Pyöräily

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Puhutteko te nyt SPD-kengistä?

jep

e: mulla on ollut kolmet eri spd kengät joista yhdet maantiekengät ja kahdet maasto eikä mulla tosiaan ikinä ole missään kengissä ole ollut ongelma että klossi tulisi liian ulos ettei kävelemään pääse.

e2: puhuin tossa shimanon systeemistä kun niin tulee kavereiden kanssa puhuttua. Onko shimanolla sitten joku uudempi klossi jolla ei pääse käveleen. Kaverilla on jonku toisen systeemi maantiepyörässä ja niissä tosiaan klossi tulee varmaan sentin ulos.
 
Okei. Itellä on Shimanon (SPD) kesä- ja talvikengät. Molemmilla onnistuu kyllä kävely, kun klossi on siellä vähän upotettuna.
 
jep

e: mulla on ollut kolmet eri spd kengät joista yhdet maantiekengät ja kahdet maasto eikä mulla tosiaan ikinä ole missään kengissä ole ollut ongelma että klossi tulisi liian ulos ettei kävelemään pääse.

e2: puhuin tossa shimanon systeemistä kun niin tulee kavereiden kanssa puhuttua. Onko shimanolla sitten joku uudempi klossi jolla ei pääse käveleen. Kaverilla on jonku toisen systeemi maantiepyörässä ja niissä tosiaan klossi tulee varmaan sentin ulos.

Shimanon maantieklossistandardi on SPD-SL, jossa siis tuo klossi jää pohjan ulkopuolelle ja on kolmella ruuvilla kiinni. Näihinkin kyllä saa kumisia klossinsuojia kävelyä helpottamaan ja kulumista hidastamaan.
 
Miten pyöräilijät olette yhdistäneet punttailun pyöräilyn kanssa, tai toisin päin punttauksen pyöräilyn kanssa?
Ite tällä hetkellä pyrin tekemään kolme pyörälenkkiä viikossa ja kaksi punttia. Talvella sitten enemmän punttia ja hiihtoa jonkun verran.
Mulla tulee pitemmän päälle selkä kipeäksi, jos en käy välillä punttisalilla tai vedä leukoja, kun kuitenkin teen työkseni istumatyötä. Maastopyöräily ja maantiepyöräily vahvistaa myös selkälihaksia, mutta ei varmaan ihan kaikkea. Pakko ainakin kerran viikkoon käydä. Nyt loppukesästä en ole tehnyt kovin pitkiä pyörälenkkejä ja aikaa jäänyt enemmän punttisaliin.
 
Kukaan pakkiksen pyöräilyhirmuista innokas sunnuntaina pitkälle lenkille? Meinasin ite polkasta tän kesän kaksatasen eikä tietysti haittaa, vaikka siinä seuraakin olis. Tarkotus starttailla varmaan about ysin aikaan Keravalta ja suunnata jonnekin. Eli reitti vielä vähän avoinna :D
 
Ja sitten pieni niksipirkka tekniikkavinkki syksyn piemeisiin pyörälenkkeihin:
Lähdin eilen illalla myöhään cyclocrossilla lenkille ja arvasin että lenkin aikana pimeys yllättää ja otin mukaan Magicshine led/akkuvalaisimen ( se joku 1600 lm multisportti paketti ): kun laitoin akun johdon kiinni ja valaisimen päälle juomatauolla, hävisi Sigman langattoman mittarin näytöstä sekä nopeus että kadenssi tieto ( mittari kiinni stemmissä, valaisin ohjaustangossa n 5 cm välimatkan päässä ).
- Mittarin näyttö palasi entiselleen kun siirsin valaisimen kauemmas tangossa, n 13..15 cm päähän mittarista.
--> tehokas led-valaisin tekee ympärilleen magneetti- tms säteilykentän joka häiritsee langattomia laitteita
( sama tapahtui kesällä aikaisemmin 65 km yöpyöräilyssä, tuolloin vain sytytin lampun jo parkissa ja tulkitsin mittarin ongelmat lähettimen pattereista johtuvaksi, menivät vaihtoon seuraavana päivänä / mittari ilmoitti välillä "too many signals" )
 
Lisää yksinkertaisia kysymyksiä yksinkertaiselta fillaristilta :D

Onko klossi se osa, joka on kengässä vai se, joka on siinä polkimessa? Vai sanotaanko molempia klossiksi? Eikös molemmat ole irroitettavia ja vaihdettavia osia (siis se juttu kengässä ja polkimessa)?

Jos on saman merkkinen poljin kuin kenkä, niin sopiiko automaattisesti "klossit toisiinsa"? Vertailin tossa kerran kaupassa kenkiä ja polkimia, ja osa näytti niin erilaisilta "nastoilta", että tuli mieleen ettei ne sovi yhteen keskenään...
 
Lisää yksinkertaisia kysymyksiä yksinkertaiselta fillaristilta :D

Onko klossi se osa, joka on kengässä vai se, joka on siinä polkimessa? Vai sanotaanko molempia klossiksi? Eikös molemmat ole irroitettavia ja vaihdettavia osia (siis se juttu kengässä ja polkimessa)?

Jos on saman merkkinen poljin kuin kenkä, niin sopiiko automaattisesti "klossit toisiinsa"? Vertailin tossa kerran kaupassa kenkiä ja polkimia, ja osa näytti niin erilaisilta "nastoilta", että tuli mieleen ettei ne sovi yhteen keskenään...

Klossi on juurikin se kengänpohjaan ruuvattava osa. Se lukko-osa (johon klossi lukittuu) polkimessa ei yleensä ole vaihdettavissa. Klossit tulevat aina pokimien mukana, joten ne ovat keskenään yhteensopivat. Kengän merkillä ei ole merkitystä yhteensopivuuden kanssa, kenkään sopivan klossin tyypillä on. Yleensä maastoklossi on pieni, metallinen kahdella ruuvilla kiinnitettävä ja uppoaa useimmiten kengän pohjan sisään. Näitä klossityyppejä on esim. Shimanolla, Lookilla ja Wellgolla omiaan. Kaikki siis sopivat samaan kenkämalliin, mutta eivät välttämättä ristiin eri valmistajien polkimiin.

Maantiekenkä on kovapohjainen ja siihen kiinnitettävä klossi jää kokonaan pohjan ulkopuolelle ja tulee yleensä kolmella ruuvilla kiinni. Maantieklossi on yleensä selkeästi suurempi ja muovinen (Shimano SPD-SL, Look), toki poikkeuksiakin on.

Eli samanmerkkiset kengät ja polkimet eivät automaattisesti takaa yhteensopivuutta. Poljintyypin ja kenkätyypin tulee olla yhteensopivat, yleisesti maasto vs. maantie.
 
Kukaan pakkiksen pyöräilyhirmuista innokas sunnuntaina pitkälle lenkille? Meinasin ite polkasta tän kesän kaksatasen eikä tietysti haittaa, vaikka siinä seuraakin olis. Tarkotus starttailla varmaan about ysin aikaan Keravalta ja suunnata jonnekin. Eli reitti vielä vähän avoinna :D

Ai ei ketään innokasta? Kai se on sitten lähettävä tarpomaan :D
 
--> tehokas led-valaisin tekee ympärilleen magneetti- tms säteilykentän joka häiritsee langattomia laitteita

Ledeille syötetään pätkittyä jännitettä, tyypillisesti jollain >1kHz taajuudella. Saattaa helposti säteillä ellei ole EMC:tä ajateltu.
 
Peukkua noille renkaille, kun kesti tuon kinttupolun, mutta kuski ei kyllä ole täysissä järjissä, kun laskee 90km/h ihmisten seassa... :face:
 
90km/h ei ole vauhtina vielä kummoinen, mutta noin huono kuntoisella tiellä ja ilmeisesti hieman märällä asfaltilla vaatii kyllä aika paljon uskallusta.
 
Tässä viikon polkeneena hirvittää miten maantiepyörä kestää kotomaisilla pyöräteillä, niin tuo on ihan omissa riskinottoluokissa. :)

Ei silti, lapsellinen huippunopeuden kokeiluhalu on itselläkin, 50.3 km/h paras tallentunut.
 
73 km/h on omat huiput. Siinä vaiheessa alkoi miettimään, että mitä jos etukumi puhkee just nyt tai pinna katkee...
 
Eilen soiteltiin kaverin kans ja siinä puhelun aikana tuumattiin että pitäs joskus käydä ajelemas jossain missä voi päästellä vähä alamäkeen.. No ennenkö puhelu lopetettiin niin varattiin jo leviltä mökki viikonlopuksi ja parinviikon päästä siis sinne :D Saa nähä mitä siitä tulee kun kumpikaan ei oo tänä kesänä pyörään juuri koskenu saati ikinä mitään alamäkiajoa harrastanu :D
 
Pakkohan noihin laitteisiin on luottaa ja itseäni jännittääkin välillä muiden ihmisten käyttäytyminen paljon enemmän kuin rengasrikot, keulan pettämiset tms laitevauriot. Vaikka pääasiallisesti tulee ajeltua vain maastoa missä saa pistellä menemään aika rauhassa, niin välillä aina kuitenkin sattuu kaikenlaista. Itse työntelin pari viikkoa sitten lippusiimoin eristettyä downhill-rataa alaspäin kun jostain säntäsi eteen kaksi lasta. Vauhtia oli siinä 50 hujakoilla, pakko oli kääntää pusikkoon ja heittää lipat sinne, muuten olisi saattanut tulla liian karua jälkeä. Onneksi itsellä oli asianmukaiset suojat päällä ja selvisin vain muutamilla verinaarmuilla sekä pienillä fillarivaurioilla.
 
Pientä mainosta:
Pyöräilijöiden syksyn huippukohtaaminen 08.09.2013 !

Uudistetulla reitillä 2013 syyskuussa lähtee liikkeelle jo viidennen kerran keskisuomalainen pyöräilyn huipputapahtuma - Tähtisadeajot !

Ilmoittautuminen tapahtumapaikalla 40€ (Käteismaksu)
Jälki-ilmoittautumisia otetaan vastaan Kallioplanetaariolla lauantaina 7.9. kello 15:00-17:00 sekä sunnuntaina 8.9. kello 8:00-9:30

Tahtisadeajot

Ajoin maanataina 1. kierroksen reitin läpi ja mielestäni paras reitti tähän mennessä, toki hidastuu ja muuttuu rankemmaksi jos sataa useita päiviä ennen tapahtumaa
 
Pakkohan noihin laitteisiin on luottaa ja itseäni jännittääkin välillä muiden ihmisten käyttäytyminen paljon enemmän kuin rengasrikot, keulan pettämiset tms laitevauriot. Vaikka pääasiallisesti tulee ajeltua vain maastoa missä saa pistellä menemään aika rauhassa, niin välillä aina kuitenkin sattuu kaikenlaista. Itse työntelin pari viikkoa sitten lippusiimoin eristettyä downhill-rataa alaspäin kun jostain säntäsi eteen kaksi lasta. Vauhtia oli siinä 50 hujakoilla, pakko oli kääntää pusikkoon ja heittää lipat sinne, muuten olisi saattanut tulla liian karua jälkeä. Onneksi itsellä oli asianmukaiset suojat päällä ja selvisin vain muutamilla verinaarmuilla sekä pienillä fillarivaurioilla.

Saako udella että missä päin?

Downhilli on hieno lajii, viime viikonloppuna lensin tangon yli suoraan selälleni, vasen keuhko tyhjäksi. Siinä sitten muutaman minuutin hengittelin yhdellä keuhkolla. Koko tämän viikon on palleaa jurpinut, no mutta nyt alkoi kesäloma ja kahden viikon päästä lähtö Åreen.
Toivottavasti pysyy ukko/kalusto ehjänä...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom