Pyöräily

En todellakaan keksinyt parempaa paikkaa. Ehkä osaatte auttaa. Olen siis ostamassa ihan tollasta käytettyä halpispyörää ja pitäisi tietää minkä kokoista lähden etsimään. Itse asun siis Helsingissä ja monet pyörät ovat jossain Espoon ja Vantaan perukoilla joten olisi kiva jo tuumakoon perusteella rajata. Omaa pituutta löytyy n. 171-175 joten mietin että millaista tuumakokoa etsisin lähtökohtaisesti? 26'' tai 28''? 24'' varmaan liian pieni?

Renkaiden tuumakoolla on varsin vähän tekemistä rungon koon kanssa paitsi jos on lapsi. 24" on käytännössä ainoastaan lapsille tarkoitettu malli. Kaikki siitä isommat ovat aikuisten malleja, mutta riippuu sitten rungon koosta miten hyvin se sulle sopii. Perus halpishybridit ovat yleensä 28" (tai virallisesti 700C) renkaisia kuten myös kaikki kapearenkaiset fillarit. 26" tai 29" taas ovat tyypillisesti maastopyöriä (29-tuumaa on vanteena oikeasti 28", mutta ei mennä siihen). Rungon koko ilmoitetaan joko kirjaimin (S, M, L, jne.) tai pystyputken pituutena (esim. 56cm).

Kokonaispituuden lisäksi rungon kokoon vaikuttaa jalan sisäsauman pituus. Veikkaisin, että sulle vois olla hyvä S-, M-kokoinen tai 50-52cm runko, mutta se selviää vain kokeilemalla. Käytännössä mikään ei estä ostamasta vähän pienempää tai isompaa runkoakin. Stemmin (ohjainkannattimen) pituutta vaihtamalla saa ajoasentoa muutettua sopivammaksi, jos se tuntuu huonolta. Ilmeisesti ajotunteja ei ole hirveästi odotettavissa, niin koko taitaa olla toisarvoinen seikka kunhan vaan joko saa satulan tarpeeksi ylös tai että yllät polkimille.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuuluisi varmaan tyhmien kysymysten puolelle. Vaihdoin sisäkumin etupyörääni ja nyt rengas ei mene tasaisesti vanteen ympärille. Eli yhdestä kohtaa rengas menee vanteen sisään syvemmälle, kuin muualla. Vanne ei mielestäni ole soikea, ainakaan minun silmän mukaan. Ja olen yrittänyt vääntämällä saada rengasta menemään tasaisemmin, mutta ei onnistu. Mitä voisin kokeilla?

Vika siis ilmeni sisäkumin vaihdon jälkeen. Sisäkumi on ainakin paketin tietojen mukaan oikean kokoinen.

Toivottavasti osasin edes jotenkin selittää asian. Jos ei selityksestä saa mitään selvää, niin nappaan kuvan kun töistä pääsen.
 
^Rengas ei siis nouse vanteen keskiurasta kunnolla ylös? Ilmat veke, ja ongelmakohtaan vanteen ja ulkorenkaan väliin fairyliuosta. Ilmaa sisään, ja aika varmasti nousee. Mulla on ollut maastorenkaiden kanssa samaa haastetta, tubeless kumit on niin tiukkoja.
 
^Rengas ei siis nouse vanteen keskiurasta kunnolla ylös? Ilmat veke, ja ongelmakohtaan vanteen ja ulkorenkaan väliin fairyliuosta. Ilmaa sisään, ja aika varmasti nousee. Mulla on ollut maastorenkaiden kanssa samaa haastetta, tubeless kumit on niin tiukkoja.

Juurikin näin. Kiitos vinkistä, kokeilen illalla fairya. Kuulostaa loogiselta.
 
Itse olen vaihtanut sisäkumin niin, että en kiristä venttiilin rengasta olleenkaan ennen kuin rengas on täynnä. Eli ensin sisärengas paikalleen, vähän ilmaa, ronklaan rengasta edes takaisin ja tätä toistetaan. Kun rengas on täynnä, kiristän venttiilin.

Nyt laitoin laadukkaat Duro-renkaat (4€ kpl) fillariin. Kokoa 28mm ja tuntuu, etteivät ne pyöri kunnolla. Rullaus tahmaa...Voiko renkaissa olla tosiaan näin isoja eroja? Aiemmin oli Contin 37mm renkaat, jotka muuten ok, mutta "nuljuivat" välilllä sivusuunnassa. Epäilen vanteen olleen inun verran liian kapea.
 
Minkä hintainen se sais olla. Multa löytyy etujousitettu maasturi. saa säädettyä 175-190cm kuskille. jarruvaijerit/palat/rattaat meinasin vielä uusi ennen talvea. ketju ja vaihtajat on uudet, samoin asfalttirenkaat. Mukaan saa kyllä maastokumitkin, jos haluaa. Niin ja merkki oli hexagon v5 kross. hinta vähän riippuu huollanko valmiiks. Tohon muuten menee myös nastarenkaat talveks.
tienrenkailla rullaa ihan hyvin ja oon 60km lenkkejä tolla tehny.
 
Minkä hintainen se sais olla. Multa löytyy etujousitettu maasturi. saa säädettyä 175-190cm kuskille. jarruvaijerit/palat/rattaat meinasin vielä uusi ennen talvea. ketju ja vaihtajat on uudet, samoin asfalttirenkaat. Mukaan saa kyllä maastokumitkin, jos haluaa. Niin ja merkki oli hexagon v5 kross. hinta vähän riippuu huollanko valmiiks. Tohon muuten menee myös nastarenkaat talveks.
tienrenkailla rullaa ihan hyvin ja oon 60km lenkkejä tolla tehny.

Hitto. Hyvältä kuulostaisi, mutta olen melko varmasti pikkasen alle 175. Ja toisaalta kuulostaa jo niin pätevältä pyörältä, etten tiedä onko tarvetta noin hc-pelille. Meinaan en viitsisi tuhlata rahaa kauheasti nyt pyörään kun edellinen vitun loistava pyörä kaikilla herkuilla kesti alle 10 kk pääkaupunkiseudun varkailta pölliä. Ensimmäisen kerran oli lukkoa nirhattu jo 5kk kohdalla... Saatanan perkele.
 
Seuraako täällä jengi TDF:a? Tänään taitais olla ihan katsomisen arvoinen etappi: https://twitter.com/albertocontador/status/486593817257451521/photo/1
Mä otin Eurosportin kuukaudeks, että saa nauttia Tourista koko rahalla. Eurosport siitäkin syystä, että Selinien selostus on jotain aivan ilmiömäisen mahtavaa. Tosin toi Eurosportin nettistreami on aika paskalaatunen, mutta menköön nyt tällä kertaa, kun maksaa ainoastaan 5,99€ kuukaudessa. Toistaiseksi olen ehtinyt katsomaan kaikkia etappeja aika mukavasti kun omat aikataulut joustaa sen verran mukavasti.

On kyllä kokonaisuudessaan aivan helvetin hieno tapahtuma toi TDF. En ole kovin kauaa edes pyöräillyt, saati seurannut ammattilaisia, mutta vannoutuneena penkkiurheilijana koukutuin välittömästi kun aloin viime vuonna ensimmäistä kertaa ympäriajoa seurata. Selinit sitten vielä kruunaa kokonaisuuden. Suosittelen kaikille penkkiurheilujoille, vaikka tuntuisikin, että pyöräily on tv-lajina tylsä.
 
Mä otin Eurosportin kuukaudeks, että saa nauttia Tourista koko rahalla. Eurosport siitäkin syystä, että Selinien selostus on jotain aivan ilmiömäisen mahtavaa. Tosin toi Eurosportin nettistreami on aika paskalaatunen, mutta menköön nyt tällä kertaa, kun maksaa ainoastaan 5,99€ kuukaudessa. Toistaiseksi olen ehtinyt katsomaan kaikkia etappeja aika mukavasti kun omat aikataulut joustaa sen verran mukavasti.

On kyllä kokonaisuudessaan aivan helvetin hieno tapahtuma toi TDF. En ole kovin kauaa edes pyöräillyt, saati seurannut ammattilaisia, mutta vannoutuneena penkkiurheilijana koukutuin välittömästi kun aloin viime vuonna ensimmäistä kertaa ympäriajoa seurata. Selinit sitten vielä kruunaa kokonaisuuden. Suosittelen kaikille penkkiurheilujoille, vaikka tuntuisikin, että pyöräily on tv-lajina tylsä.

Ite oon tyytyny kämäsiin brittieurosportin nettistreameihin, mutta ei kyllä ole kovin paha hinta tuo kuukausi kotimaista Eurosportiakaan. Sen mitä oon Selinien selostusta kuullut, niin kyllä sitä on ilo kuunnella.
 
Varmaan Google auttaisi mutta löytyykö joku kooste netistä aina päivältä. Ei ole aikaa livenä katella mutta illalla olis kiva joku kooste aina vilkaista.
 
Varmaan Google auttaisi mutta löytyykö joku kooste netistä aina päivältä. Ei ole aikaa livenä katella mutta illalla olis kiva joku kooste aina vilkaista.
Eurosportilla tulee ainakin kolme noin tunnin koostetta ennen seuraavaa etappia. Ensimmäinen tulee noin 21-22 ja pari kertaa seuraavan päivän aamu- ja iltapäivän aikana. Saattaa tulla enemmänkin koosteita, mutta noita ajankohtia olen itse suosinut jos on jäänyt live näkemättä.
 
Päätin, että selkä (välilevyn rappeuma x2 alaselässä) kestää pyöräilyn, ja olen alkanut ajelemaan lenkkejä. Käyn joka aamu sauvakävelemässä selkää auki, joten fillarointia on ohjelmassa on vasta duunin jälkeen tai viikonloppuisin. Varmuuden vuoksi vaihdoin vielä maantiefillariin joustotolpan satulalle ja olen pitänyt neopreenivyötä alaselän tukena.

Alku on ollut selän kanssa todella hankalaa, mutta lenkin jälkeiset jumit alkavat vihdoin helpottaa, tai ainakin lyhentyä. Eilen alkoi tuntua jo siltä, että voi vähän puskeakin. 55km 28km/h keskarilla. Oli kyllä mahtava keli polkea, ja vielä kun vanha Turuntie ja Lapinkyläntie ovat molemmat saaneet uutta päällystettä, niin oli vaan todella hieno fiilis pyöritellä. Firmalla on syyskuussa sadan mailin pyöräily, johon voisi yrittää osallistua tänä vuonna.
 
Tänään tuli vähän erikoisempaa pyöräily kalustoa vastaan pyörälenkillä..

uploadfromtaptalk1405529077526.jpg

uploadfromtaptalk1405529094610.jpg

uploadfromtaptalk1405529108399.jpg
 
Tyhmiä kysymyksiä: kuinka paljon eroa on kilpapyörällä ja tavallisella kaupunkipyörällä? En ole koskaan ajanut "oikealla" kilpafillarilla. Itse pyöräilen tavallisella kaupunkiritsalla kesät talvet töihin ja takaisin ja viikonloppunakin 12 km lenkkejä iltalenkiksi, yhteensä vuoden aikana lähemmäs 4000 km. Silti ihmettelen tavallisen näköisiä kavereita, jotka vetävät 100 km viiteen tuntiin, itse olen ihan loppu jo 40 km lenkin jälkeen tuolla vauhdilla. Onko muilla tosiaan niin paljon parempi kunto vai vain paremmat välineet?
 
No sehän riippuu mihin kroppa on tottunut. Jos et ikinä treenaa 100km lenkkejä, niin olisi outoa kuvitella kropan niihin mukautuvan vaikka vuodessa tulisi tuhansia fillarikilsoja. Kyllä mäkin kävelen vuoden aikana aika paljon, muttei tulisi mieleenkään kyetä kävelemään vaikka 30km matkoja päivän aikana.

En usko että jaksamisen suhteen on eroa kaupunkiritsalla ja kilpapyörällä jos et kilpapyörään ole totuttautunut. Se on vaan kropan harjoitusärsykkeistä kiinni ja mihin sitä kroppaa on treenattu.
 
Treenaamisesta mutta myös kalustosta kiinni. Varsinkin keskinopeus. Maantiepyörällä ajaa satasen rennosti neljään tuntiin (riippuen tietysti kaikesta) , maastopyörällä saa jo tehdä kovasti töitä tuohon aikaan. Maantiepyörällä olen ajanut tänä vuonna useamman satasen mutta en kyllä maastopyörällä ihan vapaaehtoisesti sitä lähtisi veivaamaan. Isän Oivaa olen kokeillut joka on kai "tavallinen kaupunki ritsa" enkä sillä polkisi edes 10 km muuta kuin ihan pakosta.

Ja eniten päästä. Kun matkavauhti on oikeanlainen, varmasti kaikki kykenevät ajamaan satasen. Kuitenkin vaatii hieman treeniä ettei satanen tunnu mielessä pitkältä lenkiltä ja "viitsii" ajaa niitä.
 
No tota mä vähän myös tarkotin. Eli ei ne 100km matkat yhtäkkiä taitu tosta vaan heittämällä alkup. kysyjällä vaikka hän nyt hankkisikin maantiepyörän. Olettaen siis että aiemmin on max 20km lenkkejä tehty maantieritsalla. Ei se maantiepyörä kuitenkaan mikään taikakone ole, millä hapenottokyky ja maitohappokestävyys paranee.
 
Näinhän se menee. Pitkiä lenkkejä voi treenata ajamalla pitkiä lenkkejä. Ei oikein muuten eikä määränsä enempää edes vuosi kilometrit siinä auta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom