Pyöräily

(Kilpa)pyöräilytausta näkyy jo vauhdeissa, miulla on keskarit tollasilla lenkeillä max. 30. Sen yli jos mennään, niin vauhti on vk-tasolla. Porukassa tietysti kovampaa, etenkin jos ei tarvi olla veturina :)
Nuo keskinopeudet joista tuossa maintsin ovat ihan tavallisia pk-lenkkejä. Keskisykkeet pyörivät yleensä 105-125 korvilla. Kovemmilla yhteislenkeillä / kunto / cup-kisoissa, joissa keskarit 38-42, nousee keskisykkeet 135-145 paikkeille. Maksimisykkeeni on 179 ja ikää 55 v. " Vanha Diisseli ".
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pyöräily itseäkin kiinnostaa, ja jonkun verran viime vuosina itsekseni ajellut lenkkejä. Talvella (ja muuten normaaliajossa) hybridillä ja kesällä maantielenkkejä maantie- (tai taitaa olla cyclocross)pyörällä. Harvemmin on kaveria saanut, kun en oikein sen henkistä porukkaa tunne mistään, enkä toisaalta ole sitten mitään pyöräilyseuraakaan etsinyt, vaikka nykyisellä kotipaikalla Tampereella sellaisiakin varmasti on.

Talvella tulee sellainen 15km päivittäin ajettua, ja kesällä sitten lenkkien myötä aika paljon enemmän, mutta satunnaisesti. Lenkit useimmiten välillä 2h-6h, kilometrejä en välttämättä niin tarkasti seuraile, mutta varmaan noin 50-150km yleensä. Sen lisäksi pari massatapahtumaa kesässä on tullut ajettua, ainakin Pirkan pyöräily ja joinakin vuosina Lapland pyöräily Levillä.

Olisihan se mukava löytää sopivan leppoisaa lenkkiseuraakin, yksin kun ei siihen vauhdin hurmaan pääse (ainakaan vastatuulessa) niin usein. Toisaalta kilpapyöräilijöiden mukana en varmaan kauan roikkuisi edes hyvässä peesissä. Porukassa 30km/h olisi sopiva, mutta yksin en kovin pitkään sitä vauhtia ajele.
 
Tampereella

Kaupin Kanuunat on maastopyörähenkinen porukka, mutta myös maantiepyöräilyä harrastetaan aktiivisesti. Tietääkseni Kaupin Kanuunat kiertää Suomen kuntoajoja ryhmänä, joka ajaa koko joukkue kasassa alusta loppuun. Keskinopeudet ryhmällä ovat siinä 30 korvilla, mutta omissa ajoissaan vauhti on hiljaisempi. Tampereella lienee ainakin 5-6 pyöräilyseuraa, joten erilaisia yhteislenkkejä kyllä löytyy.
 
Itse hankin juuri ensimmäisen vähän paremman pyöräni Saksasta. Trek 7.3FX Disc tuli hommattua. Ajattelin hurauttaa koulumatkani mieluummin pyörällä kuin bussilla, joka kiertelee kaiken maailman paikat, ennen kuin on koululla. Kunto kohentuu ja säästää siinä rahaakin (ellei täysin hurahda hiilikuituosien hankintaan). Tuommoiset 10km/suunta olisi matkaa, eli ei todellakaan mikään paha. On vaan vähän turhan sliksit renkaat tällä hetkellä alla. Ensi viikolla pitäisi käydä ostamassa Nokian nastarenkaat vielä loppu"talven" loskakelejä varten, ettei käy hassusti.
 
Itellä ei ole tähänkään asiaan mitään omakohtaista näkemystä tai kokemusta, mutta Bob Yakkia on kehuttu fillarifoorumilla ja ulkomaan palstoilla.

Niin onkin :) En vain oikein tiedä soveltuuko semmoinen koirankuljetukseen, koska siinä ei ole mitään kuomua defaulttina... Varmaan fillaripalstalta voisi käydä asiaa tiedustelemassa!

Minulla maantielenkit pituudeltaan pääasiassa 30-50km (av 28-32km/h) ja maastossa 20-40km (en kyllä muista nopeuksia, varmaan ~20-24km/h). Pidemmillä lenkeillä sais olla jo jotain syötävää mukana, johon voisinkin panostaa tulevana kautena. Työmatkoja tulee kans polettua fiiliksestä riippuen 11km suuntaansa.

Tykkään polkea yksin. Satunnaisesti on joku kaveri mukana, mutta eniten nautin kuunnella hyvää musiikkia mukana lauleskellen ja nauttia maisemista sekä vauhdin hurmasta :haart:
 
Treeni intoa. Kohta alkaa olla jo myöhäistä ens kesää varten.

:worship: Juma millä keskareilla ihmiset täällä vetelee.:worship:
Itsellä maastossa täysjouston kanssa mennään hyvin harvoin 20km/h keskinopeuksille. Normaalin teknisemmän polun keskinopeudet laskee helposti tasolle 7-12km/h tunnissa. Tässäkin tapauksessa ei vielä jalkautumisia tapahdu kovinpaljoa. Yleensä toisen tunnin keskinopeus on kaikista kovin. 1. ja 3. on aika tasoissa ja 3. tunnin jälkeen alkaa kone sitten jo savuttamaan. Tämäkin jos on syömistä ja urheilujuomaa mukana. Pelkällä vedellä alkaa 1,5h kohalla jo olo heikkenemään.
Nyt sit arvotaan kuinka kesää kohti. Painoa ei sais tulla, kuntoa pitäs saada ylös, muttei tahtois luopua salilla saavutetusta voimatasosta. Siinä se taitaa kuitenkin olla avain onneen jos meinaa että se pyörä liikkuu.
Eikun Tahkoa kohti ja tavoitteeks vain suoritus täysmaratonilta.
 
Täällä myös yksi putkikameleihin hurahtaneista harrastajista! Maastofillaroinnin löysin taas pitkästä aikaa vuonna 2002, josta lähtien on tullut ajeltua aktiivisesti. Tällä hetkellä kalustona on B1 Hornet plus, joka toimii työkaluna kesän mittelöissä. Enduro-Cuppeja on tullut kierreltyä jonkun verran ja perinteeksi muodostunut Tahko MTB on ajettu neljästi. Kaveriporukalla noita skaboja ja tapahtumia on aina mukava kierrellä. Talvisin sitten treenailen peruskuntoa enemmän lenkkeilemällä ja kuntofillarilla kotosalla. Fillarointi onkin talvisin vähän harrastuksissa kakkossijalla. Sieltä se kevät jo kovasti tekee tuloaan, joten fillarikelejä odotellessa :)
 
Täältä puolestaan löytyy Bianchi via Nirone 7 Alu Carbonin maantiepyörä, ja kesää odotellaan malttamattomana :D. Haaveena olisi myös ruveta harrastamaan maastopyöräilyä, mutta jospa ensiksi maltettaisiin pysyä maantiepyöräilyssä ja saisi riittävästi kilometrejä alle, sillä olen vielä sen verta keltanokka tässä asiassa :D :nolo: .
 
Pyöräilemäänhän sitä itsekin himoittaisi lähteä, kun täältä asian tiimoilta juttujanne lukee..

Toissakesänä pyöräilin joka arkipäivä 15 kilometrin matkan edes takaisin. En ajatellut asiaa edes kuntoilun kannalta, mutta kyllähän tuollainen reilu kaksi kuukautta kestänyt 150 kilometrin viikoittainen pyöräily laittoi miehen kuntoon, sillä rasvaa kehosta lähti. Nyt on tullut reilu kymmenen kiloa 1,5 tullut vuodessa lisää, joten sitä pitäisi taas ryhtyä pyöräilemään, sillä se on oikea kuntoilulaji minulle.
 
Hommasin kans just 3vaihteisen Helkama kulkurin,jolla kesällä pitäis huitaista 140km mökille.Ei kait siinä auta kun pitkiä lenkkejä jauhaa.
Pojan kans kävin 10km lenkin ja takapuolessa kyllä tuntui.Keskinopeus oli 13km/h,no poika ehkä hiemna hidasti vauhtia.Eli poika on vasta 6v.
 
Pääsiäisenä tuli 8h pk-vauhtista ajelua, aikamoista köröttelyähän se on. Ei tartte keskareilla kehua kun koittaa sykemittarin mukaan ajella.. Järven jäällä ei voinu ajaa 6km/h kovempaa kun alko nostaa sykkeitä jo liika lähelle kynnystä, mahto ne kävelijät ihmetellä kun suunnilleen paikallaan junnasin menemään :D
 
En nyt oikein tiedä onko oikea ketju sinäällään vastailla. Tuli kuitenkin ajettua ennen suht paljon Freetä ja Dirttiä, löytyy vielä tollanen GT:n Ruckus 2.0 130mm marsulla. Jotenkin kun tuli ajokortti saatua niin jäi sekin harrastus. :D Outoa mutta niin se vaan meni. Tuli tolla viime kesänä duuniin ajettua, vähän hikistä hommaa kun ei noi 2,5" nappulakumit tahdo asfaltilla rullata. Kävi se tosiaan ihan hyvin aerobisesta reenistä. :D
 
Pääsiäisenä tuli 8h pk-vauhtista ajelua, aikamoista köröttelyähän se on. Ei tartte keskareilla kehua kun koittaa sykemittarin mukaan ajella.. Järven jäällä ei voinu ajaa 6km/h kovempaa kun alko nostaa sykkeitä jo liika lähelle kynnystä, mahto ne kävelijät ihmetellä kun suunnilleen paikallaan junnasin menemään :D

Samoin tuli tuota pk-harjoittelua pääsiäispyhinä hinkattua vajaat 15 tuntia. Kelit olivat monena aamuna aika raikkaita, pakkasta taisi kylmimpänä aamuna olla 6-7 asteen korvilla, kun tuli startattua baanalle. Cyclocrossarilla, välillä nastoilla tai nappulakummeilla. Keskinopeudet jäävät noilla varusteilla aika alas (25-28) ja toisekseen kylmä keli ei innosta " räppäämään" , sillä talvikengistä huolimatta tahtovat varpaat palella. Ensi viikonloppuna luvassa jo +5 lämpimiä täällä kehäkolmosen sisäpuolella-> hienoja ajokelejä.
 
Itse hankin juuri ensimmäisen vähän paremman pyöräni Saksasta. Trek 7.3FX Disc tuli hommattua. Ajattelin hurauttaa koulumatkani mieluummin pyörällä kuin bussilla, joka kiertelee kaiken maailman paikat, ennen kuin on koululla. Kunto kohentuu ja säästää siinä rahaakin (ellei täysin hurahda hiilikuituosien hankintaan). Tuommoiset 10km/suunta olisi matkaa, eli ei todellakaan mikään paha. On vaan vähän turhan sliksit renkaat tällä hetkellä alla. Ensi viikolla pitäisi käydä ostamassa Nokian nastarenkaat vielä loppu"talven" loskakelejä varten, ettei käy hassusti.
Samanlainen pyörä kuin mulla, tosi tyytyväinen olen ollut tuohon pyörään. :) Harmittaa vaan pikkasen, että se etulevarin vaijerikuori kuluttaa runkoa siitä etulogon alapuolelta melko ikävästi. Pieni suunnittelumoka Wisconsinin pojilla tullu, sillä mulla näkyy jo alumiini sieltä maalikerroksen alta.

Nuo sliksit on kesällä kivat, koska silloin pääsee kirjaimellisesti lujaa. Mulla meni 4,5 kilometrin työmatkaan vähän päälle kymmenen minuuttia viime kesänä, eikä tarttenu edes varsinaisesti täysiä polkea. Pyöräilyt on pääasiassa asfaltilla polkemista työmatkailun merkeissä (suunnilleen 15-20 km päivässä) sekä lisäksi tulee omaksi iloksi pyöräiltyä.

Tekisi ehkä mieli hankkia toinenkin pyörä, kun ei tuolla Trekillä voi maastoon mennä. Intersportissa oli mielenkiintoisen näköinen Jamiksen cyclocrossari tonnin, mutta Konan Jake the Snake houkuttelee tällä hetkellä myös hieman. Ehkä syksyllä, jos on rahaa. Cube Acid tai LTD vois olla myös bueno, sopisivat vielä hintaluokkaan.

Joskus "isona" sitten parin tonnin täysjousto, esim viime fillari-lehden testivoittaja Cube AMS Pro 100 K24 on ihan helvetin houkutteleva:
23631.jpg

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=23631
 
heippa! teiltä varmaankin löytyis neuvoja mun onglemaan.. elikkäs ajattelin tänä keväänä panostaa ja ostaa kunnon pyörän.:evil: pidän tosi paljon pyöräilystä ja kaverin pyörällä heittelin viimekesänä pitkiäkin lenkkejä. Millaista pyörää suosittelisitte mulle, en ymmärrä kovinkaan paljon pyöristä, joten apu tulee tarpeeseen.:) Eli siis maantieajoon lähinnä (toki ei jousituksistakaan haittaa oo, mutta tarvitseeko mitään täysjousituksia?), sellainen joka olis tarpeeks kevyt matka-ajoon, mutta palvelis tarvittaessa myös kuoppaisemmilla sorateillä tai poluilla...:hyper:

mites ne polkimet, kannattaako satsata sellaisiin johihin kiinnitetään kengät. oon hiukkasen hukassa.:D
rahatilanne ei kumminkaan anna myöten mihinkään tuhansien ostoksiin.. irtoaako n. 500 eskolla kohtuuhyvä pyörä?
..ja siis naisimmeinen oon, josko tuolla on mitään merkitystä pyörän valintaan..
 
Viimeksi muokattu:
heippa! teiltä varmaankin löytyis neuvoja mun onglemaan.. elikkäs ajattelin tänä keväänä panostaa ja ostaa kunnon pyörän.:evil: pidän tosi paljon pyöräilystä ja kaverin pyörällä heittelin viimekesänä pitkiäkin lenkkejä. Millaista pyörää suosittelisitte mulle, en ymmärrä kovinkaan paljon pyöristä, joten apu tulee tarpeeseen.:) Eli siis maantieajoon lähinnä (toki ei jousituksistakaan haittaa oo, mutta tarvitseeko mitään täysjousituksia?), sellainen joka olis tarpeeks kevyt matka-ajoon, mutta palvelis tarvittaessa myös kuoppaisemmilla sorateillä tai poluilla...:hyper:

mites ne polkimet, kannattaako satsata sellaisiin johihin kiinnitetään kengät. oon hiukkasen hukassa.:D
rahatilanne ei kumminkaan anna myöten mihinkään tuhansien ostoksiin.. irtoaako n. 500 eskolla kohtuuhyvä pyörä?
..ja siis naisimmeinen oon, josko tuolla on mitään merkitystä pyörän valintaan..

Lukkopolkimista voin sen verran sanoa, että kun sellaiset aikoinaan hommasin. Niin eka ajatus oli että miksi ihmeessä en näitä jo aikaisemmin ole ostanut. Kyllä niillä eteneminen muuttui tehokkaammaksi. Ylämäet menee myös huomattavasti helpommin, kun voi toisella jalalla samalla vetää poljinta ylöpäin. Polkemisesta tulee lukkopolkimilla sellaista tasaista pyöritystä.
Pientä harjottelua tuo vaatii sitten aluksi. Etenkin pysähtymisen kanssa, että saa kengän kierrettyä polkimesta irti. Mutta aika helpolla kenkä siitä polkimesta irtoaa, kun kantapäätä kiertää sivuun.
Ja tosta pyörän hankkimisesta, sun pitää miettiä kumpi on se tärkeämpi? Poluilla eteneminen, vai maantieajo?
Itse teen maantieajot maasturilla. Renkaat ratkaisevat aika paljon miten hyvin pyörä rullaa. Karkeat nappulat on melko raskasta polkea asfaltilla. Renkaiden vaihtaminen pikkasen sileimmiksi tuo lisää keveyttä polkemiseen.
Täysjoustopyörä taas on mun mielestä täysin metsäpoluille tarkoitettu.
 
Itse suosittelisin myös jotain jäykkärunkoista maastopyörää, johon sopiva joustokeula. Sellaisella pärjää kyllä sekä maantiellä että poluilla. Renkaiksi ei mitään kovin järeitä, koska maantiellä ajelu muuttuu vähän tahmivaksi. Jos valmista pakettia etsii niin Trekiltä voisi löytyä ainakin toi 4300, joka olis sellainen joka paikan ajeluun tarkoitettu maastofillari http://www.duell.fi/product_info.php?cPath=337_435_485_495&products_id=32585. Hintakin sopii haarukkaan.

Lukkopolkimet tosiaan tuo sitä ajomukavuutta kummasti ja ne kannattaa kyllä hankkia jos vähänkään enemmän polkee.
 
juu kiitosta vaan!:worship: mites sitten jos ajan esim. työmatkoja fillarillla (eli siis en käytä pyöräilykenkiä) niin onnistuuko noilla lukkopolkimilla ihan tavan kengillä ajo? ja maantieajoon ensisijaisesti pyörää olen hankkimassa. mutta tuommoisella maastopyörällähän nyt kai onnituu satunnaiset maastoajotkin. minkälaiset renkaat sitten tarkemmin ottaen olis hyvät maanteille? (paksuus, tuumat yms..):david:
 
Esimerkiksi Wellgo valmistaa lukkopolkimia, joissa on toisella puolella normaali poljin, ja toisella lukko.
Tollaseen 26" fillariin jolla on tarkotus ajella pääasiassa maantietä, mutta mennään välillä polulle, suosittelisin varmaankin jotain 1,95"-2,1" rengasta.

Hyviä vaihtoehtoja Maxxikselta voisi olla esiim:
Ridgeline 2,1"
ecommerce_thumbnail.aspx

Maxxlite 310 1,95"
ecommerce_thumbnail.aspx


Noista sileämpiä en lähtisi maastofillariin laittamaan, sillä sitten se ärsyttää kun poluilla ajamisesta ei tule mitään. Tarpeeksi vain painetta kumiin kun ajellaan maantiellä, niin kyllä noillakin pärjää hyvin. :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom