Pyöräily

Mulla on ollut Planet X:n hiilikuiturunkoinen pyörä, sekä toinen pyörä jonka hiilarirunko pelkästään maksoi yli 2000€. Ero runkojen välillä oli kuin yöllä ja päivällä. Planet X:n 500€ hiilarirunko oli kuin löysää makaronia verrattuna tuohon kalliimpaan runkoon. Itse en koskis tikullakaan noihin halpoihin "no-name" hiilarirunkoihin.

En epäile etteikö kovakuntoinen aktiiviharrastaja huomaisi eroja jonkun Cervelon ja Planet-X:n välillä. Minä olen kuitenkin niin amatööri, että jos vielä kerran ajan pyöräni ruttuun niin taidan vaihtaa halppikseen ja käyttää erotuksen uuteen kivääriin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En epäile etteikö kovakuntoinen aktiiviharrastaja huomaisi eroja jonkun Cervelon ja Planet-X:n välillä. Minä olen kuitenkin niin amatööri, että jos vielä kerran ajan pyöräni ruttuun niin taidan vaihtaa halppikseen ja käyttää erotuksen uuteen kivääriin.



Nykyajan hiilikuiturungot on jo aika kestäviä, eikä ne yleensä mene rikki kaatumisissa. Eri asia sitten jos jäät auton alle tai kilpailussa johonkin kunnon kasaan. Mun mielestä harrastelijan ei tarvitse pelätä rikkovansa kuiturunkoa. Hyvä kuiturunko kuitenkin kestää vuosikaudet. Kuitu ei väsy kuten esim. alumiini. Kaikin tavoin mielestäni ylivertainen runkomateriaali. En sitäkään väitä etteikö 500€ voisi saada hyvää kuiturunkoa, sen vaan sanon että jonkun alibaban kautta tilaamisessa on suuret riskit. Kun ostaa jonkun tunnetun valmistajan rungon niin voi luottaa siihen, että saa laatua vaikka joutuukin maksamaan preemion niistä valmistajan tarroista.

Keskustelun aloittelijalle: Tuplaa budjetti ja osta tuosta laaturunko: Canyon | Roadbikes | Ultimate CF Frameset Evo Tuskin tulet katumaan.
 
Nykyajan hiilikuiturungot on jo aika kestäviä, eikä ne yleensä mene rikki kaatumisissa. Eri asia sitten jos jäät auton alle tai kilpailussa johonkin kunnon kasaan. Mun mielestä harrastelijan ei tarvitse pelätä rikkovansa kuiturunkoa. Hyvä kuiturunko kuitenkin kestää vuosikaudet. Kuitu ei väsy kuten esim. alumiini. Kaikin tavoin mielestäni ylivertainen runkomateriaali. En sitäkään väitä etteikö 500€ voisi saada hyvää kuiturunkoa, sen vaan sanon että jonkun alibaban kautta tilaamisessa on suuret riskit. Kun ostaa jonkun tunnetun valmistajan rungon niin voi luottaa siihen, että saa laatua vaikka joutuukin maksamaan preemion niistä valmistajan tarroista.

Keskustelun aloittelijalle: Tuplaa budjetti ja osta tuosta laaturunko: Canyon | Roadbikes | Ultimate CF Frameset Evo Tuskin tulet katumaan.

Täyttä asiaa. Mutta sellaiseen arkikäyttöön missä pyörä seisoo pyörätelineissä toisten kolhittavana en kuiturunkoa ostaisi. Se on kuitenkin noille kolhuille arka vaikka muuten kestävä onkin, lakka joka suojaa uv-säteilyltä kun lähtee niin ongelmia on tiedossa. Puhumattakaan jos itse kuituun asti naarmuttuu.

Plus ne näyttää jo kauas niin arvokkailta että vetävät narkomaania puoleensa kuin hunaja kärpäsiä :) jostain vanhasta teräsrungosta et joudu irrottamaan kuin hipstereitä ;)
 
Kertokaas pyöräilyammattilaiset minkälainen pyörä kestää 120kg pyöräilijää?

Rungon osalta varmaan aikalailla kaikki, jos ei mitään viimesen päälle kevennettyä useamman tonnin vehettä ole ostamassa. Vanteiden/pinnojen osalta voi ehkä haluta hieman normaalia paksummat, jos kovin ajelee töyssyihin ja em. kohdat ottavat osumaa, tosin jos ns. normipyörän ostaa ni eipä niissäkään heti kevyimmästä hifipäästä ole nuokaan.
 
^^
Aika monella rungolla taitaa kyllä olla valmistajan asettamia painorajoja.

Eli jonkun pyöräkaupan kautta lähtisin liikkeelle, todennäköisesti se järeän oloinen markettipyörä on se josta runko ensimmäisen kerran putkelle noustessa nitkahtaa.

-Franco
 
^^
Aika monella rungolla taitaa kyllä olla valmistajan asettamia painorajoja.

Kalliimmissa tosiaan on, koska niissä alkaa sitten insinööriä jo kiinnostamaan että pitääkö tehdä kestämään 120-kiloinen kuski vai onko ajaja esim. 70-kiloinen. Kevyemmälle kuskille voi sitten sheivata niitä kuuluisia grammoja pois rungosta, voi sitten mainostaa että "meidän runko on 20g kevyempi!", joka ehkä vaikuttaa sitten ku 200 km kisa on sekunttipeliä maaliviivalla.

En kyl muista missään ihan perusrungoissa nähneeni matalia painorajoja, ja käsittääkseni yleensä vielä tonnin-parin rungot on tehty jatkuvaan harjoituskäyttöön, eli ne tehdään muutenkin vähän kestävämmällä rakenteella ilman grammanviilausta.
 
Kalliimmissa tosiaan on, koska niissä alkaa sitten insinööriä jo kiinnostamaan että pitääkö tehdä kestämään 120-kiloinen kuski vai onko ajaja esim. 70-kiloinen. Kevyemmälle kuskille voi sitten sheivata niitä kuuluisia grammoja pois rungosta, voi sitten mainostaa että "meidän runko on 20g kevyempi!", joka ehkä vaikuttaa sitten ku 200 km kisa on sekunttipeliä maaliviivalla.

En kyl muista missään ihan perusrungoissa nähneeni matalia painorajoja, ja käsittääkseni yleensä vielä tonnin-parin rungot on tehty jatkuvaan harjoituskäyttöön, eli ne tehdään muutenkin vähän kestävämmällä rakenteella ilman grammanviilausta.

Joo näin, ja varsinkin kun se runko ei ole edes hirvittävän lujilla sen ajajan painon takia. Sitä kuormittaa eniten ihan ajaminen, joissain mäkivedoissakin saa 80 kiloinenkin kova kuski sellaisia watteja aikaan että rungossa ja keskiön seudulla erityisesti on todella kovat rasitukset.

Tietty jos on iso poika ja vetelee kanttareihin keventelemättä ym. niin silloin asia on tietty eri. Mutta järkevästi ajaen ei ongelmaa ole.
 
Kertokaas pyöräilyammattilaiset minkälainen pyörä kestää 120kg pyöräilijää?

Trekin 6500D kantaa mua ja duunikamat selässä + fillari painoa yli 180 kg. Lisäksi Trekeissä oli ainakin ennen elininkäinen takuu rungolle. Yleensä ottaen rungot kestää ihan ok, jos ei vedä freeridea. Takavanne hajoo yleensä ensimmäisenä eli vanteisiin joutuu läski hieman panostamaan.
 
Ei kannata ehkä hirveitä summia satsata pyörään, jos painoa on 120kg. Ostat jonkun peruspyörän käytettynä esim. Fillaritorilta. Poljet 40kg painoa pois ja ostat sitten paremman fillarin. Esim. mitkään maantiepyörän kiekot ei kestä kunnolla 120kg kuskia. Maasturikiekot ehkä kestääkin.
 
Nyt kaksi lenkkiä takana omien mittojen mukaisella pyörällä. On mahtava laji liikkua, kun on palikat kohdillaan! Tämän threadin lukijat taitavat sen kyllä tietää muutenkin... :-)
 
Onko noissa fillarikypärissä jotain merkittäviä eroja, kun hintahaitari on huima? Grammanviilaus ei kiinnosta, mutta mukavuus kyllä. Tilasin summanmutikassa aluksi Wigglestä Giro Monzan, kun se oli kovassa tarjouksessa, mutta se ei istunut päähän.

Kävin sitten huvikseni ruokaostosten yhteydessä tsekkaamassa Prisman tarjonnan ja Bellin kypärät tuntu istuvan täydellisesti. Mukaan tarttui melkein jo Bell Solar (Helsingin Urheiluvlinehuolto Oy Verkkokauppa - 2013 Kypr Bell Solar) 30 euroon, mutta mietin, oisko Bell Slantissa (Helsingin Urheiluvlinehuolto Oy Verkkokauppa - 2013 Kypr Bell Slant) jotain parempaa? Slantin joutuis tilaamaan huolto huh:sta, kun Prismassa ei ole oikeaa väriä ja hintakin oli 79e.

Speksien mukaanhan noissa on erona se, että Slantissa on nuo tuuletusreiät jotenkin optimoitu ja tietenkin tuo lippa. Onko tuollaisesta lipasta mitään iloa asfalttiajossa? Ruma se ainakin on, mutta saahan sen irti.
 
Onko tuollaisesta lipasta mitään iloa asfalttiajossa? Ruma se ainakin on, mutta saahan sen irti.

Itsellä on tällänen: Giro Feature Helmet Review ja olen todella tykästynyt tohon lippaan rumuudesta huolimatta :D Todella jees, kun saa tielle kurkottavat oksat blokattua ja säädön ansiosta aurinkokaan ei haittaa. Muutenkin todella hyvin istuva potta ja suojaa hyvin niskaakin jos vaikka joskus tarvitsee oikeasti :rolleyes:

Edit:
Ja niillä grammoilla ei ole mitään väliä jos kypärä ei istu kunnolla. Hyvin istuva potta saa painaa tuplaten huonosti istuvaan nähden ennen kuin se paino haittaa enemmän kuin hiertäminen ja satanenkin kypärään on todella halpa jos sen ansiosta kypärän ottaa mukaan jokaiselle lenkille ilman irvistelyä ja häpeilyä...
 
Ei kannata ehkä hirveitä summia satsata pyörään, jos painoa on 120kg. Ostat jonkun peruspyörän käytettynä esim. Fillaritorilta. Poljet 40kg painoa pois ja ostat sitten paremman fillarin. Esim. mitkään maantiepyörän kiekot ei kestä kunnolla 120kg kuskia. Maasturikiekot ehkä kestääkin.
No pyöräilty on jo useita vuosia kesäkaudella noin 4000-7000km kesässä, mutta nyt kolmivaihteinen crecent on tullut tiensä päähän, ja ajattelin pyörää jossa oli enemmän vaihteita ja kestäisi tällästä 120kg kilosta ukkoa. Pinnat on ollut tässäkin pyörässä norm paksummat.
 
Speksien mukaanhan noissa on erona se, että Slantissa on nuo tuuletusreiät jotenkin optimoitu ja tietenkin tuo lippa. Onko tuollaisesta lipasta mitään iloa asfalttiajossa? Ruma se ainakin on, mutta saahan sen irti.

Lipasta o se etu, että ei paista aurinko simmuun :) Edullisessa Giron potassa oli tosin niin innolla tehty aukkoja lippaan, että piti teipillä estää aurinko pilkistelemästä ajon aikana.
 
Maantiefillaristinä en omaa lipallista kypärää. Ei kuulu "kuvaan" niin sanotusti. Ajolasit päässä niin paisteessa, pilvisellä kuin sateellakin. Lasit suojaavat myös ötököiltä ja sateelta auringonpaisteen lisäksi. Vaihdettavat linssit (mustat, keltaiset, kirkkaat) sään mukaan. Lippa ei ole aerodynaaminen(kaan).
 
Pääsin just vetelemään 10-15km traktorin peesissä. Hienoa hommaa sotkea ylämäkeä 42km/h :D
 
Mäki oon kans päässy kerran tykittää joku 5 km traktorin peesissä. Pari polkasua ja sit saiki jo jarrutella :j

Joo tasamaalla ei paljon tarvinu töitä tehä ja alamäessä sai jarrutella. Pidemmissä ylämäissä sai kuitenkin polkea ihan kunnolla, että siinä peesissä pysy.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom