Erilainen datapiste: mä ajelin aiemmin terveempiselkäisenä maasturilla 10km suuntaansa duuniin 2-4 kertaa viikossa. Ajoin yleensä niin lujaa kuin jaksoin, mikä ei tietenkään ole mikään maailman paras treenimetodi, mutta minkä mies luonnolleen mahtaa. Sitten ostin 2012 maantiepyörän ja tokana lenkkinä sillä ajoin Giro di Espoon, taisi olla karvan yli 110km sinä vuonna. Keskari oli reilut 28 km/h mittarin pysähtyessä kahdella syömätauolla. Ajoin lähes koko matkan sooloajona, kun lähdin liian nopeaan ryhmään, josta putosin 20km jälkeen pois.
Olin itse asiassa aika pettynyt siihen, miten vähän maantiepyörällä tuli maasturiin verrattuna keskinopeutta lisää. Ajelin silloin kesäisin maasturissa sliksirenkailla, eikä siihen verrattuna tullut paljoakaan kyytiä lisää, kun selkä ei silloinkaan enää antanut myöden asettua kovin kyyryyn. Ehkä isoin nopeuteen vaikuttava tekijä on lukkopolkimet, ja niiden mahdollistama polkutekniikka. Noilla tulee kertaheitolla iso hyppäys keskinopeuteen.
Olin itse asiassa aika pettynyt siihen, miten vähän maantiepyörällä tuli maasturiin verrattuna keskinopeutta lisää. Ajelin silloin kesäisin maasturissa sliksirenkailla, eikä siihen verrattuna tullut paljoakaan kyytiä lisää, kun selkä ei silloinkaan enää antanut myöden asettua kovin kyyryyn. Ehkä isoin nopeuteen vaikuttava tekijä on lukkopolkimet, ja niiden mahdollistama polkutekniikka. Noilla tulee kertaheitolla iso hyppäys keskinopeuteen.