Olen harkinut 29er hommaamista. Käyttö tulisi olemaan pääasiassa työmatka ajoa sadekelillä kesäisin ja talvella + metsäpolku ja hiekkatie lenkkejä kun huvittaa. Kesäisin sateettomalla kelillä ajan työmatkat Bianchin via nirone 7 maantiepyörällä. Nyt huononkelin pyöränä on ollut cresentin lt 101 hybridi, josta alkaa olla takakeskiö jo loppu (takana varmaan jo 20 000km). Aluksi katselin uutta keskiötä, sitten uusia vanteita siihen, mutta nettikauppoja surffatessani alkoi 29er maastopyöräkin kiinnostamaan (30e keskiöstä tulikin koko pyörä
).
Isäni hommasi jokin aika sitten Feltin Nine "halpis" 29er ja olen silltä muutamaan otteeseen metsässä ajellut. Ihan hyvältä peliltä sekin hintaansa nähden vaikuttaa noin 500e ja metsässä ajelu olikin yllättävän mukavaa vaihtelua maantie pyöräilyyn. Runkokoko siinä on 17,5, joka tuntuu itselleni pykälää liian pieneltä: pituus 183 cm ja inseam 86cm. Bianchi ja hybridi on minulla 55cm kokoa. 29er olisi varmaankin 19-20 tuumaa.
Fillaritorilta olen katsellut paljon käytettyä pyöriä, mutta tuntuu, että niistä pyydetään kauheita yli hintoja, jos vertaa saksan/britannian verkkokauppoihin.
Katselin konan
Kona Kahuna Deluxe 29er Hardtail Bike 2012, pyörää saavan tarjouksessa. Lähinnä nyt itseäni mietityttää, että onko tuo tuon tarjous hinnan arvoinen vai saako samaan hintaan parempaakin? Onko Kona hyvä pyörä ja miksiköhän on edelleen 2012 malleja myymättä joka koossa, liian suuri lähtöhinta? Onko konan tarjoama pitkä runko takuu toimiva?
Neste jarrut haluaisin ainakin. Painoa olisi 2kg vähemmän kuin isäni Feltissä. Tuossa on lisänä ilmakeula, 10 vaihteetkin.Vaihteiden lukumäärällä ei nyt oikeen ole itselle väliä, bianchissa on 9 ja cresentissä 8 takana. Kummallakin pärjää kun pitää osat puhtaina, säädöissä ja vaihtaa uusiin tarpeen tullen. 10 pakasta ei ole aiempaa kokemusta.
Radoneita olen myös yrittänyt katsella, mutta niitä ei oikeen tunnu olevan kaupoissa jäljellä oikeaa kokoa, joka on noin 19-20 tuumaa. Mielipiteitä ja kokemuksia kaipaisin konasta ja muistakin edullisemman pään 29er:reista.