Pyöräily

Karvan alle 26km maastossa eilen. 880m ylöspäin ja 880m alaspäin. Ei juurikaan ollut tasaista matkan varrella. Aktiivista ajoaikaa about 2h ja siihen taukoja päälle, kun ei kunto riitä ja piti välissä ihmetellä maisemiakin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika hyvät nousumetrit manuxilla. Itä-Suomen tasaisella ei oikein tollasia lukemia saa, vaikka tuli ajettua kolme varttia 25m korkeuseron alamäkirataa kolme varttia, ~250m nousua.

Kun pääsee ajamaan 2pv kahteen viikkoon, niin näköjään tulee ajettua sitten vähän reilummin, 7h+ maastossa ja palauttavaa maantiellä vielä päälle.
On se vaan hienoa vetää hyvällä ilmalla enskapyörällä alamäkeen :hyper:

Mitä tulee alaselän/keskikropan väsymiseen etenkin maastossa, niin vaatii vaan paljon pitkäkestoista JA korkeatehoista treeniä. Ainakin miulle on ihan eri asia ajaa 3h pk-tehoilla ja 3h kisavauhtia, käy ihan eri tavalla keskikroppaan.
 
Nonniin, tulihan se cyclocrossi sitten loputtoman arpomisen päätteeksi ostettua. Olin katsellut canyonin inflitea, vaan arvoin liian pitkään ja koot loppuivat. Kävin sitten paikallisesta liikkestä katsomassa ja ajamassa cannondalen caadx 105 disciä. Liikkeessä oli joku hitekki pyöränsovituslaitteisto lasereineen ja teleportteineen kaikkineen, ja mitoitus sisältyi sitten pyörän hintaan niin tuli sitten tuettua paikallista kivijalkaa. Netistä lie olisi tilaamalla vastaavan pyörän halvemmalla saanut, mutta itsellä ei kokemusta maantievehkeistä ole, niin sai sitten sopivan kokoisen varmasti ja ajoasennot edes sinnepäin. Muutenkin oli hyvä palvelu niin ajattelin että jää kohta kesä ajamatta kadulla jos vielä arpoo. Nyt ekat n. 500 kilsaa cannarilla takana ja hyvältä peli tuntuu!
Onnea uudesta pyörästä, sait varmasti kelpo fillarin. Kehtaako kysyä, minkä kokoiseen Cannariin lopulta päädyit kun sait mitoituksen tehtyä? Sitähän silloin joukolla arvottiin...
 
Onko kellään kokemusta ja vinkkejä harjoitusrullien käytöstä, paljon tekisi mieli pyöräillä vaan lapsenhoidolliset ongelmat vaikeuttavat lenkille lähtöä enkä varsinaista kuntopyörää halua tilaa viemään? Ois siistiä vetää treeniä omalla takapihalla, kun ei mihinkään pääse :)
 
^Rullista ei ole kokemusta, mutta ajovastuksen kanssa olen polkenut joskus talvisin. Ihan ookoo treenin saa aikaiseksi jos vaan pää kestää; tylsäähän se on lenkkiin verrattuna.
 
Haluaisin ehkä sellaset rullat ettei tarvitsisi kiinnittää sitä pyörää sen kummemmin ja rullat voisi sitten heivata sivuun kun niitä ei tarvitse. Onko mitään merkkisuosituksia tms? Tylsäähän se paikallaan junnaaminen on, mutta niin on myös, kun ei pääse vaikka haluaisi :(
 
Haluaisin ehkä sellaset rullat ettei tarvitsisi kiinnittää sitä pyörää sen kummemmin ja rullat voisi sitten heivata sivuun kun niitä ei tarvitse. Onko mitään merkkisuosituksia tms? Tylsäähän se paikallaan junnaaminen on, mutta niin on myös, kun ei pääse vaikka haluaisi :(

Ei oo omaa kokemusta rullista eikä vastuksesta, mutta mitä olen lukenut, niin enemmin kannattais hommata vastus kuin rullat. Vastuksella ilmeisesti pystyy kuitenkin monipuolisemmin treenaamaan ja on ainakin helpompaa kuin rullilla ajelu. Eikä se pyörän vastukseen kiinnittäminen nyt kai mitenkään kovin suuri operaatio ole?
 
Ei oo omaa kokemusta rullista eikä vastuksesta, mutta mitä olen lukenut, niin enemmin kannattais hommata vastus kuin rullat. Vastuksella ilmeisesti pystyy kuitenkin monipuolisemmin treenaamaan ja on ainakin helpompaa kuin rullilla ajelu. Eikä se pyörän vastukseen kiinnittäminen nyt kai mitenkään kovin suuri operaatio ole?

Tämä. Vastus on monipuolisempi, kuin rullat ja rullilla ajoa pitää opetella aika paljon, että edes onnistuu turvallisesti. Kiinnitys riippuu valmistajasta, mutta helpoimmillaan on 2s homma.
 
Vastusta suosittelisin minäkin. Itselle siihen hommaan toi aika paljon mielekkyyttä lisää se, kun fillarin nopeus/kadenssianturin sai juttelemaan tietokoneen kanssa usb-tikun avulla ja sit TrainerRoad-ohjelma tietokoneeseen. Kohtuullisen mielekästä polkea, kun TrainerRoad kertoo millaisella vastuksella poljet ja mitä tulossa on valitsemasi harjoituksen perusteella ja sitten saa ruudulle pyörimään vaikka Netflixin.

Muistaakseni vastus oli reilu pari sataa ja tuo usb-ANT+ tikku muutaman kympin luokkaa. Vastus itsellä kiinnittyy fillariin vaihdettavan pikalinkun kautta eli niinkin helppo asentaa kiinni kuin ottaa pikalinkku fillarista auki, kiinnittää vastuksen mukana tullut linkku kiinni ja painaa fillari kiinni vastukseen tuon linkun päistä kiinni. Poisto käänteinen operaatio ja kumpaankin aikaa kuluu maks se 2min, vaikka mukana olisi ensisäädöt vastukseen, joita ei toki ekan kerran jälkeen edes säätää.
 
Onko kellään kokemusta ja vinkkejä harjoitusrullien käytöstä, paljon tekisi mieli pyöräillä vaan lapsenhoidolliset ongelmat vaikeuttavat lenkille lähtöä enkä varsinaista kuntopyörää halua tilaa viemään? Ois siistiä vetää treeniä omalla takapihalla, kun ei mihinkään pääse :)

Miten ois kärryt. Yksi tai kaksi pikkulasta kulkee mukavasti ja tulee vielä tehokkaampaa treeniäkin reisille :) Päikkäreille kun lähtee vetämään niin saa ainakin päikkereiden mittaisia lenkkejä heittää.

e: tämän viikon tullut poljettua Kuusamon polkuja. Saa nähdä tuleeko kallis reissu, kovasti nostaa täpäri kuumetta juurakkoiset polut :)
 
Heh, meillä on ja ollutkin kolmena edellisenä kesänä kovassa käytössä mutta isompi ei enää mahdu kyytiin. Myöskään hänen oma pyöräilyvauhtinsa ei päätä huimaa, eli itse en saa mitään irti yhteislenkeistä vaikka toista kiskonkin kärryssä. Lapset siis 4 ja 6-vuotiaat enkä uskalla jättää ilman valvontaa.
 
Taitaa olla kompromissin paikka ja taidan itse kävellä/hölkkäillä kevyesti, kun lapset polkee omillaan ja käydä sitten oikeat lenkit, kun pääsee. Viimeksi mentiin rannalle niin, että poika polki pyörällä ja mä työnsin tyttöä kävellen pyöräkärryssä, kyllähän siinäkin hiki tulee :) Ajanpuutteesta johtuen myytiin viime keväänä cyclot pois ja voi hyvää päivää, kun vieläkin kaduttaa... Vielä minä joskus ostan täysverisen maantiekiiturin ja sit mua ei pysäytä mikään! Ja sit kyllä oikeestaan haluaisin maasturinkin, viime kesänä jo haaveilin, vaan eipä ollut ylimääräistä kahta tonnia taskussa, buhuu...välineurheilua :D
 
Havoc: Tottakai kehtaa kysyä, ja tattis kun silloin alkuvuodesta jelppailit asian tiimoilta. Cannarin kooksi valikoitui siis 58". Toistaiseksi se on sopivalta tuntunut, eipä tosin ole referenssiä asiaan. Hyvältä pyörä on kyllä kaikinpuolin tuntunut, ainut niin jarrut tuntunut aavistuksen tehottomilta kun noihin maasturin hydraulisiin levyihin on itsensä totuttanut. Nyt kun tässä lomalla miihaillaan niin on tullut maastossa kilsaa maasturilla paljon enempi kuin cyclolla kun ei ole tarvinnut työmatkaa ajella. Tosin maastossakin kävin kaatuilemassa cyclolla pitemmän lenkin, nyt on uudessa fillarissa kammet ruvella,darn..
 
En todellakaan keksinyt parempaa paikkaa. Ehkä osaatte auttaa. Olen siis ostamassa ihan tollasta käytettyä halpispyörää ja pitäisi tietää minkä kokoista lähden etsimään. Itse asun siis Helsingissä ja monet pyörät ovat jossain Espoon ja Vantaan perukoilla joten olisi kiva jo tuumakoon perusteella rajata. Omaa pituutta löytyy n. 171-175 joten mietin että millaista tuumakokoa etsisin lähtökohtaisesti? 26'' tai 28''? 24'' varmaan liian pieni?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom