Puolukkapäivät hukassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loun
  • Aloitettu Aloitettu
Ihana kuulla että hillellä alkuraskaus sujuu hienosti! Tulehan sitten kertomaan ultrakuulumiset kun se aika koittaa.

Mulle kuuluu hyvinkin pitkälti samaa kuin sojalle, tasaisen vaihtelevaa. Välillä meinaa epätoivo iskeä mutta koitan kuitenkin psyykata itseni nauttimaan elämästä tällaisena kuin se on nyt.

Noita Multivitan raskausmonivitamiineja minäkin syön, aloittelin kesällä ja omega-3 on kulunut ohjelmistoon jo vuosia. Ovistikut on nyt käytössä ekaa kertaa, nyt sitten toivottavasti selviää, ovuloinko ollenkaan...

Minzku, noi ovistikut on varmaan päteviä. Itse en niitä käyttänyt kun olin pommin varma etten edes ovuloi. Seurailin kuitenkin aamulämpöjä ja ne pomppas sitten 36.8 kun aiemmin oli 35.5-36.1. Tämä pelkkä lämmönseuranta ei ole hyvä juttu raskautumista ajatellen koska lämmöt nousee vasta ovuloinnin jälkeen, siinä vaiheessa kun on jo myöhäistä.

Minä en ole lämpöjä seuraillut, enkä aatellu noita ovistikkujakaan, oon myöskin varma, ettei mitään tapahdu. ja jotenkin en oo vielä tuota lasten "tekemistä" ajatellut, toivon vaan edelleen että tulee jos on tullakseen.... no, siihen ajattelutapaan taitaa pitää tehdä kohta muutos. mitäs noissa raskausvitamiineissa on erilaista tavallisiin?

Muutoin on menny aika hyvin, femostonia oon syöny 7kk. yöhikoilut ollu käytännössä poissa. mielialat ollu aika paljon tasaisemmat, tosin uniongelmia ollut välillä ja viime viikkoina hieman itkuiseksi oon tuntenu oloni, mutta se varmaan ihan normaalia välillä naisen elämässä.

Reenaus ei oikein oo jaksanu maistua, vähän ollu salilla käynti sellasta ylläpitoa, ei jaksa pää olla riittävästi mukana hommassa, kun näitten ongelmien kaa (yhdistettynä työstressiin, mitä ei oo mulla ennen ollu) tuntunu välillä turhauttavalta tuo rautojen kolistelu. mut onneks tiijän, että se on ohi menevää ja kyllä se punttimimmi vielä pintaan nousee!!!

koitan tänään varata meille ajan tuonne lapsettomuuspolille, päästään taas asiassa vähän eteenpäin, koitan pitää teitä ajantasalla.

Ovistikuista. Itsekin niitä joskus käytin kunnes lapsettomuusklinikan lääkäri sanoi, että se on turhaa rahan tuhlaamista. Tikut kyllä näyttää melko varmasti ovulaation, mutta munasolun irtoamista se ei kerro. Nimim. kokemusta on sekä inseminaatiosta että IVF:stä.

Siis eikö ovulaatio ole yhtä kuin munasolun irtoaminen? Olenkohan mä nyt ihan hakoteillä biologian kanssa...? Faktahan mun tapauksessa on, että vuosi sitten mun munasarjoissani ei tapahtunut yhtään mitään (jonka takia kai menkatkin olivat poissa). Keväällä taas gyne sanoi ultrattuaan, että mitä ilmeisimmin ovulaatio tapahtuu taas. Ajattelin tikuttaa siksi, että saisin varmuuden siitä tapahtuuko se vai ei. Ja nyt ne pirun kalliit tikut eivät sitten välttämättä kerrokaan mitään, voi argh! :curs:

Treenit menee aika persiilleen tällä hetkellä. En uskalla vetää täysillä kun pelkään kropan sekoavan taas ja puolittainen treenailu lähinnä pännii. Kaikki ihmiset, jotka tietävät näistä ongelmistani ovat olleet sitä mieltä, että mun pitää liikkua vähemmän. Siis VIELÄ vähemmän kuin nyt. Huh.

Sori negatiivinen omanapailu, tänään on taas meneillään huonompi päivä. :jahas:

Munasolun irtoaminen=ovulaatio :) Olen kyllä vauva aiheisilta keskustelupalstoilta lukenut että tikuilla on oviksia pongattu. En kyllä tarkkaan tiedä että miten herkästi ne näyttävät hormonin nousun ja missä vaiheessa LH hormooni alkaa kohota. Pitääkö tikuttaa 1 vai 2krt päivä? Oliko se niin että munasolu on hedelmöitymiskykyinen 12-24h irtoamisesta?

Hyvä vaihtoehto tietysti on heilutella peittoa varmuuden vuoksi joka toinen päivä niinä päivinä kun mahdollinen ovis oletettavasti tapahtuu. Sehän on melko tarkasti 2vko ennen vuodon alkua.

Seuraileppa Minzku lisäksi niitä aamulämpöjä että heilahtaako ne yhtään. Se nyt on ilmainen ja pieni vaiva :)

Enpä nyt tarkkaa sanamuotoa muista, mitä lääkäri sanoi, siitä on jo pari vuotta. Olin jo testaillut näillä tikuilla jo useampana kuukautena ja saanut selkeitä positiivisia tuloksia. Mutta jokin seikka siinä oli - enkä nyt muista mikä - minkä vuoksi lääkäri sanoi sen olevan rahan tuhlausta ja se oli täysin looginen syy, jonka kyllä ymmärsin heti. Sen jälkeen en ole testejä ostellut enkä muutenkaan kyttäile lämpötiloja tms.

Amanda, ovistestihän mittaa sen lh-hormoonin nousua, joka "aiheuttaa" ovulaation. Voisikohan olla niin, että joillakin se hormooni nousee ja testi siis näyttää "plussaa", mutta sitten munasolu ei hormoonitason noususta huolimatta kuitenkaan irtoa? Ainoa looginen selitys jonka keksin, ja en siis tosiaankaan ole asiantuntija tässä.

Hille, tikuttaa pitää ainakin tuon minun testini ohjeen mukaisesti kerran päivässä. Testi näyttää sitten sen hormoonipiikin, joka aiheuttaa (toivottavasti) ovulaation, eli ovis tapahtuu 24-48 tunnin päästä siitä, kun testi näyttää lh huipun. Ja munasolu on hedelmöittymiskykyinen käsitykseni mukaan juuri tuon 12-24h irtoamisesta.

Mutta joo, tämän enempää en ala asiaa stressata enkä ovista aio enää jatkossa tikuttaa. Noita lämpöjä voisi harkita jossain vaiheessa seuraavansa. Mulla on onneksi kaikkea kivaa tälle syksylle luvassa, joten ehkä tämäkin asia jää ajatuksissa taka-alalle ja luonto hoitaa loput. Toivotaan toivotaan.

Mites hille treenit nyt, oletko jaksanut käydä salilla?

Varhaisultrassa käytiin perjantaina ja kyllä siellä pienen pieni sikiön kaiku oli havaittavissa. Sydämmen syke oli vielä hakusassa joten sain uuden ajan ensi torstaille. Tuulimuna ja kohdunulkoinen on nyt pois suljettu mutta vielä pitää tuota sykkeen löytymistä jännittää. Ensiviikolla sen pitäis kyllä näkyä jos se on sykkiäkseen. Gyne arvio oli että 6 viikkoa alkais olemaan nyt täynnä.

Tämä viikko meni niin iltaväsymystä potien etten saanut liikuttua ollenkaan. Tänään sitten aamusta sain käytyä kävelylenkillä. Puntilla käyntiä en ole nyt saanut aloitettua ollenkaan. Se ois kyllä hyvä ottaa mukaan edes 1-2 krt viikko jotta yläkroppa sais vahvistusta ja jaksais tulevan talven :D

Miten teillä muilla on suttaillut?

Täällä on ollut viikon hiljaista mutta laitanpa tänne viimeisimmät kuulumiset eli torstain uusinta ultrassa alkion syke löytyi ja kasvua oli tullut viikontakaisesta. Kait sitä nyt pitää vaan alkaa uskoa että raskaana ollaan. Kait sitä nyt oottaa joko mahan kasvua tai pahoinvoinnin alkua jotta tämä asia tuntuisi todellisemmalta.

Mietin tässä että oli se hyvä gyne käynti silloin toukokuussa kun lääkärikin totesi että hellitä nyt siitä liikkumisesta ja katso mitä tapahtuu. Käy rauhallisilla kävelylenkeillä ja osta vaikka jäätelö matkalla (onko se oikee lenkki jos pysähtyy matkalla? :) ) Toisaalta kesän aikana tuli myös herkuteltua ja paino nousi 2,5kg joten housut kiristää nyt ja aika vaikeehan se on hyväksyä ylimääräisiä kiloja. Nyt sitten silläkään ei taida olla väliä kun niitä kiloja tulee kuitenkin mutta täytyy yrittää pitää jonkinlaista itsekuria ja liikuskella sen mitä jaksaa.

Tosi hienoa hille! Kiva kun käyt kertomassa kuulumisia. Koska sulla nyt onkaan laskettu aika? Mulle ei mitään uutta, treenaamista olen koittanut kovasti hillitä. Paino onkin siis noususuunnassa, ei tee pääkopalle yhtään hyvää. Mitenköhän sitä osaa sitten raskaana suhtautua muuttuvaan (lue: läskiintyvään) kroppaansa...?

HEISSAN! mitäs teille mimmit täällä kuuluu? mulle sikäli vähän parempaa, että viikon päästä mennään lapsettomuuspolille suunnittelemaan miten hoidot aloitetaan, miehen tilanne on tutkittu ja laatu tavaraa on ;)

itselläni on ollut viimeisin kuukausi jotenkin raskas, olo ollut huono, särkee ja kolottaa ja pyörryttää jne. reenit ei oo todellakaan kulkenu yhtään !!! grrr.... mulla ollu ongelmana matalat verenpaineet, tuossa äsken töissä aamulla mittailin 91/56 eli ei ihme että oksettaa ja huimaa.... Menkat ollu kuihtumaan päin, se vähän huolestuttaa noitten hoitojen aloittamisen suhteen... melkein tekis mieli tehä r-testi kun on ollu niin outoo olo ja vuoto mitätöntä oli viimeksi.... no, ehkä en kiusaa turhaa itteeni ja oottelen sinne ens viikkoon.

Jaksuja kaikille!

Soja, taas kerran pitää todeta, että samoissa fiiliksissä mennään, menkkahuolia mullakin. Viime menkat oli tosi oudot, luultavasti joku hormonihäiriö jälleen kerran. Argh! :curs: Epäilin jo kohdunulkoistakin kun oli niin kovat kivut, mutta sitten ne loppui kuin seinään. Eli ehkei sit kuitenkaan. Lääkäriin varattu taas aika, on tää henkisesti kyllä niin pirun rankkaa. Jaksamisia!

tervehdys Mimmit! täällä taas edetty asioissa yksi pykälä. Käytiin tänään miehen kanssa lapsettomuuspolilla. Meillä oli nyt uusi lääkäri, samoilla linjoilla oli kuin edellinen, tosin määräsi vielä lisää uusia verikokeita, nyt katsotaan uusina TESTO, SHBG,DHEA-S ja entiset tutut FSH ja LH. (2 ekaa molemmat liittyy testosteroniin ja kolmas joku niitten esiasteeseen liittyvä lisämunuaishormoni kai) Onko teillä kellään noista tietoa? muutoin sitten ultrassa munasarjat näytti olevan lepotilassa, monirakkulaisuutta kai aikalailla, mutta se ei kai mikään huono asia, jos vaan lääkkeillä ne saadaan sopivasti kasvamaan? nyt siis seuraavassa kierrossa alkaa clomien syönti ja joku piikittely sitten lisäksi.... saa nähdä miten käy.... toivottavasti ei oo yhtä herkät reaktiot kun mulla yleensä noihin kaikkiin hormoneihin:urjo:

Olotila ollu muuten aika vaihteleva, nyt taas vähän pirteempi aika menossa. :)ja onneksi kysyin lääkäriltä mitä mieltä hän on liikunnan vaikutuksesta asiaan. sanoi, ettei tässä ole kysymys liikunnasta tai ravinnosta, koska kohtuullisissa määrissä liikun, ja syön normaalisti ja BMI on myös ok. että ihanan mielen rauhan sain, välillä on ollu raskasta kun on paha olla liikkumatta mutta liikkuessakin on ollu paha mieli.... nyt sit taas iloisin mielin eteenpäin :dance:, ja koitan vaikka vähän saada painoa ylöspäin ja hyviä rasvoja ja kaikkia mahdollisia vitamiineja myös monipuolisella ruokavaliolla.... ois sit toivotun pikkuruisenkin ihmisen alun hyvä kasvaa hyvin voivan äidin kanssa... voi, nyt sorrun haaveiluun ja unelmointiin :haart:.... sen oon kyllä koittanu kieltää itseltäni....

mites teillä menee? olis kiva kuulla! joko Minzku kävit lääkärissä? Hille miten oot voinu? muut puolukkaongelmaiset?

toivotaan aurinkoisia syyspäiviä kaikille :D

Tervehdys täältäkin kaikille! Kirjottelin ketjun alku aikoina, mutta nyt olen vain silloin tällöin lukenut teidän kuulumisia. Täällä mennään aika samoissa kuin Soja eli ensimmäinen käynti lapsettomuuspolilla takana ja munasarjat edelleen monirakkulaiset ja nyt luultavasti viikonlopun aikana (jos kuukautiset alkavat parin päivän sisällä) aloitan clomit (kp3-7). Saa nähdä minkälaisen hirmun ne minusta tekevät :rolleyes:.. Meillä ei vielä ole miestä tutkittu, tutkitaan vasta jos mulla saadaan munasolut clomeilla kasvamaan yms. mutta vauvaa ei silti ala kuulumaan. Kummasti helpotti oloa polilla käynti kun saadaan nyt edes hiukan toivoa tähän lapsen saantiin.

Mukavaa syksyn jatkoa kaikille ja suuria munasoluja Sojalle :D!

Huomenta puolukkapäivien metsästäjät!! Täältä kuuluu huonoja uutisia tähän ketjuun. Tän viikon ultrassa ei enää toukan sydän lyönytkään (kolme viikkoa aiemmin näimme sydämmen sykkeen ultrassa) joten keskenmeno tuli joka sitten kaavittiin loppuviikosta. Tää viikko oli siis kymmenes raskausviikko ja kehitys oli pysähtynyt viime viikolla. Voitte vain arvata mitkä on fiilikset :itku:

OOn seuraillut ketjua, kun itsellä oli samoja ongelmia aikoinaan. Ja nyt oli pakko kirjoittaa, kun tuli hille sun puolesta niin paha mieli! Paljon voimia tulevaan, ei sitä oikein osaa näissä hetkissä mitään sanoa...

Huomenta puolukkapäivien metsästäjät!! Täältä kuuluu huonoja uutisia tähän ketjuun. Tän viikon ultrassa ei enää toukan sydän lyönytkään (kolme viikkoa aiemmin näimme sydämmen sykkeen ultrassa) joten keskenmeno tuli joka sitten kaavittiin loppuviikosta. Tää viikko oli siis kymmenes raskausviikko ja kehitys oli pysähtynyt viime viikolla. Voitte vain arvata mitkä on fiilikset :itku:

Hille, en pysty kuvittelemaan sun tunteita juuri nyt, mutta toivottavasti huominen on jo helpompi. Pärjäile, elämäsi ei lopu, vaikka nyt tuntuisikin siltä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom