Pyöräily

Runkokoko mulla on 18". Tuota runkokokoa pähkäiltiin viikkotolkulla, erilaisilla laskureilla, puhuin maastopyöräilyä enemmän harrastavien kanssa jne. Laskureiden mukaan oikea koko olisi noin 19" ja meinasin jo ottaa sitten 20". Onneksi kuitenkin vertailin vielä tuon nettisivun antamia mittoja mun vanhan GT:n runkoon. Vanhan rungon mittojen mukaan 18" oli parempi. Tämä ja uskominen kerrankin pätevämpien sanaan käänsivät vaa'an pienemmän runkokoon puolelle.

Yleensä kannattaa huolella testailla paikallisissa liikkeissä ja valkata hyvin istuva fillari itselleen. Muita palikoita voi aina vaihtaa myöhemmin, mutta itselle istuvan rungon ostaminen nettikaupasta o vähän hankalaa, jos ei ole ihan varma mitoista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yleensä kannattaa huolella testailla paikallisissa liikkeissä ja valkata hyvin istuva fillari itselleen. Muita palikoita voi aina vaihtaa myöhemmin, mutta itselle istuvan rungon ostaminen nettikaupasta o vähän hankalaa, jos ei ole ihan varma mitoista.

Tuolla Bike-Discountisssa toimii kuulemma palautus ongelmitta, sillä tohdinkin sieltä tilata (halusin juuri Radonin).
 
Toi on tohon rahaan ihan kelpo peli, perushyvää perusosaa: sramin x5-x7 akselilta, kaukana hiposta mutta jo kunnollista. Samaten keula joka ton hintasissa on yleensä joku karmea pomppukeppi on tässä jo sellainen peruskeula millä pärjää jo maastossakin. Kiekot myös ihan ok, wtb:n kehät on ihan kelvolliset, formulan navat bulkkikamaa mutta ei roskaa. Avidin perushyvät jarrut.

Toi 29 on tohon sun käyttöön varmasti parempi kuin 26. Jos ajo on teknisempää kannonkiertoa niin ainakin kokeilisin ennen ostamista. Mulle teknisessä maastossa kaksysi tuntu kankeelta ja hankalalta verrattuna kakskutoseen.

Kymppipakka on hyvä mutta tarkempi säädöistä toki kuin ysi.

Merkkinä Kona on hyvä ja asiallinen perinteikäs vanha maasturimerkki. Ei toi paha tohon rahaan ole jos vaan geometria miellyttää.

Tuota Konaa tosiaan harkitsen, koska tällä hetkellä siinä vaikuttaisi olevan paras hinta laatusuhde osien suhteen, koska Radonia ei nyt saa oikeassa koossa. Onko tuosta chainreactioncyclesistä kokemuksia ? bike-discountista olen ostia tilannut ja sieltä tuli osat hienosti perille.

Jos kaksyseistä ei ole kokemusta, niin kannattaa käydä ehdottomasti jossain kaupassa kokeilemassa, tatsi 26/29 väleillä on kuitenkin ainakin omasta mielestä ihan erilainen. Itse pitkän harkinnan jälkeen otin kuitenkin 26 tuumaisen, koska se tuntui omaan hanskaan vaan paljon näppärämmältä käsitellä, varsinkin kun mä ajelen paljon teknistä metsää.

29 sinänsä varmaan rullailee mukavammin tuossa sun työmatka-/hiekkatiekäytössä, eikä noilla alustoilla tarvitse edes mitään kummoisia maastonakkejakaan alle laitella. Nythän tuohon väliin on tulossa myös 27,5 tuuman välimalleja, mutta en ole niihin juurikaan perehtynyt eikä noita kovin monella valmistajalla vielä varmaan olekaan. Geometriathan eri valmistajilla vaihtelee aika paljonkin, eli esim Feltillä / Radonilla / Konalla jne tuntuma on ihan erilainen. Pyörää hankkiessa noi mittasuhteet onkin eka asia mikä kannattaa tsekata kuntoon. Yksittäisiä osia, vaiheita ja jarruja saa myöhemminkin päivitettyä paremmiksi, runko on jo työläämpi. Sama juttu etuhaarukan kanssa, kannattaa satsata se muutama satanen enemmän hyvään ja kevyeeseen etupumppuun.

Ei ole 26 koskaan tullut kokeiltua ja tosiaan maasturi kokemukset rajoittuu tuohon muutamaan kymmeneen kilometriin isäni Feltillä. Maantiepyörällä ja hybridillä on takana noin 10000km. Yksi tärkeä ominaisuus on talviajo, koska ajan töihin oli keli mikä tahansa noin 6km suunta. 2-vuotta on nyt menty kesät maantiepyörällä ja talvet hybridillä, jossa ei ole levyjarruja. 29 uskoisin puskevan läpi hangesta paremmin kuin 26:sen. Paksupyörä minun talvi käyttööni taas varmaan olisi vähän ehkä kärpäsen ampumista tykillä, koska ajan kuitenkin talvella pääasiassa teitä pitkin. Olen ymmärtänyt, että nillä ajellaan talvella metsässä, jonne ei normaali maasturilla ole asiaa.

Joka tapauksessa uskon levyjarrullisen maasturin vievän nykyistä vannejarullista hybridiäni talvella mennen tulle ajo ominaisuuksillaan ja mukavavuudellaan. Tietysti sitä varmasti uudella pyörällä innostuu maastossakin ajelusta ja tarvitaan sitä ja tätä lisää, mutta loputon kierrehän tämä on.

Mä hommasin samaan käyttöön ja samoilla mitoilla (sentin sisällä molemmat, pituus ja inseam) tämän pari kuukautta sitten:

Radon ZR Race 29er 6.0

Runkokoko mulla on 18". Tuota runkokokoa pähkäiltiin viikkotolkulla, erilaisilla laskureilla, puhuin maastopyöräilyä enemmän harrastavien kanssa jne. Laskureiden mukaan oikea koko olisi noin 19" ja meinasin jo ottaa sitten 20". Onneksi kuitenkin vertailin vielä tuon nettisivun antamia mittoja mun vanhan GT:n runkoon. Vanhan rungon mittojen mukaan 18" oli parempi. Tämä ja uskominen kerrankin pätevämpien sanaan käänsivät vaa'an pienemmän runkokoon puolelle.

Pari kuukautta sorateitä ja polkuja -> hyvin tyytyväinen olen ollut, sekä pyörän kokoon, että pyörään ylipäätänsä

Tuo helpotti kyllä nyt sitä ettei ainakaan valkkaa 20" kokoista kokeilematta. Tuo Radonin on tosiaan todella kiinnostava malli, mutta sitä ei taida saada kuin 16" kokoisena nyt. Mahtaako tänä vuonna olla edes tulossa enään muita kokoja. Radonissa vaikuttaisi olevan hinta/laatu suhde ainakin osien perusteella hyvä. Jos konaan päädyn niin varmaan 19 tuumaiseen siinä päädyn. Radonissa ottaisin 18 tuuman koon, koska siinä ei tuota 29 tuuman kokoa ole saatavilla.

Yleensä kannattaa huolella testailla paikallisissa liikkeissä ja valkata hyvin istuva fillari itselleen. Muita palikoita voi aina vaihtaa myöhemmin, mutta itselle istuvan rungon ostaminen nettikaupasta o vähän hankalaa, jos ei ole ihan varma mitoista.

Näinhän se varmasti on, mutta tuosta ilosta saakin sitten maksaa suomessa kivan preemion saksan hintoihin. Melkeen tupla hinnat näyttää suomessa olevan useassa mallissa. Paras olisi tietysti kun pääsisi kokeilemaan. Täytyy vielä pohtia vaihtoehtoja. Budejetti ei nyt mikään tiukka ole, jos löytyy joku muukin itselle paremmin sopiva malli. Saa ehdotella hyviä. Nykyisen maantiepyöräni ostin käytettynä työkaverilta ja sain sen viikoksi koeajoon ennen lopullista osto päätöstä. Tuolloin ainakin pystyi olemaan varma että pyörä sopii itselle.

Miksi muuten tuntuu että netissä käytetyistä fillareista tunnutaan pyytävän kauheaa hintaa? Kokeilevat kepillä jäätä? Maksoin tosiaan tuosta 3000km ajetusta vuoden vanhasta virheettömästä maantie pyörästä noin puolet osto hinnasta, joka on mielestäni sellainen hinta jonka käytetystä voi maksaa, kuitenkin kuluvia osia noissa on paljon ja ei niiden vaihto nyt ilmaista ole. Esim tuolla fillari torilla useat pyytävät käytetystä samaan hintaa tai vain muutaman satasen vähemmän kuin saksasta saa uuden. Toki vertailu on vähän hankalaa kun osat voivat vaihdella.
 
Miksi muuten tuntuu että netissä käytetyistä fillareista tunnutaan pyytävän kauheaa hintaa? Kokeilevat kepillä jäätä? Maksoin tosiaan tuosta 3000km ajetusta vuoden vanhasta virheettömästä maantie pyörästä noin puolet osto hinnasta, joka on mielestäni sellainen hinta jonka käytetystä voi maksaa, kuitenkin kuluvia osia noissa on paljon ja ei niiden vaihto nyt ilmaista ole. Esim tuolla fillari torilla useat pyytävät käytetystä samaan hintaa tai vain muutaman satasen vähemmän kuin saksasta saa uuden. Toki vertailu on vähän hankalaa kun osat voivat vaihdella.

Johtuu käsittääkseni siitä että perusmallin maantiepyöriä ei ole kovin paljon liikenteessä Suomessa. Olettaakseni johtuen että maantieharrastus ei ole 90-luvulla ollut mielettömän suosittu, ja toisaalta myös porukalla o taipumusta väsäillä halvempaan pyörään kalliimpia osia ja/tai käyttää sitä projektirunkona sittemmin.
 
Onko muilla ongelmaa että pohkeet meinaa krampata pitemmän treenin aikana raskaammassa ylämäki runttaamisessa. Mulla meinaa ongelmaa ilmetä vaikka nyt olen jättänyt pohkeiden treenaamisen salilla kokonaan pois. Täytyy vissiin yrittää venytellä huolella ennen pyöräilyä mutta onkohan muita konsteja millä vois välttää sitä.
 
Ei ole 26 koskaan tullut kokeiltua ja tosiaan maasturi kokemukset rajoittuu tuohon muutamaan kymmeneen kilometriin isäni Feltillä. Maantiepyörällä ja hybridillä on takana noin 10000km. Yksi tärkeä ominaisuus on talviajo, koska ajan töihin oli keli mikä tahansa noin 6km suunta. 2-vuotta on nyt menty kesät maantiepyörällä ja talvet hybridillä, jossa ei ole levyjarruja. 29 uskoisin puskevan läpi hangesta paremmin kuin 26:sen. Paksupyörä minun talvi käyttööni taas varmaan olisi vähän ehkä kärpäsen ampumista tykillä, koska ajan kuitenkin talvella pääasiassa teitä pitkin. Olen ymmärtänyt, että nillä ajellaan talvella metsässä, jonne ei normaali maasturilla ole asiaa.

Paksupyörällä oon kolme talvea ajellut n.7km työmatkoja. Ainoastaan nastarenkaat saattaa olla jossain tilanteessa näppärämmät, mutta ite en oo niitä kaivannut. Se on vaan talviajossa aivan ylivoimainen verrattuna mihinkään muuhun.

Miksi muuten tuntuu että netissä käytetyistä fillareista tunnutaan pyytävän kauheaa hintaa? Kokeilevat kepillä jäätä? Maksoin tosiaan tuosta 3000km ajetusta vuoden vanhasta virheettömästä maantie pyörästä noin puolet osto hinnasta, joka on mielestäni sellainen hinta jonka käytetystä voi maksaa, kuitenkin kuluvia osia noissa on paljon ja ei niiden vaihto nyt ilmaista ole. Esim tuolla fillari torilla useat pyytävät käytetystä samaan hintaa tai vain muutaman satasen vähemmän kuin saksasta saa uuden. Toki vertailu on vähän hankalaa kun osat voivat vaihdella.

Maantiefillarin tyypillisesti kuluvat osat ovat luokkaa 100e/laaki (paitsi tietty jos siellä on Dura-Acea tai vast.) ja ne pystyy itse vaihtamaan, kun omistaa pari ylimääräistä työkalua. -50% vuoden vanhasta, virheettömästä fillarista kuulostaa todella halvalta. Siksi lähdöt on korkealla, että niistä kuitenkin porukka lähtee tinkimään, niin on varaa myös tiputtaa.
 
Paksupyörällä oon kolme talvea ajellut n.7km työmatkoja. Ainoastaan nastarenkaat saattaa olla jossain tilanteessa näppärämmät, mutta ite en oo niitä kaivannut. Se on vaan talviajossa aivan ylivoimainen verrattuna mihinkään muuhun.

Maantiefillarin tyypillisesti kuluvat osat ovat luokkaa 100e/laaki (paitsi tietty jos siellä on Dura-Acea tai vast.) ja ne pystyy itse vaihtamaan, kun omistaa pari ylimääräistä työkalua. -50% vuoden vanhasta, virheettömästä fillarista kuulostaa todella halvalta. Siksi lähdöt on korkealla, että niistä kuitenkin porukka lähtee tinkimään, niin on varaa myös tiputtaa.

Kuinka raskas tuollainen paksupyörä on ajaa verrattuna esim normaali maasturiin? Ajatko paksupyörällä kesäisin lainkaan esim maastossa ja onko siitä ylipäätänsä muuhun kuin talvi ajoon? Asfaltista nuo renkaat ei varmaan pidä lainkaan? On onelta näyttäisi saavan paksupyörää noin 1200e.

Sainkin pyöräni varmasti halvalla. Kuitenkin en viitsisi ostaa käytettyä vain esimerkiksi 200e halvemmalla kuin uutta täydellä takuulla ja varmuudella siitä, että tietää miten sitä on pidetty. Itselläni nuo työkalut kyllä on ja osaan kyllä rempat tehdä ja jos en heti osaa niin opettelen, mutta kyllä niistä kuluvista osista tulee yli 100e vaikka saksasta tilaisikin ja itse asentaa. Myönnän toki, ettei kuluerä ole mikään mahdoton, mutta jos hinta verrattuna uuteen on 200e alempi ja joudut vaihtamaan 100e osia siihen niin en näe järkeä. Jos taas käytetyn hinta on riittävästi alentunut, niin toki valitsen käytetyn mielelläni ja vaihdan kuluvat osat siihen. Toki itse en tuohon 3000km ajettuun joutunut vaihtamaan mitään, kuin vasta 5000km kohdilla ketjut ja jarrupalat, jotka ei montaa kymppiä olleet b-d:llä, suomessa olisikin maksanut paljon.

Saattaa toki olla, että osa on ostanut pyöränsä suomesta kalliilla ja perustavat kovan pyynti hintansa suomen kivijalka kauppojen hinta tasoon, koska ovat itse maksaneet pyörästään sen verran, tiedostamatta nettikaupan alempaa hintatasoa, joka onkin jo sitten lähellä käytetyn hintaa. Itse tykkään yleensä vertailla hintoja asioissa. En pidä tinkaus kulttuurista, vaan on selkeämpää pyytää suoraan se myynti hinta ilman tinkaus varoja, jos ei ole aikaa roikotella asiaa kk tolkulla myynnissä. Monesti nopein tapa myydä asia. Toki tässäkin on erilaisia ihmisia ja tapoja, eikä yhtä ainutta oikeaa tapaa.
 
Kuinka raskas tuollainen paksupyörä on ajaa verrattuna esim normaali maasturiin? Ajatko paksupyörällä kesäisin lainkaan esim maastossa ja onko siitä ylipäätänsä muuhun kuin talvi ajoon? Asfaltista nuo renkaat ei varmaan pidä lainkaan? On onelta näyttäisi saavan paksupyörää noin 1200e.

Se on raskaampi vähäsen, mutta siihen tottuu, eikä sitä enää huomaa hetken päästä. Läski on erittäin kesäajettava. Renkaat antaa jonkun sentin joustoa maastossa ja märässä metsässä pito tuntuu loputtomalta. Ajelin Tahko 120:n tänä vuonna läskillä. 180 voittaja ajoi samanlaisella (Salsa Beargrease). Asfaltista ne renkaat ei tosiaan hirveästi tykkää, varsinkaan jos pitää matalia paineita myös asfaltilla, ja uusien kappalehinnat on melko muikeat. Isommilla paineilla kuluminen on tuskin enenpää, kuin vastaavan kovuisilla kapeammilla renkailla. Seka-ajoa mulla yks takarengas kesti toistatonnia ja senkin jälkeen kyljet alkoi kulua vasta puhki vaikka oli vielä kuviota hyvin jäljellä.

Talviajon eroavaisuudesta on helpointa vaan näyttää tämä video:


Elasto pystynee enemmän hehkuttamaan sitä On-Onen Fattyä, kun sillä sellanen tais olla. Mun ymmärtääkseni se on kuitenki varsin pätevä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onko muilla ongelmaa että pohkeet meinaa krampata pitemmän treenin aikana raskaammassa ylämäki runttaamisessa. Mulla meinaa ongelmaa ilmetä vaikka nyt olen jättänyt pohkeiden treenaamisen salilla kokonaan pois. Täytyy vissiin yrittää venytellä huolella ennen pyöräilyä mutta onkohan muita konsteja millä vois välttää sitä.

Mulla on ollut tuota samaa / iskenyt maastossa n 3h jälkeen ( keskisykkeet n 150..155 / maksimi suorituksessa saavutettava mulla n 172 )
- olen tulkinnut että kuntotaso ei vain riitä ko rasitukseen, ei auta etukäteisvenyttelyt eikä magnesiumit tai lisäsuolat ( ts lihas ei pysty enää poistamaan maitohappoja jne rasituksessa syntyvää kuonaa ), krampin varoitellessa venyttely ha ajotekniikan muutos auttaa jos samala ei tarvitse lisätä tehoja esim mäkeen vaan voi jopa keventää
- asiaan on tullut parannusta pitkillä matalasykkeisillä lenkeillä ( keskisykkeet 130 ja alle ) ( = peruskunto paranee samaoin kuin lihaksen aineenvaihdunta ) mutta tämä vaatii oikeasti aikaa ja treenaamista...
 
Tuota Konaa tosiaan harkitsen, koska tällä hetkellä siinä vaikuttaisi olevan paras hinta laatusuhde osien suhteen, koska Radonia ei nyt saa oikeassa koossa. Onko tuosta chainreactioncyclesistä kokemuksia ? bike-discountista olen ostia tilannut ja sieltä tuli osat hienosti perille.

- CRC:stä olen tilannut paljon ja toimii mielestäni hyvin, erona esim Bike24:een se että toimittavat lähdemaan alv:llä toistaiseksi ts hinnat on todellakin sitä mitä nettisivuilla. Toisinaan toimitus ottaa aikaa mutta tavara makaa silloin jossain belgian logistiikkakeskuksessa huolitsijalla eli CRC on lähettänyt sen kyllä ( paketin koosta riippuen tulee postilla tai kuriirilla / tilatessa ei normihinnalla voi siihen vaikuttaa )
-- CRC:llä takuu- ja vaihto toimii hyvin, tosin omien sivuilta löytyvien ehtojen mukaan ( ehdot on kuluttajalle huonommat kuin suomalaisessa nettikaupassa )

- Itse ole pari pyörää ostanut viimevuosina enkä ole nähnyt järkeväksi ostaa netistä, jopa Jyväskylässä kauppiaat ( Laajavuori Bike Park / Kona täpäri, ja Suomen Polkupyörätukku / Corratec:n cyclo ) ovat olleet halvemmat kuin CRC tai nettikaupat yleensä
-- toki nettikauppiailla on välillä hyviä tarjouksia mutta esim kaikkia runkokokoja ei ole tuolloin saatavilla
-- tuo Laajavuori Bike Park taisi olla viimevuonna suurin Kona -myyjä euroopassa, lisäksi sieltä voi saada vuokra- ja esittelykäytössä olleita pyöriä todella edullisesti ( ovat uudenveroisia muutama tunti ajettuja )
 
Mulla on ollut tuota samaa / iskenyt maastossa n 3h jälkeen ( keskisykkeet n 150..155 / maksimi suorituksessa saavutettava mulla n 172 )
- olen tulkinnut että kuntotaso ei vain riitä ko rasitukseen, ei auta etukäteisvenyttelyt eikä magnesiumit tai lisäsuolat ( ts lihas ei pysty enää poistamaan maitohappoja jne rasituksessa syntyvää kuonaa ), krampin varoitellessa venyttely ha ajotekniikan muutos auttaa jos samala ei tarvitse lisätä tehoja esim mäkeen vaan voi jopa keventää
- asiaan on tullut parannusta pitkillä matalasykkeisillä lenkeillä ( keskisykkeet 130 ja alle ) ( = peruskunto paranee samaoin kuin lihaksen aineenvaihdunta ) mutta tämä vaatii oikeasti aikaa ja treenaamista...

Täytynee vaan sitten jatkaa treenaamista :) Tuo ongelma on ihan mahdoton jos on treenannut pohkeita joku päivä aikaisemmin. Mulla oli juoksu vuosina samaa ongelmaa, mutta silloin se ei koskaan esiintynyt lenkin aikana vaan vaikkapa nukkuessa. Mukavasti heräsi kramppiin ja omaan huutoon.

Lähes kaikki komponentit olen tilannut CRC:stä enkä enää nykyään jaksa muista katsella, johtuen CRC:n erittäin kattavasta valikoimasta, kilpailukykyisistä hinnoista (komponenteissa) ja 50 euron jälkeen tavara tulee ilman postimaksuja. Toimitukset ovat olleet myös nopeita.

Valmiin pyörän olen kerran tilannut nettikaupasta (en enää muista mikä saksalais kauppa). Ihan ok toimi mutta nykyään en enää tilaisi, ainakaan kokeilematta ensin kivijalkakaupassa pyörää.

Tosin antoisinta on rakentaa pyörä itse. En tiedä onko siinä mitään järkeä mutta mukavaa hommaa se on ja tulee pyörästäkin pidettyä ihan eri tavalla huoli kun on itse komponentit miettinyt ja omin pikku kätösin ruuvannut paikalleen :)
 
Joka tapauksessa uskon levyjarrullisen maasturin vievän nykyistä vannejarullista hybridiäni talvella mennen tulle ajo ominaisuuksillaan ja mukavavuudellaan. Tietysti sitä varmasti uudella pyörällä innostuu maastossakin ajelusta ja tarvitaan sitä ja tätä lisää, mutta loputon kierrehän tämä on.

Tuo Radonin on tosiaan todella kiinnostava malli, mutta sitä ei taida saada kuin 16" kokoisena nyt. Mahtaako tänä vuonna olla edes tulossa enään muita kokoja.

Joo toki talvella maasturilla on varmasti hybridiä helpompi ajella vähän lumisemmillakin teillä. Pienenä vinkkinä jos päädyt hommaamaan hydraulisilla levyjarruilla varustetut maasturin, niin kannattaa järkätä työpaikalle talveksi joku lämmin paikka (jos sellaista ei jo ole) missä pyörää voi säilyttää työpäivän ajan. Aamulla kun paiskaa -20 pakkasissa lumituiskussa töihin ja jättää pyörän viileään paikkaan, niin öljyjen jäätymisen kanssa voi tulla ongelmia.

Radoneita ei ole enää tänä vuonna tulossa Bike-Discountille lisää, eli siellä myynnissä olevat koot on nyt ne mitä tämän vuoden satsista on jäljellä. Radon tilaa noita runkoja x määrän aina yhdeksi vuodeksi ja jos ne loppuvat, niin sitten myydään ei-oota. Ensi vuoden mallitkin olivat jo speksien puolesta heillä esittelyssä muutama viikko sitten, mutta enpä tiedä koska niitä alkaa tippumaan myyntiin. Varmaan alkuvuodesta heti.

Radonien kanssa suht samassa hintaluokassa olevia maastureita kannattaa harkita myös vaikkapa Drössigeriltä (Drössiger TNA 3.2) tai Cubelta LTD / Acid. Tuossa Drössigerissä hyvä Reba keula ja Avidin ihan ok levyjarrut. Cubeja taas myydään Suomessakin kohtalaisen monessa paikassa, eli niiden testaaminenkin onnistuu varmasti.

Tsemppiä pyöränhankintaan, niinkuin itsekin totesit niin loputon kierrehän tämä tuntuu olevan... :)
 
Onko muilla ongelmaa että pohkeet meinaa krampata pitemmän treenin aikana raskaammassa ylämäki runttaamisessa. Mulla meinaa ongelmaa ilmetä vaikka nyt olen jättänyt pohkeiden treenaamisen salilla kokonaan pois. Täytyy vissiin yrittää venytellä huolella ennen pyöräilyä mutta onkohan muita konsteja millä vois välttää sitä.

Todennäköisin syy on elektrolyyttien puute veressä. Itellä alkaa kramppaamaan yleensä 5-6h kohdalla jos en ota elektrolyyttejä harjoituksen aikana. Viime viikolla otin pari pulloa gatoradea 6h kohdalla kun alkoi kramppaamaan ja pystyin sen jälkeen polkemaan vielä muutaman tunnin ilman ongelmia.

Toinen mikä tulee mieleen on ylirasitus, joten salitreenin vähentäminen voi olla paikallaan. Toisaalta myös esim. klossien paikalla on väliä. Jos klossit on liian edessä ne tuppaa muuttamaan pyöritystyyliä niin että pyöritellään varpaat edellä, mikä taas johtaa siihen että pohkeet osallistuus enemmän polkemiseen ja kasvattaa niiden rasitusta.
 
Onko muilla ongelmaa että pohkeet meinaa krampata pitemmän treenin aikana raskaammassa ylämäki runttaamisessa. Mulla meinaa ongelmaa ilmetä vaikka nyt olen jättänyt pohkeiden treenaamisen salilla kokonaan pois. Täytyy vissiin yrittää venytellä huolella ennen pyöräilyä mutta onkohan muita konsteja millä vois välttää sitä.

Magnesiumin ylitankkauksella olen päässyt vaivasta itse kokonaan eroon, mutta lenkillä/kisassa jos noin sattuu niin yleensä siitä pääsee ohi kun nostaa hetkellisesti kadenssia +10/15. Kierroksilla pyörittäessä aukeaa krampit ja taas mennään. Voi toki tulla uusiksi mutta usein esim kierrosten vähentäminen vain pahentaa tilannetta.

Porin SM-tempossa meinasi koivet tehdä tota mutta kierroksilla aukes, siellä tosin uskon että nestehukalla oli osuutta.
 
Sunnuntaina olisi Meri-Teijossa DH kisat. Pientä hyvänlaatuista jännitystä rupeaa kerääntymään.
Täytyy kehitellä kameralle joku hyvä paikka kun en ole viellä saanut hommattu chest mounttia.
 
Tehot paranee ja katabolia vähenee kun pientä sokeritankkausta harrastaa, ei tarvi sitä kanttaustakaan odotella. Meikäläisellä tosin nyt on pakko pitää jotain sokeria mukana, ku verensokeri lähtee nopeasti laskemaan liikkuessa.

Tämän kommentin jälkeen otin urheilujuoman testiin kesän lenkeillä. Kokemusten perusteella voin kyllä allekirjoittaa väitteen. Oon hörppiny hiilaria about 25g/h. Tuntuu siltä, että kulkee paremmin, kuin pelkällä vedellä eikä totaalista kanttausta näytä tulevan ollenkaan.
 
Tämän kommentin jälkeen otin urheilujuoman testiin kesän lenkeillä. Kokemusten perusteella voin kyllä allekirjoittaa väitteen. Oon hörppiny hiilaria about 25g/h. Tuntuu siltä, että kulkee paremmin, kuin pelkällä vedellä eikä totaalista kanttausta näytä tulevan ollenkaan.


Triviaalitietoa: TdF:n etappien aikana kilpailijat juovat/syövät n. 300 kcal per tunti.

Itse en tykkää juoda urheilujuomaa ellei ole ihan pakko. Ne tuppaa olemaan niin sokerisia että syövyttävät hampaat. Mieluummin geelejä tai jotain kiinteää kuten patukoita/mysliä/riisikakkuja jne mitkä voi nauttia kerralla.
 
Tulee mieleen toissasyksy kun elämäni ensimmäistä kertaa kävin hierojalla. Olin pyöräillyt muutaman tonnin kesän aikana ja akka taisi olla hiiieman vailla kivennäisaineita ja mineraaleja, kun hieroja tokaisi nimittäin session päätteeksi että "lihas on kuiva, lähes jauhomainen". No tästä oli pakko ottaa onkeensa ja alkaa kittaamaan suoloja kehoon. Hävis ne mystiset niskajumitkin sen siliän tien.
 
Itse en tykkää juoda urheilujuomaa ellei ole ihan pakko. Ne tuppaa olemaan niin sokerisia että syövyttävät hampaat. Mieluummin geelejä tai jotain kiinteää kuten patukoita/mysliä/riisikakkuja jne mitkä voi nauttia kerralla.

Hampaat on itseäkin mietityttänyt urheilujuomien kanssa läträtessä. Mä olen taas todella huono syömään kesken peruslenkin. Pitkillä maisemalenkeillä kahvittelut on osa olennaista sisältöä. Geelit on ihan saatanasta. Ärsyttää nyhrätä pakkausta auki ja silmät kierossa koittaa imeä koko sisältöä suuhun. Kun operaation on saanut hoidettua, suu ja kurkku on tahmea pitkän aikaa, vaikka juo vettä päälle. Tämän jälkeen vielä ärsyttää kuljettaa se limainen hylsy pois maastosta. Lisäksi geelit on hiton kalliita. Geelien suurin ilo on siinä, että niitä on helppo kuljettaa mukana. Geeli ei murene eikä liukene sateessa. Siksi niitä kulkee aina hätävarana.
 
Punttisalin puolelta tutut intrat eli treenin aikana imettävät hiilari/aminohappojuomat toimii ainakin itsellä tosi hyvin myös pyöräillessä pidempiä vetoja. Ne ei jää vatsaan lillumaan toisin kuin pelkkä vesi, mutta eivät ole myöskään ällöttävän makeita mitä normaalit valmislitkut ovat.

Itsellä käytössä Fastin Intra ja toinen halvempi on kun sekoitta itse EAA:ta 10g/0,5l ja sekaan 25g maltoa ja ripaus merisuolaa. Tollasta menee 0,5l/h ja päälle vielä vettä. Ei kiristä mahaa eikä pohkeita pitkilläkään lenkeillä. Tosin metsässä täytyy poiketa kerran tunnissa. Mikä on tietty ihan hyvä merkki siitä, että neste imeytyy eikä kroppa kuivu.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom