Pyöräily

Onkohan normaalia että kun ajaa pyörällä lenkkiä niin siinä 10-15 min kohalla tulee aivan hirveä olo keuhkoihin, ihan kuin keuhkot raastaa kylkiluita vasten? (voi itse asiassa pitää itteni kohalla paikkansa kylkiluut vasemmalla paljon "alempana" kun oikealla) Sitten se kipu katoaa muutama minuuttia alkamisen jälkeen kun lenkit on yleensä sitä yhtä-kahta tuntia. Mietin vaan että pitäskö olla huolissaan vai onko vaan että repii ne ekat minuutit hirveetä vauhtia ja sitä kautta rasittuu? Ajo asento on trekin halpishybridissä perus pysty jos se asiaan vaikuttaa. Anteeksi kun laitan tänne ehkä lääkärille kuuluvan kysymyksen mutta haluaisin kuulla onko muilla kokemusta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jahas, käytiin ekaa kertaa maastossa vuokra-29erit alla, kai se on ruvettava kattelee omaa. Se oli hauskinta ikinä! Vieläkin naurattaa ja kyllä se ihan kuntoilusta kävi, kaikki vaatteet hiestä märkänä :D
 
Nyt olisi vähän erilainen pyöräilytapahtuma suunnitteilla ja olis kiva kuulla ideoita ja mietteitä täältäkin hommasta. Fillarifoorumilta sain vähän kaksi piippuisia vastauksia ja epäilenkin ettei tämä ole perus hc-maantiekuskien juttu mutta pakkiksella on varmaan paljon vähemmän vakavia pyöräilijöitä.

Eli homman nimi olisi ajaa ensi juhannuksena 24h aikana 100 kierrosta (matkaa tulisi noin 300km), tai vaikka enemmän, Alastaron moottorirataa ympäri polkupyörällä ja näin lunastaa itselleen Ratareiden arvonimen. Rata on normaalisti juhannuksena suljettu melusaasteen vuoksi jolloin sen saisi edullisesti käyttöön tälläistä melutonta tapahtumaa varten. Radalla on loistavat puitteet 24h ajolle kun huoltoon on aina se max 3km ja ei ole huolta kuopista asfaltissa tai vastaan tulijoista. Lisäksi varikolla on tunnetusti mukava hengailla ja tankata ajamisen ohessa.

Loppuun vielä läpällä tehty fiiliksen nostatus video!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tähän voisi tehdä myös enemmän jussin henkeen sopivan joukkuesarjan ja "pellesarjan" eli sarjan jossa alla pitää olla joku muu kuin 5,2kg maantieohjus.
 
Vaikka olen saamassa tuon ekan pyöräni vasta ens viikolla, niin tunnustan tuon ei vakavan mielen olevan omani. Mukana, jos ensi Juhannus on muutoin lipsumassa perusmökkeilyksi. Kaipaa vaihtelua. :)
 
Miten pyöräilijät olette yhdistäneet punttailun pyöräilyn kanssa, tai toisin päin punttauksen pyöräilyn kanssa?
Ite tällä hetkellä pyrin tekemään kolme pyörälenkkiä viikossa ja kaksi punttia. Talvella sitten enemmän punttia ja hiihtoa jonkun verran.

Aikaisemmin tehnyt vuosia pelkkää punttia ja nyt olisikin tavoitteena, ettei kaikki lihat valu maantielle tai maastoon.

Ps. Lenkeillä mennään pääasiassa pk sykkeillä, 1,5-4 tuntia. Välillä tehnyt vetotreenejä jossa välillä 10 km lujaa ja seuraavat 10 km palautellen jne..
 
Nyt kyselee fillarineuvoja todellinen nöösi... Olen netistä asioita katsellut ja mm. Fillarifoorumia lukenut, mutta siellä tuntuu olevan niin superpro-tyyppejä, että ajattelin lähteä täältä liikkeelle (jos te olisitte vähän "maanläheisempiä" ;) ).

Eli olen alkanut innostua yhä enemmän pyöräilystä, koska nykyään juoksu tökkii aina eikä jaksa innostaa lenkille. Tarkoituksena olisi alkaa tehdä pidempiä kuntolenkkejä pyöräillen. Mulla on nyt ihan joku tavallinen maasturi (Marvil), jota käytän kaikessa ajossa, jota pyörällä ylipäänsä teen (kaupungilla ajelua, sorateillä/poluilla ajoa, maantiellä pidempiä lenkkejä). Se on ollut riittävä tähän asti, mutta nyt tekis mieli hankkia maantiepyörä, jos sillä rullais kevyemmin pidemmät lenkit tiellä.

Onko siis vinkkejä pyörän suhteen tällaiselle aloittelijalle? Kaikki neuvot, vinkit, ehdotukset otan kiitollisena vastaan (fillarin merkistä, koosta, ominaisuuksista jne. alkaen)! Kuitenkin se maantiepyörä olisi ajatuksissa, kun tuota vanhaa voin käyttää kaikessa muussa ajossa. Myös lukkopolkimet kiinnostaisi, mutta onko nöösin järkeä sellaisia hankkia?

Olen keskikokoinen nainen, hirveästi yli 700 egeä en haluaisi maksaa menopelistä, eikä mulla ole mitään aikeita lähteä kilpailemaan tms., vaan pelkästään omia kuntolenkkejä (2-5h) tehdä. Ei tarvi olla siis huippupyörä, mutta toki kestävä ja mahdollisimman helppo huoltaa (en itse ole niin osaava). Aikeissa olisi myös käyttää sitä tehdasversiota, en aio hifistellä ja säätää uusilla osilla mitään.

Aika lavea kysymys, tiedän :D Toivottavasti joku jaksaa vähän vinkkejä antaa. Tai edes linkata netistä hyviä sivuja, joilta tietoa löytää lisää. Muchas gracias!


Onko tuolla muuten Venetsiassa lähin lentokenttä? Kuljetuksia jo suunnittelen ensi kesälle....

Milanon Malpensa ja varsinkin Bergamo on myös lähellä Gardaa. Bergamoon lentää useimmat halpisyhtiöt (Raikku yms.). Olin itse joitakin vuosia sitten Garda-Venetsia reissulla (ei pyöräilyä) ja Bergamoon lensin, sieltä vuokra-auto alle ja liikkeelle. En muista tarkkaan matkaa, mutta lähempänä Gardaa Bergamo on kuin Marco Polo (Venetsian kenttä).
 
Mars pyöräkauppaan, aletkin menossa sopivasti, kokeile eri malleja ja kokoja, maantielle maantiepyörä, maantie+hiekkatie+seka-alusta-mikä-lie cyclo, cyclossa vähän pystympi ajoasento ja usein lisänä toiset jarrukahvat, myös hieman leveemmät renkaat, omaani vaihdoin kyllä sitten kapeammat ja sileämmät nagit alle. Ajelin tonnin cyclolla muutaman vuoden ja voin ihan suoraan sanoa, että aloittelijalla on ihan sama vaikka siinä oliskin ne "huonot ja halvat" shimano soran vaihteet, toimivat erittäin hyvin enkä kokenut niitä mitenkään huonoiksi. Lukkopolkimet on jees, ne oppii nopeasti ja niillä saa lisäpotkua polkemiseen, suosittelen. Pitkälle pääsee, kun opettelee vaihtamaan/paikkaamaan renkaan ja putsaamaan ja rasvaamaan ketjut (ja hankkii tietenkin satulalaukkuun ne renkaanvaihtotarvikkeet sekä varakumin ja muistaa ottaa ne myös mukaan sinne lenkille!)
 
Olen harkinut 29er hommaamista. Käyttö tulisi olemaan pääasiassa työmatka ajoa sadekelillä kesäisin ja talvella + metsäpolku ja hiekkatie lenkkejä kun huvittaa. Kesäisin sateettomalla kelillä ajan työmatkat Bianchin via nirone 7 maantiepyörällä. Nyt huononkelin pyöränä on ollut cresentin lt 101 hybridi, josta alkaa olla takakeskiö jo loppu (takana varmaan jo 20 000km). Aluksi katselin uutta keskiötä, sitten uusia vanteita siihen, mutta nettikauppoja surffatessani alkoi 29er maastopyöräkin kiinnostamaan (30e keskiöstä tulikin koko pyörä :)).

Isäni hommasi jokin aika sitten Feltin Nine "halpis" 29er ja olen silltä muutamaan otteeseen metsässä ajellut. Ihan hyvältä peliltä sekin hintaansa nähden vaikuttaa noin 500e ja metsässä ajelu olikin yllättävän mukavaa vaihtelua maantie pyöräilyyn. Runkokoko siinä on 17,5, joka tuntuu itselleni pykälää liian pieneltä: pituus 183 cm ja inseam 86cm. Bianchi ja hybridi on minulla 55cm kokoa. 29er olisi varmaankin 19-20 tuumaa.

Fillaritorilta olen katsellut paljon käytettyä pyöriä, mutta tuntuu, että niistä pyydetään kauheita yli hintoja, jos vertaa saksan/britannian verkkokauppoihin.

Katselin konan Kona Kahuna Deluxe 29er Hardtail Bike 2012, pyörää saavan tarjouksessa. Lähinnä nyt itseäni mietityttää, että onko tuo tuon tarjous hinnan arvoinen vai saako samaan hintaan parempaakin? Onko Kona hyvä pyörä ja miksiköhän on edelleen 2012 malleja myymättä joka koossa, liian suuri lähtöhinta? Onko konan tarjoama pitkä runko takuu toimiva?

Neste jarrut haluaisin ainakin. Painoa olisi 2kg vähemmän kuin isäni Feltissä. Tuossa on lisänä ilmakeula, 10 vaihteetkin.Vaihteiden lukumäärällä ei nyt oikeen ole itselle väliä, bianchissa on 9 ja cresentissä 8 takana. Kummallakin pärjää kun pitää osat puhtaina, säädöissä ja vaihtaa uusiin tarpeen tullen. 10 pakasta ei ole aiempaa kokemusta.

Radoneita olen myös yrittänyt katsella, mutta niitä ei oikeen tunnu olevan kaupoissa jäljellä oikeaa kokoa, joka on noin 19-20 tuumaa. Mielipiteitä ja kokemuksia kaipaisin konasta ja muistakin edullisemman pään 29er:reista.

Päädyin ostamaan tuon Konan. Vajaa kuukausi sillä on nyt tullut ajettua ja olen todella tyytyväinen valintaani. otin pyörän 19 tuuman koossa ja tuntuu todella sopivalta. Metsässä ajelu on ollut Konalla sen verran mukavaa, että Bianchi on jäänyt puhtaasti työmatka kulkineeksi. Mitä ennemmän polkuja ajelee, sitä enemmän siitä alkaa nauttimaan, koska oppii ajamaan paremmin. Nyt jo huomaa ajavansa hiljentämättä paikkoja joista ekoilla lenkeillä talutti, koska kantti ei kestänyt ajaa niistä läpi. Nestelevyjarrut ovat mielestäni todella hyvät. Niillä pyörä oikeasti pysähtyy tälläisen 94kg vartalonkin alla. 29 koon renkat ovat hyvä täälläpäin yleisissä juurakoissa ja kivikoissa. Yhden kerran puhkaisin jo takarenkaan, kun sain siihen "snake biten" ajaessani betoni rappusia ylös ja rengas löi liian vauhdilla rappusen reunaan.

Seuraavaksi sitten ehkä hissitolppaa ja tubeless konversiota...
 
Vaimolle ostettiin viime kesänä Merida Ride 88-maantiefillari. Maksoi liikeessä ylivuotisena 500€ eli mahtuu varmaan tuohon budjettiin ihan hyvin. Osasarja tosiaan ylläkin mainittu shimanon sora jarrut ja muut nippeli-nappelit samaa tasoa, eli lukee joku valmistaja nyt sentään mutta ei todellakaan mitään hipokamaa. Etuhaarukka on hiilikuitua mikä tekee pyörästä mukavamman ja loppu runko on ihan tukevan oloinen alumiini tekele, vaijerit kulkee rungon sisällä mistä plussaa.

Nyt pyörällä on ajettu ehkä 2000km, mukaan lukien 134 km pitkä pirkanpyöräily, eikä ole mitään ongelmia kyllä ollut fillarin kanssa. Ei noita soria ole sen enempää tarvinnut säätää kuin omia ultregan vaihtajiakaan, vaihtamiseen saa käyttää ehkä vähän enemmän voimaa eikä tuntuma ole niin hienostonut mutta mitä sitten. Ja jos joskus rupeaa tekemään mieli vähän parempaa maantiefillaria niin täysin ajokuntoine ja toimiva moderni maantiepyörä on aina kuitenkin sen 300€ arvoinen, jolloin pyörän vaihdossa ei tule juuri takkiin. Toisin kuin muutaman tonnin pyörän kanssa liikkeen ovelle tippuu jo varmaan pari viissatasta :D

Lukkopolkimet kannattaa hankkia kyllä sekä katsoa netistä jostain ajoasennon säätämiseen vinkkejä niin siittä pyörästä saa paljon enemmän irti. Tuosta fillarin koosta on paha mennä sanomaan ilman kuskin mittoja mitään tuota taulukkoa kummempaa --> Kokotaulukko - Bikeshop.fi

Asiantuntevassa liikeessä osaavat katsoa sopivan kokoisen pyörän kyllä sulle mutta toisaalta taas ei niin asiallisessa liikeessä koittavat myydä väärän kokoisen jos ei satu oikean kokoista olemaan tarjolla. Eli kannattaa tuosta taulukosta katsoa vähän millä alueella sen tulisi olla ja sitten kuunnella myyjää mikäli tuntuu luotettavalta.
 
Mars pyöräkauppaan, aletkin menossa sopivasti, kokeile eri malleja ja kokoja, maantielle maantiepyörä, maantie+hiekkatie+seka-alusta-mikä-lie cyclo, cyclossa vähän pystympi ajoasento ja usein lisänä toiset jarrukahvat, myös hieman leveemmät renkaat, omaani vaihdoin kyllä sitten kapeammat ja sileämmät nagit alle. Ajelin tonnin cyclolla muutaman vuoden ja voin ihan suoraan sanoa, että aloittelijalla on ihan sama vaikka siinä oliskin ne "huonot ja halvat" shimano soran vaihteet, toimivat erittäin hyvin enkä kokenut niitä mitenkään huonoiksi. Lukkopolkimet on jees, ne oppii nopeasti ja niillä saa lisäpotkua polkemiseen, suosittelen. Pitkälle pääsee, kun opettelee vaihtamaan/paikkaamaan renkaan ja putsaamaan ja rasvaamaan ketjut (ja hankkii tietenkin satulalaukkuun ne renkaanvaihtotarvikkeet sekä varakumin ja muistaa ottaa ne myös mukaan sinne lenkille!)

Samaa mieltä. Itselläni on maantiepyöränä ollut nyt toista kesää tuollainen "tonnin peli" bianchi via nirone alu 7. Siinä on juuri soran vaihteet 9 pakalla. Vaikka ne ovatkin "halvat" en ole niitä huonoiksi kokenut. Kertaakaan ei ole vaihde jäänyt vaihtumatta lenkillä ja vaihto on mielestäni ollut aina ihan sulava. Säädöistä se on kiinni toimiiko ne vaihteet vai ei. Kuski merkkaa paljon enemmän, kuin se onko vaihteet sorat vai dura acet. Maastopyörässäni Konassa on sram x5 10 pakalla vaihteet ja nekin ovat hyvät. Kerran ne olen joutunut nyt säätämään kun uutena vaijerit venyy. Hybridissäni on todella halvat Shimano acera vaihteet 8 pakalla ja toimii nekin, kunhan osat ovat kunnossa ja säädöissä. Tottakai kalliimmat osat on paremmat, mutta se hyötyykö aloitteli niistä mitään, on eri juttu.
 
Miten pyöräilijät olette yhdistäneet punttailun pyöräilyn kanssa, tai toisin päin punttauksen pyöräilyn kanssa?
Ite tällä hetkellä pyrin tekemään kolme pyörälenkkiä viikossa ja kaksi punttia. Talvella sitten enemmän punttia ja hiihtoa jonkun verran.

Aikaisemmin tehnyt vuosia pelkkää punttia ja nyt olisikin tavoitteena, ettei kaikki lihat valu maantielle tai maastoon.

Ps. Lenkeillä mennään pääasiassa pk sykkeillä, 1,5-4 tuntia. Välillä tehnyt vetotreenejä jossa välillä 10 km lujaa ja seuraavat 10 km palautellen jne..

Itse en ole huomannut että pyöräily olisi mitenkään sulattanut lihaksia. Tällä hetkellä tulee punttia 3-4 krt viikossa ja pyöräilyä n. 10-15h viikossa riippuen paljon säistä. Viikolla "hyötypyöräilyä" pääasiassa ja vkl pidempiä lenkkejä.
 
Eka lenkki lukkopolkimilla takana. Raskasta touhua. 30 kilometriin meni 1h45min.
Ei silti, kyllähän nuo taitavat pikkusen auttaa, mutta kyllä kanssa ahdistaa, odotan kauhulla ensimmäistä äkkitilannetta ja lähes satavarmaa kaatumista, kun noita ei todellakaan refleksinä irti saa. Hiukan kanssa hirvittää miten nuo vanteet+renkaat tulee kestämään, kun nuo tiet eivät nyt niin tasasia ole.
Jatketaan, vielä on ilmoja opetella ja sitten tosissaan alottaa keväällä. :)

Niin ja nuo kengät. Pää hajoaa ymmärryskyvyn loppuessa, että miten noita ei ole voitu suunnitella niin, että noiden kanssa voisi oikeasti kävellä? Poikkesin kauppaan, kengät pois ja sukkasillaanko pitäs edetä...
 
Suositelkaas jotain edullisia crossarirenkaita, joilla vois rullailla syksyn. Ehdottomasti pistosuojatut ja saa olla kevyehkötkin.
 
Niin ja nuo kengät. Pää hajoaa ymmärryskyvyn loppuessa, että miten noita ei ole voitu suunnitella niin, että noiden kanssa voisi oikeasti kävellä? Poikkesin kauppaan, kengät pois ja sukkasillaanko pitäs edetä...

Oisit ostanut shimanon polkimet ja klossit. Niillä voi kävellä ihan hyvin. Klossi ei tule pohjan yli.
 
Shimanot nuo on, mutta ilmeisesti olis pitäny maastoversiot ostaa... Ei poista seikkaa, että miksi missään kengässä tulee nuo ulos pohjasta.

Toki nuo kengät tulee kulutettua, pitää vaan mahdollisia työmatkoja tms. ajoja varten hankkia toiset kengät. Oppirahat jne...
 
Shimanot nuo on, mutta ilmeisesti olis pitäny maastoversiot ostaa... Ei poista seikkaa, että miksi missään kengässä tulee nuo ulos pohjasta.

Toki nuo kengät tulee kulutettua, pitää vaan mahdollisia työmatkoja tms. ajoja varten hankkia toiset kengät. Oppirahat jne...

Joo tuosta varmaan johtuu. Mulla on Shimanon maastokengät ja niissä jää klossi kuvioiden väliin. Käytän kyllä niitä maantielläkin, en ole viitsinyt erikseen ostaa maantiekenkiä ja nuo maastokengät ei ihan heti kastu vaikka sattuis satamaan.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom