Pyöräily

Noista sun perusteluista vain huonosti rullaava rengastus (vaihdettavissa) ja varauksin paino osuu aloittelijan kannalta.



Mitenkäs se fitnessfilo häviää samalla rengastuksella cc:lle?



Taitaa sopivalla rengastuksella varustettu maastopyörä olla kohtuullisen suosittu pitkillä pyöräreissuilla, tyyliin maailman ympäri.

Ainakaan sillä hinnalla, millä se fillari pitäisi tässä tapauksessa saada, ei löydy hyvää, kevyttä maastopyörää, jonka jousitus olisi lukittavissa, ja jossa olisi 29" renkaat (tai oikeastaan sellaiset vanteet, joihin saisi kapeat maantiegumeet).

Fitnesspyörähän on muuten sama kuin maantiepyörä, mutta ohjaustanko on suora. Toisin sanoen fitnesspyörässä on cyclocrossiin nähden sellainen ongelma (siis muuhun kuin maantiekäyttöön liittyen), että yleensä sellaiseen ei saa yhtä isoja renkaita, eikä niiden säänkestävyys ole samaa luokkaa. Eli fitnesspyörää ei ole tarkoitettu maastokäyttöön. Itselläni on fitnesspyörä ja tykkään siitä tosi paljon, mutta jos tarvitsisin pyörän pääasiassa hiekkateillä ajeluun, hankkisin cc:n.

Sitten on tietysti vielä hybridit... Ne ovat yleensä painavia ja niiden joustohaarukat heikkolaatuisia ja muutenkin turhia (tämä oli törkeä yleistys: ehkä on olemassa parempiakin hybridejä). Eli sellaista en ainakaan ostaisi, vaikka niissä tosin olisi ne isot kiekot, eli rengastusongelma olisi helposti ratkaistu.

Taidanpa sitten olla missannut jotain, kun yleensä olen nähnyt ja kuullut retkeilijöiden käyttävän maantiepyörää, retkipyörää tai cyclocrossia. Tosin sellaiselle matkalle, jolla olisi tarkoitus ajaa lähinnä muualla kuin maanteillä, maastopyörä olisi varmasti hyvä kulkine.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainakaan sillä hinnalla, millä se fillari pitäisi tässä tapauksessa saada, ei löydy hyvää, kevyttä maastopyörää, jonka jousitus olisi lukittavissa, ja jossa olisi 29" renkaat (tai oikeastaan sellaiset vanteet, joihin saisi kapeat maantiegumeet).

http://www.teamcyclist.com/store/Michelin-Tire-Clincher-MTB-Road-ID_P15348C2043.cfm
http://www.teamcyclist.com/store/Michelin-Tire-Clincher-MTB-Transworld-City-ID_P15353C2043.cfm
http://www.teamcyclist.com/store/Ritchey-Tire-Clincher-MTB-Tom-Slick-ID_P15473C2051.cfm

Tossa on äkkisilmäyksellä jotain esimerkkejä, jolla maastopyörästä saa aina cc:tä paremman yleisrumpelin aloittevalle naiselle, vaikka kompromissihän tuokin on. Ja se joustokeula, jos tuntuu, että se syö tehoa niin paljon polkemisesta, niin kannattaa opetella pyörittämään polkemisen sijasta.

Eli fitnesspyörää ei ole tarkoitettu maastokäyttöön.

Eipä ole, muttei todellakaan ole cc:täkään.

Mä väännän näistä sen takia, kun ärsyttää jonkin marginaalilaitteen markkinointi aloittelijoille jonain huippuratkaisuna.

Oma ehdotukseni:

- Jos asfaltti ja satunnaiset soratiet riittää (eli unohdetaan ne polut), fitnesspyörä esim. 25-28 mm renkailla.

- Jos halutaan rypeä välttämättä poluilla ja ajaa talvellakin, maastopyörä sopivilla kompromissirenkailla.
 
http://www.teamcyclist.com/store/Michelin-Tire-Clincher-MTB-Road-ID_P15348C2043.cfm
http://www.teamcyclist.com/store/Michelin-Tire-Clincher-MTB-Transworld-City-ID_P15353C2043.cfm
http://www.teamcyclist.com/store/Ritchey-Tire-Clincher-MTB-Tom-Slick-ID_P15473C2051.cfm

Tossa on äkkisilmäyksellä jotain esimerkkejä, jolla maastopyörästä saa aina cc:tä paremman yleisrumpelin aloittevalle naiselle, vaikka kompromissihän tuokin on. Ja se joustokeula, jos tuntuu, että se syö tehoa niin paljon polkemisesta, niin kannattaa opetella pyörittämään polkemisen sijasta.

Mä väännän näistä sen takia, kun ärsyttää jonkin marginaalilaitteen markkinointi aloittelijoille jonain huippuratkaisuna.

Oma ehdotukseni:

- Jos asfaltti ja satunnaiset soratiet riittää (eli unohdetaan ne polut), fitnesspyörä esim. 25-28 mm renkailla.

- Jos halutaan rypeä välttämättä poluilla ja ajaa talvellakin, maastopyörä sopivilla kompromissirenkailla.

Noi kaikki renkaat on 26", eli rullaavuus ei ole yhtä hyvä kuin 28" renkailla (maastureissa puhutaan 29" renkaista), vaikka olisi slicksit alla. Ja joustokeula syö tehoa viimeistään ylämäissä, vaikka kuinka pyörittäisi. Ja tuo lisää painoa. Lisäksi vielä se, että laadukas joustokeula on niin kallis, että pyörä ei mitenkään enää sovi kysyjän budjettiin.

Ensimmäisestä suosituksestasi olen samaa mieltä (ollut koko ajan), tosin en näe mitään syytä, miksei se kippuratanko (eli oikea maantiepyörä) sopisi myös aloittelijalle. Makuasia.

Ja myös tuosta toisesta ehdotuksestasi olen samaa mieltä, jos tarkoitus on ajaa erityisen paljon niillä poluilla. Jos polkuajo on satunnaista, cc tai kevyt, isopyöräinen maasturi lukittavalla keulalla olisi toimivampi kompromissi, sillä niillä matka taittuisi jotenkin myös maantiellä. Tosin nämä ratkaisut ylittävät kysyjän budjetin kaksin-kolminkertaisesti.

Ja pääasiallinen käyttö kärsii. Ja edelleen on selvittämättä, minkälaisia polkuja kysyjä tarkoitti. Jos kyse oli lähinnä hiekkateistä ja vastaavista alustoista, maasturille ei ole mitään tarvetta. Eikä "marginaalilaitteen" (joka ei todellakaan ole mikään marginaalilaite, vaan hyvin yleinen kulkine) markkinoinnissa mielestäni ole mitään vikaa, jos se sattuu vastaamaan kysyjän tarpeita parhaiten. Tosin tässä tapauksessa kyseinen "marginaaliratkaisu" on liian kallis.

Sellainen ihmetys mulle vielä jäi, että miten voit olla niin vahvasti cc-pyörää vastaan, vaikka aikaisemmin mainitsit, ettet ole edes nähnyt sellaista livenä kuin kerran?! Argumenttisi ovat mielestäni melko heikolla pohjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Noi kaikki renkaat on 26", eli rullaavuus ei ole yhtä hyvä kuin 28" renkailla (maastureissa puhutaan 29" renkaista), vaikka olisi slicksit alla. Ja joustokeula syö tehoa viimeistään ylämäissä, vaikka kuinka pyörittäisi. Ja tuo lisää painoa. Lisäksi vielä se, että laadukas joustokeula on niin kallis, että pyörä ei mitenkään enää sovi kysyjän budjettiin.

Ja renkaiden koon merkitys rullaavuuteen on kuinka suuri? Huomaatko sinä sen asfaltilla? Entäs aloittelija?

Sellainen ihmetys mulle vielä jäi, että miten voit olla niin vahvasti cc-pyörää vastaan, vaikka aikaisemmin mainitsit, ettet ole edes nähnyt sellaista livenä kuin kerran?! Argumenttisi ovat mielestäni melko heikolla pohjalla.

Argumentointini perustuu 90 prosenttisesti siihen, että käsittääkseni merkittävimmät erot cc:n ja maantiepyörän välillä ovat rengastus ja jarrut? Korjaa, jos olen väärässä. Maantiepyörästä on kokemusta se 15 vuotta (juniorina hieman enemmän, nykyään vähemmän) ja niiltä parilta kerralta kun olen sillä väärän reitinvalinnan tms. takia soratielle eksynyt, on kokemukset sen verran negatiiviset, ettei niitä hieman leveämmillä renkailla pelasteta. Vitutti koko pätkän ajan. Maastopyörällä siitä olisi nauttinut.

10 prosenttia argumentoinnistani perustuu siihen, että mielestäni maantiepyöräily on SE laji pyöräilyssä. Miesten laji. Se laji, jossa tehdään ne legendat ja josta kerrotaan tarinoita. Se laji, jossa pyörät ovat hienoimmillaan.
Jo ajatus sellaisen instrumentin raiskaamisesta kurarenkailla ja kolhimisesta jossain rapakossa tympäisee aika lailla. Lähentelee rienausta.
 
Ja renkaiden koon merkitys rullaavuuteen on kuinka suuri? Huomaatko sinä sen asfaltilla? Entäs aloittelija?

Argumentointini perustuu 90 prosenttisesti siihen, että käsittääkseni merkittävimmät erot cc:n ja maantiepyörän välillä ovat rengastus ja jarrut? Korjaa, jos olen väärässä. Maantiepyörästä on kokemusta se 15 vuotta (juniorina hieman enemmän, nykyään vähemmän) ja niiltä parilta kerralta kun olen sillä väärän reitinvalinnan tms. takia soratielle eksynyt, on kokemukset sen verran negatiiviset, ettei niitä hieman leveämmillä renkailla pelasteta. Vitutti koko pätkän ajan. Maastopyörällä siitä olisi nauttinut.

10 prosenttia argumentoinnistani perustuu siihen, että mielestäni maantiepyöräily on SE laji pyöräilyssä. Miesten laji. Se laji, jossa tehdään ne legendat ja josta kerrotaan tarinoita. Se laji, jossa pyörät ovat hienoimmillaan.
Jo ajatus sellaisen instrumentin raiskaamisesta kurarenkailla ja kolhimisesta jossain rapakossa tympäisee aika lailla. Lähentelee rienausta.

Vaikutus rullaavuuteen saattaa hyvinkin olla niin pieni, että siitä ei kannata maksaa extraa. Tältä osin lienet oikeassa. Paljon suuremman voiton saa aikaiseksi niillä slickseillä.

Maantiepyörällä ja cc:llä on muutakin eroa kuin rengastus ja jarrut. Geometria on cc:ssä siten erilainen, että ajoasento on pystympi ja maavara suurempi. Kiekot on tehty kestämään enemmän ja myös säänkestävyydessä on eroa. Luin juuri erään cc:n ja maasturin omistajan vertailua em. pyöristä ja hän oli sitä mieltä, että cc sopii hyvin poluille, jos hitaampi eteneminen ei ole ongelma. Jos niillä poluilla haluaa ajaa kovaa, täytyy olla vähintään joustokeula.
 
Vaikutus rullaavuuteen saattaa hyvinkin olla niin pieni, että siitä ei kannata maksaa extraa. Tältä osin lienet oikeassa. Paljon suuremman voiton saa aikaiseksi niillä slickseillä.

Maantiepyörällä ja cc:llä on muutakin eroa kuin rengastus ja jarrut. Geometria on cc:ssä siten erilainen, että ajoasento on pystympi ja maavara suurempi. Kiekot on tehty kestämään enemmän ja myös säänkestävyydessä on eroa. Luin juuri erään cc:n ja maasturin omistajan vertailua em. pyöristä ja hän oli sitä mieltä, että cc sopii hyvin poluille, jos hitaampi eteneminen ei ole ongelma. Jos niillä poluilla haluaa ajaa kovaa, täytyy olla vähintään joustokeula.

Vielä jos viitsit selittää nuo maavaran (lyhyemmät kammet vai?) ja säänkestävyyden, sekä kertoa miten tuo pystympi ajoasento on saavutettu? Lyhyemmällä rungolla, erilaisella (loivemmalla) ohjauskulmalla, erilaisella ohjainkannattimella jne. vai miten?

Mainittakoon nyt vielä, että mielestäni vain pienempi ilmanvastus puoltaa käyrätankoa suoraan verrattuna. Ja sellaiseen keskariin ja tuuliolosuhteisiin pääsee aloittelija (ja minä) pääsee yleensä vain asfaltilla. Aina muulloin suoran tangon parempi hallittavuus voittaa.
 
Vielä jos viitsit selittää nuo maavaran (lyhyemmät kammet vai?) ja säänkestävyyden, sekä kertoa miten tuo pystympi ajoasento on saavutettu? Lyhyemmällä rungolla, erilaisella (loivemmalla) ohjauskulmalla, erilaisella ohjainkannattimella jne. vai miten?

Mainittakoon nyt vielä, että mielestäni vain pienempi ilmanvastus puoltaa käyrätankoa suoraan verrattuna. Ja sellaiseen keskariin ja tuuliolosuhteisiin pääsee aloittelija (ja minä) pääsee yleensä vain asfaltilla. Aina muulloin suoran tangon parempi hallittavuus voittaa.

Keskiö on korkeammalla, siitä maavara, (kammethan valitaan ihannetapauksessa kuskin anatomiaan sopiviksi). Pystympi ajoasento tulee (yleensä) satulaputken pystymmästä asennosta ja hitusen loivemmasta ohjauskulmasta. Runko on myös lyhyehkö näiden kulmausten vuoksi. Stemmillähän ei ole mitään tekemistä rungon geometrian kanssa.

Yleensä kippuratangosta tykätään siksi, että sillä saavutetaan useampia ajoasentoja--> auttaa käsien ja muiden paikkojen puutumiseen pitkillä matkoilla. Lisäksi on kuskin anatomiasta ja mieltymyksistä kiinni, mikä tanko on paras. Aivan samalla tavalla kuin se, mikä ote esim. ranskalaisessa punnerruksessa tuntuu parhaalta.
 
Keskiö on korkeammalla, siitä maavara, (kammethan valitaan ihannetapauksessa kuskin anatomiaan sopiviksi). Pystympi ajoasento tulee (yleensä) satulaputken pystymmästä asennosta ja hitusen loivemmasta ohjauskulmasta. Runko on myös lyhyehkö näiden kulmausten vuoksi.

Hmmm... minun silmä ei ole kuvista suuria eroja havainnut, joten piti hiukka tsekkailla. Runkomitat (toivottavasti oikeat) muutamasta random pyörästä, cycloista Colnagon World Cup Cross ja joku Cossackin titaanirunko, vertailukohtana Colnagon C50.

Rungon kokona 60:
-vaakaputki: Colnago C50 57,7 Colnago Cross 57,9 Cossack 57,0 cm
-satulaputken kulma: Colnago C50 73,0 Colnago Cross 73,2 Cossack 73,0 astetta
-ohjauskulma: Colnago C50 73,3 Colnago Cross 73,1 Cossack 73,0 astetta

Isoja eroja :)
 
Hmmm... minun silmä ei ole kuvista suuria eroja havainnut, joten piti hiukka tsekkailla. Runkomitat (toivottavasti oikeat) muutamasta random pyörästä, cycloista Colnagon World Cup Cross ja joku Cossackin titaanirunko, vertailukohtana Colnagon C50.

Rungon kokona 60:
-vaakaputki: Colnago C50 57,7 Colnago Cross 57,9 Cossack 57,0 cm
-satulaputken kulma: Colnago C50 73,0 Colnago Cross 73,2 Cossack 73,0 astetta
-ohjauskulma: Colnago C50 73,3 Colnago Cross 73,1 Cossack 73,0 astetta

Isoja eroja :)

En tiedä Colnagoista mitään, enkä edes sitä, millä merkeillä on parhaat cc-pyörät. Mutta kuten varmasti tiedät, näkemykset kaikista pyörätyypeistä vaihtelevat merkeittäin. Ja erot kulmausissa ovat muutenkin yleensä asteen-parin luokkaa. Ja jälleen kerran tuttu homma sulle, mutta pienetkin erot kulmauksissa, tai oikeastaan missä tahansa pyörän mitoissa vovat vaikuttaa huomattavasti ajotuntumaan.

Esim. Ridleyn cc-pyörissä vastaavat mitat koossa 60 (c-t) ovat: vaakaputki 56 cm, satulaputken kulma 73-73,5 ja ohjauskulma 72. Eroja siis on, jos ne haluaa löytää. Ja toisin päin.
 
En tiedä Colnagoista mitään, enkä edes sitä, millä merkeillä on parhaat cc-pyörät. Mutta kuten varmasti tiedät, näkemykset kaikista pyörätyypeistä vaihtelevat merkeittäin. Ja erot kulmausissa ovat muutenkin yleensä asteen-parin luokkaa. Ja jälleen kerran tuttu homma sulle, mutta pienetkin erot kulmauksissa, tai oikeastaan missä tahansa pyörän mitoissa vovat vaikuttaa huomattavasti ajotuntumaan.

Esim. Ridleyn cc-pyörissä vastaavat mitat koossa 60 (c-t) ovat: vaakaputki 56 cm, satulaputken kulma 73-73,5 ja ohjauskulma 72. Eroja siis on, jos ne haluaa löytää. Ja toisin päin.

En nyt hakenut erityisen sopivia kandidaatteja, vaan Colnago tuli ihan statuksen takia ensimmäisenä mieleen ja Cossackista sattui vain löytymään tiedot helposti.

Noiden kolmen esimerkin tarkoituksena oli lähinnä se, että nuo kolme voisi sekoittaa samoilla osilla koottuna ilman että voisi sanoa mihin lajiin mikin tarkoitettu. Siispä edelleen suurimmat erot renkaat ja jarrut. :)

Toisaalta nuo ridleyn erot on jo havaittavissa. Noh, aivan sama. Joutuvatpahan aloittelijat hakemaan itse syvällisempää informaatiota kun täältä ei ainakaan saa yksiselitteistä vastausta... :D

Ps. http://velosport.fi/index.php?main_page=index&cPath=201
 
Ehkä joskus vielä on varaa hankkia Colnago Campan osilla :) Seuraava hankinta lienee jonkinlainen maantiesinkula. Sit joskus, kun on varaa edes siihen...

Mä taidan tyytyä vain vähän halvempiin fillareihin. Tuommoinen mulle, menee kyllä helmiä sioille -osastolle :)
 
Tuli itekkin tuossa ostettua käytetty Peugeotin katupyörä lukkopolkimilla, 30km lenkin tempaisin kylmiltään ja ai että on kevyt ja mukava pistellä. Itse suosittelen ihan ehdottomasti katupyörää jos suurin osa polkemisesta tapahtuu asfaltilla. Mutta jokaiselle jotain, itse nautin vauhdista ja hyvästä rullauksesta.
 
Itse asiassa, kun nyt hifistelyn makuun päästiin, niin tämä on se fillari, jonka ostan, jos joskus käy niin, että on ylimääräistä rahaa :)

http://renovobikes.com/
http://renovobikes.com/Renovo-info-prices.pdf

miksei tietysti tämäkin:
http://www.bikebamboo.com/where_to_buy.php

Suon fillarihifistelyn itselleni, koska en todennäköisesti koskaan tule hankkimaan autoa.

Noihan voit sitten polttaa suutuspäissäsi juhannuskokossa kun olet taas kerran sotkenut kesäkuussa lenkin kauheassa vastatuulessa ja raekuurossa, molemmat renkaat puhjenneet vähintään kertaalleen ja juotava loppunut kesken lenkin. :hyvä:
 
Keravalla uusi pyöräilyseura, joka on maastolajeihin keskittynyt:

Keskiö MTB ry: uusi maastopyöräilyn eri alalajeihin erikoistunut pyöräilyseura on aloittanut toimintansa!

Keskiö MTB ry:n tavoitteena on tukea kilpailutoimintaa sen eri muodoissa, sekä maastopyöräilyä harrastuksena. Seuran kotipaikka on Kerava ja tällä hetkellä seurassa on noin 20 jäsentä Keravalta ja lähikunnista.
Keskiö MTB ry on Suomen Pyöräilyunionin jäsen, joten kauttamme voit hakea lisenssiä ja pyrimme myös tukemaan kisakuskeja lisenssien hankinnassa.

Keskiö MTB ry vastaa myös Keravan Keinukallion DH-ratojen ja Kivinikkarit-dirtin suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, joten seuran kautta sinulla on mahdollisuus vaikuttaa tämän alueen tulevaisuuteen ja kehittymiseen Keski-Uudenmaan kovimmaksi maastopyöräilypaikaksi.

Keskiö MTB ry:ssä koko maastopyöräilyn kirjava lajivalikoima on hyvin edustettuna: DH, XC, enduro, maraton, dirt ja free, joten oli lajisi mikä tahansa, niin Keskiöstä löytynee ajoseuraa ja apua harrastukseesi!

Lisää tietoa: www.keskio-mtb.com

tai

keskio@keskio-mtb.com


...jos modet/Mike kokee tämän sopimattomaksi ilmoitukseksi niin pahoittelut. Ajattelin että täälläkin saattaisi piileskellä pyöräilyn ystäviä ja varsinkin noista ns. vauhtilajeista kiinnostuneita. Poistakaa jos koette aiheelliseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kevään ensimmäiset ulkoilmalenkit takana :rock: Ne vaihtuvat maisematkin on miljoona kertaa mielenkiintosempia kuin ruudulta tv-ohjelman tai leffan kattominen.Tuuli vaan on v-mäinen, tuntuu että ei kulje minnekkään. Sivulta tuullessa taas meinaa mennä ojaan/auton alle. Ja ihan varmasti kääntyy vielä takasin tullessa ettei vain vahingossakaan olisi myötätuulta:jahas:

Positiivista oli huomata ettei talven aikana trainerilla poljetut kilometrit oo menny hukkaan. Selkä jumitti vain hiukan ensimmäisellä kerralla, mutta toisella ei enää yhtään. Myös perse kesti hyvin reilun 50km lenkit. Ja keskinopeus pk-sykkeillä kasvanut muutamalla kilometrillä viime kesästä :thumbs:
 
Ostin sitten pahimpaan pyöräkuumeeseen fillarin mihin oli varaa. Intersportin tarjous Nopsa parkwaysta himotti niin ostin pois. Luulisi tuon nyt anttilan pyörät ainakin päihittävän. Ensimmäinen testilenkki tehty ja hyvin rullaa. Ei ole pyörää ollut varmaan 15 vuoteen joten aika oli ostaa :)
 
Ostin sitten pahimpaan pyöräkuumeeseen fillarin mihin oli varaa. Intersportin tarjous Nopsa parkwaysta himotti niin ostin pois. Luulisi tuon nyt anttilan pyörät ainakin päihittävän. Ensimmäinen testilenkki tehty ja hyvin rullaa. Ei ole pyörää ollut varmaan 15 vuoteen joten aika oli ostaa :)

Ei kait sitä aina tarvii niin hifejä välineitä olla... Tärkeintä, että fillari kulkee ja kuski nauttii :thumbs: Ja voihan sitä sit joskus hankkia parempaa tilalle, jos tuntuu, että Nopsan vauhti ei enää riitä :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom