Puuro

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis
  • Aloitettu Aloitettu
Olen yleensä aamulla syönyt puuron mukana mustikkakeittoa, mutta nyt olen jopa yhen vinkin ansiosta laittanut sekaan oikeen raejuustoa :D Sopii ihan perkeleen hyvin, ku se vähä niinku sulaa/pehmenee sinne sekaan.

Mutta olisko ihan pätevää laittaa jotain proteiinijauhoja sekaan?

Kyllä se kuulemman ihan hyvin onnistuu. Ite en oo viittiny testata, kun suklaanmakusella prodella siitä tulee ihan suklaapuuron makusta ja sellasesta en tykkää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olin itse vähän epäileväinen tosta kaurapuuro - raejuusto combosta, mutta loppujen lopuksi ne sopii yhteen kuin nyrkki silmään.

Itse teen aamusti tällasen kombon

Kaurahiutale 40g-60g
Vadelmat 80g
Banaani 120g
Ripaus kanelia
Raejuusto 80-100g
Mahdollisesti 15-20g protskujauhetta

Mikrossa teen tota ja aijjet on komiaa!

Eihän raejuusto ja puuro kuulostakkaan yhtään hyvältä (varsinkaan, jos puuro on makeeta eli sisältää jotain hilloa, sokeria, hunajaa tms.). Todellisuudessa sitä raejuustoa ei oikeestaan ees huomaa siinä seassa, jos sitä ei oo suhteessa puuroon liikaa. Eikä se maistu miltään, vaikka sen huomaiskin.

Eihän raejuusto ja puuro kuulostakkaan yhtään hyvältä (varsinkaan, jos puuro on makeeta eli sisältää jotain hilloa, sokeria, hunajaa tms.). Todellisuudessa sitä raejuustoa ei oikeestaan ees huomaa siinä seassa, jos sitä ei oo suhteessa puuroon liikaa. Eikä se maistu miltään, vaikka sen huomaiskin.

Itse en makeuta mitenkään puuroa, en edes suolaa tai voita. Mutta kyllä mun mielestä se raejuusto toi ihan kivan säväyksen, kun se tavallaan "sulaa" sinne kuumaan puuroon sillälailla, että se on sellasta lämmintä ja pehmeää. Ja mielestä makukin oli hyvä.

Kertokaas viisammat mitä eroa on keitetyllä puurolla ja sillä, jos vetää puurohiutaleet raakana?

Voiko keho käyttää raa'an hiutaleen kokonaan vai meneekö osa läpi? "Vapautuuko" hiutaleesta ravinteita keitto/turpoamis -vaiheessa? Vai onko 100g raakaa puuroa ihan yhtä hyvä kuin 100g raakoja hiutaleita?

Ainakin puurohiutaleet ovat turvonneet keitetyssä/mikropuurossa valmiiksi ja veden kanssa jos ne sekottaa ja huitasee naamaan niin ne turpoaa vatsassa. Itelle ainakin aiheuttaa vittumaista turvotuksen tunnetta, joka kestää melkein aamusta iltaan.

Kertokaas viisammat mitä eroa on keitetyllä puurolla ja sillä, jos vetää puurohiutaleet raakana?

Voiko keho käyttää raa'an hiutaleen kokonaan vai meneekö osa läpi? "Vapautuuko" hiutaleesta ravinteita keitto/turpoamis -vaiheessa? Vai onko 100g raakaa puuroa ihan yhtä hyvä kuin 100g raakoja hiutaleita?
Oon miettinyt ihan samaa bulkkikaudella. 140 grammaa on helppo vetää veden kanssa sheikkeristä vrt. kypsänä lautaselta. Mulla ei ole turpoamisongelmiakaan, samantien on nälkä kun nuo vetää.

Oon miettinyt ihan samaa bulkkikaudella. 140 grammaa on helppo vetää veden kanssa sheikkeristä vrt. kypsänä lautaselta. Mulla ei ole turpoamisongelmiakaan, samantien on nälkä kun nuo vetää.

140g kaurahiutaleita ja vettä sheikkeriin ja siitä vaan juomalla alas? Kuulostaa jotenkin epämiellyttävältä tavalta. Mun mielestä kyllä valmista puuroa on huomattavasti kivampi syödä, kun puurohiutaleita vaikka rahkan seassa, jos niitä on tarpeeksi paljon suhteessa rahkaan.

Itselläni menee 250 g kaurahiutaleita päivässä ihan kypsentämättöminä. Blenderiin rahkan, maidon ja mehukeiton kanssa.

Itellä ns. tuorepuuro pitää nälän poissa paljon pitempään kuin kypsennetty puuro ja se antaa energiaa jotenkin tasaisemmin. Mulla kypsennetty puuro heittää verensokerit miten sattuu. Osittain siksi siirryin tuorepuuroon.

Itse tykkään vetää raakana hiutaleet koska 100-160g puuroa keitettynä on iso satsi ja syöminen käy työstä. Varsinkin kun päälle tule muut sapuskat mitä aamupalalla pitää vetää.

Voisi kuvitella, että kun puuro turpoaa mahassa, siitä "vapautuu" samat ravintoaineet kuin keittämällä. Mutta onko tämä rankempi tapa ruoansulatuselimistölle? Pystyykö kroppa käsittelemään raakoja hiutaleita vai meneekö suurin osa pöntöstä alas?

Toisaalta eikös kaurahiutaleet ole jo esikypsennettyjä kun ne tulee kaupan hyllylle?

^ en tajunnu mitä meinaat tuorepuurolla?

Tuore puuro on puuroa, joka on tehty kypsentämättömiin hiutaleisiin. Ei kuitenkaan sama asia kuin pelkät hiutaleet raakana vaan tehdään muutama tunti tai yö aikaisemmin ja pidetään jääkaapissa "hautumassa". Esim. hiutaleita, maitorahkaa, tuoremehua, mustikoita, leseitä ja pähkinöitä/siemeniä yhdistettynä ja pidettynä imeytymässä kylmässä pari tuntia.

Tuore puuro on puuroa, joka on tehty kypsentämättömiin hiutaleisiin. Ei kuitenkaan sama asia kuin pelkät hiutaleet raakana vaan tehdään muutama tunti tai yö aikaisemmin ja pidetään jääkaapissa "hautumassa". Esim. hiutaleita, maitorahkaa, tuoremehua, mustikoita, leseitä ja pähkinöitä/siemeniä yhdistettynä ja pidettynä imeytymässä kylmässä pari tuntia.

Joo juuri niin, eli edellisenä iltana laitan 1,5-2 dl kaurahiutaleita pariin desiin maitoa. Aamulla lisään joukkoon esimerkiksi kookosöljyä tai pähkinöitä ja hiukan suolaa, ja eikun ääntä kohti.

Nostetaans vanha aihe haudasta ja kysytään että mikä se kaikista ravinnollisesti hyödyllisin tapa syödä kauraLESEET? (teen siis puuroni pelkistä kauraleseistä)

Valmistus: keittäminen, mikrottaminen vaiko hauduttaminen (vedessä, maidossa, rahkassa jne?)
Entä jos maustaa puuron heralla, niin tuhoaako lämmittäminen herasta jotain hyödyllistä?

Hifistelyä joo, mutta olisihan se kiva kuitenkin tietää se mahdollinen "paras ja hyödyllisin" tapa.

Puuron syönti

En löytänyt juttua tästä suomalaisesta herkusta, joten laitan tän nyt tähän. Kuinka moni syö puuroa, ja millaista, osana päivän aterioita? Onko puurosta enemmän haittaa kuin hyötyä? Itse vetelen reilu kymmenen vuoden tauon jälkeen neljänviljan puuroa lautasellisen päivässä voisilmän kanssa.
Jos joku fiksu löytäisi tutkimuksia tästä ja linkittäisi tänne.

Just tuli tänään vastaan niinkin luotettavassa uutisportaalissa kuin iltalehden kotisivuilla seuraavanlainen uutinen:
Harvardin yliopiston tutkimus: Aamupuuro pidentää elinikää

Tossa telegraphin sivuilta, en jaksanut tsekata onko pohja iltalehtden uutisille kun julkaistu jo muutama kk sitten (related articleseissakin jotain tekstin keskellä):
Porridge 'could protect' against cancer and heart disease - Telegraph

Edit:
Tuossa iltalehden käyttämä artikkeli
http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/10705769/Porridge-could-protect-against-cancer-and-heart-disease.html

Aamupuuro kuuluu mun päivän avaukseen. Kookos- tai mantelimaitoon tehtynä maapähkinävoilla, marjoilla ja rahkalla tai raejuustolla.

Mä syön aamulla ja illalla ja joskus vielä päivälläkin :) on se vaan niin hyvää! Välillä hiutaleiden sekaan leseitä ja pellavaa, välillä raejuustoa, rahkaa tai heraa, joskus kookoshiutaleita yms, namnam tulipas puuronälkä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom