Toi on tohon rahaan ihan kelpo peli, perushyvää perusosaa: sramin x5-x7 akselilta, kaukana hiposta mutta jo kunnollista. Samaten keula joka ton hintasissa on yleensä joku karmea pomppukeppi on tässä jo sellainen peruskeula millä pärjää jo maastossakin. Kiekot myös ihan ok, wtb:n kehät on ihan kelvolliset, formulan navat bulkkikamaa mutta ei roskaa. Avidin perushyvät jarrut.
Toi 29 on tohon sun käyttöön varmasti parempi kuin 26. Jos ajo on teknisempää kannonkiertoa niin ainakin kokeilisin ennen ostamista. Mulle teknisessä maastossa kaksysi tuntu kankeelta ja hankalalta verrattuna kakskutoseen.
Kymppipakka on hyvä mutta tarkempi säädöistä toki kuin ysi.
Merkkinä Kona on hyvä ja asiallinen perinteikäs vanha maasturimerkki. Ei toi paha tohon rahaan ole jos vaan geometria miellyttää.
Tuota Konaa tosiaan harkitsen, koska tällä hetkellä siinä vaikuttaisi olevan paras hinta laatusuhde osien suhteen, koska Radonia ei nyt saa oikeassa koossa. Onko tuosta chainreactioncyclesistä kokemuksia ? bike-discountista olen ostia tilannut ja sieltä tuli osat hienosti perille.
Jos kaksyseistä ei ole kokemusta, niin kannattaa käydä ehdottomasti jossain kaupassa kokeilemassa, tatsi 26/29 väleillä on kuitenkin ainakin omasta mielestä ihan erilainen. Itse pitkän harkinnan jälkeen otin kuitenkin 26 tuumaisen, koska se tuntui omaan hanskaan vaan paljon näppärämmältä käsitellä, varsinkin kun mä ajelen paljon teknistä metsää.
29 sinänsä varmaan rullailee mukavammin tuossa sun työmatka-/hiekkatiekäytössä, eikä noilla alustoilla tarvitse edes mitään kummoisia maastonakkejakaan alle laitella. Nythän tuohon väliin on tulossa myös 27,5 tuuman välimalleja, mutta en ole niihin juurikaan perehtynyt eikä noita kovin monella valmistajalla vielä varmaan olekaan. Geometriathan eri valmistajilla vaihtelee aika paljonkin, eli esim Feltillä / Radonilla / Konalla jne tuntuma on ihan erilainen. Pyörää hankkiessa noi mittasuhteet onkin eka asia mikä kannattaa tsekata kuntoon. Yksittäisiä osia, vaiheita ja jarruja saa myöhemminkin päivitettyä paremmiksi, runko on jo työläämpi. Sama juttu etuhaarukan kanssa, kannattaa satsata se muutama satanen enemmän hyvään ja kevyeeseen etupumppuun.
Ei ole 26 koskaan tullut kokeiltua ja tosiaan maasturi kokemukset rajoittuu tuohon muutamaan kymmeneen kilometriin isäni Feltillä. Maantiepyörällä ja hybridillä on takana noin 10000km. Yksi tärkeä ominaisuus on talviajo, koska ajan töihin oli keli mikä tahansa noin 6km suunta. 2-vuotta on nyt menty kesät maantiepyörällä ja talvet hybridillä, jossa ei ole levyjarruja. 29 uskoisin puskevan läpi hangesta paremmin kuin 26:sen. Paksupyörä minun talvi käyttööni taas varmaan olisi vähän ehkä kärpäsen ampumista tykillä, koska ajan kuitenkin talvella pääasiassa teitä pitkin. Olen ymmärtänyt, että nillä ajellaan talvella metsässä, jonne ei normaali maasturilla ole asiaa.
Joka tapauksessa uskon levyjarrullisen maasturin vievän nykyistä vannejarullista hybridiäni talvella mennen tulle ajo ominaisuuksillaan ja mukavavuudellaan. Tietysti sitä varmasti uudella pyörällä innostuu maastossakin ajelusta ja tarvitaan sitä ja tätä lisää, mutta loputon kierrehän tämä on.
Mä hommasin samaan käyttöön ja samoilla mitoilla (sentin sisällä molemmat, pituus ja inseam) tämän pari kuukautta sitten:
Radon ZR Race 29er 6.0
Runkokoko mulla on 18". Tuota runkokokoa pähkäiltiin viikkotolkulla, erilaisilla laskureilla, puhuin maastopyöräilyä enemmän harrastavien kanssa jne. Laskureiden mukaan oikea koko olisi noin 19" ja meinasin jo ottaa sitten 20". Onneksi kuitenkin vertailin vielä tuon nettisivun antamia mittoja mun vanhan GT:n runkoon. Vanhan rungon mittojen mukaan 18" oli parempi. Tämä ja uskominen kerrankin pätevämpien sanaan käänsivät vaa'an pienemmän runkokoon puolelle.
Pari kuukautta sorateitä ja polkuja -> hyvin tyytyväinen olen ollut, sekä pyörän kokoon, että pyörään ylipäätänsä
Tuo helpotti kyllä nyt sitä ettei ainakaan valkkaa 20" kokoista kokeilematta. Tuo Radonin on tosiaan todella kiinnostava malli, mutta sitä ei taida saada kuin 16" kokoisena nyt. Mahtaako tänä vuonna olla edes tulossa enään muita kokoja. Radonissa vaikuttaisi olevan hinta/laatu suhde ainakin osien perusteella hyvä. Jos konaan päädyn niin varmaan 19 tuumaiseen siinä päädyn. Radonissa ottaisin 18 tuuman koon, koska siinä ei tuota 29 tuuman kokoa ole saatavilla.
Yleensä kannattaa huolella testailla paikallisissa liikkeissä ja valkata hyvin istuva fillari itselleen. Muita palikoita voi aina vaihtaa myöhemmin, mutta itselle istuvan rungon ostaminen nettikaupasta o vähän hankalaa, jos ei ole ihan varma mitoista.
Näinhän se varmasti on, mutta tuosta ilosta saakin sitten maksaa suomessa kivan preemion saksan hintoihin. Melkeen tupla hinnat näyttää suomessa olevan useassa mallissa. Paras olisi tietysti kun pääsisi kokeilemaan. Täytyy vielä pohtia vaihtoehtoja. Budejetti ei nyt mikään tiukka ole, jos löytyy joku muukin itselle paremmin sopiva malli. Saa ehdotella hyviä. Nykyisen maantiepyöräni ostin käytettynä työkaverilta ja sain sen viikoksi koeajoon ennen lopullista osto päätöstä. Tuolloin ainakin pystyi olemaan varma että pyörä sopii itselle.
Miksi muuten tuntuu että netissä käytetyistä fillareista tunnutaan pyytävän kauheaa hintaa? Kokeilevat kepillä jäätä? Maksoin tosiaan tuosta 3000km ajetusta vuoden vanhasta virheettömästä maantie pyörästä noin puolet osto hinnasta, joka on mielestäni sellainen hinta jonka käytetystä voi maksaa, kuitenkin kuluvia osia noissa on paljon ja ei niiden vaihto nyt ilmaista ole. Esim tuolla fillari torilla useat pyytävät käytetystä samaan hintaa tai vain muutaman satasen vähemmän kuin saksasta saa uuden. Toki vertailu on vähän hankalaa kun osat voivat vaihdella.