Pyöräily

Mä oon nyt kahtena edellisenä kesänä polkenu yli 200 kilometrin lenkin ja sanoisin, että jonkun verran kyllä kannattaa ennen sitä pyöräillä. Ei noita yli 100 kilsan lenkkejä välttämättä kauheesti tarvi tehdä, mutta varmasti ainakin kerran kannattaa kokeilla istua ainakin se 4 tuntia satulassa. Sitten ottaa pitkälle lenkille vaan riittävästi evästä ja ennen kaikkea juotavaa mukaan. Mitään kunnon ruokaa en ite noilla lenkeillä syönyt, vaan vetelin proteiinipatukkaa, suklaapatukkaa, energiajuomaa yms. Kyllähän tuossa äkkisältää aika pitkän aikaa saa satulassa istua. Ei myöskään kannata lähteä liian kovaa liikkeelle, jos ei oo niin tottunu polkemiseen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pari kertaa olen polkenut aikoinaan melko kylmiltään jonku 140 km ja varsinkin eka reissulla se oli aika maksimit. Toisaalta ei sitä kovin paljon tarvitse polkea niin 100 km menee jo mukavasti kunhan vauhti on rauhallinen ja syötävää tarpeeksi. Mutta ehdottomasti kannattaa kyllä etukäteen kokeilla joku reipas satanen että tietää miltä se tuntuu. Monet kestävyys haaste ideat alkaa tuntumaan tosi huonolta muutaman tunnin jälkeen :)
 
Äkkiseltään kuvittelis, että tollanen 100km+ lenkki kylmiltään on ihan kauhistus perseelle vaikka polkea jaksaisikin :)

Tuohon vaikuttaa kyllä satulakin aika paljon. Huonolla satulalla ei tarvi polkea edes pitkää matkaa, kun on jo kauhistus perseelle.
 
Ja matka ei tapa vaan vauhti, noin niinkuin kuntomielessä. Vaimon kanssa silloin sotkettiin se 220 ja hän vähemmän liikkuvana ihmisenä pärjäsi ihan yhtälailla sen matkan. Eli jos jokin prakaa niin polvet tai persaus.
 
Maantiekausi avattu ~60km lenkillä. Alussa oli melkein kuuma ja lopussa varpaat jäässä, vaikka laitoin spd:t ja ajoin talvikengillä.
Sikäli kun pyöräilykilometrejä on tänä vuonna varmaan alle 100 lenkin jälkeenkin, tuntui toi parituntinenkin ihan kivasti jaloissa :D
Keskiwatit 143 ja jos en ihan väärin muista, tuo on ollu jo useamman vuoden ekan lenkin lukema.
Tie oli lähes kokonaan kuiva ja autojakin liikkeellä vähän, kun ajelin keskellä päivää.
Seuraavan kerran sitten parin viikon päästä, toivottavasti kelit on vieläkin lämpimämmät sillon.
3 viikon päästä ajellaankin sitten ihan muualla :)
 
Tuli itsekin taas kahden vuoden tauon jälkeen panostettua pyöräilyyn ja tammikuussa kävin Larun pyörästä hakemassa Focus Cayo Evo 3.0:n 2013 mallin. Nyt odoteltu pari kuukautta sitä hirrrrveissä kuumotuksissa.

Suurin ongelma onkin nyt se että jumalauta, mulla ei ole yhtään käypäistä pyöräilypaitaa, v. 2009 kun elämäntapamuutoksen duunasin ja pyöräilyä aloitin, painoa oli +95kg. Nyt 80kg ja kaikki paidat on kuin telttoja. Pitäisi uusia ostaa ennenkuin lenkille kehtaa lähteä. Muuten näyttää turhan rivolta.

Lisäys: Niin, onhan sitä kuitenkin nää 2 vuotta ajettu työ- ja kauppamatkat hyrbiidi-fitnesspyörällä (Cube Cross Pro tjsp 2010 vuoden malli) 100-200km viikossa ettei ihan pystymetsästä tartte taas lähteä.

Tuosta satulasta vielä, mulla oli tarkoituksena nyt talvi ajaa pari kertaa viikossa paikallisella salilla spinningpyörää pk-sykkeillä, mutta homma karahti siihen että pyörän satula oli mulle vääränmallinen ja siinä istuminen yhtä vitun kidutusta. Ei auttanut vaikka neljiä eri pyöräilyhousuja kokeilin ja vaikka mitä säätöjä. Satulaakaan ei siihen pysty vaihtamaan purkamatta puolta pyörää :C
Maantiefillarissa on aivan erilainen, kuppimainen tjsp. satula halkiolla kun taas spinningpyörän satula on sellainen kupolimainen tjsp.
 
Tais hukkua minun viesti tuonne yleisen osion vanhaan ketjuun niin laitetaanpas kysymys tänne kun on aktiivinen ketju.

Ajattelin hommata tässä lähiaikoina maastopyörän satunnaiseen ajeluun, saako hintabudjetilla n. 500€ millaista? 29" pitäs olla kun ne rullaa paremmin ja olen noita Cube merkkisiä katsellut. Tarkoitus olis ainakin alkuun ajella hiekkateillä/helpossa maastossa ja kuluttaa kaloreita. Otetaan tästä esimerkki: Cube Aim SL 29 black´n´white - Bikester - uskomattomaan hintaan <- mitää hyvää ja mitä huonoa sanottavaa tuosta pyörästä?
 
Tais hukkua minun viesti tuonne yleisen osion vanhaan ketjuun niin laitetaanpas kysymys tänne kun on aktiivinen ketju.

Ajattelin hommata tässä lähiaikoina maastopyörän satunnaiseen ajeluun, saako hintabudjetilla n. 500€ millaista? 29" pitäs olla kun ne rullaa paremmin ja olen noita Cube merkkisiä katsellut. Tarkoitus olis ainakin alkuun ajella hiekkateillä/helpossa maastossa ja kuluttaa kaloreita. Otetaan tästä esimerkki: Cube Aim SL 29 black´n´white - Bikester - uskomattomaan hintaan <- mitää hyvää ja mitä huonoa sanottavaa tuosta pyörästä?

Tyypillisesti budjettiostaja saa käytetystä paremman vastineen rahoilleen, kuin uudesta. Korkeintaan joutuu vaijereita ja voimansiirtoa uusimaan ja on uutta vastaava peli käytössä. Jälleenmyyntiarvokin säilyy paremmin, jos innostuu enemmän ja tulee tarvetta uusia kalustoa nopeasti.

Jos kuitenkin uutta kaipailee, niin erot ovat yleensä aika mitättömiä budjettiluokassa. Tuon hintaluokan valmistajista ehkä parhaimman hinta-laadun saa merkeistä Cube, Focus, Canyon ja Radon.
 
Jees. Ite en pyöristä sinänsä mitään tiiä ni en osaa oikeen noita ominaisuuksia kattoo. Joku tollanen linkin pyörä varmaan piisais hyvinkin mun käyttöön. Kunhan se hyvin rullaa eikä älyttömiä maksa ni täyttää mun kriteerit :D pitää tässä tuumailla eri vaihtoehtoa eikä budjettikaan periaatteessa oo kiveen hakattu. Laitoin ton 500e kun ajattelin että kai sillä jotain saa rahoilleen vastinetta ja toisekseen mistä tietää miten innokkaasti sitä sitten tulee ajettua.

Kerran kävin viime kesänä ajelemassa kaverin pyörällä ja oli ihan jees. Perse kyllä hitsasi pahemman kerran kun poljin ilman pyöräilyhousuja.
 
Minäkin kävin tyypittämässä uuden pyöräni, tosin vain 5km tuossa kehätiellä että sai tuntumaa ajoasentoon. Lisäksi pari fiilistelyspurttia ja oli aika leveä hymy kun pihaan takasin rullasi. Tosi paljon pehmeämpi kulku mitä odotin, 23mm renkulit ja 8bar laitoin painetta.

Aika pehmoinen jakkara tuossa mun Cubessa, äkkiseltään tuntui ainakin. Saa nähdä meneekö vaihtoon piankin.
 
Veikkaan että vaijeri takertelee
- vaijeri ja kuorien sisukset kuluneet ( = vaihtoon kaikki )
- vaijeri on kuiva, CRC:llä tai WD40:llä tms voi auttaa asiaa, mutta ennen pitkään päätyy edelliseen...
- vaijerinkuorien sisällä kosteutta ja jopa vettä joka jäätyy

Voihan itse vaihtajakin olla niin likainen ja paksussa töhnässä rasvaa + hiekan pölyä että kangistuu viileässä ja jousi ei jaksa siirtää ketjulinjaa

- maastoajossa on joskus kivi mennyt ketjun ja raattaa väliin niin että ratas on taipunut ja heittää vaihteen aina ylemmäs
Availin tuota vaihdevipua ja siellä sisällä on osa, jossa on muovinen hammastus. Tuo hammastus on sen verran kulunut, että uskoisin vian löytyvän siitä. Etenkin kun hammastus on kulunut juuri niiden vaihteiden kohdalta, jotka hyppäävät yli.

Yllättivät kyllä hinnallaan uudet vaihdevivut. Ovat ilmeisesti myynnissä aina pareittan, joten joutuu tavallaan maksamaan tuplahinnan. Pitääkö uusia vaihdevipuja ostaessa huomioida muuta kuin se, että jos takapakan levyjen lukumäärä täsmää vaihdevivun kanssa? Tokihan tossa sitten menee uusiksi myös gripit ja kannattanee päivittää samalla varmaan myös vaijerit?

Mistäs löytyy edullisimmalla hinta-laatu-suhteella vaihdevivut. Vanhat oli Campagnolon Centaurit, mutta muutkin yhteensopivat Campat kelpaa. Vaihtajat on Chorusta jos sillä on jotain merkitystä.

Edit:

Oijoi. Löytyikö tässä nyt sittenkin juuri tarvitsemani osa. Osaako joku sanoa?
 
Availin tuota vaihdevipua ja siellä sisällä on osa, jossa on muovinen hammastus. Tuo hammastus on sen verran kulunut, että uskoisin vian löytyvän siitä. Etenkin kun hammastus on kulunut juuri niiden vaihteiden kohdalta, jotka hyppäävät yli.

Yllättivät kyllä hinnallaan uudet vaihdevivut. Ovat ilmeisesti myynnissä aina pareittan, joten joutuu tavallaan maksamaan tuplahinnan. Pitääkö uusia vaihdevipuja ostaessa huomioida muuta kuin se, että jos takapakan levyjen lukumäärä täsmää vaihdevivun kanssa? Tokihan tossa sitten menee uusiksi myös gripit ja kannattanee päivittää samalla varmaan myös vaijerit?

Mistäs löytyy edullisimmalla hinta-laatu-suhteella vaihdevivut. Vanhat oli Campagnolon Centaurit, mutta muutkin yhteensopivat Campat kelpaa. Vaihtajat on Chorusta jos sillä on jotain merkitystä.

Edit:

Oijoi. Löytyikö tässä nyt sittenkin juuri tarvitsemani osa. Osaako joku sanoa?

Tossa ei ole mainittu mille vaihdejaolle kyseinen kahva on. 2011 ja sen jälkeen tehdyt on 10 speed ja sitä vanhemmat 9speed. Jos tuossa on oikea vaihdejako niin sopinee. Campa tekee mielestäni ihan varaosiakin, vaikka niitä ei nettikaupat myykkään. Kannattaa kysellä löytyiskö pelkkää hammastusta pyöräkorjaamosta jos ei halua koko settiä uusia.
 
Morjesta,

Onkos täällä muita pyöräilijöitä joilla alaselkä kipuilee pyörräillessä? Tuntuu olevan kuin krampissa jo pienen pyöräilyn jälkeen ja välillä joutuu pysähtelemään lievittääkseen kipua. Täytyy itse koittaa ettiä parempaa (pystympää) ajoasentoa ensi kerralla :/
 
En ole itse vielä edes aloittanut koko fillarointi harrastusta mutta oisko tästä apua (jos et siis tiennyt):

"Alaselänkivut viittaavat usein liian pitkään ajoasentoon, eli silloin tulee joko lyhentää tai nostaa stemmiä. Olkavarren kivut taas viittaavat siihen, että ohjaustanko on liian lähellä ja tällöin stemmiä tulee pidetää tai laskea."
Maastopyörän hankinta | Maastopyöräily.com
 
Morjesta,

Onkos täällä muita pyöräilijöitä joilla alaselkä kipuilee pyörräillessä? Tuntuu olevan kuin krampissa jo pienen pyöräilyn jälkeen ja välillä joutuu pysähtelemään lievittääkseen kipua. Täytyy itse koittaa ettiä parempaa (pystympää) ajoasentoa ensi kerralla :/
Mä olin maantiepyöräilyä aloittaessani vähän ongelmissa alaselän kanssa. Jo lyhyemmilläkin lenkeillä alkoi alaselkää särkeä ja joutui suoristelemaan asentoa aika ahkerasti. Välillä piti nousta pois satulasta ja jaloitella paikkoja vetreiksi.

Eniten tuohon on auttanut ihan vaan ajaminen. Pikku hiljaa sitä paikat tottuu ja vahvistuu. Mutta toki kannattaa myös pyrkiä säätämään pyörää pikku hiljaa sopivampaan suuntaan. Itselläni suunta ei ollut pystympi, vaan päinvastoin. Nyt kun asento on matalampi, satula korkeammalla ja ajan usein myös aerobareilla, on selkä ollut huomattavasti vähäoireisempi. Samansuuntaisia juttuja olen lukenut myös muualta. Keskivartalon (ml. staattiset pidot) ja pakaroiden vahvistaminen sekä liikkuvuuden parantaminen auttanevat myös selkävaivoihin monilla.
 
Eilen tuli kevään ensimmäinen varsinainen maantielenkki, pikkaisen vajaa 50 kilometriä. Kyllä on naama yhtä hymyä tuolla uudella pyörällä polkiessa. Vielä pientä säätöä täytyy tehdä mutta aika lähellä lopullista aletaan olemaan.

Mutta eipä paljoa naurata kun katsoo säätiedotusta :(
 
Itselläni suunta ei ollut pystympi, vaan päinvastoin.

Mulla alaselkä on oireillut parin viikon leirillä, kun ajoin paljon vuorilla. Kokenut pyöräilijä selitti, että kipuaminen pystyasennossa rasittaa juuri alaselkää. Muuten vaivoihin on auttanut pyörän säätäminen ja progressiivinen määräharjoittelu. Muutama eka viikko maantiepyörällä oli yhtä tuskaa, mutta nykyään ei normaalisti mitään ongelmia esiinny.
 
Mulla alaselkä on oireillut parin viikon leirillä, kun ajoin paljon vuorilla. Kokenut pyöräilijä selitti, että kipuaminen pystyasennossa rasittaa juuri alaselkää. Muuten vaivoihin on auttanut pyörän säätäminen ja progressiivinen määräharjoittelu. Muutama eka viikko maantiepyörällä oli yhtä tuskaa, mutta nykyään ei normaalisti mitään ongelmia esiinny.
Oon tehnyt täysin samanlaisia havaintoja.

Oma Canyon on tällä hetkellä tallissa huollossa. Vaihdan Campagnolon Centaurin oikeaa etuvaihdevipua, mutta en meinaa millään saada jarruvipua siitä irti. Tässä videossa heti ensimmäisten sekuntien aikana se kahva lähtee, kun kaveri lyö pari kertaa kevyesti tuohon metallitappiin. Mutta sama ei ole kyllä todellisuutta omassa huoltoprojektissa. Eikä viitsisi ihan saatanan kovaa lyödä, ettei ole koko paketti paskana. Muuten olis pyörä ihan muutamassa minuutissa kasassa, vaihteet ja jarrut säädöissä ja voisin käydä vuoden ekalla ulkolenkillä. Jos jollain on vinkkejä, niin saa ehdottaa?

Tuo aiemmin kirjoittelemani vaihdeongelma (vaihtaja hypäytti ketjut muutamien rattaiden yli vaihdettaessa) oli siis ilmeisestikin vaihdevivun sisäisen muovihammastuksen kulumisesta johtuvaa. Uuden osan löytäminen meinas olla kansainvälisiltä sivuiltakin hankalaa, mutta Velosportista löytyi juuri oikea vaihdevipu ilman jarrukahvaa. Hintakin sopiva 31 euroa. Jos jollakin siis joskus sattuu olemaan samanlaista ongelmaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom