisesti edelleenkään, että yhdellä reitillä on se 6-7km sorapätkä :D) ilman vaurioita. Takana tuo menee reilun parin tonnin ajoilla suht kantikkaaksi, oon vaihdellut eteen jossain 1500-2000km kohilla.
Jos säännöllisesti on tuo 4km soraa per suunta, niin kestävää 25 tai 28mm kumia alle, esim. durano (plus), conti 4-season tms.. Rullaavuudessa ja painossa tulee tietysti takkiin jonnin verran.
 
Mulla ei tule hiekkatietä näkemään, joten sen suhteen ei ongelmia kylkien kanssa ja 23mm pidän kokona.
 
^ Näin on, laitoinkin kakkoskiekoille 25mm gatorskinit joita sitten käytän ko. reitillä. Aika muovinen tuntuma, mutta toisaalta voi ajaa vaikka lasimurskassa eikä renkaat ole moksiskaan. 4-seasonia kokeilen seuraavaksi, varmaan vähän parempi rullaavuus.
 
Mites lukkopolkimet ja kengät? Mitä merkintää pitää katsoa että sopii pyörä, poljin ja tossu yhteen ja onko jotain hyviä ideoita mitä ostaa tai missä netissä käytetyt liikkuu hyvin? Mitään satasia en viitsi laittaa kun fillari on mallia 500e ja pyöräilen harvakseltaan lenkin korvikkeena ja ehkä töihin.
 
Onko nuo spd clipless sellaiset että tossuilla voi kävelläkin? Klossit ilmeisesti jotkin palikat jotka tulee kenkiin ja niillä kenkään kiinni ja ovat sitten kävellessä tiellä? Pitäis katsoa jotain youtubetutoriaaleja kun ehtis :D
 
Klossit. Ruuvataan kenkien pohjiin ja noilla sitten saadaan kenkä lukittua polkimeen. Polkimien mukana tulee yleensä klossit eli noita ei välttämättä tarvitse ostaa erikseen.
SPD-kenkien maastoversioissa (MTB) klossi jää kengän pohjan sisään ja niilla voi kävellä hyvin.
 
Tarvisin uuden vaihdevaijerin. Siis pelkän vaijerin, en kuoria. Vaihdevipu Campagnolo Centaur ja vaihtaja Xenon. Mistä saa sopivan ja järkevimpään hintaan? Fillariliikkeestä, rautakaupasta vai jostain muualta? Onko metritavaraa vai valmiiksi pätkittyjä?
 
Samoin biltemasta, oli semmosta perustavaraa hyllyssä. Taisi nekin kyllä olla mitä vilkuilin niin shimano yhteensopivaa, joskaan en tiedä onko vaijereista sen kummempaa eroa? Jos kahvojen päässä passaa, niin eiköhän samoissa kuorissa liiku vääränmerkkisetkin sisukset :)
 
Oli lähtenyt pyörästä etukiekko kävelemään viime yönä. Kannattaakohan tuohon vanhaan Inseran sotaratsuun laittaa uutta ja mistä lähteä katselemaan? Vissiin 26" ja kauheita summia ei viitsisi investoida. IMAG0707.jpg
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom