Pyöräily

Pyörän rakentelussa on se hyvä puoli etteihän siihen oikeasti saa menemään kummoisia rahoja vaikka kaiken valitsisi kalleimmasta päästä, verrattuna esimerkiksi moottoripyöräilyyn :)

No se o kieltämättä totta, ainakin suhteessa. Itseasiassa mulla vaihtui moottoripyörä fillari-innostukseen, kun mietin että jos haluan kaksipyöräisellä kruisailla ympäriinsä ni mielummin teen sitä jalkavoimin toimivan satulassa, saa liikuntaa ja kustannuksetkin huomattavasti kevyemmät. Ei sillä, kyllä fillareihinkin aika hyvin saa rahaa palamaan halutessaan - varsinkin kun pitää olla useampi pyörä tallissa eri tarkoituksiin :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsekin sain viimein hommattua pyöräilykengät ja tuli käytyä samantien pikaisesti kokeilemassa. Kiinnitys ja irroitus oli helppoa, mutta sellasen mahdolllisen riskin huomasin, että jos kengät on irroittanut lukoista hyvissä ajoin ennen pysähtymistä, niin ne voi salakavalasti lipsahtaa niihin takaisin. Eli täytyy korostetusti pitää kantapäitä polkimilla tai sitten vaihtaa flättipuolelle, kun mulla on kaksipuoleiset.

Sen sijaan mitään hienoa ahaa- tai vau-elämystä ei nuo lukkopolkimet tuottaneet. Tämä oli varmaan ihan odotettavissa, kun ekaa kertaa polkee eli tekniikka todennäköisesti aivan perseellään.
 
Itsellä ainakin suurin apu oli kun ensimmäiset lenkit veti korostetusti takareisillä. Niitä ei voi hyödyntää niin paljoa ilman lukkoja, joten ne myös helposti unohtaa lukkojen kanssakin.

Kun polkimen ylöstuonti alkaa sujua, niin aika nopeasti alkaa myös ylä- ja ala-asento sujua eli siis ne kohdat joissa normaalisti on vasta aloittanut ja lopettanut polkimen runttaamisen. Tätä helpottaa kun pitää vastuksen riittävän pienenä ja kierrokset kohtuullisen korkealla. Sen jälkeen eron normaalipolkimiin pitäisi alkaa tuntua todella selvästi.

Joillakin kuntosaleilla on tarjolla kuntopyöriä joissa on graafinen esitys polkimen voimakäyrästä. Optimi olisi tasainen ympärä eli voimaa tulee keskiöön koko ajan sama määrä riippumatta polkimien asennosta. Sen saavuttaminen ei ole kuukauden tai parin prosessi, mutta mitä lähemmäs sitä pääsee, niin sitä tehokkaampaa polkeminen on ja sitä vähemmän pyörän voimansiirto kuluu. Ja sanomattakin lienee selvää, että normi fläteillä se on mahdotonta.

ps. varaudu, että täysin uusia paikkoja alkaa kohta kolottaa :D toisaalta satula alkaa tuntua pehmeältä, kun tasainen polkeminen aiheuttaa pienen "kannon" lantioon jolloin kankku ei joudu kantamaan koko kuskia...
 
Pyöräilijät eivät puhu polkemisesta vaan pyörittämisestä. Juuri niinkuin raksumus sanoi tarkoitus on ylläpitää vääntöä koko poljinkierroksen ajan. Käsittääkseni optimikäyrä jalkojen voimantuotolle ei olisi ympyrä vaan ammattilaisetkin tuottaa eniten voimaa painaessaan jalkaa alas ja siinä tulee aina pieni kuolokohta ennenkuin toinen jalka ehtii tähän vaiheeseen. Tämän takia on sitten kehitetty epäsymmetrisiä eturattaita, että kierron eri vaiheiden voimantuottoa saataisiin tasattua keskiölle muuttuvan vipuvarren kautta. Pyörittäminen on paitsi tehokasta niin säästää myös niveliä. Itse joudun nykyään keskittymään fläteillä polkemiseen, kun jalat meinaa lipsua ilman lukkoja.
 
Joillakin kuntosaleilla on tarjolla kuntopyöriä joissa on graafinen esitys polkimen voimakäyrästä. Optimi olisi tasainen ympärä eli voimaa tulee keskiöön koko ajan sama määrä riippumatta polkimien asennosta. Sen saavuttaminen ei ole kuukauden tai parin prosessi, mutta mitä lähemmäs sitä pääsee, niin sitä tehokkaampaa polkeminen on ja sitä vähemmän pyörän voimansiirto kuluu.

Ei se ole optimi ihmiselle. Lihakset joilla painetaan poljinta alaspäin ovat vahvemmat kuin ne joilla työnnetään eteenpäin tai taaksepäin. Niistä siis saa suurimmat tehot. Minkä kannalta edes olisi optimi tasainen voimantuotto? Pienillä lihaksilla ei koskaan saa samoja tehoja kuin suurilla, joten ainoa keino saada tasainen voimantuotto olisi käyttää suurempia lihaksia vähemmän. Mitä se sitten optimoi?

Jos haluaa ajaa nopeasti, niin silloin tietenkin pitää saada kaikki mahdollinen teho polkimiin. Silloin kaikki teho pienemmistäkin lihaksista nostovaiheessa on hyödyksi.
 
Wattbikella treenatessa grafiikkanäytön kera pyrin "kahdeksikosta" "pähkinäkuvioon" (sellainen Tiku Taku -pähkinä). Samalla näyttö, joka kertoo voimajakauman %-muodossa on auttanut paljon.
 
Onko muut onnistunu hankkimaan jotain epämääräistä jomotusta/pistävää kipua tonne alavatsa/kassien taakse pyöräilyllä? Itellä ei vissiin eturauhanen kuitenkaan ollut tulehtunut, koska sen naislääkärin sormi siellä perseessä ei tuntunu pahalta (ps. oonko nyt homo?). Tota pyöräilyä lekuri vahvasti epäili syylliseksi ja nyt jäätiin tarkkailemaan tilannetta. Nyt on kuitenkin ollut lyhyen ajan sisään jo kaks kertaa noita oireita, vaikka kilsoja on kertynyt tänä vuonna tosi vähän. Tiedä sit johtuuko rasituksesta vai kylmästä..vai sekä että.
 
Lukkopolkimet eivät avanneet minullekaan välitöntä taivasta. Vaikka yritän pyörittää sen 60-80 normiajossa, niin parhaan tuntuman pyörittämeseen olen itse saanut kun kadenssi putoaa reilusti alle 60. Silloin on enemmän aikaa aktivoida se takareisi ja tuntea kuinka se työskentelee. Jos olen suorittamassa huviajoa, treenaan yleensä tuolla tavoin ainakin kerran lenkin aikana.

Harrastaakos kukaan täällä bmx:ää? Rakastan sitä tunnetta, jonka maantiepyöräily (varsinkin illalla/yöllä) minulle tarjoilee. Mielenrauhaa ja läsnäoloa...Ja se upea tunne, kun koko tie ja tienoo on vain minua varten, mutta välillä se äxönmän minussa haaveilee salaa hurjista tempuista ja vikkelästä ajosta.
 
Lukkopolkimet eivät avanneet minullekaan välitöntä taivasta. Vaikka yritän pyörittää sen 60-80 normiajossa, niin parhaan tuntuman pyörittämeseen olen itse saanut kun kadenssi putoaa reilusti alle 60. Silloin on enemmän aikaa aktivoida se takareisi ja tuntea kuinka se työskentelee. Jos olen suorittamassa huviajoa, treenaan yleensä tuolla tavoin ainakin kerran lenkin aikana.

Harrastaakos kukaan täällä bmx:ää? Rakastan sitä tunnetta, jonka maantiepyöräily (varsinkin illalla/yöllä) minulle tarjoilee. Mielenrauhaa ja läsnäoloa...Ja se upea tunne, kun koko tie ja tienoo on vain minua varten, mutta välillä se äxönmän minussa haaveilee salaa hurjista tempuista ja vikkelästä ajosta.

Aika runttaamistahan taitaa pyöritys olla 60-80 välillä... Itsellä ainakin paras alue on 80-95, silloin ajo on kevyttä, eikä tarvitse runnoa (mäet tietysti erikseen). Nyt on tälle kesälle keskim. poljintenpyörintänopeus 81 (~900km)

Lisää ajoa vaan, niin eiköhän se pyörintänopeus siitä nouse ja tuntuma parane.
 
Yksi hyvä harjoitus pyörityksen opetteluun on yhdellä jalalla pyörittäminen. Eli toinen jalka kokonaan irti polkimesta ja vain toinen jalka tekee työtä. Spinning paransi mulla hurjasti putkelta ajoa. Kun pyörä on tukevasti paikallaan, on helpompi hakea hyvää tuntumaa kaikessa rauhassa.
 
Aika runttaamistahan taitaa pyöritys olla 60-80 välillä... Itsellä ainakin paras alue on 80-95, silloin ajo on kevyttä, eikä tarvitse runnoa (mäet tietysti erikseen). Nyt on tälle kesälle keskim. poljintenpyörintänopeus 81 (~900km)

Lisää ajoa vaan, niin eiköhän se pyörintänopeus siitä nouse ja tuntuma parane.

Onhan se varmasti runtuamista, olen huomannut että kokeneet pyöräilijät tosiaan pyörittää nopeammin kuin minä. Ongelma vaan että jalat ei ehdi mukaan 80-95-pyöritykseen vaan homma menee 'huitomiseksi'. Mutta en tässä ole toivosta luopumassa, sainhan sen kadenssin joskus nostettua sunnuntaipyöräilijän tasolta nykyiselle, ja koska vain muutos on pysyvää, niin varmasti tässäkin tulee kehitystä kun viitsii panostaa harjoitteluun.

Kokeilen yhden jalan tekniikkaa heti seuraavalla lenkillä!
 
Olen harkinut 29er hommaamista. Käyttö tulisi olemaan pääasiassa työmatka ajoa sadekelillä kesäisin ja talvella + metsäpolku ja hiekkatie lenkkejä kun huvittaa. Kesäisin sateettomalla kelillä ajan työmatkat Bianchin via nirone 7 maantiepyörällä. Nyt huononkelin pyöränä on ollut cresentin lt 101 hybridi, josta alkaa olla takakeskiö jo loppu (takana varmaan jo 20 000km). Aluksi katselin uutta keskiötä, sitten uusia vanteita siihen, mutta nettikauppoja surffatessani alkoi 29er maastopyöräkin kiinnostamaan (30e keskiöstä tulikin koko pyörä :)).

Isäni hommasi jokin aika sitten Feltin Nine "halpis" 29er ja olen silltä muutamaan otteeseen metsässä ajellut. Ihan hyvältä peliltä sekin hintaansa nähden vaikuttaa noin 500e ja metsässä ajelu olikin yllättävän mukavaa vaihtelua maantie pyöräilyyn. Runkokoko siinä on 17,5, joka tuntuu itselleni pykälää liian pieneltä: pituus 183 cm ja inseam 86cm. Bianchi ja hybridi on minulla 55cm kokoa. 29er olisi varmaankin 19-20 tuumaa.

Fillaritorilta olen katsellut paljon käytettyä pyöriä, mutta tuntuu, että niistä pyydetään kauheita yli hintoja, jos vertaa saksan/britannian verkkokauppoihin.

Katselin konan Kona Kahuna Deluxe 29er Hardtail Bike 2012, pyörää saavan tarjouksessa. Lähinnä nyt itseäni mietityttää, että onko tuo tuon tarjous hinnan arvoinen vai saako samaan hintaan parempaakin? Onko Kona hyvä pyörä ja miksiköhän on edelleen 2012 malleja myymättä joka koossa, liian suuri lähtöhinta? Onko konan tarjoama pitkä runko takuu toimiva?

Neste jarrut haluaisin ainakin. Painoa olisi 2kg vähemmän kuin isäni Feltissä. Tuossa on lisänä ilmakeula, 10 vaihteetkin.Vaihteiden lukumäärällä ei nyt oikeen ole itselle väliä, bianchissa on 9 ja cresentissä 8 takana. Kummallakin pärjää kun pitää osat puhtaina, säädöissä ja vaihtaa uusiin tarpeen tullen. 10 pakasta ei ole aiempaa kokemusta.

Radoneita olen myös yrittänyt katsella, mutta niitä ei oikeen tunnu olevan kaupoissa jäljellä oikeaa kokoa, joka on noin 19-20 tuumaa. Mielipiteitä ja kokemuksia kaipaisin konasta ja muistakin edullisemman pään 29er:reista.
 
Onko muut onnistunu hankkimaan jotain epämääräistä jomotusta/pistävää kipua tonne alavatsa/kassien taakse pyöräilyllä? Itellä ei vissiin eturauhanen kuitenkaan ollut tulehtunut, koska sen naislääkärin sormi siellä perseessä ei tuntunu pahalta (ps. oonko nyt homo?). Tota pyöräilyä lekuri vahvasti epäili syylliseksi ja nyt jäätiin tarkkailemaan tilannetta. Nyt on kuitenkin ollut lyhyen ajan sisään jo kaks kertaa noita oireita, vaikka kilsoja on kertynyt tänä vuonna tosi vähän. Tiedä sit johtuuko rasituksesta vai kylmästä..vai sekä että.

Alavatsaan vai kassien taakse (välilihaan)? Välilihan kipu nyt lähtee hyvillä bibseillä ja oikean muotoisella satulalla. Mulla aiheutti viitisen vuotta sitten liian kireät bibsit kivestulehduksen, joten kyllähän kaikki on mahdollista.
 
Alavatsaan vai kassien taakse (välilihaan)? Välilihan kipu nyt lähtee hyvillä bibseillä ja oikean muotoisella satulalla. Mulla aiheutti viitisen vuotta sitten liian kireät bibsit kivestulehduksen, joten kyllähän kaikki on mahdollista.

Ei ole väliliha, vaikka oon onnistunu senkin puuduttamaan ja temmi oli tunnoton viikon verran. Sit ostin uuden satulan :j

Toi kipu on tuolla jossain sisällä eturauhasen luona. Toissa-aamuna meinasin tipahtaa polvilleen, ku iski aika mehevää kipua. Tänään aamulla oli pari lievempää kipukohtausta. Jotain tuloksia kusinäytteestä saan ens maanantaina.
 
Impotenssi on pyöräilijöiden ammattitauti? Siis ammattipyöräilijöiden. Onko tuo myytti, vai onko siinä vinha perä? Ihan maallikkojärjelläkin ajateltuna, kyllähän se paisuvainen melkoiseen mankeliin joutuu pitkillä lenkeillä.

Tuli vaan noista eturauhasoireista mieleen, vaikka ei niihin ehkä liitykään.
 
Olen harkinut 29er hommaamista. Käyttö tulisi olemaan pääasiassa työmatka ajoa sadekelillä kesäisin ja talvella + metsäpolku ja hiekkatie lenkkejä kun huvittaa. Kesäisin sateettomalla kelillä ajan työmatkat Bianchin via nirone 7 maantiepyörällä. Nyt huononkelin pyöränä on ollut cresentin lt 101 hybridi, josta alkaa olla takakeskiö jo loppu (takana varmaan jo 20 000km). Aluksi katselin uutta keskiötä, sitten uusia vanteita siihen, mutta nettikauppoja surffatessani alkoi 29er maastopyöräkin kiinnostamaan (30e keskiöstä tulikin koko pyörä :)).

Isäni hommasi jokin aika sitten Feltin Nine "halpis" 29er ja olen silltä muutamaan otteeseen metsässä ajellut. Ihan hyvältä peliltä sekin hintaansa nähden vaikuttaa noin 500e ja metsässä ajelu olikin yllättävän mukavaa vaihtelua maantie pyöräilyyn. Runkokoko siinä on 17,5, joka tuntuu itselleni pykälää liian pieneltä: pituus 183 cm ja inseam 86cm. Bianchi ja hybridi on minulla 55cm kokoa. 29er olisi varmaankin 19-20 tuumaa.

Fillaritorilta olen katsellut paljon käytettyä pyöriä, mutta tuntuu, että niistä pyydetään kauheita yli hintoja, jos vertaa saksan/britannian verkkokauppoihin.

Katselin konan Kona Kahuna Deluxe 29er Hardtail Bike 2012, pyörää saavan tarjouksessa. Lähinnä nyt itseäni mietityttää, että onko tuo tuon tarjous hinnan arvoinen vai saako samaan hintaan parempaakin? Onko Kona hyvä pyörä ja miksiköhän on edelleen 2012 malleja myymättä joka koossa, liian suuri lähtöhinta? Onko konan tarjoama pitkä runko takuu toimiva?

Neste jarrut haluaisin ainakin. Painoa olisi 2kg vähemmän kuin isäni Feltissä. Tuossa on lisänä ilmakeula, 10 vaihteetkin.Vaihteiden lukumäärällä ei nyt oikeen ole itselle väliä, bianchissa on 9 ja cresentissä 8 takana. Kummallakin pärjää kun pitää osat puhtaina, säädöissä ja vaihtaa uusiin tarpeen tullen. 10 pakasta ei ole aiempaa kokemusta.

Radoneita olen myös yrittänyt katsella, mutta niitä ei oikeen tunnu olevan kaupoissa jäljellä oikeaa kokoa, joka on noin 19-20 tuumaa. Mielipiteitä ja kokemuksia kaipaisin konasta ja muistakin edullisemman pään 29er:reista.

Toi on tohon rahaan ihan kelpo peli, perushyvää perusosaa: sramin x5-x7 akselilta, kaukana hiposta mutta jo kunnollista. Samaten keula joka ton hintasissa on yleensä joku karmea pomppukeppi on tässä jo sellainen peruskeula millä pärjää jo maastossakin. Kiekot myös ihan ok, wtb:n kehät on ihan kelvolliset, formulan navat bulkkikamaa mutta ei roskaa. Avidin perushyvät jarrut.

Toi 29 on tohon sun käyttöön varmasti parempi kuin 26. Jos ajo on teknisempää kannonkiertoa niin ainakin kokeilisin ennen ostamista. Mulle teknisessä maastossa kaksysi tuntu kankeelta ja hankalalta verrattuna kakskutoseen.

Kymppipakka on hyvä mutta tarkempi säädöistä toki kuin ysi.

Merkkinä Kona on hyvä ja asiallinen perinteikäs vanha maasturimerkki. Ei toi paha tohon rahaan ole jos vaan geometria miellyttää.
 
Tänään oli ensimmäinen päivä fillarin oston jälkeen, kun ulkona vallitsevan kelin takia ajoin mielummin kuntopyörää lenkin sijaan. Oli muuten hajoittavaa veivaa tunti paikallaan. En ymmärrä miten olen joskus talvella pystynyt samaan 5xviikossa. Lenkit ovat pikkuhiljaa pidentyneet ja nyt on tullut vedettyä melkein 50 km siivuja viikonloppuisin (maastopyörällä). Vakiolenkki on kuitenkin sellainen n. 20 km metsälenkki ja sitten päällä 10 km päällystettyä tietä. Jalat muistuttavat nykyään lähinnä penistä polvista alaspäin; koon ja verisuonien takia. Tänään söin taas illalla tuhdin perhepizzan, ettei paino putoa.
 
Olen harkinut 29er hommaamista. Käyttö tulisi olemaan pääasiassa työmatka ajoa sadekelillä kesäisin ja talvella + metsäpolku ja hiekkatie lenkkejä kun huvittaa.
Radoneita olen myös yrittänyt katsella, mutta niitä ei oikeen tunnu olevan kaupoissa jäljellä oikeaa kokoa, joka on noin 19-20 tuumaa. Mielipiteitä ja kokemuksia kaipaisin konasta ja muistakin edullisemman pään 29er:reista.

Jos kaksyseistä ei ole kokemusta, niin kannattaa käydä ehdottomasti jossain kaupassa kokeilemassa, tatsi 26/29 väleillä on kuitenkin ainakin omasta mielestä ihan erilainen. Itse pitkän harkinnan jälkeen otin kuitenkin 26 tuumaisen, koska se tuntui omaan hanskaan vaan paljon näppärämmältä käsitellä, varsinkin kun mä ajelen paljon teknistä metsää.

29 sinänsä varmaan rullailee mukavammin tuossa sun työmatka-/hiekkatiekäytössä, eikä noilla alustoilla tarvitse edes mitään kummoisia maastonakkejakaan alle laitella. Nythän tuohon väliin on tulossa myös 27,5 tuuman välimalleja, mutta en ole niihin juurikaan perehtynyt eikä noita kovin monella valmistajalla vielä varmaan olekaan. Geometriathan eri valmistajilla vaihtelee aika paljonkin, eli esim Feltillä / Radonilla / Konalla jne tuntuma on ihan erilainen. Pyörää hankkiessa noi mittasuhteet onkin eka asia mikä kannattaa tsekata kuntoon. Yksittäisiä osia, vaiheita ja jarruja saa myöhemminkin päivitettyä paremmiksi, runko on jo työläämpi. Sama juttu etuhaarukan kanssa, kannattaa satsata se muutama satanen enemmän hyvään ja kevyeeseen etupumppuun.
 
Olen harkinut 29er hommaamista. Käyttö tulisi olemaan pääasiassa työmatka ajoa sadekelillä kesäisin ja talvella + metsäpolku ja hiekkatie lenkkejä kun huvittaa. Kesäisin sateettomalla kelillä ajan työmatkat Bianchin via nirone 7 maantiepyörällä. Nyt huononkelin pyöränä on ollut cresentin lt 101 hybridi, josta alkaa olla takakeskiö jo loppu (takana varmaan jo 20 000km). Aluksi katselin uutta keskiötä, sitten uusia vanteita siihen, mutta nettikauppoja surffatessani alkoi 29er maastopyöräkin kiinnostamaan (30e keskiöstä tulikin koko pyörä :)).

Isäni hommasi jokin aika sitten Feltin Nine "halpis" 29er ja olen silltä muutamaan otteeseen metsässä ajellut. Ihan hyvältä peliltä sekin hintaansa nähden vaikuttaa noin 500e ja metsässä ajelu olikin yllättävän mukavaa vaihtelua maantie pyöräilyyn. Runkokoko siinä on 17,5, joka tuntuu itselleni pykälää liian pieneltä: pituus 183 cm ja inseam 86cm. Bianchi ja hybridi on minulla 55cm kokoa. 29er olisi varmaankin 19-20 tuumaa.

Fillaritorilta olen katsellut paljon käytettyä pyöriä, mutta tuntuu, että niistä pyydetään kauheita yli hintoja, jos vertaa saksan/britannian verkkokauppoihin.

Katselin konan Kona Kahuna Deluxe 29er Hardtail Bike 2012, pyörää saavan tarjouksessa. Lähinnä nyt itseäni mietityttää, että onko tuo tuon tarjous hinnan arvoinen vai saako samaan hintaan parempaakin? Onko Kona hyvä pyörä ja miksiköhän on edelleen 2012 malleja myymättä joka koossa, liian suuri lähtöhinta? Onko konan tarjoama pitkä runko takuu toimiva?

Neste jarrut haluaisin ainakin. Painoa olisi 2kg vähemmän kuin isäni Feltissä. Tuossa on lisänä ilmakeula, 10 vaihteetkin.Vaihteiden lukumäärällä ei nyt oikeen ole itselle väliä, bianchissa on 9 ja cresentissä 8 takana. Kummallakin pärjää kun pitää osat puhtaina, säädöissä ja vaihtaa uusiin tarpeen tullen. 10 pakasta ei ole aiempaa kokemusta.

Radoneita olen myös yrittänyt katsella, mutta niitä ei oikeen tunnu olevan kaupoissa jäljellä oikeaa kokoa, joka on noin 19-20 tuumaa. Mielipiteitä ja kokemuksia kaipaisin konasta ja muistakin edullisemman pään 29er:reista.

Mä hommasin samaan käyttöön ja samoilla mitoilla (sentin sisällä molemmat, pituus ja inseam) tämän pari kuukautta sitten:

Radon ZR Race 29er 6.0

Runkokoko mulla on 18". Tuota runkokokoa pähkäiltiin viikkotolkulla, erilaisilla laskureilla, puhuin maastopyöräilyä enemmän harrastavien kanssa jne. Laskureiden mukaan oikea koko olisi noin 19" ja meinasin jo ottaa sitten 20". Onneksi kuitenkin vertailin vielä tuon nettisivun antamia mittoja mun vanhan GT:n runkoon. Vanhan rungon mittojen mukaan 18" oli parempi. Tämä ja uskominen kerrankin pätevämpien sanaan käänsivät vaa'an pienemmän runkokoon puolelle.

Pari kuukautta sorateitä ja polkuja -> hyvin tyytyväinen olen ollut, sekä pyörän kokoon, että pyörään ylipäätänsä :thumbs:
 
Impotenssi on pyöräilijöiden ammattitauti? Siis ammattipyöräilijöiden. Onko tuo myytti, vai onko siinä vinha perä? Ihan maallikkojärjelläkin ajateltuna, kyllähän se paisuvainen melkoiseen mankeliin joutuu pitkillä lenkeillä.

Tuli vaan noista eturauhasoireista mieleen, vaikka ei niihin ehkä liitykään.

Pyöräily+Triathlon-lehdessä oli tuosta joskus jotain juttua. Sen mukaan joissain tutkimuksissa on havaittu, että impotenssi olis yleisempää paljon pyöräilevillä. Mutta ei se nyt kai ihan sunnuntaiharrastelulla tule. Tietysti kaikki alapäävaivat kannattaa siinä mielessä ottaa vakavasti, että jos vaikka tuntuu paikat pahasti puutuvan, niin satulaa vaihtoon. Ja sitä verta saa tietysti kiertämään paremmin siellä kriittisissä paikoissa, jos välillä polkee putkelta jollon paine hellittää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom