Pyöräily

heippa! teiltä varmaankin löytyis neuvoja mun onglemaan.. elikkäs ajattelin tänä keväänä panostaa ja ostaa kunnon pyörän.:evil: pidän tosi paljon pyöräilystä ja kaverin pyörällä heittelin viimekesänä pitkiäkin lenkkejä. Millaista pyörää suosittelisitte mulle, en ymmärrä kovinkaan paljon pyöristä, joten apu tulee tarpeeseen.:) Eli siis maantieajoon lähinnä (toki ei jousituksistakaan haittaa oo, mutta tarvitseeko mitään täysjousituksia?), sellainen joka olis tarpeeks kevyt matka-ajoon, mutta palvelis tarvittaessa myös kuoppaisemmilla sorateillä tai poluilla...:hyper:

mites ne polkimet, kannattaako satsata sellaisiin johihin kiinnitetään kengät. oon hiukkasen hukassa.:D
rahatilanne ei kumminkaan anna myöten mihinkään tuhansien ostoksiin.. irtoaako n. 500 eskolla kohtuuhyvä pyörä?
..ja siis naisimmeinen oon, josko tuolla on mitään merkitystä pyörän valintaan..

Heippa!

Mä ostin tänä keväänä uuden pyörän juurikin lenkkeilyä ja kaupunkiajoa varten. Päädyin hankkimaan Bianchin Camaleonte 3:n ja voin mielihyvin suositella sellaista, jos hiekkatiellä ajelu on lähinnä satunnaista kauttakulkua. Vieläkin vauhdikkaampi peli olisi oikea maantiepyörä (tuossa Camaleontessa on suora ohjaustanko, mutta muuten se on aika lähellä maantiepyörää). Tosin pyöräni meni budjetistasi hiukan yli, mutta varmasti vastaavia pyöriä löytyy hiukka edullisemminkin.

Jos sen sijaan haluat pyörän, joka toimii yhtä hyvin poluilla kuin maantielläkin, hanki ehdottomasti cyclo cross -pyörä! Tosin nuo ovat aika kalliita, varmaankin tonnin pintaan edullisimmat.

Maastopyörä on vihoviimeinen valinta, jos tarkoituksesi on ajaa yhtään enempää maantiellä. Maastopyörä on suunniteltu maastokäyttöön, joten maantiellä ajaminen on sellaisella raskasta (renkaat eivät rullaa hyvin kokonsa ja kuviointinsa vuoksi, joustokeula vie tehoa polkemisesta ja lisää myös pyörän painoa, välitykset tehty maastokäyttöä ajatellen, edulliset pyörät usein raskaita jne...)

Ja lukkopolkimet ovat aivan ykköset! Lisää tehoa polkemiseen todella huomattavasti ja aktivoivat laajemmin eri lihaksia.

Naisihmisen on huomioitava pyörän mitoituksessa miehistä poikkeava fysiikkansa. Erityisesti pienikokoisille naisille on tarjolla naftisti vaihtoehtoja. Jonkin verran olen tehnyt tutkimusta tämän kevään fillareista, joten jos kiinnostaa, laita vaikka yksäriä, niin kerron tarkemmin mitä olen löytänyt!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alkaisi olla pyöräily ilmat parhaimmillaan, mutta uskollinen sotaratsu on ollut viime syksystä lähtien telakalla. N. 10tkm hybridin alla pyörineen takakiekon pinnat alkavat olla sen verta väsyneet etteivät kestä enää vaan napsahtelevat säännöllisesti poikki rihtailuista huolimatta.

Ajattelin siis hommata uuden kapeamman kiekkosetin ja semi-slicksit, kun lähinnä asfaltilla tulee työmatkat yms. lenkit tehtyä. Mitenhän mahtaa sopia perus shimanon osilla varustettuun Trekin 5 vuotta vanhaan hybridiin (8-ratas takana) esim. Shimano WH-RS10 kiekot:
http://cycle.shimano-eu.com/catalog...<>ast_id=1408474395181667&bmUID=1205054957062

Meneekö maantiekiekko myös taakse ns. heittämällä paikalleen vanhalla rataspakalla, vai joutuuko hommaamaan uuden + jotain muuta tarviketta?

Liikkeistä olen koittanut kysellä, mutta tuntuu sesonki olevan kuumimmillaan niin vähän heikosti kerkeävät tietämätöntä valistamaan. Paikanpäällekään ei edellä mainitusta syystä pääse pyörää esittelemään. Ja koska nuo maantiekiekot ovat kuitenkin tilaustavaraa niin ajattelin hommata vaikka täältä:
http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=156&detail=10&detail2=9834
kun hintakin on alle puolet siitä mitä eräskin liike samasta kiekkosetistä pyysi kun hintoja tiedustelin.
 
Taitaa jäädä haaveeksi: maantiepyörän takahaarukan leveys 130mm, omassa hybridissä 135mm, joka siis on maastopyörän navoille.
 
Jos sen sijaan haluat pyörän, joka toimii yhtä hyvin poluilla kuin maantielläkin, hanki ehdottomasti cyclo cross -pyörä!

Tuo "yhtä hyvin poluilla kuin asfaltillakin" on jo melko mahdottomuus, eikä cyclocrossari ole kyllä kovinkaan hyvä poluilla. Hybridi varmaankin toimii molemmissa kohtuullisesti, jos kompromissia haluaa.

Kaisu sanoi:
Maastopyörä on vihoviimeinen valinta, jos tarkoituksesi on ajaa yhtään enempää maantiellä. Maastopyörä on suunniteltu maastokäyttöön, joten maantiellä ajaminen on sellaisella raskasta (renkaat eivät rullaa hyvin kokonsa ja kuviointinsa vuoksi, joustokeula vie tehoa polkemisesta ja lisää myös pyörän painoa, välitykset tehty maastokäyttöä ajatellen, edulliset pyörät usein raskaita jne...)

~80km parin päivän aikana maantiellä ~10kg:n maasturilla ajaneena olen taas eri mieltä. Renkaatkin oli mallia karheat, silti rullaavuus suunnilleen samaa luokkaa sileän 28" renkaan kanssa. Keula vie tietysti voimaa, jos murjoo putkelta, ellei ole lukittavaa/lukkiutuvaa mallia. Välitykset riittää useimmissa maastureissa maantiellekin, ellei yli 40 keskareilla vetele. Halvat pyörät on kyllä painavia ja löysiä, mutta sama pätee kaikkiin riippumatta onko maasto/maantie/hybridi tms.

Kaisu sanoi:
Naisihmisen on huomioitava pyörän mitoituksessa miehistä poikkeava fysiikkansa. Erityisesti pienikokoisille naisille on tarjolla naftisti vaihtoehtoja. Jonkin verran olen tehnyt tutkimusta tämän kevään fillareista, joten jos kiinnostaa, laita vaikka yksäriä, niin kerron tarkemmin mitä olen löytänyt!

Melkein kaikilta valmistajilta löytyy naisille omat mallinsa. Oikea tapa kuitenkin on kokeilla ja mitata, ja jos oma taito ei riitä, niin hommata asiantuntija katsomaan (ei välttämättä myyjä), että fillari istuu kuskille. Monasti joutuu myös vaihtamaan erinäisiä osia, jotta saa sopivan (ja kevyemmän! :D).
 
Tuo "yhtä hyvin poluilla kuin asfaltillakin" on jo melko mahdottomuus, eikä cyclocrossari ole kyllä kovinkaan hyvä poluilla. Hybridi varmaankin toimii molemmissa kohtuullisesti, jos kompromissia haluaa.

~80km parin päivän aikana maantiellä ~10kg:n maasturilla ajaneena olen taas eri mieltä. Renkaatkin oli mallia karheat, silti rullaavuus suunnilleen samaa luokkaa sileän 28" renkaan kanssa. Keula vie tietysti voimaa, jos murjoo putkelta, ellei ole lukittavaa/lukkiutuvaa mallia. Välitykset riittää useimmissa maastureissa maantiellekin, ellei yli 40 keskareilla vetele. Halvat pyörät on kyllä painavia ja löysiä, mutta sama pätee kaikkiin riippumatta onko maasto/maantie/hybridi tms.


Kyllähän cc on ehdottomasti parempi kompromissipyörä kuin hybridi, jolla ei ole oikein mitään annettavaa missään käytössä. Cyclocross on kehitetty juurikin vaihtelevaan käyttöön: parhaimmillaan se lienee sorateillä ja muilla helpoilla poluilla, mutta renkaat vaihtamalla siitä saa oivallisen maantiekulkineen.
Se on toki totta, ettei cc ole mikään maastopyörä, eli metsään sillä ei juuri liene asiaa, mutta oletin, ettei kysyjä sellaista käyttöä kaivannutkaan.

Ja edelleen: jos tarkoitus on käyttää pyörää pääasiassa päällystetyllä tiellä ja nauttia vauhdin hurmasta, maastopyörä ei ole järkävä valinta. Alle tuhannella eurolla ei taida saada kevyttä maastopyörää, jossa olisi edes keskitason osat, 29" renkaat sekä laadukas etuhaarukka, jonka saisi lukittua. Sen sijaan maantiepuolelta löytyy tuohon hintaan jo aivan kelvollisia kulkineita. Ja jos haluaa vielä halvemmalla päästä, laadukas fitness-pyörä irtoaa pari sataa halvemmalla.

Ja kyllä siinä rullaavuudessa kuitenkin on aika iso ero. Testattu on.

Mut makuasioitahan nää on. Itse käytän maastopyörää ainoastaan talviajossa, kun nastarenkaat eivät mahdu fitnesspyörään.
 
Kyllähän cc on ehdottomasti parempi kompromissipyörä kuin hybridi, jolla ei ole oikein mitään annettavaa missään käytössä. Cyclocross on kehitetty juurikin vaihtelevaan käyttöön: parhaimmillaan se lienee sorateillä ja muilla helpoilla poluilla, mutta renkaat vaihtamalla siitä saa oivallisen maantiekulkineen.
Se on toki totta, ettei cc ole mikään maastopyörä, eli metsään sillä ei juuri liene asiaa, mutta oletin, ettei kysyjä sellaista käyttöä kaivannutkaan.

Ja edelleen: jos tarkoitus on käyttää pyörää pääasiassa päällystetyllä tiellä ja nauttia vauhdin hurmasta, maastopyörä ei ole järkävä valinta. Alle tuhannella eurolla ei taida saada kevyttä maastopyörää, jossa olisi edes keskitason osat, 29" renkaat sekä laadukas etuhaarukka, jonka saisi lukittua. Sen sijaan maantiepuolelta löytyy tuohon hintaan jo aivan kelvollisia kulkineita. Ja jos haluaa vielä halvemmalla päästä, laadukas fitness-pyörä irtoaa pari sataa halvemmalla.

Ja kyllä siinä rullaavuudessa kuitenkin on aika iso ero. Testattu on.

Mut makuasioitahan nää on. Itse käytän maastopyörää ainoastaan talviajossa, kun nastarenkaat eivät mahdu fitnesspyörään.

Eiköhän se cc ole lähinnä historian havinaa viime vuosisadan alusta kun maastopyöriä ei vielä ollut ja maantiepyöräilijät halusivat pysyä kunnossa talvisinkin. Eli jospa nyt ei suositeltaisi sellaista alottelijoille. :down:

Kanssani viihtyvä naaras on juuri ostamassa ensipyöräänsä lähes vastaavin kriteerein (asfalttiajoa plus satunnaiset pistäytymiset soralle) ja päätyi Saracen Helix: iin 25mm pistosuojatuin renkain.
 
Eiköhän se cc ole lähinnä historian havinaa viime vuosisadan alusta kun maastopyöriä ei vielä ollut ja maantiepyöräilijät halusivat pysyä kunnossa talvisinkin. Eli jospa nyt ei suositeltaisi sellaista alottelijoille. :down:

Kanssani viihtyvä naaras on juuri ostamassa ensipyöräänsä lähes vastaavin kriteerein (asfalttiajoa plus satunnaiset pistäytymiset soralle) ja päätyi Saracen Helix: iin 25mm pistosuojatuin renkain.

Käyhän kurkkaamassa fillarifoorumin keskusteluja, niin huomaat, että cc on edelleen hyvissä voimissaan fillarointia enemmän harrastavien keskuudessa!

Enkä sellaista ensisijaisesti suosittelisikaan, jos tarkoitus on ajaa pääasiassa päällystetyllä tiellä. Silloin suosittelisin hankkimaan maantiepyörän tai fitnesspyörän (kuten suosittelinkin). Mutta ennemmin se cyclocross kuin maastopyörä, jos pääasiallinen käyttötarkoitus on maantieajo. Sitä paitsi kysyjällä oli aika alhainen budjettikin, eli cc on joka tapauksessa poissa laskuista.

Edellinen kirjoitukseni cyclocrossista liittyi lähinnä siihen, mikä olisi paras kompromissi, jos tarkoitus on samalla pyörällä ajaa polkuja ja maantietä. Kyllä se hybridin voittaa joka tapauksessa.

Mikäs tuo Sarace on? En ole tuollaisesta merkistä koskaan kuullutkaan. Ilmeisesti maantiepyörä/fitness, kun on 25 mm renkaat?
 
Käyhän kurkkaamassa fillarifoorumin keskusteluja, niin huomaat, että cc on edelleen hyvissä voimissaan fillarointia enemmän harrastavien keskuudessa!

Enkä sellaista ensisijaisesti suosittelisikaan, jos tarkoitus on ajaa pääasiassa päällystetyllä tiellä. Silloin suosittelisin hankkimaan maantiepyörän tai fitnesspyörän (kuten suosittelinkin). Mutta ennemmin se cyclocross kuin maastopyörä, jos pääasiallinen käyttötarkoitus on maantieajo. Sitä paitsi kysyjällä oli aika alhainen budjettikin, eli cc on joka tapauksessa poissa laskuista.

Edellinen kirjoitukseni cyclocrossista liittyi lähinnä siihen, mikä olisi paras kompromissi, jos tarkoitus on samalla pyörällä ajaa polkuja ja maantietä. Kyllä se hybridin voittaa joka tapauksessa.

Mikäs tuo Sarace on? En ole tuollaisesta merkistä koskaan kuullutkaan. Ilmeisesti maantiepyörä/fitness, kun on 25 mm renkaat?

Kokeneet maantiepyöräilijät tekee paljon muutenkin asioita, joita nyt ei ihan voi yleistää aloittelijoille. Ja maastopyöriinkin saa slicksit.

Saracen Helix, ei Sarace. :) Tuolta löytyy:

http://www.pyoramaailma.fi/pyorat_rd.html

Muutoksina sopiva satula, toiset renkaat (vakiona 23mm), toispuoliset lukkopolkimet ja säädettävä ohjainkannatin.
 
Mulla ei kirjaimellisesti kesta perse.


Eli olen nyt noin 8 viikkoa kaynyt saannollisesti polkemassa. 2 -3 kertaa viikossa. noin 60 - 90 min kerrallaan. Joskus kovempaa, ja joskus loysasti. Sellasta kuntoilua, kun ei polvi kesta lenkeilya.
Tuo 90 minuttia kerralla vaan tuntuu olevan maksimi, sitten sattuu liikaa. Ilmeisesti satulan vaihto voisi auttaa ?
millaiseen ?
Luulis etta 2 kuukaudessa olisi tottunut ?

Kyseessa siis maastopyora.

lenkkeihin kuuluu asfalttia, soratieta, metsaa, kaupunkia, jyrkkia makia, eli aika vaihtelevaa.
 
Kokeneet maantiepyöräilijät tekee paljon muutenkin asioita, joita nyt ei ihan voi yleistää aloittelijoille. Ja maastopyöriinkin saa slicksit.

Saracen Helix, ei Sarace. :) Tuolta löytyy:

http://www.pyoramaailma.fi/pyorat_rd.html

Muutoksina sopiva satula, toiset renkaat (vakiona 23mm), toispuoliset lukkopolkimet ja säädettävä ohjainkannatin.

Juu, onhan ne himosukkistelijat porukka sinänsä :rolleyes: mutta ei ole mitään syytä, miksei cc sopisi aloittelijallekin, jos käyttötarkoitus sitä vaatii.

Eikä maastopyörästä tule katukiituria pelkillä slickseillä. Niissä on maantiekäytön kannalta muitakin ongelmia, joista lisää aikaisemmissa viesteissäni.

Enpä ollut tuosta Saracenistakaan kuullut aikaisemmin. Näköjään samantyyppinen pyörä, jonka itsekin ostin. Varmaan sillä kovaa pääsee :) Ja juuri oikeanlainen pyörä katukäyttöön.

Kaikille pyöräasioita miettiville suosittelisin käyntiä fillarifoorumilla http://www.fillarifoorumi.fi/forum/index.php . Siellä on ne ihmiset, jotka fillareista oikeasti jotain ymmärtävät (en nyt tarkoita itseäni), ja keskusteluja on ollut aiheesta kuin aiheesta.
 
Eikä maastopyörästä tule katukiituria pelkillä slickseillä. Niissä on maantiekäytön kannalta muitakin ongelmia, joista lisää aikaisemmissa viesteissäni.

Ei tule, mutta silti aloittelijalle maastopyörä slickseillä asfaltilla on jumalattoman paljon parempi valinta kuin cc polulla, jos noista kahdesta huonosta vaihtoehdosta on valittava.
 
Ei tule, mutta silti aloittelijalle maastopyörä slickseillä asfaltilla on jumalattoman paljon parempi valinta kuin cc polulla, jos noista kahdesta huonosta vaihtoehdosta on valittava.

Jos tuolta kannalta ajattelee, olet varmaankin oikeassa. Minä puolestani ajattelin, että poluilla tarkoitetaan tässä yhteydessä sorateitä ja muita helppoja alustoja. Niillähän pärjää melkein maantiepyörälläkin, joten maastopyörä on niitä ajatellen turha.
 
Mulla ei kirjaimellisesti kesta perse.


Eli olen nyt noin 8 viikkoa kaynyt saannollisesti polkemassa. 2 -3 kertaa viikossa. noin 60 - 90 min kerrallaan. Joskus kovempaa, ja joskus loysasti. Sellasta kuntoilua, kun ei polvi kesta lenkeilya.
Tuo 90 minuttia kerralla vaan tuntuu olevan maksimi, sitten sattuu liikaa. Ilmeisesti satulan vaihto voisi auttaa ?
millaiseen ?
Luulis etta 2 kuukaudessa olisi tottunut ?

Kyseessa siis maastopyora.

lenkkeihin kuuluu asfalttia, soratieta, metsaa, kaupunkia, jyrkkia makia, eli aika vaihtelevaa.
Ei perse kestä ? Onko sulla pyöräilyhousut ! Ilman " säämiskähousuja " en pyöräile paria kilometriä pidempää matkaa. Kunnolliset housut tekevät pyöräilystä "peräystävällistä " touhua, suosittelen !
 
Mulla ei kirjaimellisesti kesta perse.

Tuo 90 minuttia kerralla vaan tuntuu olevan maksimi, sitten sattuu liikaa. Ilmeisesti satulan vaihto voisi auttaa ?
millaiseen ?
Luulis etta 2 kuukaudessa olisi tottunut ?

Taitaa olla geeli tai muu vastaava "pehmeä" perseenalunen käytössä? Jos on, hävitä se ja hanki kunnon kova satula, mitä kovempi sen parempi. Tuntuu aluksi tosi v-mäiselle, mutta kun totut siihen niin et luopuisi mistään hinnasta. Monet pyöräilijät vaihtavat pyöriä kuin sukkia, mutta sama hyväksi havaittu satula kulkee aina mukana. Mullakin on muutamassa pyörässä yli 12 vuotta vanhat penkit, rumia, kuluneita ja sopii mun hanurille kuin valettu.
 
Hei, tuolla eräässä toisessa yleisesti aerobista käsittelevässä treadissa jo vähän asiaani pohjustelinkin, mutta nyt kun kerran näkyi olevan ihan itse aiheesta koko ketju tuli taas lisää kyseltävää pyöräilystä.
Eli en ole koskaan aiemmin ihan maastossa pyöräillyt ja hinku sinne suuntaan alkaa olla jo erittäin kova! Aiemmin on aika ahkerasti tullut tuota spinning pyörän satulaa kulutettua ja ajattelin nyt ensimmäisiä kertoja lähteä kokeilemaan (kunhan maa kuivuu) nuilla sisäpyöräilykengillä. Mitä tulisi ottaa huomioon, kun aloittelee tätä harrastusta? Millaisia tekniikkavinkkejä, eroaako tyyli jotenkin merkittävästi spinningistä? Uskaltaako lähteä heti ihan maastomaastoon vai täytyykö malttaa rauhallisesti alotella jossakin tasasella asfaltilla tmv.? Ihan turvallisuussyitä ajattelin, kun saattaapi into vähän laantua, jos heti kättelyssä kompastuu puunjuureen ja löytää ittensä ojasta :D Eli onko hankala pitää tasapaino epätasaisella alustalla? Ja kaikkea muuta mitä tulisi tietää :)
Niin ja vielä toistan kysymyksen minkä esitin jo tuolla aiemmin mainitsemassani treadissa: Voiko mistään vuokrata tämmösiä "oikeita" pyöriä? Antaako esimerkiksi pyöräkaupat koeajoon? Ei oo oikeen rahkeita ostaa heti omaa menopeliä, jos ei sitten tunnukaan omalta hommalta. Kuitenkin sen verran isot rahat kyseessä :)

Yritän saada pyöräilyä harrastaneen kaverin mukaan opettajaksi, mutta olisi mukava jotain pohjatietoa olla valmiiksi, ettei tarvii niin paljoa hävetä omaa blondiuttaan.

Nyt kevään tullessa näkyy näitä pyöräilijöitä tulevan joka mutkasta vastaan niin oma hinku kasvaa aivan järjettömiin mittoihin! Pakko päästä :hyper:
 
Kaisulle kiitokset vinkeistä!!!!

Mites ahkerilla pyöräilijöillä on asiat jalkatreenien suhteen? Tuleeko kinttuja treenailtua kovaa puntilla vai riittääkö pyöräily pitämään jalkaosaston kondiksessa? Tietysti jos haluaa lihaksia kasvattaa niin pakkohan sitä on salilla vääntää...

Kävin tsekkailemassa fillaritarjontaa paikallisessa putiikissa ja voi kiesus mitä herkkuja olis tarjolla! Rahaa vaan ei tällä hetkellä riitä edes viime vuoden malliin jonka sais suhteellisen etuisaan hintaan :(
Täytyy tyytyä ostamaan nykyiseen fillariin vaan kevyemmät renkaat niin ajelusta tulee mukavampaa ja kun sielä kyydissä tulee istumaan 1.v lapsi niin saa vähän lisävastusta ja hikoilla entistä enemmän :rock:
 
Kaisulle saa vähän lisävastusta ja hikoilla entistä enemmän :rock:

Nimenomaan! saa vähän lisävastusta kun ajelee lenkit maastopyörällä, eikä maantiepyörällä. Oma maasturi painaa pikkasen päälle 10kg ja lukittava keula. Niin kyllä sillä on ilo asfalttilenkkejä myös tehdä. Lisäksi on noi pyörätiet paikkapaikoin senverran roudan raiskaamat, että ei uskalla täysiä jokapaikassa edes mennä millään maantiepyörällä. Paikoin saa tehtyä fillarilla jopa pienen hypyn, sellasia hyppyjä ei uskaltaisi maantiepyörälle tehdä. Maantiepyörällä joutuisi kokoajan hidastelemaan, jos asfaltti satuisi olemaan pikkasen huonommassa kunnossa. Lisäksi kun maantiepyörä on kevyempi polkea, lenkien pituudeksi tulee niin älyttämän pitkiä. Kymmeniä kilometrejä. Kun saman kalorimäärän saisi poltettua maastopyörällä pikkasen lyhyemmällä lenkillä. :thumbs:
Oma mielipide on että maantiepyörät on tarkoiteettu ajeltavaksi tasaisille maanteille, eikä pyöräteille. Joskus olen kokeillut maantiefillaria (pyörätiellä), ja en tykännyt sillä ajella kun se on niin pintakova. Hampaathan siinä rytinässä suusta putoaa
 
Lisäksi kun maantiepyörä on kevyempi polkea, lenkien pituudeksi tulee niin älyttämän pitkiä. Kymmeniä kilometrejä. Kun saman kalorimäärän saisi poltettua maastopyörällä pikkasen lyhyemmällä lenkillä. :thumbs: -- --
Oma mielipide on että maantiepyörät on tarkoiteettu ajeltavaksi tasaisille maanteille, eikä pyöräteille. Joskus olen kokeillut maantiefillaria (pyörätiellä), ja en tykännyt sillä ajella kun se on niin pintakova. Hampaathan siinä rytinässä suusta putoaa

Tuo on ihan mielenkiintoinen näkökulma, että jos tarkoitus on vain polttaa energiaa, maastopyörällä se onnistuu lyhyemmällä lenkillä :) Itse tykkään juuri niistä pitkistä lenkeistä ja siitä, että työpaikalle ja muualle pääsee nopeasti...

Maantiepyöriä on monenlaisia. Jäykkärunkoisemmat täristävät enemmän. Ja etuhaarukan materiaali vaikuttaa myös asiaan: hiilikuituinen haarukka syö tärinää aika hyvin, puhumattakaan kokonaan hiilikuituisesta menopelistä.


SheDevil: Kannattaa seurata myös käytettyjen pyörien markkinoita: usein löytyy pari kautta vanhoja todella hyviä pyöriä edulliseen hintaan. Ainakin Fillarilehden nettisivuilla on jonkinlainen tori ja sitten on tietty Huuto.net. Tosin pienikokoiselle naiselle tarjonta on aika pientä :(
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom