Pyöräily

Kyllähän sitä useammankin tunnin ajelee pelkällä vedellä, mutta kyllä meno on ihan erilaista jos pitää energiansaannista parempaa huolta

Jos mennään pienillä tehoilla, niin itse en aikoinaan huomannut suurta eroa pidemmilläkään lenkeillä. Kisassa sitten 20-30min jälkeen viimeistään energiaa jostain lähteestä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla energian tarve riippuu tehoista ja harjoittelun kokonaismäärästä. Pirkan pyöräily edusti tehoiltaan kilpailuun verrattavaa suoritusta 6:40 bruttoajalla. Siinä pyrin vetämään hiilaria 60 g/h. Pidin tuota runsaana hiilarinsaantina, mutta näköjään alakanttiin 85 kiloiselle kaverille. Kovassa ajossa suosin geeliä (Gu Salted Caramel :kuola:), energiakarkkeja ja urheilujuomaa. Pirkassa vedin myös merisuolaa suoraan pussista. Nestettä mulla menee aina reilusti alle suositusten. Kumma juttu, mutta silti tulee jatkuvasti kusena läpi juomiset. Juhannuksena ajoin 8:30 retkeilyvauhtia. Söin matkalla pari reissumiestä ja kaksi Gainomaxia. Ei mitään ongelmia energian suhteen. Rauhallisessa ajossa suosin yleensäkin oikeampaa ruokaa. Myslipatukkaa, kuivahedelmä/pähkinä satseja, jäätelöä, munkkeja, sämpylöitä, sipsejä jne... Noita on hauskempi syödä ja jotenkin tuntuvat toimivan vakaammin.
Jos viikkokilsat jää alle 200 km/vko niin pk ja vauhtileikittelytyyliset parintunnin lenkit menee hyvin ilman energiaa. Usein ei tule juotuakaan mitään. Kun viikkokilsat pyörii 300 km/vko tuntumassa kokonaisenergiansaanti alkaa olla haasteellista mun kropalle. Ilmeisesti glykogeenivarastot ei ikinä kerkeä täydentyä kunnolla ja bonkkauksia esiintyy helposti jo tunnin ajon jälkeen. Tuollaisilla viikoilla tuntuu, että pitää muutenkin syödä jatkuvasti ja silti on aina nälkä.
 
Miten muuten tankkailut on olleet porukalla sitten maastopyöräilyssä? Itsellä ajo on pääasiallisesti juurakko/kivikkojumppaa enska-tyyliin. Lenkkien kokonaiskesto yleensä noin 2h-3.5h. Keskisykkeet lenkeillä yleensä 125-140 ja sitten tosiaan ajaminen on sellaista, että välillä vedetään ''kovaa'' teknisiä polkuja yms. jolloin syke huitelee 150-180 alueella, jonka jälkeen pientä pyörittelyä ja taas mennään. Yleensä nuo 2 tunnin lenkit menee ilman tankkailuja vedellä, mutta sitten sitä pidemmillä oon huomannut, että alkaa selkeästi väsymään ja tekniikka hajoilemaan sen seurauksena. Olenkin sitten syönyt esim. Elovenan välipalapatukan tms (~130-150kcal), jotta verensokeri nousisi vähän ja olisi edes hieman skarpimpi, kun tahtoo tulla aika herkästi kaatumisia, sitten kun väsyneenä koittaa teknisiä kohtia tykitellä menemään.
Noi lenkit on tosiaan ainakin omalle kunnolle välillä aikas koviakin, että pahaa tekee ihan kunnolla, mutta niinhän se kuuluukin tehdä välillä. Eli siis kaiken tän sepostuksen tarkoituksena oli siis pohjustaa hieman, että onko ton tyylisessä ajossa järkevää/kannattavaa mitenkään tankkailla matkalla? Omaksi huvikseni ajelen, ja huomannut tosiaan, että keskittyminen hajoaa ja virheet teknisissä kohdissa moninkertaistuvat, jos ajelee pitkäänkin ilman ''välipaloja''. (siis yleensä yli 2h ajeluilla)
 
Kaksi tuntia on mullakin se raja että jos nyt ei ihan nälkäisenä lähde lenkille niin pärjää ilman mitään tankkailuja tai eväitä.

Millasia kilometrejä alkaa olemaan mittarissa tähän aikaan vuodesta? Itsellä vaatimattomat pari tonnia josta noin kolmannes maastopyörällä. Harmillisesti vielä näin kesällä parhaaseen aikaan meinaa olla muitakin kiireitä häiritsemässä hienoa harrastusta.
 
Itte oon pari kertaa lähteny "tyhjänä" lenkille ja noutaja tuli molemmilla kerroilla. Eka kerta oli viime vuoden juhannus, kun täydeltä taivaalta paistava aurinko kulutti vesipullon yllättävän nopeesti loppuun ja energiat sen mukana. Siwasta pussi ässä-mixiä ja gatorade.. 20 min jälkeen taas poljettiin. Tänä vuonna toi toinen kerta, minkä selostin tuossa aiemmin.

Jos ei kilojen kertymistä pelkää, niin kyllä sitä aika huoletta omasta näkövinkkelistä saa tankkailla edellisenä päivänä ja ennen lenkkiä. Semmosilla 3-4h rykäsyillä palaa jo sievoinen määrä kaloreita, että ei siinä vararengas ehdi kasvamaan. Ittellä menee ilman mitään kummempia tankkailuja ja melkeinpä ilman vesipulloa semmonen tunnin rykäsy, mutta siitä eteenpäin alkaa tihkaseen, jos ei vettä/energiajuomaa/patukoita/tms ole.

Keli vaikuttaa paljon ja toki vauhti :)

Mittarin kans ei oo tänä vuonna tullu poljettua, kuin muutamia satoja.. oliskohan 3-400km. Työmatkat suurimmaksi osaksi poljen ja se pitää peruskunnon ihan hyvänä.
 
Jees, kaloreita menee noilla lenkeillä sykemittarin mukaan 800-1200kcal, mikä kuulostaa kyllä aika paljolta, mutta onhan tuo puskissa rymyäminen kyllä ihan koko kropan liikuntaa parhaimmillaan.

Kilometreistä tälle vuodelle ei oikein ole hajua itsellä. Pääosin oon lenkkejä ajellut 20-40km maastojumppailuina (2-3 viikkoon yleensä), joista suurinosa 20-30km enska-ajeluita. Työmatkaa tullut toukokuun puolesta välin ~20km päivässä melkein joka arkipäivä ja muita ajeluitakin lähes päivittäin vuoden ympäri vähintään 10km. Siitä ehkä jotain kertyy. Pisin lenkki tälle vuodella on ollut vain 83km sinkulalla, mutta josko noitakin joskus innostuisi ajelemaan enemmän, lähinnä toiminut työmatkafillarina tuo härveli, lenkille kun lähden mieluummin maasturilla.
 
Mistä vois johtua 105-osasarjan etuvaihtajan "arpominen", kun vaihtaa isommalle rattaalle? Eli ei vaihda sulavasti, ellei runttaa sitä vaihtajaa aivan koko liikeradan verran, vaan jää "hankaamaan" isompaa eturatasta vasten. Oon osannu säätää siitä ylä- ja alarajoittimet, mutta sitten menee sormi suuhun. Ketjuista kuuluu myös hieman ääntä isommalla eturattaalla, mutta pienempi eturatas on täysin hiljainen, eli vaihtaja on ilmeisesti hieman liian lähellä runkoa?
 
Mistä vois johtua 105-osasarjan etuvaihtajan "arpominen", kun vaihtaa isommalle rattaalle? Eli ei vaihda sulavasti, ellei runttaa sitä vaihtajaa aivan koko liikeradan verran, vaan jää "hankaamaan" isompaa eturatasta vasten. Oon osannu säätää siitä ylä- ja alarajoittimet, mutta sitten menee sormi suuhun. Ketjuista kuuluu myös hieman ääntä isommalla eturattaalla, mutta pienempi eturatas on täysin hiljainen, eli vaihtaja on ilmeisesti hieman liian lähellä runkoa?

Jos ketjut ja rattaat on kunnossa, niin kai se vaihtaja sitten vaan jää liian lähelle runkoa? Kuuluuko se ääni siitä, että vaihtaja hankaa ketjuihin vai ihan vaan niistä ketjuista? Ketjut tietty pitää ehkä vähän ääntä, jos menee pahemmin ristiin (edessä isolla rattaalla ja takana isolla rattaalla). Ja ääntä saattaa kyllä lähteä siitäkin, jos ketjut on rasvauksen tarpeessa.

Eipä ole tälle kesää kertynyt vielä kuin vajaa 2300 km. Ei pääse kuun vaihteeseen mennessä 3 tonniin mitenkään :D Viime viikko meni reissussa, joten jäi polkemiset väliin ja tällä viikolla on tullu paranneltua flunssaa, niin pitänyt ottaa iisisti.
 
Uskoisin, että vaihtaja hankaa ketjuihin. Pienemmällä eturattaalla ei siis kuulu käytännössä mitään ääntä ketjusta, joten ongelma on tossa isommassa rattaassa.

Mistäs tuota vaihtajaa pääsee säätämään pois rungosta? Oon keksiny vasta noi vaihtajan päällä olevat ruuvit, jotka säätää ilmeisesti pelkästään sitä maksimiliikettä ja ton ylärajan ruuvin voi ruuvata vaikka irti, eikä vaihtaja silti liiku riittävästi ulospäin. Melko surkeesti selitetty :D

Asiasta kukkaruukkuun ja jos moottoripyöräilystä oon jotain oppinu, niin vähintään ampiaispesään. Millä ootte ketjuja rasvaillut? Miulla on nyt ollu käytössä Bilteman joku bio-ketjuöljy, joka hoitaa asiansa ainakin äänen puolesta kunnolla, mutta ketju sotkeentuu välittömästi ja tuntuu keräävän kaiken. Lueskelin Squirt-ketjuvahasta, jota ei taida täältä pohjolasta saada, mutta äkkiäkös sitä tilaa netistä.
 
Perkule, yllättävän pitkään palvellut LIDLin sykemittari sanoi ''poks'' aivan yhtäkkiä. Tilalle etsiskelisin edullista ja hyvää, sekä ennen kaikkea luotettavaa sykemittaria. Ominaisuuksia saisi olla perus syketoiminnot ja kalorinkulutus, taitaa tosin löytyä nykyään joka mittarista. Budjetti on max 100e, ellei sitten ole jotain todella hyvää syytä maksaa hieman enemmän?
Kokemuksia eri mittareista ja niiden paikkaansa pitävyyksistä kaivataan!
 
Uskoisin, että vaihtaja hankaa ketjuihin. Pienemmällä eturattaalla ei siis kuulu käytännössä mitään ääntä ketjusta, joten ongelma on tossa isommassa rattaassa.

Mistäs tuota vaihtajaa pääsee säätämään pois rungosta? Oon keksiny vasta noi vaihtajan päällä olevat ruuvit, jotka säätää ilmeisesti pelkästään sitä maksimiliikettä ja ton ylärajan ruuvin voi ruuvata vaikka irti, eikä vaihtaja silti liiku riittävästi ulospäin. Melko surkeesti selitetty :D

Asiasta kukkaruukkuun ja jos moottoripyöräilystä oon jotain oppinu, niin vähintään ampiaispesään. Millä ootte ketjuja rasvaillut? Miulla on nyt ollu käytössä Bilteman joku bio-ketjuöljy, joka hoitaa asiansa ainakin äänen puolesta kunnolla, mutta ketju sotkeentuu välittömästi ja tuntuu keräävän kaiken. Lueskelin Squirt-ketjuvahasta, jota ei taida täältä pohjolasta saada, mutta äkkiäkös sitä tilaa netistä.

Jos vika ei ole säätöruuveissa, niin onko vaihtajan vaijeri tarpeeksi kireellä? En nyt äkkiä keksi mitään muutakaan syytä siihen, että ei nosta ketjua.

Rasvailuun oon käyttäny jotain TF2:sta. Spray-purkissa jotain teflonia sisältävää öljyä. En tiiä onko toi hyvä vai huono. Moottoripyörän ketjuja oon rasvannu Biltemasta ostetulla vaihteistoöljyllä, yhtä hyvin sitä vois kai fillarinkin ketjuihin sutia, mutta kun tommonen spray-purkki on niin käytetään se ainakin loppuun.
 
Perkule, yllättävän pitkään palvellut LIDLin sykemittari sanoi ''poks'' aivan yhtäkkiä. Tilalle etsiskelisin edullista ja hyvää, sekä ennen kaikkea luotettavaa sykemittaria. Ominaisuuksia saisi olla perus syketoiminnot ja kalorinkulutus, taitaa tosin löytyä nykyään joka mittarista. Budjetti on max 100e, ellei sitten ole jotain todella hyvää syytä maksaa hieman enemmän?
Kokemuksia eri mittareista ja niiden paikkaansa pitävyyksistä kaivataan!

Onko muuten noissa ihan pyöräilykäyttöön tehdyissä mittareissa peruskäyttäjälle mitään olennaista eroa vrt. perus sykemittariin, että kannattaisi hirmuisesti enemmän maksaa?
Pohdiskelin tässä, että budjetti voisi venyä hieman korkeammalle, jos selkeitä etuja on halvempiin mittareihin nähden.
Oikeastaan mittarilta kaipailen vain sykemittausta (Max, Min, Avg), kalorikulutusta (mahdollisimman luotettava!). GPS:sän virkaa mulla hoitaa puhelin, joten sitä ominaisuutta en välttämättä tarvitse, kun on omaan käyttöön ollut ihan riittävän tarkka tuo puhelimen gps-anturi.
 
Jos puhelin tukee Ant+, niin käyttäisin melkein sitä puhelinta jo nykyään sykemittarina, kun mukana se kuitenkin roikkuu. Mie meinasin ostaa Zephyrin sykevyön ja Wahoon kadenssi+nopeus -anturin, joilla saa tuon vedenkestävän puhelimen muutettua melko hyväks ajotietokoneeks.
 
Jos puhelin tukee Ant+, niin käyttäisin melkein sitä puhelinta jo nykyään sykemittarina, kun mukana se kuitenkin roikkuu. Mie meinasin ostaa Zephyrin sykevyön ja Wahoon kadenssi+nopeus -anturin, joilla saa tuon vedenkestävän puhelimen muutettua melko hyväks ajotietokoneeks.

Sony Xperia Z2 löytyy, ja kyllähän tuosta Ant+ tuki pitäisi löytyä. Vedenkestäväkin pitäisi olla.
Elikkä voisin alkaa metsästelemään edullisia sykevöitä sitten. Onko mitään ohjelmisto suosituksia tuohon sykkeiden mittaukseen?
 
No nii. Tuli aamusella vedettyä eka 50km lenkki, tai tarkalleen 49,2 mutta kuitenki. Hieman yllätti et keskivauhti oli 24km/h vaikka ajattelin et 20 pintaan menee.:D Patukka ja nestettä meni matkalla ja yks banaani tauko puolessa. Hyvin tuli intervallia välillä kun matka kulki tampere, sääksjärvi, kulju, lempäälä.:D melkosta mäkeä toi väli..
 
Eilen illalla - viime yönä tein minäkin kesäyön läpiajon. Liikkeelle lähdin kuuden aikaan illalla ja kotona olin puoli neljältä. Kaksi n. vartin pysähtymistä ja muutamia pullon yms tankkaus taukoja. Kilometrejä tuli n. 210.

Fyysisesti aika helppo reissu mitä nyt menin kaatumaan 60 km kohdalla. Onneksi pahempia ei sattunut. Mutta puolen yön aikoihin oli muutama kymmenen kilometriä henkisesti todella raskaita. Varmaan jokainen minuutti meni ajatellessa onko tässä mitään järkeä (.. Ja kaikkihan tietävät vastauksen) . Varsinkin kun varpaat alkoi jäätymään.
Onneksi toinen tauko ajoittui 175 km ja lämpimälle abc:lle. Sen jälkeen loppu reissu oli herkuttelu. Aamu alkoi valkenemaan kauniisti ja kaksi kuuma ilma palloa olivat yölennolla samaan suuntaan pitkän aikaa.

Sauna maistui aamuyöstä ja heräsin jo kasilta yllättävän pirteänä.
En lupaa tehdä toista kertaa tänä kesänä.
 
Sony Xperia Z2 löytyy, ja kyllähän tuosta Ant+ tuki pitäisi löytyä. Vedenkestäväkin pitäisi olla.
Elikkä voisin alkaa metsästelemään edullisia sykevöitä sitten. Onko mitään ohjelmisto suosituksia tuohon sykkeiden mittaukseen?

Mä ainakin hoitaisin nuo kaikki tarvitsemasi mittaukset Sports Trackerilla. Itse olen sitä käyttänyt vuosia Nokialaisilla ja Iphoneilla. ST:lla on omia sykevöitäkin myynnissä.
 
Eilen illalla - viime yönä tein minäkin kesäyön läpiajon. Liikkeelle lähdin kuuden aikaan illalla ja kotona olin puoli neljältä. Kaksi n. vartin pysähtymistä ja muutamia pullon yms tankkaus taukoja. Kilometrejä tuli n. 210.

Fyysisesti aika helppo reissu mitä nyt menin kaatumaan 60 km kohdalla. Onneksi pahempia ei sattunut. Mutta puolen yön aikoihin oli muutama kymmenen kilometriä henkisesti todella raskaita. Varmaan jokainen minuutti meni ajatellessa onko tässä mitään järkeä (.. Ja kaikkihan tietävät vastauksen) . Varsinkin kun varpaat alkoi jäätymään.
Onneksi toinen tauko ajoittui 175 km ja lämpimälle abc:lle. Sen jälkeen loppu reissu oli herkuttelu. Aamu alkoi valkenemaan kauniisti ja kaksi kuuma ilma palloa olivat yölennolla samaan suuntaan pitkän aikaa.

Sauna maistui aamuyöstä ja heräsin jo kasilta yllättävän pirteänä.
En lupaa tehdä toista kertaa tänä kesänä.

Kuinka paljon oli pohjia tälle vuodelle ennen pitkää siivua?
 
Sellanen jäi kysymättä että voiko pitää paikkansa kun mittari näytti et 980kcal olis menny tolla 50 km lenkillä.? tuntuu aika hurjalta, kun vauhtia ei kuinten paljoa ollu ja pulssi aika maltillinen.:wtf:
Tosin selittäs kyl miks tuntuu palautuvan aika hitaasti, ruokaa liian vähän.:wall:
 
Kuinka paljon oli pohjia tälle vuodelle ennen pitkää siivua?

Pari tuhatta kilometriä. Ehkä merkittävämpää että kolme yli satasen lenkkiä. Väitän että suurimmassa osassa jää päästä kiinni jos jostain jää ja sitä ei oikein voi treenata kuin pitkiä lenkkejä polkien.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom