Puuro

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis
  • Aloitettu Aloitettu
Vaikka ei liity aiheeseen, niin suosittelen tarkkailemaan proteiinijauheiden käyttömäärät kohtuulliseksi. Tuttuni mies kuoli melko pian sydänkohtaukseen alettuaan käyttää runsaasti proteiinijauhetta. Ei niissä mitään varoitustekstejä lue. Proteiinijauheet ei tietenkään välttämättä liity kuolintapaukseen, mutta tapahtuma-ajat yhdistävät. Itsekin kyllä käytän proteiinilisää, mutta oli pakko varoittaa, siltä varalta, ettei jollekin nyt sitten satu jotain.

Voi kamala mä kyllä lopetan nyt proteiinijauhojen syömisen tähän paikkaan! :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Puuro on hemmetin halpaa ja sillä on terveellinen maine. Harmi vain että ala-asteikäisenä sitä tuli syötyä niin usein että tuli kyllästyttyä siihen. Nykyään puuroa menee harvoin, tosin juuri viimeisten kuukausien aikana sitä on tullut syötyä kerran viikossa-kahden viikon välein, juurikin ennen salitreeniä. Se vaan että minulla yksi annos puuroa (1dl hiutaleita+2dl vettä) ei pidä nälkää pitkään poissa joten on lähes välttämätöntä syödä puuron yhteydessä jotain muuta pientä.

Niin no desissä kaurahiutaleita on jotain 150 kcal että eihän se yksin riitä kun korkeintaan hyvin kevyeksi välipalaksi.

Siis ensin puuro mikroon sitten mikrosta pois ja loraus maitoa sekaan ja herat ja bon apetit. Jos ei käytä maitoa niin tekee vähän löysempää puuroa. Mulla ainakin hera muuttaa koostumusta jos mikrotan sen.

Siis ensin puuro mikroon sitten mikrosta pois ja loraus maitoa sekaan ja herat ja bon apetit. Jos ei käytä maitoa niin tekee vähän löysempää puuroa. Mulla ainakin hera muuttaa koostumusta jos mikrotan sen.

Tämä. Mikrosta tulleeseen puuroon herat sekaan ja maku on 5/5 . Kannattaa annostella vesi sillälailla ettei puurosta tule liian kuivaa tai vastaavasti liian vetistä, sillä kuivaan puuroon hera ei sekoitu ja liian vetiseen puuroon hera saattaa paakkuuntua.

Itselle aamuisesta herapuurosta on tullu intohimo ja voisin syödä sitä vaikka kokoajan.

Aina tykännyt ihan perinteistä kaurapuurosta, ennen se tuli nautittua vain vähän raskaammalla lisällä eli voilla ja sokerilla, nyt vaihtunut tällaiseen reseptiin: 80g hiutaleita mikrossa ja sitten mehukeittoa 200g, 150g marjoja ja 200g raejuustoa ja voittaa tuon voin ja sokerin aika helposti :D

Kun vielä oppisin tietämään mitä muuta hyötyä puuro-nimisestä hiilarimätöstä on kuin mahalaukun täyttyminen... Se mokoma kun turpoo ja turpoo ja turpoo vielä valmistumisensa jälkeenkin, joten vaatii aina runsaasti vettä joko valmistusvaiheessa (=velli) tai sitten jälkeenpäin joutuu juomaan runsaasti. Jos ei saa tarpeeksi nestettä, maha onkin sitten tosi täynnä, suolet tukossa ja sitä melkein pieree itsensä hengiltä, tai ainakin tuntuu paiskoutuvan kattoon kuin tyhjenevä ilmapallo. Olen nyt viikon verran yrittänyt mättää pt:n ohjeiden mukaan 65 grammaa kaurahiutaleita puuroksi keitettynä ja on niin pahuksen huono olo - menee monta tuntia ennenkuin voi ajatellakaan mitään liikuntaa saati treeniä. Tuon puuron lisäksi pitäisi vielä ahtaa kitusiinsa joko 100 gr raejuustoo tai sitten 125 gr rahkaa, 100 grammaa marjoja tai niiden sijaan pieni banaani. Karmea määrä aamiaista!
Taidan palata takaisin kiltisti munien ja pekonin maailmaan. Saan sitten aamukahvinkin mahtumaan mahaani.

Kokeiles tehdä puuro gluteenittomilla kaurahiutaleilla. Prismasta ite tota ostanu eikä oo järin kallistakaan.

Kun vielä oppisin tietämään mitä muuta hyötyä puuro-nimisestä hiilarimätöstä on kuin mahalaukun täyttyminen... Se mokoma kun turpoo ja turpoo ja turpoo vielä valmistumisensa jälkeenkin, joten vaatii aina runsaasti vettä joko valmistusvaiheessa (=velli) tai sitten jälkeenpäin joutuu juomaan runsaasti. Jos ei saa tarpeeksi nestettä, maha onkin sitten tosi täynnä, suolet tukossa ja sitä melkein pieree itsensä hengiltä, tai ainakin tuntuu paiskoutuvan kattoon kuin tyhjenevä ilmapallo. Olen nyt viikon verran yrittänyt mättää pt:n ohjeiden mukaan 65 grammaa kaurahiutaleita puuroksi keitettynä ja on niin pahuksen huono olo - menee monta tuntia ennenkuin voi ajatellakaan mitään liikuntaa saati treeniä. Tuon puuron lisäksi pitäisi vielä ahtaa kitusiinsa joko 100 gr raejuustoo tai sitten 125 gr rahkaa, 100 grammaa marjoja tai niiden sijaan pieni banaani. Karmea määrä aamiaista!
Taidan palata takaisin kiltisti munien ja pekonin maailmaan. Saan sitten aamukahvinkin mahtumaan mahaani.

Miten sä teet puurosi? Ei mulla oo ainakaan tommosta ongelmaa ollenkaan, kun teen mikrossa. Jos 65 grammasta (noin 1,5 dl) pitäis tehdä, laittaisin noin 2,5 dl maitoa ja 2 min mikroa. Tuosta tulee todella pieni annos puuroa, eikä pitäis turvota. Jos on niin tarkkaa niin maidon voi korvata vedelläkin, mutta eihän siitä silloin hyvää tule.

Kokeiles tehdä puuro gluteenittomilla kaurahiutaleilla. Prismasta ite tota ostanu eikä oo järin kallistakaan.

Nus nus: kaura on gluteenitonta. Suurimmassa osassa ei vaan ole sitä merkintää kai siksi, että ne tehdään samoilla laitteilla vehnätuotteiden yms. kanssa, joten niissä voi olla jotain pieniä jäämiä (yli 20 mg/kg). Määrät lienee kuitenkin niin pieniä, ettei niillä ole mitään merkitystä, ellei sitten ole ihan kunnon keliakiaa.

Joo ei kai se enää mahassa turpoa, jos sitä pitää mikrossa tarpeeksi kauan.
Mun aamupuuroon tulee yleensä 150g kaurahiutaleita, 20g heraa ja 2 banaania muusattuna sekaan. Kyllä silti vaan on muutaman tunnin päästä taas nälkä ;)

Olipas erilaisia kommenteja, luin ne kaikki tarkkaan.
Joo, olen itsekin miettinyt tuota gluteenitonta juttua ja kuullut ettei kaikille sovi se kaurakaan. Maitoa en käytä, enkä varmaan kohta rahkaakaan kun tuntuu että maitotuotteetkin voisi olla yksi syy vatsan vaivoihin.
Silmään pistää tapanne tehdä puuronne mikrossa? Oma reseptini on ollut nyt se 65 gr hiutaleita kattilaan, johon laitan 500 gr vettä ja 1 rkl suolaa. Siitä tulee valtava määrä (500 gr) valmista huttua. Onko lopputulos erilainen kuin vanhanaikaisesti kattilassa keittäen?

Sitä varten Pt kehoitti puuron syöntiin kun aloitin myös treenaamaan juoksua keväistä Brändöluffenia varten (16. toukokuuta, puolimaraton) ja se vaatii kuulemma enempi hiilareita kuin olen tähän mennessä syönyt.

Mun puuron syönnit on siinä 2-3 aamuna viikossa. Se puuro on tattaria. Ei turvota. Ei gluteenia.
Hirssiä seuraavaksi peliin. Ei gluteenia. Pitää vaan tihruta paketista ekaks jotenkin keitto-ohje. Tai sit netistä.

Mun kokemuksen mukaan myös pikapuuroa pitää keittää (kattilassa!) kymmenkunta minuuttia ennen kuin se on oikeesti kypsää. Valmiissa puurossa ei jyvät tunnu vaan se on oikeesti sellasta mössömäistä. Toisaalta myös yleensäkin kuidun yhtäkkinen lisääminen voi tehdä turvotuksen tunnetta. Jos ongelma ei häviä, käske pt:n keksiä joku muu vaihtoehto.

Olipas erilaisia kommenteja, luin ne kaikki tarkkaan.
Joo, olen itsekin miettinyt tuota gluteenitonta juttua ja kuullut ettei kaikille sovi se kaurakaan. Maitoa en käytä, enkä varmaan kohta rahkaakaan kun tuntuu että maitotuotteetkin voisi olla yksi syy vatsan vaivoihin.
Silmään pistää tapanne tehdä puuronne mikrossa? Oma reseptini on ollut nyt se 65 gr hiutaleita kattilaan, johon laitan 500 gr vettä ja 1 rkl suolaa. Siitä tulee valtava määrä (500 gr) valmista huttua. Onko lopputulos erilainen kuin vanhanaikaisesti kattilassa keittäen?

Sitä varten Pt kehoitti puuron syöntiin kun aloitin myös treenaamaan juoksua keväistä Brändöluffenia varten (16. toukokuuta, puolimaraton) ja se vaatii kuulemma enempi hiilareita kuin olen tähän mennessä syönyt.

Tuli ennen tehtyä kattilassa, mutta itelle kun vain tekee niin tuntuu turhalta sotkea paljoa astioita, hyvin valmistuu se yksi annos siellä mikrossa. 2 dl hiutaleita ja 4 dl vettä, suolat päälle ja sekoitetaan lusikalla ja sitte vain mikroon. Joku pari min annan olla siellä täydellä teholla, sekotetaan ja vielä 0,5-1min annetaan olla ja hyvää on.

E: Ei vain kestä hirveän syvä kippo olla jossa tekee tuon.

Itse tälleen talviaikaan kun tulee viikonloppuisin käytyä pilkillä, mutta koskan en ole halunnut tinkiä nukkumisajasta, niin olen alkanut syömään kaurapuuroaamiaiseni matkaeväänä. Tämän mahdollisti sellainen mahdottoman hieno keksintö kuin termosmuki. Herään sen verran ennen lähtöä että keitin ehtii kiehauttaa vedet, heitän puolen litran termosmukiin pohjalle jotain millä maustan puuron, itse hiutaleet ja vesi sekaan, sekoitus ja lopuksi voita perään. Helppoa kuljettaa ja syödä.

Itse tälleen talviaikaan kun tulee viikonloppuisin käytyä pilkillä, mutta koskan en ole halunnut tinkiä nukkumisajasta, niin olen alkanut syömään kaurapuuroaamiaiseni matkaeväänä. Tämän mahdollisti sellainen mahdottoman hieno keksintö kuin termosmuki. Herään sen verran ennen lähtöä että keitin ehtii kiehauttaa vedet, heitän puolen litran termosmukiin pohjalle jotain millä maustan puuron, itse hiutaleet ja vesi sekaan, sekoitus ja lopuksi voita perään. Helppoa kuljettaa ja syödä.

Nerokasta, täytynee ostaa toinen termari kahvitermarin lisäksi :D

Ylivoimaisesti paras tapa on tehdä kaurahiutaleista ns. tuorepuuro. Ite oon laittanut 80g hiutaleita ja päälle 3,5dl ingmanin sokeritonta vanilja jogurttia. Nopee sekotus ja jääkaappiin koko satsi turpoamaan ainakin muutamaks tunniksi. Kun puuro on turvonnut niin päälle pilkkoo vielä banaanin ja ripottelee hiukan kanelia :hyper: Saa mukavasti hiilaria ja tolla satsilla jaksaa kyllä vetää treenin ku treenin :D

Ns. tuorepuuroa olen joskus itsekin tehnyt laittamalla tattarinjyvät ensin siivilässä kraanan alle huuhteluun, sitten suolattuun veteen likoamaan yön yli ja aamulla oon syönyt. Tattarinjyvissä on silloin pähkinänmakua.
isoäiti taas teki niin, että laittoi jyvien sekaan myös muutaman kuivatun luumun niin sai puurostansa vielä vatsaystävällisenkin. Jos leivinuunissa oli illalla lämpöä, hän saattoi tehostaa hommaa laittamalla puurokuppinsa sinne yön yli jälkilämpöön.

Olen suosiolla vähentänyt kauraryynien määrää 50gr ja lisännyt vettä niin että puurosta ei ole enää kyse vaan melkein vesivellistä. Näyttäis ilmavaivatkin päättyneen siihen kikkaan. Toiv. joku muukin hyötyy tästä infosta jos potee samaa ongelmaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom