- Liittynyt
- 28.11.2004
- Viestejä
- 159
Noista sun perusteluista vain huonosti rullaava rengastus (vaihdettavissa) ja varauksin paino osuu aloittelijan kannalta.
Mitenkäs se fitnessfilo häviää samalla rengastuksella cc:lle?
Taitaa sopivalla rengastuksella varustettu maastopyörä olla kohtuullisen suosittu pitkillä pyöräreissuilla, tyyliin maailman ympäri.
Ainakaan sillä hinnalla, millä se fillari pitäisi tässä tapauksessa saada, ei löydy hyvää, kevyttä maastopyörää, jonka jousitus olisi lukittavissa, ja jossa olisi 29" renkaat (tai oikeastaan sellaiset vanteet, joihin saisi kapeat maantiegumeet).
Fitnesspyörähän on muuten sama kuin maantiepyörä, mutta ohjaustanko on suora. Toisin sanoen fitnesspyörässä on cyclocrossiin nähden sellainen ongelma (siis muuhun kuin maantiekäyttöön liittyen), että yleensä sellaiseen ei saa yhtä isoja renkaita, eikä niiden säänkestävyys ole samaa luokkaa. Eli fitnesspyörää ei ole tarkoitettu maastokäyttöön. Itselläni on fitnesspyörä ja tykkään siitä tosi paljon, mutta jos tarvitsisin pyörän pääasiassa hiekkateillä ajeluun, hankkisin cc:n.
Sitten on tietysti vielä hybridit... Ne ovat yleensä painavia ja niiden joustohaarukat heikkolaatuisia ja muutenkin turhia (tämä oli törkeä yleistys: ehkä on olemassa parempiakin hybridejä). Eli sellaista en ainakaan ostaisi, vaikka niissä tosin olisi ne isot kiekot, eli rengastusongelma olisi helposti ratkaistu.
Taidanpa sitten olla missannut jotain, kun yleensä olen nähnyt ja kuullut retkeilijöiden käyttävän maantiepyörää, retkipyörää tai cyclocrossia. Tosin sellaiselle matkalle, jolla olisi tarkoitus ajaa lähinnä muualla kuin maanteillä, maastopyörä olisi varmasti hyvä kulkine.