heippa! teiltä varmaankin löytyis neuvoja mun onglemaan.. elikkäs ajattelin tänä keväänä panostaa ja ostaa kunnon pyörän.:evil: pidän tosi paljon pyöräilystä ja kaverin pyörällä heittelin viimekesänä pitkiäkin lenkkejä. Millaista pyörää suosittelisitte mulle, en ymmärrä kovinkaan paljon pyöristä, joten apu tulee tarpeeseen. Eli siis maantieajoon lähinnä (toki ei jousituksistakaan haittaa oo, mutta tarvitseeko mitään täysjousituksia?), sellainen joka olis tarpeeks kevyt matka-ajoon, mutta palvelis tarvittaessa myös kuoppaisemmilla sorateillä tai poluilla...
mites ne polkimet, kannattaako satsata sellaisiin johihin kiinnitetään kengät. oon hiukkasen hukassa.:D
rahatilanne ei kumminkaan anna myöten mihinkään tuhansien ostoksiin.. irtoaako n. 500 eskolla kohtuuhyvä pyörä?
..ja siis naisimmeinen oon, josko tuolla on mitään merkitystä pyörän valintaan..
Heippa!
Mä ostin tänä keväänä uuden pyörän juurikin lenkkeilyä ja kaupunkiajoa varten. Päädyin hankkimaan Bianchin Camaleonte 3:n ja voin mielihyvin suositella sellaista, jos hiekkatiellä ajelu on lähinnä satunnaista kauttakulkua. Vieläkin vauhdikkaampi peli olisi oikea maantiepyörä (tuossa Camaleontessa on suora ohjaustanko, mutta muuten se on aika lähellä maantiepyörää). Tosin pyöräni meni budjetistasi hiukan yli, mutta varmasti vastaavia pyöriä löytyy hiukka edullisemminkin.
Jos sen sijaan haluat pyörän, joka toimii yhtä hyvin poluilla kuin maantielläkin, hanki ehdottomasti cyclo cross -pyörä! Tosin nuo ovat aika kalliita, varmaankin tonnin pintaan edullisimmat.
Maastopyörä on vihoviimeinen valinta, jos tarkoituksesi on ajaa yhtään enempää maantiellä. Maastopyörä on suunniteltu maastokäyttöön, joten maantiellä ajaminen on sellaisella raskasta (renkaat eivät rullaa hyvin kokonsa ja kuviointinsa vuoksi, joustokeula vie tehoa polkemisesta ja lisää myös pyörän painoa, välitykset tehty maastokäyttöä ajatellen, edulliset pyörät usein raskaita jne...)
Ja lukkopolkimet ovat aivan ykköset! Lisää tehoa polkemiseen todella huomattavasti ja aktivoivat laajemmin eri lihaksia.
Naisihmisen on huomioitava pyörän mitoituksessa miehistä poikkeava fysiikkansa. Erityisesti pienikokoisille naisille on tarjolla naftisti vaihtoehtoja. Jonkin verran olen tehnyt tutkimusta tämän kevään fillareista, joten jos kiinnostaa, laita vaikka yksäriä, niin kerron tarkemmin mitä olen löytänyt!