Puuro

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis
  • Aloitettu Aloitettu
Nostetaan ylös kun ei jaksa uutta aloittaa..

Kun heitetään esim. kaurahiutaleet ja maito/mustikakeitto yhteen ja syödään kylmänä, niin eikö tämä satsi turpoa vatsassa?
Turkulaisen järki sanoo että näin tapahtuu, mutta tapahtuuko sittenkään??
Ei vaan huvittais kulkee silmät 2 senttii ulkona silmäkuopista heti aamulla :kuola:

Eli voinko turvallisin mielin vetään naamaan kaikki tavarat kylmänä..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jjj84 sanoi:
Nostetaan ylös kun ei jaksa uutta aloittaa..

Kun heitetään esim. kaurahiutaleet ja maito/mustikakeitto yhteen ja syödään kylmänä, niin eikö tämä satsi turpoa vatsassa?
Turkulaisen järki sanoo että näin tapahtuu, mutta tapahtuuko sittenkään??
Ei vaan huvittais kulkee silmät 2 senttii ulkona silmäkuopista heti aamulla :kuola:

Eli voinko turvallisin mielin vetään naamaan kaikki tavarat kylmänä..

Mitä sitten vaikka turpoaisikin? Mahalaukku on käsittäkseni melko joustava elin, kyllä sinne mahtuu vaikka vähän turpoaisikin, en ainakaan itse keksi mitään ongelmaa :confused:

Maitorahka sanoi:
Onkos muuten pikakaurahiutaleista mihinkää jos verrataan tavallisiin?

Itse syön pelkkiä pikahiutaleita, samaa tavaraahan ne on, valmistuu vain nopeammin. Ilmeisesti GI-arvo pikakauralla on hieman korkeampi, mutta se ero on suht mitätön.

Oma resepti!
-1dl elovenaa
-3dl vettä
-1 rkl öljyä
-1 dl heraa
-pikkasen vadelmahilloa
--> Satsi mikroon 1min

Onko muuten hirveesti haittaa, vaikka tinttaa näin hiilaripitoisen safkan kans tuota öljyä?

Aamulla pakko saada tuhti satsi koneeseen, muuten on päivä pilalla.

Shamrock sanoi:
Itse en kaurapuuroa syö, mutta KAURALESEET kuuluu jokapäiväiseen ruokavalioon. Sydänystävän leseet on aivan loistava tuote ravinto-arvojensa suhteen: esim. 2dl (100g) sisältää 320 kcal, hiilareita 46 g, proteiinia 17 g, rasvaa 7,5 g + kuituja, rautaa, magnesiumia, sinkkiä, tiamiinia yms. Hinta ei ole paha ja esim. mustikkakeittoon sekoitettuna saa oikein namin annoksen.

Näin juuri. Ite sekotan leseet rahkan ja jugurtian kanssa, annan oleutua tunnin kaks ja sitten naamaan. Täydellinen välipala. Lisäksi juuri noissa leseissä on sitä kolesteroolia alentavaa hyvää rasvaa, joka normi hiutaleissa pitoisuuksiltaan huomattavasti pienempi.
Kaurapuuron sekaan (ja muutkin puurot) lykkään aina puolikkaan purkin raejuustoa, korvaa sen voisilmän ja siinähän onkin jo tosi kattava välipala jälleen hyvine hiilareineen ja protskuineen. kokeilkaapa. Työkaverit kyllä kattoo näitä mun mössöjä aika kummeksuen vaikka eivät ite suostu maistamaankaan. Omituista porukkaa..

Myllyn parasta uppoaa joka päivä vähintään sen 6 dl...mikä on sitte jo liikaa? vai onko sitä rajaa jos nyt kohtuudessa pysytään...9 dl meinasin nostaa vähintään kun sen verran hyvin maistuu rahkahässäkän kans..eli sen määrän kans nyt ei varmaa mitään kummenpia tapahu mut jos kauraa söis sen 12 dl tai enemmän per päivä...meniskö hevosteluksi ja mitä tykkäis masu sen jälkee :D

vezku sanoi:
parempaa kuin puuro. eli eloveenaa kulhoon ja maitoa perään, syödään kylmänä. Lisäksi hiutaleet ei kerkeä turpoamaan joten pystyy syömään huomattavasti enemmän vs. keitettäessä puuroksi. laitan myös sokeria pikkusen mukaan, jottaa saa satsin alas

Minä olen syönyt tuota koko ikäni, melkein joka aamu ja joskus päivälläkin. Todella hyvää, siihen ei voi kyllästyä, varsinkin jos laittaa mausteeksi esim. mysliä, marjoja, raejuustoa, banaaniviipaleita, rusinoita tms. Ehkä ilman mausteita se maistuu vähän "yksipuoliselle".

Edit: sokeria tuli käytettyä tuossa viimeksi joskus lapsena muistaakseni. Fariinisokeri oli paremman makuista. Marjasoppa on aivan loistavaa. (edit loppu)

Ohrassa on muuten enemmän betaglukaania kuin kaurassa, ja siitä saa erittäin hyvän makuista puuroa. Kokonaisia jyviä+maitoa vuokaan ja uuniin. Mikä voi olla helpompaa?

Edit2: Raakapuuron eli manselaisittain penkkivellin turpoaminen mahassa ei ole ollut ongelma, kunhan ei vedä nopeasti mahaa aivan täyteen.

Pikkutyttönä tuli aina popsittua kaurapuuroo kun isokin mies. Nykyisin koko homma on jääny ja puuropäiviä on enää opiskelupaikassa. Täytynee ottaa hiutaleet takaisin kuvioihin!

Puuro on parasta! :haart:

Kaurahiutaleet on ehdoton. Lisäksi heitän puuroon erilaisia ruisleseitä ja mitä nyt sattuu kaapissa olemaan. Viimeksi keksin laittaa vähän auringonkukansiemenrouhetta mukaan (nam). Soijarouhetta vielä sekaan ja lopuksi vaikka karpalojauhetta tai ihan tuoreita marjoja, niin hyvää tulee.

Superpuuro ja dieettihuttu

Heikin Superpuuro:

- Mitä tahansa puuroa, johon keittovaiheessa lisätty esim soijajauhoa
- Maustamatonta jugurttia, sokeria päälle ja hillosilmä
- Reilu satsia mysliä, muroja, tms vielä koko komeuden päälle
- Pyöritellään lusikalla tasaiseksi mössöksi
- Vedellään napaan ja kasvetaan

Heikin Diettihuttu:

- Kaurapuuroa, keittovaiheessa sekaan munanvalkuaisia. Sekoita koko ajan, jolloin muna sekoittuu hyvin puuroon ja puurosta tulee tasaista huttua
- Kumoa raejuusto hutun päälle
- Raejuuston päälle vielä purkki ananasmurskaa
- Vedetään napaan ja seurataan kun poimu ohenee

Munanvalkuainen turvottaa kypsyessään huttua ja maha täyttyy hyvin. Tämän dieettihutun vedän yleensä aamuaerobisen jälkeen.

Joo, eipä tuo päivä käynnisty täälläkään ilman aamupuuroa (ja kahvia). Mulla on semmonen yksinkertainen puurontekoresepti:

- Kattilaan vettä, silmämääräisen sopivasti --> kiehumaan
- Kun vesi kiehuu, n. 2dl eloveenaplus kaurahiutaleita sekaan.
- Odotellaan ja hämmennetään niin ettei pala pohjaan ja avot, eiku syömään.

Nykyinen perusaamupalasatsi:

- vettä 0,5l
- ruishiutaleita siten, että on silmämääräisesti sopivasti (näen tuon noin 10 vuoden puuronkeittämisen harjaannuttamana tarkasti)
- pellavansiemenrouhetta noin 1rkl

Puuron siplattaessa kattilassa (hämmenetään välillä) kumoan 200g raejuustoa lautaselle. Sitten puurot siihen päälle, lusikalla sekaisin ja eikun syömään. Raejuusto sopii yllättävän hyvin maultaankin puuron kanssa sekoitettavaksi, viilentääkin puuron syömäkelpoiseksi. Ite jostain syystä tykkään tehdä sen noin päin, ensin raejuusto, siihen sitten puuro päälle.

Ruishiutaleita käytän, koska maistuvat mun suuhun paljon paremmalta kuin kaurahiutaleet (ja onpa niissä paljon vähemmän rasvaakin). Välillä myös neljänviljanhiutaleet kelpaavat. Joskus heitän sekaan myös hieman vehnälesettä.

Puurouutisia tiinulin keittiöstä :D

Liekö joku jo kokeillut, mutta Sydänystävä -merkillä on tosikuituinen moniviljahiutale, sisältää 4-viljan hiutaleita, pellavansiemeniä, lesettä, kuivattua luumua&omenaa. Kuitua 19% ja sisältää jonkin verran omega-3 sekä omega-6 rasvahappoja. Vaatii pidemmän kypsennyksen eikä ole ihan niitä halvimpia puuroaineksia mutta on sen väärtti :kuola:

Edit: menikö liiaksi mainostukseksi?

She Devil sanoi:
Puuro mikrossa: Hiutaleet lautaselle esim. 1dl hiutaleita ja 2dl vettä, mikroon 2-3 minuutiksi ja puuro on valmista.
Täytyy kyllä vähän seurata sitä puuroa mikrossa ettei kiehu yli, sitten on koko mikro puurossa ja kiva siivoaminen. :evil:

Minä teen yleensä niin että mittaan hiutaleet lautaselle esim. 1,5 dl hiutaleita ja pari desiä vettä (vettä hieman vähemmän kuin paketin ohje). En laita mikroon täydelle teholle minuutiksi, vaan yleensä puolelle teholle n. 6 minuutiksi. Puuro ei kiehu yli ja siitä tulee täyteläisempää, on ikään kuin hautunut kypsäksi :kuola: . Tuossa odotellessa voi sitten tehdä muita aamupuuhia, niin ei tarvi kytätä puuron valmistumista.

Mä en oo oikein tohon mikropuuroon syttyny, mutta tulee sitä silloin tällöin vedettyä jos vaikka nukkuu pommii, ni se on nopee ratkasu. Muuten tulee syötyä joka aamu keitettyä puuroa(useimmiten ruis) ja siihen heittää raejuustoo sekaan ja joskus kokeilumielessä jotain hedelmää, ja kyllä maistuu.

ljp sanoi:
Itse syön pelkkiä pikahiutaleita, samaa tavaraahan ne on, valmistuu vain nopeammin. Ilmeisesti GI-arvo pikakauralla on hieman korkeampi, mutta se ero on suht mitätön.

Ois kiva tietää onko näillä mitään käytännön merkitystä. Ravintoarvot purkin kyljestä on ainakin ihan sama mitä esim. elovenan hiutaleilla. Tulee molempia syötyä.

Halvan heran imelä maku muuten peittyy tosi hyvin ruispuuroon. Kannattaa sotkea hera joukkoon kun puuro on vähän jäähtynyt niin se ei paakkuunnu kuumuudessa. Sekaan vielä vähän rypsäriä niin saa nopeasti yhdellä kertaa hyviä aineita kurkusta alas. Kulinaristit voi lisätä mehukeittoa tai ananasmurskaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom