Pyöräily

Pari lenkkiä maatipyörällä takana ja mukava on ajaa mutta ajoasentoon tottuminen pitkäntalven jälkeen vie aikaa. Kylmää on ja varusteet sen mukaan. Suurin ongelma on että nyt ei ole mukana täällä mökillä säämiskällä varustettuja ajohousuja siispä ajan nyt päivittäin aluksi tunnin lenkkejä mutta toukokuun puolella alan ajamaan 60-100km päivä lenkkejä jos innostusta riittää. Yleensä riittää kun tv:stä seuraa eri ympäri ajoja päivittäin on pakko myös itse käydä polkemassa. Kisaamaan en itse pystyisi kuin radalla enään sali harjoittelun takia.

Maastofillarilla en koe harjoittelua tarpeeksi tehokkaaksi joten niillä on mukava vain käydä luonnossa ajelemassa. Eri maastokisat kyllä lapin tuntureissa olivat uskomattomia kokemuksia aikoinaan. Maantiepyöräily on se hirveä kestävyys laji jossa kyllä voi kokea uskomatonta tuskaa ja huiput varmasti erottuvat selkeästi muista. Mitä tulee itse pyöriin mielestäni Colnago ja Bianchi ovat arvoistetummat pyörämerkit maailmassa pitkillä perinteillä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kait sitä aina tarvii niin hifejä välineitä olla... Tärkeintä, että fillari kulkee ja kuski nauttii :thumbs: Ja voihan sitä sit joskus hankkia parempaa tilalle, jos tuntuu, että Nopsan vauhti ei enää riitä :)

Joo kyllä tällä alkuun pääsee ja on varmasti parasta mitä mun budjetilla voi saada ... poislukien käytetyt. Nyt on tärkeintä monikäyttöisyys kun pitää välillä muksun kanssa mennä. Kahden päivän aikana vajaat 70km pyöräilyä joista omalla n.50km ja suurin osa niistä 19kg lapsi kyydissä. Kyllä on jalat aivan tohjona... huilia pari päivää ja uudestaan satulaan :hyvä:
 
Tulipas tässä mieleen tämmöinen kysymys koskien pyöräilyä (ja juoksua / rullaluistelua yms), eli miten tämä kompensoi salitreenejä?

Lähinnä mietteissä on jalkatreenit kuntosalilla (kolmijakoinen ohjelma käytössä). Tuleeko kintuille liikaa rasitetta jos pyöräilee jalat puhki pari kertaa viikkoon ja käy ehkä kerran lenkillä, niin mitenkä tuon salitreenin osalta pitäisi tehdä? Jättää tekemättä vai tehdä rasituksesta huolimatta? Salilla on tarkoituksena saada voimaa (ja joskus massaa, tällä hetkellä ei massa ole kuitenkaan vielä tavoitteena). Laitoin tämän saman kysymyksen myös tuonne aloittelijoiden osastolle.
 
Tulipas tässä mieleen tämmöinen kysymys koskien pyöräilyä (ja juoksua / rullaluistelua yms), eli miten tämä kompensoi salitreenejä?

Lähinnä mietteissä on jalkatreenit kuntosalilla (kolmijakoinen ohjelma käytössä). Tuleeko kintuille liikaa rasitetta jos pyöräilee jalat puhki pari kertaa viikkoon ja käy ehkä kerran lenkillä, niin mitenkä tuon salitreenin osalta pitäisi tehdä? Jättää tekemättä vai tehdä rasituksesta huolimatta? Salilla on tarkoituksena saada voimaa (ja joskus massaa, tällä hetkellä ei massa ole kuitenkaan vielä tavoitteena). Laitoin tämän saman kysymyksen myös tuonne aloittelijoiden osastolle.
No minä teen molempia. Jalat on mulla ollut aina paras lihasryhmä, joka on paljon edellä muita, sillä mm. nuorempana tuli pyöräiltyä paljon. Sanoisin, että kun pyöräilee, niin jalat kehittyy salillakin nopeampaa.
Aerobinen treenihän on hyvästä. Jos haluat, että jalat ei ole tönkkönä jalkatreeneissä, älä tee kovia pyöräilylenkkejä jalkapäivää edeltävänä tai samana päivänä ennen treenejä.
Pyöräillä kannattaa, mutta ajoita pyöräilyt niin, että jalkatreenit ei kärsi. Jos esimerkiksi treenaat jalat tiistaina, niin voit ihan hyvin pyöräillä vaikka torstaina ja lauantaina, niin jalat ehtii palautua tiistaiksi.
 
lisaa valitusta

Eli takapuoli nyt kestaa. vaihdoin satulan, ostin kunnon poksyt, ja kait tahan hommaan vahan tottuukin .

Nyt sitten on lonkat todella kipeat. Voiko tahan vaikuttaa ajoasentoa muuttamalla ? satulan korkeuttta vaihdellen ? vai olenko vaan taas innostunut liikaa, ja pitaisi lepailla ?

Sanotaan nyt tahan viela etta juostesssa minulla myos ensimmaisena hyytyvat lonkat.
 
jeps, ite ostin eilen Bianchi Nirone '07 maantiepyörän. mukava peli, myöskin maastopyöräily kiinnostais, mut kukkaro ei kyl vielä anna iha periks=).. sanokaapa et onko ketju liian kireä, kun etummaisesta kahdesta hammasrattaasta ei saa päälle pienenpää, eli ketju ei siis pääse "hyppämään";P pienemmälle rattaalle..
 
jeps, ite ostin eilen Bianchi Nirone '07 maantiepyörän. mukava peli, myöskin maastopyöräily kiinnostais, mut kukkaro ei kyl vielä anna iha periks=).. sanokaapa et onko ketju liian kireä, kun etummaisesta kahdesta hammasrattaasta ei saa päälle pienenpää, eli ketju ei siis pääse "hyppämään";P pienemmälle rattaalle..
Eiköhän tuossa ole enemmän kyse vaihteiden säätämisestä?
Kannattaa käyttää liikkeessä, sillä edellytyksellä että ostit pyörän pyöräliikkeestä, niin nopeasti laittavat vaihteet kuntoon. Oletettavastihan pyörän pitää olla ostettaessa kunnossa, ja kaikki säädöt kohdillaan.

Mukana tulleessa ohjekirjassa on yleensä hyvät ohjeet vaihteiden säätöön. Niistä ruuveista (todennäköisesti L mutta en ole 100% varma) säädät etuvaihtajaa, jotta se liikkuu enemmän vasemmalle ja täten vaihtaa helpommin pykälää alemmas.
 
Kannattaa opetella itse säätämään nuo vaihteet niin ei ole sit jatkossa ongelmia. Tänään tuli heitettyä 25km lenkki leppoisasti ajellen ja maanantaina olis sit tarkoitus pyöräillä töihin. Vähän pääsi toi into laskemaan välissä mutta uutta yritystä vaan kun ilmatkin on hyvät. Valojakaan ei taida tarvita enään vaikka liikkeelle pitäis lähteä 5:30... saas nähdä.:)
 
kiitti vastauksista! tutustuin tossa aamupäivällä just vaihtimeen, ja huomasin et siinähä se vika tosiaan oli. säädin sen ja sain kohilleen, nyt vaihteet pelaa ja käväsin tos jonku 35km polkeen;P.. oon vielä vähä n00b näissä hommissa mut kyl se tästä:D
 
Carrera Vanquishia olen tässä ostamassa lähipäivinä, kun vanha Carrera Subway 2 lähti vieraan miehen matkaan kaupungilta.

Minkäläista merkitystä on carbon fork:illa? Kevyempi ilmeisesti? Tuo kun taitaa olla suurin ero 08 ja 06-07 versioiden välillä.

Työmatkoille tuo tulossa, n. 1h per päivä ajelua asfaltilla.
 
Minkäslaisia ovat nämä 80-luvun kilpapyörät verrattuna nykypyöriin ja yleensä? Onko niistä mihinkään? Kyse siis oikeasta kilpapyörästä (ei harjoitus) laadukkailla osilla. Saisin sellaisen kun vaan jaksaisi hakea joten kovasti houkuttaisi. Mielipiteitä? Tulisi matka-ajoon itselleni yms.
 
Minkäslaisia ovat nämä 80-luvun kilpapyörät verrattuna nykypyöriin ja yleensä? Onko niistä mihinkään? Kyse siis oikeasta kilpapyörästä (ei harjoitus) laadukkailla osilla. Saisin sellaisen kun vaan jaksaisi hakea joten kovasti houkuttaisi. Mielipiteitä? Tulisi matka-ajoon itselleni yms.

Oletan, että kyseessä on teräsrunko. Laadukkailla pyörillä on usein ajettu paljon ja paljon kilometrejä alla tuppaa näkymään ainakin kevyissä teräsrungoissa "väsymisenä", eli runko löystyy ajan mittaan. Esim. isälläni on vanha Bottecchian teräsrunko, laadukas ja tosi kevyt sen ajan standardeilla, joka notkuu nykyisin niin, ettei sillä viitsi ajella.

Toisaalta mulla on jemmassa myös vanha ja huomattavasti vähemmän ajettu teräsrunko (Rossin), joka on ihan täydessä käyttökunnossa. :)
 
Mikä mun pyörässä on vikana kun, haluan vaihtaa yhtä isommalle vaihteelle niin joudun napauttamaa kahdesti shifteriä. Siis ensimmäisellä painalluksella alkaa ehkä kuulumaan vaan rutinaa ja sitten toisella painalluksella se vaihtaa sitten isommalle. Aika ärsyttävää kun pitää vaihtaa kaksi ylöspäin ja yksi alaspäin, että saa yhtä isomman vaihteen
 
Ja vielä semmonen kyssäri, että kun tuli ostettua tuollanen maastopyörä, mutta nuo maastoilut ovat jääneet tosi vähälle niin olisiko siihen kannattavaa ostaa asfaltille enemmän suunnatut kumit. Miten suuri ero on maasto- ja katukumien välillä asfaltilla ajettaessa?
 
Mikä mun pyörässä on vikana kun, haluan vaihtaa yhtä isommalle vaihteelle niin joudun napauttamaa kahdesti shifteriä. Siis ensimmäisellä painalluksella alkaa ehkä kuulumaan vaan rutinaa ja sitten toisella painalluksella se vaihtaa sitten isommalle. Aika ärsyttävää kun pitää vaihtaa kaksi ylöspäin ja yksi alaspäin, että saa yhtä isomman vaihteen

A) Vaijeri on venynyt, ei jaksa liikuttaa vaihtajaa tarpeeksi.
B) Ketjut ja/tai pakka on niin kuluneet ettei enää toimi saumattomasti yhteen.
 
A) Vaijeri on venynyt, ei jaksa liikuttaa vaihtajaa tarpeeksi.
B) Ketjut ja/tai pakka on niin kuluneet ettei enää toimi saumattomasti yhteen.
Ketjut ja pakka vaihdettu ihan pari kuukautta sitten, että varmaan tuo a-vaihtoehto. Voiko sitä venymistä jotenkin testata ja mitä sille pitäisi sitten tehdä?Vaihtaa?
 
Suositelkaas mulle pyörää työmatkalle, 13 km siivu hyvää pyörätietä. Pyörä saisi olla mahdollisimman kevyt polkea ja hintaa max 500 euroa, se tulisi pelkästään tohon käyttöön joten millekkään soralle/maastoon ei ole haluja lähteä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom