Pyöräily

Erilainen datapiste: mä ajelin aiemmin terveempiselkäisenä maasturilla 10km suuntaansa duuniin 2-4 kertaa viikossa. Ajoin yleensä niin lujaa kuin jaksoin, mikä ei tietenkään ole mikään maailman paras treenimetodi, mutta minkä mies luonnolleen mahtaa. Sitten ostin 2012 maantiepyörän ja tokana lenkkinä sillä ajoin Giro di Espoon, taisi olla karvan yli 110km sinä vuonna. Keskari oli reilut 28 km/h mittarin pysähtyessä kahdella syömätauolla. Ajoin lähes koko matkan sooloajona, kun lähdin liian nopeaan ryhmään, josta putosin 20km jälkeen pois.

Olin itse asiassa aika pettynyt siihen, miten vähän maantiepyörällä tuli maasturiin verrattuna keskinopeutta lisää. Ajelin silloin kesäisin maasturissa sliksirenkailla, eikä siihen verrattuna tullut paljoakaan kyytiä lisää, kun selkä ei silloinkaan enää antanut myöden asettua kovin kyyryyn. Ehkä isoin nopeuteen vaikuttava tekijä on lukkopolkimet, ja niiden mahdollistama polkutekniikka. Noilla tulee kertaheitolla iso hyppäys keskinopeuteen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ok, taidan muuttaa treeniä siten että viikonloppuna kahden 12 km sijasta menen vaikka yhden 30 km lenkin näin ensi alkuun, pidennetään sitten matkaa jos tuntuu hyvältä. Näin Keski-Suomen mäkisessä maastossa sekuntikelloa ei varmaan muutenkaan ole fiksua tuijottaa liikaa vertailuja varten.

Itselläni on juuri tuollainen Oiva, ja sekin tuntuu oikein hyvältä ottaen huomioon, millainen viritys oli sitä ennen. Tärkein ominaisuus pyörässä on toimintavarmuus, ja sitä tuossa vaihteettomassa järeässä mallissa piisaa. 1,5 vuoteen ei ole ollut muuta huollettavaa kuin yksi puhjennut takakumi.
 
Mikäli vaihteettomalla ajat (kuin minäkin, ei tosin oiva) niin muistathan että siinä yleensä kaikki lenkit mäkisessä maastossa on (ainakin itselle) raskaita. Ellet taluta ylämäkiä. Oma "vaihteeni" eli se joku ratio mikä onkaan, on 2,6 eli sopiva maantielle. Tasasella sillä pääsee sellasta 28-30km/h keskaria siten että tuntuu hyvältä. Alamäissä menee liian nopeaksi sotkemiseksi, ja sitten nämä ylämäet. Sen takia jokainen lenkki mäkisessä maastossa on raskas, koska joudun pitään polkemisen varsin nopeana, ettei kesken mäen tule stoppia kun ei voikaan vaihtaa pienempää. "Sunnuntai"lenkkejä ei siis oikein voi ajella, aina ylämäet joutuu repiin.

Pirkan pyöräilyssäkin sai aina jopa kymmeniä päänahkoja napsittua ylämäissä, kun muut laittoi pienempää silmään ja itse väänsi reisistä lisää jerkkua asvalttiin. Tosin ne pari jyrkkää oli niin pahoja, että vaikka täysiä polki niin meinasi vauhti pysähtyä.
 
Ei vaihteetkaan ylämäkiä kevyeksi tee :) normaalisti poljen keskisuomen mäkisessä maastossa ja tällä viikolla pari sataa kilometriä täysin tasaisella. Kyllä on kevyempää ja keskarit saa nostettua heti pari kilometriä tunnissa kovemmaksi.

Toki yks vaihteisella vielä dramaattisempi ero.
 
Ok, taidan muuttaa treeniä siten että viikonloppuna kahden 12 km sijasta menen vaikka yhden 30 km lenkin näin ensi alkuun, pidennetään sitten matkaa jos tuntuu hyvältä. Näin Keski-Suomen mäkisessä maastossa sekuntikelloa ei varmaan muutenkaan ole fiksua tuijottaa liikaa vertailuja varten.

Itselläni on juuri tuollainen Oiva, ja sekin tuntuu oikein hyvältä ottaen huomioon, millainen viritys oli sitä ennen. Tärkein ominaisuus pyörässä on toimintavarmuus, ja sitä tuossa vaihteettomassa järeässä mallissa piisaa. 1,5 vuoteen ei ole ollut muuta huollettavaa kuin yksi puhjennut takakumi.

Juu vetelet niitä pitkiä lenkkejä ja mielellään sillai, että puolet on pk lenkkejä ja loput sitten vk alueella. itellä huomannu että sellanen 2-3h pk kehittää parhaiten. silloin et kattele muutaku sykemittaria, et trippiä.;) vk lenkeillä sitten sitä vauhtia. Mulla max keskarit raskaalla maasturilla (n.130kg minä+pyörä+varusteet) 25km/h ja tasasella. mäkisellä turha kokeilla ennenkuin saa painoa alas. on meinaan aika raskas paketti hilata pitkä maki.:D Kaverin kilpurilla muuten vedin saman vk lenkin 50km kylmiltään 32km/h keskarilla. Eli mulla ainaki pyörä vaikuttaa. Se nyt vaan on raskaampi vetää kovaa toi maasturi, jo pelkästään ilmanvastuksen takia mikä alkaa tuntua siinä 25km/h jälkeen. Mutta kahtoa josko sen talvella ostaa ens kesää varten si.
hyvin tollakin kuntoa saa nostettua kun unohtaa sen vauhtimittarin. eilen vedin 80km pk lenkin ja siihen perään vielä vk aluetta kun oli senverta hyvä fiilis.:D
 
No kyllähän ne vaihteet ylämäet tekee kevyemmäksi jos vauhdin annetaan tippua? :) Ymmärsin siis, että tässä puhuttiin lenkkien pituudesta keskarin ollessa täysin toisarvoinen juttu. Vai siis minkä helvetin takia ihmisillä sitten on vaihdepyöriä? :D

- - - Updated - - -

Mitä muuten noi laten mainitsemat pk ja vk ovat? Ei nyt löydy sanoja.
 
Peruskestävyys ja vauhtikestävyys.

Tänään oli melko mahtava lenkki-ilma ja ilman treenipohjiakin joutui ajamaan 140km/5h maantiellä :D
Veikkaan, että palautumiseen menee 2-3 (lepo)viikkoa... ja sit ollaankin vähintään kisakunnossa :lol2:
 
No tota mä vähän myös tarkotin. Eli ei ne 100km matkat yhtäkkiä taitu tosta vaan heittämällä alkup. kysyjällä vaikka hän nyt hankkisikin maantiepyörän. Olettaen siis että aiemmin on max 20km lenkkejä tehty maantieritsalla. Ei se maantiepyörä kuitenkaan mikään taikakone ole, millä hapenottokyky ja maitohappokestävyys paranee.

Joo, ei se maantiepyörä maagisesti paranna tilannetta. Mun mielestä suurimpia etuja on (lukkopolkimien lisäksi) se, että saa ajoasennon hinkattua mahdollisimman hyväksi, mistä on sitten hyvä lähteä pudottamaan asentoa hiljalleen myös matalammaksi. Tämä tuo sitten pientä bonusta, mikä kertautuu treenin myötä.

Mullakaan ei valitettavasti selkä tai hartiat oikein diggaa matalasta ajoasennosta. Ehkä seuraavaksi pitää alkaa katsomaan nojapyörää :D
 
Jos kilometrejä tulee vuoteen 4000 niin kyllä se 100km lenkki hyvällä pyörällä on ihan helppo veto. Jos pyörässä on mukava ajoasento ja pitää tehot suht alhaalla koko ajan niin ei siinä pyörän päällä tule mitään äkkikuolemaa pitkässäkään vedossa kunhan saa energiaa ja nestettä. Veikkaan, että se nykyinen pyörä rullaa vähän raskaasti ja vaihteettomuus on pakottanut ylämäissä polkemaan liian suurella teholla. Tollaset peruspyörät ovat usein vielä niin löysiä että raivolla mäkeen poljettaessa iso osa voimasta menee pyörän rungon ja muiden osien mutkalle vääntämiseen eikä etenemiseen...
 
Kaverin kilpurilla muuten vedin saman vk lenkin 50km kylmiltään 32km/h keskarilla.

Taidat olla melkoinen luonnonlahjakkuus näin maantiepyöräilijän näkökulmasta. Treenaat vuoden kunnolla maantiepyörän päällä ni sähän peittoat joka ikisen 800 tuntia treenaavan elite-sarjassa ajavan jannun. "Ikinä maantiepyörän päällä ja laakista 32km/h keskarilla vk" Sano vielä että tää oli ala-vk.
 
Taidat olla melkoinen luonnonlahjakkuus näin maantiepyöräilijän näkökulmasta. Treenaat vuoden kunnolla maantiepyörän päällä ni sähän peittoat joka ikisen 800 tuntia treenaavan elite-sarjassa ajavan jannun. "Ikinä maantiepyörän päällä ja laakista 32km/h keskarilla vk" Sano vielä että tää oli ala-vk.

Kyseessä on ilmeisesti melko kookas kaveri ja treeniä kuitenkin jo tehtynä ties miten paljon, vaikkakin maasturilla. Maantiellä 32km/h on jotain 200-210W -+30W jos tuulet on ollu jotain 3m/s eestä tai takaa. Kyllä ton isompi kaveri pukkaa suht helposti, vaikka happea tietysti kuluu paljon.
Elitessä pitää kaiketi ajella 35-37km/h 50km lenkit, ~270-330W suht helposti. Maastopuolella SM kärkisijat menee ftp lähemmäs 400W, maantiellä ainakin saman verran.
 
En kanssa pidä tota 32km/h keskaria 50km pätkälle mahdottomana pienelläkään lajitreenillä. Itsekkin olen kohtuu vähän viettänyt juuri sen maantiefillarin päällä aikaa, mutta esim. 30km/h on tasaisessa maastossa ihan pk-vauhti, niin kuin sen varmaan kuuluukin olla yli 10h viikossa liikkuvalle nuorelle kaverille...
 
Taidat olla melkoinen luonnonlahjakkuus näin maantiepyöräilijän näkökulmasta. Treenaat vuoden kunnolla maantiepyörän päällä ni sähän peittoat joka ikisen 800 tuntia treenaavan elite-sarjassa ajavan jannun. "Ikinä maantiepyörän päällä ja laakista 32km/h keskarilla vk" Sano vielä että tää oli ala-vk.

kannattaa varmaan itsekkin lähteä sinne pyöränpäälle joskus jos toi muka on niin ihmeellistä.:D ihan tiedoks että kanuunjengi vetää pitkän pirkon(217km) 28/30/32/34 keskariryhmillä ja toi mun 50km 32km/h on niille ihan pk vauhtia.:D ja noi ryhmät on aina ihan täynnä väkeä. et ei taida niin ihmeellinen olla jos vaan sattuu pyöräilemään. Ja sanoin tuolla et vk lenkillä ei niitä nousuja niin ole koska maasturilla ne on hitaita. ja melkein vannon että siinä vaiheessa ku sinäkin vedät noin 20kg painavalla(matkavarustus) maasturilla 50km kunnon vauhdilla ei se kilpurilla senjälkeen paljoa enää tunnu.;)
 
kannattaa varmaan itsekkin lähteä sinne pyöränpäälle joskus jos toi muka on niin ihmeellistä.:D ihan tiedoks että kanuunjengi vetää pitkän pirkon(217km) 28/30/32/34 keskariryhmillä ja toi mun 50km 32km/h on niille ihan pk vauhtia.:D ja noi ryhmät on aina ihan täynnä väkeä. et ei taida niin ihmeellinen olla jos vaan sattuu pyöräilemään. Ja sanoin tuolla et vk lenkillä ei niitä nousuja niin ole koska maasturilla ne on hitaita. ja melkein vannon että siinä vaiheessa ku sinäkin vedät noin 20kg painavalla(matkavarustus) maasturilla 50km kunnon vauhdilla ei se kilpurilla senjälkeen paljoa enää tunnu.;)

Täh? Nyt meni ohi niin että kolisi. Se että siellä "kanuunjengissä", lienee kanuunajengi(?) on janttereita jotka ajaa noilla keskareilla "pirkon" lienee pirkanlenkin(?) ni miten se vaikuttaa sun suorituskykyyn? Tai siihen että mitä sä kykenet tekemään? Täähän on nyt aivan sama asia ku verrattais kuntotasoltaan ammattilaistason hiihtäjää tai minua joka ei ole elämässään kun muutaman tunnin viettäny suksien päällä, näin niinku kärjistettynä.
Mitä tohon sun ensimmäiseen lauseeseen tulee niin voin väittää joskus olleeni tän ihmeen "kilpurin" päällä, vuosittain ~ 8000km.
 
Täh? Nyt meni ohi niin että kolisi. Se että siellä "kanuunjengissä", lienee kanuunajengi(?) on janttereita jotka ajaa noilla keskareilla "pirkon" lienee pirkanlenkin(?) ni miten se vaikuttaa sun suorituskykyyn? Tai siihen että mitä sä kykenet tekemään? Täähän on nyt aivan sama asia ku verrattais kuntotasoltaan ammattilaistason hiihtäjää tai minua joka ei ole elämässään kun muutaman tunnin viettäny suksien päällä, näin niinku kärjistettynä.
Mitä tohon sun ensimmäiseen lauseeseen tulee niin voin väittää joskus olleeni tän ihmeen "kilpurin" päällä, vuosittain ~ 8000km.

no jos et nyt vaan satu tajuamaan niin voi voi, ja jos kerta ajelet nuinkin paljon niin luulis silloin jo tietävän että kyseiset herrat toimivat vetäjinä noissa nopeus ryhmissä ja loputta ovat niitä jotka ovat ryhmiin ilmoittautuneet. Ja aikas surkeita noi sun 8000km treenis jos 32km/h keskari on sulle niin ihmeellinen.:D Kannattas varmaan treenata vähän paremmin:face: taidat olla vaan näitä lässyttäjiä joitten vaan tarttee päästä pätemään johonkin. ihan tiedoksi sulle että vaikka en ole kilpurilla ajellu, niin muilla pyörillä kyllä ja enemmän VUODESSA kuin tuo sinun HURJA 8000km. Maastoon voidaan lähteä kisaan milloin vaan.;)
 
Ettet nyt vaan provosoituisi? Lienee latella nyt jonkin sortin häiriö tuossa lukemisen ymmärtämisessä. Missään kohtaan en ole sanonut että 32km/h keskari on minulle kaksinen. On myös hieman eri asia ajaa 8000km ~ 5kk:n sisään kuin vastaavasti sinä 12kk:n sisään. Tämä asia lienee loppuunkäsitelty.

PS. en ota minkääsortin haasteita vastaan hybridi/sunnuntaipyöräilijältä.
 
Tekisi mieli ehkä alkaa fillaroimaan enemmän. Nyt on alla 14v vanha Tunturi H300, jonka purin ja kasasin keväällä alusta loppuun. Öljysin ja rasvasin paikat mukaanlukien pyörien laakerit ym. Mutta silti tekisi mieli uutta fillaria. Ehkäpä vaikka maastofillari, sillä soratiellä on mukavampi veivata kuin loppumattomalla paahteisella ja rekkojan riivamalla maantiellä. Mutta mikä olisi hyvä?

Paikallinen liike tarjosi tätä 999€ hintaan. Oliskos ok?
X-Caliber 9 ? Trek

Ymmärsin netin kaikkitietävien puheista, että mitään Suntourin iskareita ei kannata hankkia? Ajajalla kuitenkin nyt painoa 111kg...Ja kannattaako paskaan fillariin sijoittaa penniäkään? Vaimennettu fillari pitäisi kuitenkin olla. Eilen veivasin huimat 8km sorateillä ja parissa kohtaa meinasi kädet lentää tangosta, kun alamäessä paukutti nimismiehenkiharoiden päältä. Kovin suuria nopeuksia en uskaltanut ajaa, kun itse olen fillarin kasannut ja edestä kuuluu epäilyttävää helisevää ääntä :D
 
Tekisi mieli ehkä alkaa fillaroimaan enemmän. Nyt on alla 14v vanha Tunturi H300, jonka purin ja kasasin keväällä alusta loppuun. Öljysin ja rasvasin paikat mukaanlukien pyörien laakerit ym. Mutta silti tekisi mieli uutta fillaria. Ehkäpä vaikka maastofillari, sillä soratiellä on mukavampi veivata kuin loppumattomalla paahteisella ja rekkojan riivamalla maantiellä. Mutta mikä olisi hyvä?

Paikallinen liike tarjosi tätä 999€ hintaan. Oliskos ok?
X-Caliber 9 ? Trek

Ymmärsin netin kaikkitietävien puheista, että mitään Suntourin iskareita ei kannata hankkia? Ajajalla kuitenkin nyt painoa 111kg...Ja kannattaako paskaan fillariin sijoittaa penniäkään? Vaimennettu fillari pitäisi kuitenkin olla. Eilen veivasin huimat 8km sorateillä ja parissa kohtaa meinasi kädet lentää tangosta, kun alamäessä paukutti nimismiehenkiharoiden päältä. Kovin suuria nopeuksia en uskaltanut ajaa, kun itse olen fillarin kasannut ja edestä kuuluu epäilyttävää helisevää ääntä :D

Tonnin hintaluokassa suosittelisin etsimään käytettyä fillaria, esimerkiksi fillaritorista. Hyväkuntoinen käytetty laatupeli kestää varmasti pidempään ja on kivempi ajaa, kuin vastaavan hintainen uusi.

Edit, tosin jos uutena haluaa, niin esim Canyon valmistaa todella hyvällä hinta-laatu suhteella fillareita. Esim: Canyon | Mountainbikes | Grand Canyon AL 29 6.9
 
Ehdottomasti komppaan JPO;ta. Tuo hänen linkkaama fillari kyllä spekseissä pieksee ton sun laittaman kohtuu hyvin, pelkästään jo keulan osalta. Jos on uskallusta/viitseliäisyyttä niin myös bike-discount myy Radon merkkisiä maastopyöriä. Mikäli olen oiken ymmärtäny niin rungot tulee Cuben tehtaalta ja muuten tuntuu fillarit olevan erittäin hyvässä hintalaatusuhteessa, jollei jopa ihan netin parhaimmistoa. Siinä kodari olit aivan oikeassa tuon hintaluokan pyörissä olevan suntourit kannattaa kiertää kaukaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom