Pyöräily

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pieni pyöräilyinnostus iski, vanhalla huonohkolla maastopyörällä olen heittänyt muutaman lenkin. Taisi tulla liian paljon uudenlaista treeniä (en ole siis pyöräillyt varmaan 9 vuoteen yhtään, mitä nyt hiukan salilla kuntopyörällä), kun alkoi polvi vihoitella ja vihloa. Nyt sit taukoa siitä kunnes tuntuma normaali. Ensi viikonloppuna olis just ollut yksi juoksutapahtuma tulossa, mihin kaavailin osallistumista. Polvi olikin ainoita paikkoja, joka on muuten vamma-alttiilla meikäläisellä säilynyt ehjänä, nyt on sit senkin kremppa koettu prkl.. Ei oo helppoa vanhalla enää koittaa treenata. Luulin että pyöräily nyt olis niin kontaktista vapaa, kevyt laji ettei siinä mitään vammoja saa mutta luulin väärin.

Pieni pyöräilyinnostus iski, vanhalla huonohkolla maastopyörällä olen heittänyt muutaman lenkin. Taisi tulla liian paljon uudenlaista treeniä (en ole siis pyöräillyt varmaan 9 vuoteen yhtään, mitä nyt hiukan salilla kuntopyörällä), kun alkoi polvi vihoitella ja vihloa. Nyt sit taukoa siitä kunnes tuntuma normaali.

Toki uuden liikuntamuodon aloittaminen varmaan kuormittaa, mutta kannattaa kiinnittää huomiota myös pyörän säätöihin ja fillarin geometriaan. Mulla oli myös aiemmin hiukan polviongelmaa, mutta yllättävän pienillä satulan säätömuutoksilla sain ne kitkettyä kokonaan pois. Tämänhetkisen fillarin hiukan tiiviimpi geometria myös tuntuu sopivan omalle kropalle paljon paremmin kuin edellisen pyörän ehkä hiukan reiluhko mitoitus. Paikat eivät puudu ja pitkienkin lenkkien ajaminen tuntuu mukavalta.

Juuri näin. Itsellä pyöräily oli tehokkaimpia tapoja korjata polvi, kun aikanaan jouduin leikkauspöydälle asti liian yksipuoleisen punttailun johdosta.

Varmasti joo näin on kuten sanoitte. Ei pahemmin tullut säätöjä tehtyä tuohon siskon vanhaan pyörään muuta kuin satulan nosto. Aikeissa on ostaa ihan kunnon pyörä, ekana luultavasti käytetty. Ja lukkopolkimet mm. kiinnostaa. Asun erään jossain päin tässäkin ketjussa mainitun pyöräliikkeen käytännössä naapurissa joten taidanpa käydä siellä kyselemässä perusasioita.

Kuinkas paljon täällä on porukalla käytössä Polarin mittareita ja onko ne pelittäny hyvin? Mulla tossa just lakkas nopeussensori toimimasta 40-50 tunnin käytön jälkeen. Ja tietysti niin fiksusti suunniteltu, että paristoja ei voi vaihtaa, antaa laadukkaan fiiliksen tuotteista... Samoin tuntuu sykesensori olevan pyöräillessä melkosen herkkä häiriöille, ilmeisesti paidan lepatuksesta johtuen käy sykkeet 170-220 välillä. Noita paidanlepatusongelmia on kyllä vissiin joillain ollu Garminin vehkeidenkin kanssa.

Kuinkas paljon täällä on porukalla käytössä Polarin mittareita ja onko ne pelittäny hyvin? Mulla tossa just lakkas nopeussensori toimimasta 40-50 tunnin käytön jälkeen. Ja tietysti niin fiksusti suunniteltu, että paristoja ei voi vaihtaa, antaa laadukkaan fiiliksen tuotteista... Samoin tuntuu sykesensori olevan pyöräillessä melkosen herkkä häiriöille, ilmeisesti paidan lepatuksesta johtuen käy sykkeet 170-220 välillä. Noita paidanlepatusongelmia on kyllä vissiin joillain ollu Garminin vehkeidenkin kanssa.

Itselläni on pari langatonta Cateye Strada 300-mittaria, peruskäytössä todella hyvä. Polarit tuli aikoinaan nähtyä ja jotenkin tuntuu että ovat ns. tekemässä Nokioita. Garminilla se sykemittaus ei ole ihan samalla tasolla tekniikan (eikä myöskään kestävyyden) suhteen ja sykevyöt prakaa ensin, muuten ihan huippupelejä. Sykkeen mittaus on taas sitten vähän niin ja näin. Aikansa sitä jaksaa seurata mutta pidemmän päälle epätarkkuuksinen (kunnon seuraamisen suhteen) turhahko.

Liian löysät kledjut jos paita lepattaa pyöräillessä :) Ei oo ollut tollasia ongelmia Garminin kanssa mulla.

Onko kellään suosituksia jostain hyvistä lampuista jotka kestää pakkasta? Alkaa olee kohta niin pimeet kelitkin. Itellä joskus ollu yhtä sun toista lamppua ja kaikki ne on jäätyny pakkasessa ja siirtynyt luonnolliseen poistumaan elämän kiertokulusta. On sitte ajettu ilma lamppuja lepakon näöllä.

Jotain lamppuja löyty googlen ihmeellistä maailmasta. Tosin nää alkaa olee jo valonheittimiä:

Pyöränlamppu Lumilight Biker 900 - VALOSTORE.FI

Cree XM-L T6 3000lm 4-Mode White Bike Light - Black + Silver (4 x 18650) - Free Shipping - DealExtreme
Itse tilasin tuollaisen nyt täksi talveksi antamaan vähän lisä lumeneja metsään.

T6 Water Resistant XML-T6 3-Mode 900-Lumen White LED Bike Light with Battery Pack Set - Free Shipping - DealExtreme
Ennestään ollut kaksi tuollaista, toinen tangossa "hajotinlinssillä" ja toinen kypärässä normaalilla suht kapealla valokeilalla. Tuo leveä keila on ollut suhteessa ehkä vähän liian himmeä niin josko laittamalla tuon tehokkaaman siihen tilalle saisi vähän tasapainoa valokuvioon. Ebaysta löytää noita hajotinlinssejä noihin kiinalamppuihin parilla dollarilla.

Missään -20 tai enemmän lukemissa en ole ajanut noilla mutta -15 ainakin akut kestää ihan hyvin ja valoa tulee ihan normaalisti, ja vaikka noita vakio latureita on haukuttu niin itsellä ainakin akut toimii ihan hyvin vielä 2 talven käytönkin jälkeen. Itse en ainakaan keksi omien kokemusten pohjalta mitään syytä maksaa 4 kertaista hintaa jostain merkki lampusta kun noi halvatkin toimivat noin hyvin.

edit: tarkennuksena että nämä valot oli maastoajoon itsellä tulossa, kadulle kannattaa katsoa jotain muuta koska noissa on ihan pyöreät valokeilat ja aivan liikaa valoa jolloin vastaantulijat häikäistyvät aivan varmasti.

Kiitti! Laitetaan harkintaan. Ehkä toi +800 egee lampusta alkaa olee jo sen verran tiukka hinta jo ettei tässä nyt vielä niin ammattilaistasolla olla.:D

Itse kävin hakemassa Fixuksesta tuollaisen 49 ekee lampun. Tarjous voimassa tämän kuun loppuun. Olen hyvin tyytyväinen ja mitä vertailin lamppua ja kotelointia, akkua jne niin pärjää tuplat kalliimpiin (suomalaisten) nettikaupan vehkeisiin.

Parasta tietenkin on että takuun voi hoitaa tuossa kilometrin päässä. Tällä mennään tämä talvi.

http://www.fixus.fi/fixus/images/kuukauden_fixut_0913_fi_4p.pdf/$FILE/kuukauden_fixut_0913_fi_4p.pdf

Hommasin ensimmäisen maantiepyörän. Cannondale Caad8 105 osilla. Eiköhän tuolla luihakkaammin matka taitu kuin entisellä hybridillä :)

Hommasin ensimmäisen maantiepyörän. Cannondale Caad8 105 osilla. Eiköhän tuolla luihakkaammin matka taitu kuin entisellä hybridillä :)

Kyllä varmasti! Alkaa vaan valitettavasti maantiekausi olla lopuillaan. Eilen kävin tunnin polkemassa, mutta sitä edellinen kerta oli viimeviikon maanantaina. Toisaalta nyt kyllä tarkotuskin vähän kevennellä, että pikkasen palautuu kesän riennoista.

Kyllä varmasti! Alkaa vaan valitettavasti maantiekausi olla lopuillaan. Eilen kävin tunnin polkemassa, mutta sitä edellinen kerta oli viimeviikon maanantaina. Toisaalta nyt kyllä tarkotuskin vähän kevennellä, että pikkasen palautuu kesän riennoista.

Mulla oli salikortti tauolla koko ajokauden. Tällä viikolla avasin talvikauden punttisaleineen. Salin puntari näytti 5kg vähemmän, kuin keväällä, vaikka olen yrittänyt syödä parhaani mukaan. Hullulle sopivaa hupia kerätä talvet massaa salilla ja polkea kaikki kesällä pois. :rolleyes:

Oli pakko nöyrtyä alennuksien edessä ja tilata talviseksi menopeliksi Commencalin El Camino 1:n. On niin komeaa keliä ollu, että oon melki ollu tippa linssissä kun ei ole päässyt metsään. Nyt pääsee sitten fiilistelemään ja lauantaisin duuniinkin. Nyt viikko sormet syyhyävää odottelua edessä..Phuuh.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom