Pyöräily

Ensimmäinen kokeilu lukkopolkimilla. Polkimet voitti 1-0. En lopulta uskaltanut edes pyörän selkään. Paikallaankaan saanu kenkiä kiinni polkimiin helposti, puhumattakaan, että olis saanu irti. Pitää kerää tässä joku päivä rohkeus ja kokeilla uusiksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lukot oppii nopeesti, laita pyörä nojaamaan tai tue kädellä kaiteesta tms. hyppää satulaan ja klipsuttele kiinni ja irti molempia kenkiä, kunnes se taktiikka löytyy. Mua jännitti eka ajo kans hirveesti, mutta kertaakaan en oo lukkojen kera kaatunut, ilman kyllä pari kertaa ;)
 
Tuli itekki järkeiltyä jonkun aikaa lukkoja, kun sain ne ekaa kertaa hankittua. Kesällä pidän aika kireellä ja talvella taas aavistuksen löysemmällä, kun sillon on suurempi riski pannuttaa. Yhen kerran oon kaatunu vasta lukoilla ja seki tapahtu talvella ja jäällä. Siinä ei kerenny ees tajuamaan mitään. Yhtäkkiä sitä oli selällään pyörä sylissä :-D Liikennevaloissa meinas käydä turhan nolosti, ku piti liian pitkään koittaa ajaa sillee hiljaa, et kyllä se valo sieltä vaihtuu ihan just. No ei vaihtunu ja sit ku piti ottaa jalka pois polkimelta, niin en saanu ja lähdin kaatumaan kengät kiinni polkimissa. Just joku 2cm ennen rojahtamista sain sen toisen jalan irti. Oli muilla vissii vähän hauskaa siinä vieressä. Kannattaa liikennevaloissa ja risteyksissä ottaa se toinen jalka (tai molemmat) suosiolla pois polkimelta.
 
Ja jossain suoralla tiellähän tota irrottamista ja kiinnittämistä on sitten mukava harjotella. Maastossa taisin kokeilla vasta ku oli lumet ja kunnon polku.
Ite tuli kans pari kertaa alussa kaaduttua silleen, että olin hidastanu vauhtia liikaa ja sitten kävi kuin hidastetuissa elokuvissa :D itelle ei käyny mitään, mutta Pyörään tuli pari naarmua. Opinpahan irrottamaan toisen koiven ajoissa aina risteysalueelle tultaessa...
 
Mulle on ainakin ihan normaalia että maastossa kaatuu sekä mies että pyörä. Yksi vakiokaatuminen on jyrkässä ylämäessä jos ei ole riittävästi kampikierroksia ja yrittää vaihtaa pienempää. Se on kun hidastetusta filmistä; ensi loppuu vauhti ja sitten kaadutaan paikaltaan jäykin vartaloin kuten epilepsiakohtauksen saava koira. Se on muutenkin myöhäistä siinä vaiheessa kun kaadutaan, vaikka saisikin sen jalan irti.
 
Kyllä lukkopoljinten käytön oppii suht nopsaan. Mulla se tosin vaati pari erittäin noloa kaatumista ihan nollavauhdeista. Maantieajossa lukoista on pelkkää plussaa ja kun niihin tottuu niin ilman ei enää pärjää. Talvella oon kaatunu useemman kerran, kun yrittää pehmeessä lumessa suditella menemään. Viime talvena mm. vedin erittäin tyylikkään OTB:n, kun liikennevalojen jälkeen etupyörä tippu lumenpeittämään monttuun. Vauhtia ei ollut paljonkaan, mutta kun jalka on kiinni ei ehtiny muuta, kun vetää leuan rintaan.
 
Ääni lukoille täältäkin. Opettelu todella ärsyttävää, mutta kun säätää ne vain riittävän löysälle, niin säästyy parilta kaatumiselta.

Kuukauden päästä olet jo rakastunut niihin lukkoihin. Ero varsinkin mäissä on valtava. Tuplaten tehoa ja samalla perä säästyy, kun ainakin itsellä lukkojen ansiosta lantio on koko ajan pienessä kannatuksessa jolloin kaikki paino ei ole satulaa vasten. Säästää myös niveliä ja lihaksia, kun rasitus on jatkuvaa eikä pistemäistä niin kuin normaalisti polkiessa.
 
Itse en ole pannuttanut kertaakaan lukoilla, vaikka olen niillä ajellut jo 6 vuotta. Sen sijaan eukko on pannuttanut tälle kesälle jo viidesti. Kerran mun pyörällä, jonka seurauksena takavaihtajan korvake vääntyi ja takavaihtaja meni pinnoihin. Ja mä painotin sille vielä että tällä pyörällä ei saa kaatua :) Pari viikkoo sitten kävin niin sääliksi että vaihdoin sille flättipolkimet, kun en jaksanut paikkailla enää sen verisiä polvia :)
 
Kuinka paljon leveempi satulan pitäis olla kuin istumaluiden väli, että se on teoriassa sopiva? Mittasin istumaluiden väliksi 133-135mm ja mietin, onko 146mm satula auttamattomasti liian kapea? Tällaista ajattelin: Selle Italia XO Flow Toki noissa tuo leveys on vaan yks parametri, mutta se muu sopivuus on sitten tuurista kiinni ainakin siihen asti, että on yhden hyvän satulan löytäny..
 
Onko ihmiset ostanu kiinalaisia kuiturunkoja? Eri toimittajilta noita tuntuisi saavan ihan edulliseen alle 500€ hintaan. Kun tekisi mieli rakentaa maantiekonkeli, niin saisi kuiturungollisen alle 8 kilon pyörän noin tonnilla, kohtuu palikoillakin. Pyörä tulisi kyllä lenkkeilyn lisäksi ihan arkikäyttöönkin, niin vähän arveluttaa miten hiilikuitu soveltuu sellaiseen esim. yleisiin pyörätelineisiin muitten kolhittavaksi? Olen myös miettinyt vanhan teräsrungon ostamista ja päivittämistä uusilla osilla. Mutta mihinkään vanhaan paskaan helkamaan vaan ei kehtaa sijoittaa 500€ osissa, ja joku Bianchin(tai vastaavan) vanha teräsrunko maksaa jo nyt enemmän kuin uusi kiinalainen halpis hiilarirunko.

Samanlaiset suunnitelmat olisi täälläkin. Josko syksyn tarjouksista haalisi osat ja kiinasta kuiturungon. Vielä en vaan ole saanut aikaiseksi tilausta; degfulta, hongfulta tai miracle-bikesiltä varmaankin tilaan rungon. Hinnat on tosiaan sitä luokkaa että en näe mitään syytä hankkia merkki-alu (tai teräs) runkoa.

Enkä usko että laadussa tai kestävyydessä on moitteen sijaa. Samoilta rungoilta noi näyttää mitä merkkipyörätkin käyttää. Eikä kuiturungon teko mitään rakettitiedettä ole. Kestävät varmasti meikeläisen käytössä ihan hyvin (kunnon tällejä ei kuitenkaan mikään runko kestä, että sikäli sama onko runko mitä materiaalia). Toki pintakolhuja on vähän seurattava.
 
Kuinka paljon leveempi satulan pitäis olla kuin istumaluiden väli, että se on teoriassa sopiva? Mittasin istumaluiden väliksi 133-135mm ja mietin, onko 146mm satula auttamattomasti liian kapea? Tällaista ajattelin: Selle Italia XO Flow Toki noissa tuo leveys on vaan yks parametri, mutta se muu sopivuus on sitten tuurista kiinni ainakin siihen asti, että on yhden hyvän satulan löytäny..


Lukase tuo: How To Choose A Bike Saddle - BikeRadar
 
Osaisikohan kukaan suositella hyvää pyörää meikäläiselle, ihan koulu/työmatka käyttöön tulee mutta kun pituutta on 197cm ja painoa 117kg niin en ole vielä itselle sopivaa pyörää löytänyt. Jotain tiettyä merkkiä mitä kannattaisi katsella ? n. 600€ ajatellut laittaa pyörään kiinni maksimissaan.
 
Kona dew plus
 
Samanlaiset suunnitelmat olisi täälläkin. Josko syksyn tarjouksista haalisi osat ja kiinasta kuiturungon. Vielä en vaan ole saanut aikaiseksi tilausta; degfulta, hongfulta tai miracle-bikesiltä varmaankin tilaan rungon. Hinnat on tosiaan sitä luokkaa että en näe mitään syytä hankkia merkki-alu (tai teräs) runkoa.

Enkä usko että laadussa tai kestävyydessä on moitteen sijaa. Samoilta rungoilta noi näyttää mitä merkkipyörätkin käyttää. Eikä kuiturungon teko mitään rakettitiedettä ole. Kestävät varmasti meikeläisen käytössä ihan hyvin (kunnon tällejä ei kuitenkaan mikään runko kestä, että sikäli sama onko runko mitä materiaalia). Toki pintakolhuja on vähän seurattava.

Samanlaiset suunnitelmat olisi täälläkin. Josko syksyn tarjouksista haalisi osat ja kiinasta kuiturungon. Vielä en vaan ole saanut aikaiseksi tilausta; degfulta, hongfulta tai miracle-bikesiltä varmaankin tilaan rungon. Hinnat on tosiaan sitä luokkaa että en näe mitään syytä hankkia merkki-alu (tai teräs) runkoa.

Enkä usko että laadussa tai kestävyydessä on moitteen sijaa. Samoilta rungoilta noi näyttää mitä merkkipyörätkin käyttää. Eikä kuiturungon teko mitään rakettitiedettä ole. Kestävät varmasti meikeläisen käytössä ihan hyvin (kunnon tällejä ei kuitenkaan mikään runko kestä, että sikäli sama onko runko mitä materiaalia). Toki pintakolhuja on vähän seurattava.


Tiedätkö miksi ne näyttää samoilta? Siksi että kiinalaiset tehtailijat eivät tiedä hölkäsen pöläystäkään pyörän suunnittelusta tai ylipäätään pyöräilystä ja tyytyvät sen takia kopioimaan tunnettujen valmistajien runkoja. Jos sulla käy tuuri voit saada hyvän rungon, huonolla tuurilla saat sekundaa. Laadunvalvonta on olematonta. Takuuasiat kyseenalaisia. Esim. tuota Hongfu yritystä ei ole edes olemassa. Valmistaja kauppaa runkojaan tuollaisen peitefirman kautta. Sähköpostit on @hotmail loppuisia. Epäilyttävää? Onko oikeasti riskin arvoista? :)
 
Samanlaiset suunnitelmat olisi täälläkin. Josko syksyn tarjouksista haalisi osat ja kiinasta kuiturungon. Vielä en vaan ole saanut aikaiseksi tilausta; degfulta, hongfulta tai miracle-bikesiltä varmaankin tilaan rungon. Hinnat on tosiaan sitä luokkaa että en näe mitään syytä hankkia merkki-alu (tai teräs) runkoa.

Enkä usko että laadussa tai kestävyydessä on moitteen sijaa. Samoilta rungoilta noi näyttää mitä merkkipyörätkin käyttää. Eikä kuiturungon teko mitään rakettitiedettä ole. Kestävät varmasti meikeläisen käytössä ihan hyvin (kunnon tällejä ei kuitenkaan mikään runko kestä, että sikäli sama onko runko mitä materiaalia). Toki pintakolhuja on vähän seurattava.

Kannattaa oikeasti harkita niitä tunnettujen valmistajien alurunkojakin. Hiilikuidusta on tullut ihmeellisesti nykyään "must" trendi, vaikka totuus on että parhaimmat alurungot painii keskihintaisten hiilarirunkojen kanssa samassa sarjassa ja jopat hakkaavat useimmat niistä, itse rungon hinnan jäädessä kuitenkin paljon pienemmäksi.

Canyon AL

Cannondale CAAD 10
 
Itellä on Pedal Forcen hiilari maasturi ja aivan pirun hyvä runko. Tekevät myös maantiepyörän runkoja ja ihan kilpailukykyiseen hintaan. Ilmeisesti jenkki firma joka teettää rungot aasiassa niinkuin kaikki muutkin, kuten trekit ja cannondalet. Itse olen aatellut sellaisen rungon syksyllä ostaa ja alkaa siihen kasaamaan maantiefiloa. On saanut myös erittäin hyviä arvosteluita ulkomaalaisilla foorumeilla.

Ja meikä lisäksi diggaa kun rungot on törkeän hienon näköisiä ja ilman mitään tarroja yms nimiä tai tyyppi merkintöjä. Vähän extreemeä :)
 
Kannattaa oikeasti harkita niitä tunnettujen valmistajien alurunkojakin. Hiilikuidusta on tullut ihmeellisesti nykyään "must" trendi, vaikka totuus on että parhaimmat alurungot painii keskihintaisten hiilarirunkojen kanssa samassa sarjassa ja jopat hakkaavat useimmat niistä, itse rungon hinnan jäädessä kuitenkin paljon pienemmäksi.

Kamarunkkaus o homojen hommaa muutenki. Onhan se kivaa jos on hyvät vehkeet, mutta ihan turha kytätä jotain muutamaa sataa grammaa painoa, jos ei oikeasti sitten kilpaile lajissa.
 
Kamarunkkaus o homojen hommaa muutenki. Onhan se kivaa jos on hyvät vehkeet, mutta ihan turha kytätä jotain muutamaa sataa grammaa painoa, jos ei oikeasti sitten kilpaile lajissa.

Toiset tykkää rakennella tietokoneita, toiset polkupyöriä ja kolmannet juoda nekin rahat kurkusta alas. Ei se sen kummempaa ole. Nimeä mikä tahansa harrastus niin aina löytyy niitä jotka sitä ei ymmärrä.

Pyörän rakentelussa on se hyvä puoli etteihän siihen oikeasti saa menemään kummoisia rahoja vaikka kaiken valitsisi kalleimmasta päästä, verrattuna esimerkiksi moottoripyöräilyyn :)
 
Tiedätkö miksi ne näyttää samoilta? Siksi että kiinalaiset tehtailijat eivät tiedä hölkäsen pöläystäkään pyörän suunnittelusta tai ylipäätään pyöräilystä ja tyytyvät sen takia kopioimaan tunnettujen valmistajien runkoja. Jos sulla käy tuuri voit saada hyvän rungon, huonolla tuurilla saat sekundaa. Laadunvalvonta on olematonta. Takuuasiat kyseenalaisia. Esim. tuota Hongfu yritystä ei ole edes olemassa. Valmistaja kauppaa runkojaan tuollaisen peitefirman kautta. Sähköpostit on @hotmail loppuisia. Epäilyttävää? Onko oikeasti riskin arvoista? :)

Aika monet ovat kuitenki ovat olleet ihan tyytyväisiä noihin runkoihin mitä olen ameerikanpalstoilta lukenut, ja nekin joilla on ollut ongelmia ovat saaneet ne selvitettyä noiden firmojen kanssa. Tiedän kyllä ettei näitä yrityksiä ole minnekään rekisteröity ja useimmat kiinarungot valmistetaan 'lainaamalla' muottia viereiseltä pajalta, joka valmistaa merkkirunkoja. Vaikka touhu saattaakin vaikuttaakin suhteellisen hämärältä, niin loppupeleissä en ole kauhukertomuksia kuullut sen enempää kuin kalliimpien merkkirunkojenkaan kohdalla.
wepperi sanoi:
Kannattaa oikeasti harkita niitä tunnettujen valmistajien alurunkojakin. Hiilikuidusta on tullut ihmeellisesti nykyään "must" trendi, vaikka totuus on että parhaimmat alurungot painii keskihintaisten hiilarirunkojen kanssa samassa sarjassa ja jopat hakkaavat useimmat niistä, itse rungon hinnan jäädessä kuitenkin paljon pienemmäksi.

Canyon AL

Cannondale CAAD 10
Olen muutaman alurunkoisen pyörän nyt koeajanut ja kyyti on kyllä selvästi karumpaa kuin hiilikuidulla. Lisäksi kiinalainen hiilikuiturunko on silti halvempi ja kevyempi kuin keskitason alurunko tunnetulta valmistajalta. Muutamaa Colganon ja Merckxin teräsrunkoa olen yrittänyt eBaystä hankkia, mutta hinnat karkaa ihan järjettömiksi huutokaupan lopulla.
 
Toiset tykkää rakennella tietokoneita, toiset polkupyöriä ja kolmannet juoda nekin rahat kurkusta alas. Ei se sen kummempaa ole. Nimeä mikä tahansa harrastus niin aina löytyy niitä jotka sitä ei ymmärrä.

Pyörän rakentelussa on se hyvä puoli etteihän siihen oikeasti saa menemään kummoisia rahoja vaikka kaiken valitsisi kalleimmasta päästä, verrattuna esimerkiksi moottoripyöräilyyn :)

Olen kanssasi täysin samaa mieltä!
 

Suositut

Back
Ylös Bottom