Pyöräily

Maantiemylly hankittuna ja jokunen satanen ajettuna. :) Onko palstan fillariaktiiveilla jotain hyviä rengasvaihtoehtoja heittää kehiin? Painoa on reippaat 90kg ja valintakriteerit menee kutakuinkin näin:

1. Hyvä pistosuojaus (puhkeamattomuus)
2. Rullaavuus
3. Mukavuus

Ihan kuntolenkkiä ajelen, eikä se absoluuttinen nopeus ole muutenkaan niin tärkeää. Jotain Vittorioita ja Stelvioita olen kelaillut. Myös Krylion Carbonit ovat mietintälistalla. Mielipiteenne ovat arvokkaita!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maantiemylly hankittuna ja jokunen satanen ajettuna. :) Onko palstan fillariaktiiveilla jotain hyviä rengasvaihtoehtoja heittää kehiin? Painoa on reippaat 90kg ja valintakriteerit menee kutakuinkin näin:

1. Hyvä pistosuojaus (puhkeamattomuus)
2. Rullaavuus
3. Mukavuus

Ihan kuntolenkkiä ajelen, eikä se absoluuttinen nopeus ole muutenkaan niin tärkeää. Jotain Vittorioita ja Stelvioita olen kelaillut. Myös Krylion Carbonit ovat mietintälistalla. Mielipiteenne ovat arvokkaita!

Suosittelen Michelin Krylion Carboneja. Olen ajellut viimeiset pari vuotta Krylioneilla ihan niiden kulutuskestävyyden ja " puhkeamattomuuden " vuoksi. Yhtään rengasta ei ole siis pariin vuoteen puhjennut (varmaan hyvää onneakin) Kilometrejä maantiepyörällä tulee noin 8000-12000 vuodessa.
 
Suosittelen Michelin Krylion Carboneja. Olen ajellut viimeiset pari vuotta Krylioneilla ihan niiden kulutuskestävyyden ja " puhkeamattomuuden " vuoksi. Yhtään rengasta ei ole siis pariin vuoteen puhjennut (varmaan hyvää onneakin) Kilometrejä maantiepyörällä tulee noin 8000-12000 vuodessa.

Meikä komppaa. Vuos sitte päästelin pahimman rospuutto/sepelikauden krylion carboneilla. Ei tarttenu paikkailla, aina välilä tonki isoimmat kivet pois kulutuspinnasta. Meikä painaa tosin vaan sen 75-80 kiloa, mutta duunikassi selässä menee kyllä se 90kg puhki.

M
 
Cheers!

Kiitokset mielipiteistä, ostan tommoset Misukat vajaan jo odottelemaan Rubino Pro Slickien hyytymistä! Tuleeko suoralta kädeltä jotain hyvää mestaa mieleen, josta noita Carboneita saisi sopivasti?
 
Pyöräily on ihan parasta! Ennen tuli pyöräiltyä tosi paljon, päivittäin koulu-, työ- ja punttismatkat (reilut 20 km/pv). Sitten muutin kauemmaksi ja nyt ei oikein viitti pyörällä lähtee :(. Etukumikin on tyhjentynyt talven aikana ja sen pumppaaminen vaatis viitseliäisyyttä...Aina kyl tekee mieli hypätä pyörän selkään, kun bussin ikkunasta kattelee muita fillaristeja.
 
Pyöräily on ihan parasta! (..) Etukumikin on tyhjentynyt talven aikana ja sen pumppaaminen vaatis viitseliäisyyttä...

Mene nyt helvetissä pumppaamaan se rengas ja jätä ne linkkarit läskeille ja rammoille! Jos asut Turussa niin voin vaikka tulla pumppaamaan sen sun puolesta, jos et muuten pääse takaisin satulaan... :whip:
 
Huomenna ajattelin lähteä testaamaan missä kunnossa sitä ollaan aerobisella puolella ja osallistuin tuommoiseen 80km kevätpyöräilysessioon. En ole polkupyörään edes koskenut viime syksyn jälkeen, mutta kun äijällä on aivan bränikkä n.1500€ kilpapyörä, niin innostuin sit osallistuu.
Pelkkää kehonrakennusta tässä nyt on reilu 2 vuotta harrastettu ja en hirveesti tiedä että mitä ton matkan aikana kannattaa syödä/juoda, niin pistäkääs neuvoja. Itse ajattelin että vetäisin dexalia pari desiä noin vartin välein ja sit puolessa välissä matkaa 300 kalorin korkee hiilarisen protskupatukan.
 
Huomenna ajattelin lähteä testaamaan missä kunnossa sitä ollaan aerobisella puolella ja osallistuin tuommoiseen 80km kevätpyöräilysessioon. En ole polkupyörään edes koskenut viime syksyn jälkeen, mutta kun äijällä on aivan bränikkä n.1500€ kilpapyörä, niin innostuin sit osallistuu.
Pelkkää kehonrakennusta tässä nyt on reilu 2 vuotta harrastettu ja en hirveesti tiedä että mitä ton matkan aikana kannattaa syödä/juoda, niin pistäkääs neuvoja. Itse ajattelin että vetäisin dexalia pari desiä noin vartin välein ja sit puolessa välissä matkaa 300 kalorin korkee hiilarisen protskupatukan.


Joko on pyöräily ohitse? Itse heitin perjantaina 63km lenkin 7-vaihteisella rautahirviöllä, aikaa meni yli 3h ku rennosti poljeskeli. Varmaa liki puolet oli hiekkatietä, pitää harkita jos ensiviikonloppuna yrittäisi asfaltilla 100km rajaa paremmalla pyörällä.
 
Heh,vedin muuten just samanmittaisen lenkin,kotoa mittarin mukaan 63km.Aikaa meni 2.45.Viidenkympin kohdalla meinas itku päästä otti kyllä takapuoleen heti kunnolla.(en hymyile enää)pyöräily housuille.
Pyöränä mullakin 3vaihteinen helkama kulkuri.
 
Polkasin eilen rauhallista tahtia 79 km.Aikaa meni vajaa 4t. Ennen lähtöä söin aamupalaksi puuroa,leipää,riisikakkuja yms.Mukana oli vain juomista n.2 litraa.Ainoa miinuspuoli oli vastatuuli mutta pienillä vaihteilla sitkeästi vain eteenpäin. :)
 
Suositelkaas mulle pyörää työmatkalle, 13 km siivu hyvää pyörätietä. Pyörä saisi olla mahdollisimman kevyt polkea ja hintaa max 500 euroa, se tulisi pelkästään tohon käyttöön joten millekkään soralle/maastoon ei ole haluja lähteä.

Maantiepyörä tai fitnesspyörä lienee paras vaihtoehto. Hinta on sitten toinen juttu. Halvalla osasarjalla saattaa pyörä tuohon hintaan irrotakin, mutta todennäköisesti sitten tulee emmän säätöä esim. vaihteiden kanssa. Focuksella, Olmolla ja Bianchilla on ainakin edullisia malleja (varmaan muillakin merkeillä, mutta nämä ovat osuneet omiin silmiini).

Toinen vaihtoehto on etsiä käytettyä pyörää: saatat siten saada paremman osasarjan. Kilpailtuja pyöriä ei kuitenkaan kannata ostaa, koska ne ovat usein olleet kovassa käytössä säässä kuin säässä, eli ns. loppuun ajettuja. Tsekkaa ainakin Fillari-lehden tori http://www.fillari-lehti.fi/perus/ilmoitukset.asp

Tärkeintä on oikea koko, erityisesti vaakaputken pituus! Mitoitukseen löytyy apua esim. näistä laskureista: http://www.wrenchscience.com/Default.aspx
http://www.competitivecyclist.com/road-bikes
Fitnesspyörässä vaakaputki voi olla jonkin verran pidempi kuin kippuratankoisessa.
 
Oletan, että kyseessä on teräsrunko. Laadukkailla pyörillä on usein ajettu paljon ja paljon kilometrejä alla tuppaa näkymään ainakin kevyissä teräsrungoissa "väsymisenä", eli runko löystyy ajan mittaan. Esim. isälläni on vanha Bottecchian teräsrunko, laadukas ja tosi kevyt sen ajan standardeilla, joka notkuu nykyisin niin, ettei sillä viitsi ajella.

Toisaalta mulla on jemmassa myös vanha ja huomattavasti vähemmän ajettu teräsrunko (Rossin), joka on ihan täydessä käyttökunnossa. :)

No nyt on haettu tuo vanha kilparatsu kotiin. Cresentin runko näyttäisi olevan, Mavic GP4 vanteet. Kumit oli entiset ja ne pitää vaihtaa. Tuumakoko on luultavasti 26-27". Mitähän kumeja tuollaiseen kannattaa laittaa ja paljonko mahtaa kustantaa? Pyörällä kokonaispaino vaivaiset 9kg mikä tuntuu uskomattoman vähältä! :o

Maalipinta on vähän ottanut kolhuja, mutta ei näy naarmuja eikä missään ruostetta. Laakerit rullaa nätisti ja puhtaasti. Mitä tuolle kannattaisi tehdä muuta kuin yleispesu?
 
No nyt on haettu tuo vanha kilparatsu kotiin. Cresentin runko näyttäisi olevan, Mavic GP4 vanteet. Kumit oli entiset ja ne pitää vaihtaa. Tuumakoko on luultavasti 26-27". Mitähän kumeja tuollaiseen kannattaa laittaa ja paljonko mahtaa kustantaa? Pyörällä kokonaispaino vaivaiset 9kg mikä tuntuu uskomattoman vähältä! :o

Maalipinta on vähän ottanut kolhuja, mutta ei näy naarmuja eikä missään ruostetta. Laakerit rullaa nätisti ja puhtaasti. Mitä tuolle kannattaisi tehdä muuta kuin yleispesu?

Sehän riippuu kuinka perusteellinen haluat olla...

Navat ja keskiö, ei klappia ja (navat) rullaa hyvin, annetaan olla.
Vaijerit, jos ruostetta tai säikeitä poikki, niin vaihdetaan.
Vaihteensiirtäjät, pestään + voidellaan.
Ketjut ja rattaat, vaihdetaan tai pestään + voidellaan, fiiliksen mukaan. :)
Jarrujen tarkistus + säätö
Pinnojen kireys ja vanteiden suoruus, tämä voisi tarkistaa/tarkistuttaa (pinnat löysällä, ajat kuoppaan tai katukivetyksen reunaan => pinnoja poikki)

Tossa nyt jotain mitä tuli äkkiseltään mieleen. Toinen ääripää voisi olla sitten purkaminen, hiekkapuhallus ja maalaus jne... :)
 
Kiitos vinkistä!

Tuo hiekkapuhallutus/maalaus kävi mielessä, mutta täytyy ensin testata ja ottaa ensikilometrit ja katsoa mitenkä tuolle asialle on tarvetta. Tällä hetkellä on sen verran suuri polte saada kumit alle ja päästä ajamaan. Ei malta odottaa :)

Vaijerit tarkistin päädyistä ja näytti olevan "ok" kunnossa, mutta varmaan menee vaihtoon ensimmäisten ajojen jälkeen... en tiedä uskaltaako luottaa noihin :)

Rattaat näytti ainakin takavaihtajan osalta hieman kulahtaneilta, mutta ketjut vaikutti vielä hyviltä, joten täytyy kysyä huomenna liikkeessä mitä kannattaisi tehdä kun menen tuon paketin kanssa nakkeja hakemaan.

Kiitoksia vastauksista :)
 
No nyt on haettu tuo vanha kilparatsu kotiin. Cresentin runko näyttäisi olevan, Mavic GP4 vanteet. Kumit oli entiset ja ne pitää vaihtaa. Tuumakoko on luultavasti 26-27". Mitähän kumeja tuollaiseen kannattaa laittaa ja paljonko mahtaa kustantaa? Pyörällä kokonaispaino vaivaiset 9kg mikä tuntuu uskomattoman vähältä! :o

Maalipinta on vähän ottanut kolhuja, mutta ei näy naarmuja eikä missään ruostetta. Laakerit rullaa nätisti ja puhtaasti. Mitä tuolle kannattaisi tehdä muuta kuin yleispesu?

Kerrot, että pyörässä on Mavicin GP 4 vanteet, taitavat olla tuubirenkaat. Jos ja kun renkaat ovat tuubit huomioi myös renkaan liimaus !
 
36 km lenkki taas tehty tänään. Kyllä on mukavaa. Myisiköhän isukki tuon hybridinsä miulle... Omaa kunnon pyörää kun en omista.
 
Kerrot, että pyörässä on Mavicin GP 4 vanteet, taitavat olla tuubirenkaat. Jos ja kun renkaat ovat tuubit huomioi myös renkaan liimaus !

Joo tuubirenkaat ovat. Saas nähdä miten nuo kestää... vähän kyllä jännittää. Vein vanteet tänään lundbergille, että saavat putsata + liimata uudet. En ensimmäisiä ala kyllä itse kokeilemaan että miten menee. Seuraavat sitten... huomenna siis ensimmäinen ajolenkki! \o/
 
Onko pakkislaisia lähdössä Pirkan pyöräilyä ajamaan viikonloppuna? Itse osallistun tällä kertaa 130km lenkille. Taitaa olla noin 6-7 kerta kun lähdön ajelemaan.
 
Joo tuubirenkaat ovat. Saas nähdä miten nuo kestää... vähän kyllä jännittää. Vein vanteet tänään lundbergille, että saavat putsata + liimata uudet. En ensimmäisiä ala kyllä itse kokeilemaan että miten menee. Seuraavat sitten... huomenna siis ensimmäinen ajolenkki! \o/
Viisasta olisi opetella tuubin poisotto ja päällelaitto, sillä saattahan se tuubi kajahtaa lenkillä puhki. Lenkillä pitäisi olla mukana aina käytetty tuubi, johon on jäänyt vähän tuubiliimaa kiinni ja toisekseen käytetty tuubi on paljon helpompi laittaa päälle kuin uusi " kireä " tuubi. Tuubilla on sellainen ominaisuus, että jos sen joutuu laittamaan lenkillä päälle, eikä siinä ole yhtään tahmaista liimaa valmiina, saattaa se kosteissa olosuhteissa lähteä liikkumaan vanteella ja aiheuttaa tuubiin patin, minkä johdosta tuubi saattapi sitten kesken ajon räjähtää !
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom