Pyöräily

Google-kääntäjällä meni vähän kapulaksi tuo juttu. Löytyykö kyseistä artikkelia/väitöstä englanniksi tai osaako joku kääntää tuosta pääasiat suomeksi.
Ei taida löytyä. Ihan luettavaa tuli kun käänsi englanniksi.

Tämä ehkä tärkein huomio jutussa:

At 11.7 The loan:
Very often you get to hear that one should actively draw and that there is much to be gained from it. For the sake of clarity; we humans have a lot more muscle to straighten the legs than to pull up his legs. In other words, the force of a draw very low compared with trampled. The drawdown force is so small that even the best riders with the most marked drawdown only manage to make a negative effect less negative, which means that the force not greater than the weight of the leg. It is also reported differences between good and less good cyclists. Less good cyclists were actually in the study were found to have higher levels of drawdown than elite cyclists.

-- Edit --
Tuon jutun voi tiivistää yksinkertaisesti seuraavasti (katsotaan kampea pyörän oikealta puolelta)
Kello 1-5 ei merkittäviä eroja tekniikassa. Parhaimman tekniikan omaava aloittaa ja lopettaa tämän vaiheen myöhemmin kuin huonompi.
Ylä- ja alaosa (5-7 ja 11-1), eli kuolleet kohdat erottavat hyvät pyörittäjät huonommista. Näissä kohdissa löydettiin selkeä korrelaatio tekniikan ja voimansäästön kanssa.
7-11, eli nostovaiheen loppupäätelmä oli, että paremmat pyörittäjät käyttävät tässä vähemmän voimaa kuin huonommat.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä on "klappi"?
Kai sillä tarkoitetaan sellaista nytkähtelevää pyöritystä.

En kyllä suosittele tuota yhden jalan treenaamista. Muutaman pyörähdyksen voi testata toinen jalka irti mutta muuten kyllä vääristää tuota pyöritystekniikkaa.
 
Oli kyllä sitten niin hanurista lenkki tänään, että ihan hävettää. Ei kulkenut alkuun ollenkaan, eikä kyllä muulloinkaan. Noin tunnin koitin sotkea, mutta jalat menivät välittömästi hapoille ja mäistä ei tullut yhtään mitään. Tuntui myös, että nukahtaisi tangon päälle koko ajan. Prkl, pistää sapettamaan tälläinen touhu...
 
Ei taida löytyä. Ihan luettavaa tuli kun käänsi englanniksi.
loppupäätelmä oli, että paremmat pyörittäjät käyttävät tässä vähemmän voimaa kuin huonommat.

Paljon tietoa ja linkkejä tosiaan, mutta tuossa yllä se on taas hyvin tiivistettynä. :D
Ja onhan osa tiedosta ehkä ristiriidassa nykytiedon kanssa.

Oma kokemukseni pyöritystekniikasta ja sen parantamisesta perustuu kuitenkin tuohon "ruopaisuun" keskittymiseen.
Hyvin harvoin kokeilen pyörittämistä yhdellä jalalla.
Samoilla linjoilla sinun kanssa tuon pyörityksen suhteen kuten totesinkin ja sinä totesit, että pääasia ettei nouseva jalka laita vastaan/tuhlaa voimaa alas laskevalta jalalta.
Isot pojat ovat myös kertoneet, että tekniikkarullilla ajo on hyvä pyöritysharjoitus. En tosin ole kokeillut ja tuskin otan mukaan pyöräilyharrastukseen.
 
Eroaako muuten polkemistekniikka flättipolkimilla paljonkin lukoista? Itse ajelen fläteillä/ fläteillä ja remmeillä. Joskus olen lueskellut, että suositeltaisiin pitämään jalkaa hieman keskemmällä poljinta kuin lukoilla. Mulla kylläkin jalka liikkuu polkimella, ainakin teknisemmissä kohdissa, eikä silloin kyllä tule kauheasti pohdittua missäpäin poljinta jalka on, kunhan polkee. :D
 
Eroaako muuten polkemistekniikka flättipolkimilla paljonkin lukoista? Itse ajelen fläteillä/ fläteillä ja remmeillä. Joskus olen lueskellut, että suositeltaisiin pitämään jalkaa hieman keskemmällä poljinta kuin lukoilla. Mulla kylläkin jalka liikkuu polkimella, ainakin teknisemmissä kohdissa, eikä silloin kyllä tule kauheasti pohdittua missäpäin poljinta jalka on, kunhan polkee. :D

Ite oon polkenut viimeiset 10? vuotta lukoilla ja tänä keväänä kun menin kevyttä polkua flateilla parilla lenkillä niin voi hyvää päivää. Jos maastossa lukoilla tottumatonta häiritsee se että jalat on kiinni niin lukoilla tottunut ei voi keskittyä ajamaan kun ei voi luottaa että jalat on kiinni.

En ole ikinä ollut varma paljonko osaan hyödyntää jalan nostossa voimaa mutta tuo kokeilu kyllä kertoi että monin paikoin oli rampa kun ei voi käyttää hyväkseen nostopuolta.
 
Mä olen nyt pari viikkoa vetänyt lukoilla enkä usko että pystyisin olemaan ilman. Kokeilin vetää lenkin tyttären kanssa tolla hybridillä kun en malta asentaa lastenistuinta vielä CC pyörään, niin oli aivan helvetin orpo olo. Sitten kokeilin vielä CC:lla normilenkkareilla ja tuntu kuin olis kala kuivalla maalla. Kyllä lukkoihin tottuu vitun nopeasti ja ne on aikalailla ylivoimaiset tämmöisessä kevyessä harrastamisessakin.
 
Varmaankin jos oma ajo olisi pelkkää lenkin ajoa pääosin, niin ajaisin lukoilla. Tällä hetkellä kun ajo koostuu lenkkiajon lisäksi myös temppuilusta ynnämuusta fillarin kanssa leikkimisestä, niin siihen lukot on vähän epäkäytännölliset. :D

Pitää seuraaviksi kengiksi kyllä ostaa Five-tenit, kun niin kovasti niitä hypetetään. Tällä hetkellä ajellut Foxin Evolve kengillä, joissa pito ei kyllä ole maailman parhaasta päästä. Etniesit skeittikengissäkin on parempi pito, mutta ne taasen ovat kovin joustavalla pohjalla verrattuna foxeihin, ei niinkään haittaa teknisemmässä kikkailu/räppäilyajossa, mutta pitkää lenkkiä niillä ei ole niin mukava ajaa kuin foxeilla. Jospa Five-tenit ylittäisi molemmat kummassakin suhteessa, ovathan ne kuulemma ultimaattiset flättikengät. Oikean koon löytäminen on sitten vähän arpapeliä, kun varmaankin menee nettitilailuksi noiden ostaminen.
 
Varmaankin jos oma ajo olisi pelkkää lenkin ajoa pääosin, niin ajaisin lukoilla. Tällä hetkellä kun ajo koostuu lenkkiajon lisäksi myös temppuilusta ynnämuusta fillarin kanssa leikkimisestä, niin siihen lukot on vähän epäkäytännölliset. :D

Pitää seuraaviksi kengiksi kyllä ostaa Five-tenit, kun niin kovasti niitä hypetetään. Tällä hetkellä ajellut Foxin Evolve kengillä, joissa pito ei kyllä ole maailman parhaasta päästä. Etniesit skeittikengissäkin on parempi pito, mutta ne taasen ovat kovin joustavalla pohjalla verrattuna foxeihin, ei niinkään haittaa teknisemmässä kikkailu/räppäilyajossa, mutta pitkää lenkkiä niillä ei ole niin mukava ajaa kuin foxeilla. Jospa Five-tenit ylittäisi molemmat kummassakin suhteessa, ovathan ne kuulemma ultimaattiset flättikengät. Oikean koon löytäminen on sitten vähän arpapeliä, kun varmaankin menee nettitilailuksi noiden ostaminen.

Mulla on DH käytössä Five ten freeriderit. Ovat aivan mielettömän hyvät ja pitävät. Pohjan kumiseos on samaa kuin kiipeilykengissä, joten flättipolkimet piikeillä pureutuu niihin erittäin hyvin. Pari kautta oon niillä ajanu, enkä oo havainnu minkäänlaista kulumista kengissä.

Koot tosiaan on ihmeelliset, joten kävin suosiolla kivijalkaliikkeessä sovittamassa/ostamassa (high5bikes).
 
Eroaako muuten polkemistekniikka flättipolkimilla paljonkin lukoista? Itse ajelen fläteillä/ fläteillä ja remmeillä. Joskus olen lueskellut, että suositeltaisiin pitämään jalkaa hieman keskemmällä poljinta kuin lukoilla. Mulla kylläkin jalka liikkuu polkimella, ainakin teknisemmissä kohdissa, eikä silloin kyllä tule kauheasti pohdittua missäpäin poljinta jalka on, kunhan polkee. :D
Kyllähän se pyöritystekniikka eroaa melkoisen paljon. Nilkan liike varmaankin korostuu fläteillä ajaessa kun taas lukoilla ajaessa jalkaterän voi pitää melkein samassa asennossa (eli nilkan ei tarvitse "työskennellä") . Lukoilla ajaessa voi klossit siirtää vaikka huomattavasti taaksepäin suositellusta kohdasta (Erään tutkimuksen mukaan lisäsi huomattavasti voimantuottoa). Tosin itse haluan, että on vapaus myös muuttaa ajotekniikkaa enemmän "vääränlaiseksi", eli yrittää hyödyntää nostovaiheen voimaa. Tästä on apua kun jalat alkaa olla väsyneet.

Tässä muuten vielä milenkiintoinen otos tuosta norjalaisen väikkäristä:
There are some who think you have to hit the millimeter seat height to perform optimally. It is wrong. We did several tests, including the seat, we asked the participants both up and down without knowing they were told this. It made no impact on energy consumption and pedaling technique, says Leirdal and stresses that matter should follow the general recommendations for bike fit.
 
Mulla on DH käytössä Five ten freeriderit. Ovat aivan mielettömän hyvät ja pitävät. Pohjan kumiseos on samaa kuin kiipeilykengissä, joten flättipolkimet piikeillä pureutuu niihin erittäin hyvin. Pari kautta oon niillä ajanu, enkä oo havainnu minkäänlaista kulumista kengissä.

Koot tosiaan on ihmeelliset, joten kävin suosiolla kivijalkaliikkeessä sovittamassa/ostamassa (high5bikes).

Jeps, näin olen hyvin monen kuullut sanovan ja lukenut arvosteluista. Juurikin tuota freerider mallia katselin, onko siinä kuinka jäykkä pohja, noin niinkuin polkemistehokkuutta ajatellen? Taitaa olla hieman joustavampi kuin mitä Impacteissa?

Paikallinen liike tekee täällä kyllä yhteistyötä hi5bikesin kanssa, joten täytynee sieltä käydä kysäisemässä, josko voisi tilailla heille parit kappaleet eri kokoja ja sovittaa jalkaan.
 
Nonniin, tulihan se cyclocrossi sitten loputtoman arpomisen päätteeksi ostettua. Olin katsellut canyonin inflitea, vaan arvoin liian pitkään ja koot loppuivat. Kävin sitten paikallisesta liikkestä katsomassa ja ajamassa cannondalen caadx 105 disciä. Liikkeessä oli joku hitekki pyöränsovituslaitteisto lasereineen ja teleportteineen kaikkineen, ja mitoitus sisältyi sitten pyörän hintaan niin tuli sitten tuettua paikallista kivijalkaa. Netistä lie olisi tilaamalla vastaavan pyörän halvemmalla saanut, mutta itsellä ei kokemusta maantievehkeistä ole, niin sai sitten sopivan kokoisen varmasti ja ajoasennot edes sinnepäin. Muutenkin oli hyvä palvelu niin ajattelin että jää kohta kesä ajamatta kadulla jos vielä arpoo. Nyt ekat n. 500 kilsaa cannarilla takana ja hyvältä peli tuntuu!
Käytiin myös emännän kanssa ekaa kertaa ulkomailla pyöräilemässä, Italian garda-järvellä viikko maastopyöräilyn merkeissä, ja pitää kyllä suositella tuota paikkaa fillarointiin, miksei muuhunkin lomailuun. Kirkkaat vedet, hyvää ruokaa ja juomaa, siistit paikat ja ei turistityrkytys-meininkiä josta en tykkää yhtään. Viikko meni nopeasti, tuonne on päästävä kyllä joskus uusiksi. Ja ne ajopaikat..oli mahtavia laskuja alas vuorilta, sai kyllä kiukulla jyystää ensin nousua puoli päivää! Vaan kyllä oli paikallinen jäätelö illalla hyvää, palautukseen, tottakai.
 
Jeps, näin olen hyvin monen kuullut sanovan ja lukenut arvosteluista. Juurikin tuota freerider mallia katselin, onko siinä kuinka jäykkä pohja, noin niinkuin polkemistehokkuutta ajatellen? Taitaa olla hieman joustavampi kuin mitä Impacteissa?

Paikallinen liike tekee täällä kyllä yhteistyötä hi5bikesin kanssa, joten täytynee sieltä käydä kysäisemässä, josko voisi tilailla heille parit kappaleet eri kokoja ja sovittaa jalkaan.

Impacteista ei ole kokemusta, mutta Freeriderit ovat erittäin kiertojäykät ja jämäkät. Silti niissä on hyvä tuntuma polkimeen joka etenkin DH ryskytyksessä on tärkeetä, niin että tietää tasan missä oma jalka sijaitsee.

Endurofillaria oon kattellu seuraavaks ja siihen tulee sitten ehdottomasti lukot, niin että tulevaisuudessa voisi siirtyä DH käytössä myös lukkoihin, like a pro:D
 
Jes!Näyttää vahvasti siltä, että tänään on tulossa mahtava fillarointikeli pitkästä aikaa.Romu on tossa vielä osina, mut läjään se nyt pikavauhtia ja sit ajamaan pitkää lenkkiä. Saas nähdä miten kulkee kun sattuneesta syystä (kiitos Esterin) ovat ajot jääneet aika vähille viime viikkoina.Jospa nyt pitäisi kuivaa neljä edes muutaman päivän, niin pääsisi takas tunnelmaan.
 
Mistä johtuu että pyörälenkin jälkeen alaselässä on samanlainen tuntemus kun maastaveto treenin jälkeen? Eikö pyörällä ajon pitäisi tuntua jaloissa eikä selässä? Ajoin teknistä maastoa juurakko/kivikkopolkua. Ei siis mikään huono kipu vaan normaali lihas tuntemus.
 
Mistä johtuu että pyörälenkin jälkeen alaselässä on samanlainen tuntemus kun maastaveto treenin jälkeen? Eikö pyörällä ajon pitäisi tuntua jaloissa eikä selässä? Ajoin teknistä maastoa juurakko/kivikkopolkua. Ei siis mikään huono kipu vaan normaali lihas tuntemus.

Ottaa pyöräily selkään ja koko kroppaan. Toki ajoasentoa säätämällä voi vähän asiaan vaikuttaa mutta varsinkin maastossa kyllä koko kroppa rasittuu.
 
^^
Mitä lepäävämpi ajoasento, niin sitä enemmän painetta alaselälle.Varsinkin yläkroppa on ajaessa staattisessa pidossa ja joutuu siksikin aika koville. Kannattaa säännöllisesti lenkin aika nousta vähän pystympään oikaisemaan selkää tai ajaa pätkiä tangolta, jotta yläkroppa pääsee välillä pois staattisesti asennosta. Jos ajelee enemmän, niin kannattaa todellakin panostaa venyttelyyn.Alaselän kipuihin parasta lääkettä on yllättäen takareisien ja lonkankoukistajien venyttely. Näiden kireys kun vetää lantiokoria väärään asentoon, joka puolestaan luo painetta alaselän nikamiin.
 
Kuten Jami edellä sanoi, niin varsinkin maastopyöräily on kyllä ihan koko kroppaa rasittava laji. Mullakin on ollut vaikeuksia nousta sängystä joskus pitkien juurakko-jumppa lenkkien jälkeisinä joskus. Vatsat lihakset on joskus kunnolla ''kipeät'' ja kyllähän tossa saa selkä, forkut yms kyytiä ihan huolella. :D
 
Perhepyöräily aloitettu, poika omalla ja tyttö pyöräkärryssä, oli kyllä hauskaa. Parin viikon päästä Laajavuoren metikköön rymyämään, pääsispä jo!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom