Puolukkapäivät hukassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loun
  • Aloitettu Aloitettu
Mä heitin renkaalla vesilintua tossa kuukausi sitten eikä oo menkkoja vielä näkyny eikä kuulunu. Onneks mielialanvaihtelut on hävinneet, nyt oon vaan tasasesti kiukkunen :D

Täällä odotellaan edelleen josko tulis ne toiset luomumenkat. Nyt kp40 menossa. kp 28 aikoihin luulin niiden alkavan kun nippaili alavatsaa ja vihlo ristiselkää mutta turhia toiveita oli :curs: Olen seurannut aamulämpöjäkin jotta tietäisin ovuloinko mutta enpä taida ovuloida kun lämmöt pysyneet 35.5-36.1 asteessa koko ajan. No se taas selittää ettei menkat tule ainakaan ajallaan vaikka hormoonitoiminta olisikin hieman palautumaan päin. Käsittääkseni jos ei ovuloi niin kohdun limis vain kasvaa kasvamistaan kunnes se väsyy ja vuotaa pois.

Lenkilläkin oon käyny nyt muutaman kerran mutta tosi rauhallisesti hölkkäillyt ja ajattelin pitää kerrat nyt max3 per viikko. Ei passais innostua liikaa kun asia on jo paremmalla mallilla :) Niin ja nyt töihin palattua unet ovat maistuneet niin ettei aamulla tahtois jaksaa nousta sängystä ja suurin osa öistä mennyt ilman heräilyjä. Mahtavaa!! :thumbs:

Kuinka Soja sulla on kesä menny? Onko hoito rintamilla uusia käänteitä?

Heissan kohtalotoverit! Olen onnistunut missaamaan nuo viimeisimmät keskustelut, hyvä siis kun nostitte ketjua.

En mä kovin tosissaan ole mitään hoitoja vielä ajatellut. Olen asettanut itselleni takarajaksi loppuvuoden, sitten alan oikeasti huolestumaan. Menkat kuitenkin tulee ja vaikuttaisi olevaan säännöllistymään päinkin jopa. Tosin nyt olen kyllä intoutunut vetämään sellaista tappotreeniä, että saas nähdä miten taas käy. Pitäisi ottaa iisimmin, mutta mitenköhän se onnistuu?! Yöunetkin jälleen kerran kadoksissa.

Tämä on varmaan ihan tyhmä kysymys, mutta menkööt: mitä clomeilla haetaan? Kierron säännöllistymistäkö? Onko niistä jotain sivuvaikutuksia? Mulla on tosi paha kammo kaikkea hormoonilääkitystä kohtaan johtuen vuoden takaisesta estrogeenijupakasta...

Jaksamista soja ja hille, toivottavasti me vielä tämän vuoden puolella päästään pohtimaan kivempiakin asioita (kuten raskaus + treeni -yhdistelmää).

Kaipailinkin jo sun kuulumisia Minzku :) Kiinnosti tosi paljon kuulla miten sulla on kierto toiminut. Mitä suunnilleen on ollu kierron pituudet? Siksi utelen kun siitä vois saada jotain osviittaa tähän omaankin tilanteeseen. Toki jokainen on yksilö mut kuitenkin.

Clomeja voidaan määrätä jos on epäsäännölliset kuukautiset tai ovulaatiohäiriöitä ja jos on siis lapsenhankinta haaveita. Niitä syödään alkukierrosta 5pv ja ne tukee FSH hormoonin tuotantoa eli sitä vaihetta kun munarakkulan pitäisi kasvaa ennen ovulaatiota. Terolut on taas sellainen lääke jota voidaan määrätä kierron normalisointiin tai käynnistetään kiertoa jos se on ollut hukassa. Tämä on keltarauhashormoonia. Syödään muistaakseni kans 5 pv mutta loppukierrossa. Näitä teroja voidaan siis määrätä ilman että ois edes lapsensaantihaaveista kyse. Mulla terot eivät kyllä viime kesänä kiertoa käynnistäneet eli ei ollut kertarauhasen erityksestä kiinni mulla vaan taitaa olla just se estrogeenin tuotanto joka jumii. Ja kyllä näistä kait jotain sivuvaikutuksia voi tulla mutta mulla ei henkilökohtaisesti ollut sen kummempia oireita.

Yritähän pitää Minzku kohtuudessa se liikunta että saat sen kierron normaaliksi. Ite aattelen nyt niin että lapsihaaveet on etusijalla ja teen kaikkeni sen asian eteen tässä vaiheessa elämää. Liikkua ehdin sitten vaikka koko loppuelämäni mutta jo iänkin puolesta nyytti ois hyvä saada lähitulevaisuudessa jos oon sen joskus saadakseni :)

Kiitos hille clomi- ja terolut-selvityksistä! Mulla kierrot on yhdeksän kuukauden menkkatauon jälkeen olleet 37, 57, 25, 31 ja 36. Eli eipä tuo nyt vielä ihan älyttömän hyvältä näytä, mutta nämä kaksi viimeisintä ovat olleet sen verran normaalit, että toivo elää taas.

Minun tapauksessani ongelmana lienee myös estrogeenin vähäisyys ja sitähän ei tämä himoliikkuminen ainakaan auta. Joku tolkku pitäisi siis saada asiaan. Nyt olen huilannut jo kokonaista kolme päivää, saavutus sinänsä. Mä olen jotenkin kuin alkoholisti tuon liikkumisen kanssa, kun putki on päällä, sitä on vaikea katkaista. Pitäisi ihan tosissaan koittaa sisäistää (ja hyväksyä) tuo ajatuksesi, että liikkumiselle on aikaa vielä koko elämä...

Kuukautisvuoto on syytä saada kuitenkin takaisin jollain konstilla, koska pitkäaikainen (1 vuosi ja siitä yli) vuodottomuus voi vaurioittaa kohtua niin, että myöhemmin lapsen saanti voi vaikeutua..

Voiko tosta olla muuta haittaa? En lapsia halua joten tollanen kohdun vaurioituminen ei siis haittaisi pätkääkään jollei muita vaikutuksia.

Ittellä ollu menkat nyt 3kk kadoksisa, en kyllä tajua miksi kun ei tuo rasvaprosentti mitenkään alhanen oo..

Voiko tosta olla muuta haittaa? En lapsia halua joten tollanen kohdun vaurioituminen ei siis haittaisi pätkääkään jollei muita vaikutuksia.

Ittellä ollu menkat nyt 3kk kadoksisa, en kyllä tajua miksi kun ei tuo rasvaprosentti mitenkään alhanen oo..

Vastaus siihen, miksi sulla on menkat kateissa löytyy tuosta aloittamastasi ketjusta (olikos se nyt ateriaväli ketoillessa?): syöt aivan liian vähän, kroppasi on sekaisin. Menkkojen puuttumisesta on ainakin se vaara, että riski sairastua osteoporoosiin kasvaa. Kuukautishäiriöt eivät todellakaan ole mikään leikin asia.

Mulla tulee kylmät väreet tuosta tekstistäsi, sori vaan. Kaksikymppisenä ei ehkä vielä kannata ajatella esimerkiksi, ettei kohdun vaurioituminen haittaa pätkääkään. :jahas:

Kumpi sulle on tärkeämpää, vatsapalojen näkyminen vai terveys?

Hmm, miunkin taitaa olla ihan hyvä liittyä tähän keskusteluun. Ikää 17 vuotta (lokakuussa 18), pituus 167 cm, paino (aamulla) ~49kg, rasvaprosentti pihdeillä 23-24 ja ikinä elämässäni miulla ei ole ollut "luomu"menkkoja. E-pillereillä 15-vuotiaasta asti, milloin milläkin merkillä, on ne saatu tulemaan, tällä hetkellä olen syönyt kesäkuusta 2006 asti ihan jatkuvasti, välissä kärsinyt anoreksian ja pudottanut painon 41 kiloon, saanut sitä takaisin tuon 8 kiloa mutta vielä en voi tietää, onko mitään tapahtunut, kun pillereitä syön. Ts. en voi tietää, olisko miulla menkat, jos en söisi pillereitä.

En oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä. Lisää painoa tottakai, sitähän nostan parhaillaan, tällä kertaa tosin hitaammin kun punttailen enkä halua pelkkää fläsää (rasva-% ei oo mulla hälyttävän alhainen), mutta pitäisikö pistää pillerit tauolle? Ehkäisytarvetta ei ole. Ja kuinkahan kauan menisi, että ne alkaisivat, jos pillerit lopettaisin?

Mua kyllä huolestuttaa sisäelimieni tulevaisuus, sillä aivan varmasti haluan lapsia joskus. Terveyteni on miulle tärkeintä mitä miulla on enkä halua riskeerata sitä.

Hei nyt oikeesti! Kohtu on elin. "Vaikutuksena" voi olla elinvaurio. Tämäkö ei haittaa? Vaikka kyseistä elintä ei sen pääasialliseen tarkoitukseen aikoisi käyttää, se kiikkuu mukana kuitenkin helkkarin pitkään. Kannattaa nyt kuitenkin vielä miettiä haittaako se pätkääkään jos kroppa ei pelaa niinkuin pitäisi. Ei nyt itseään kannata parikymppisenä rikkoa, jos samalla kropalla pitäisi pärjätä yksi elinikä.

Ei menkat varmaan kenelläkään niin kiva jutska ole, että niiden poisjäänti sen autuuden takia olis ikävää - tokko kukaan niitä puolukkapäiviä sen takia tässä ketjussa metsästää. Lapsettomuus ei ole ainoa hormonitoiminnan sekoilun aiheuttama ongelma, joten se ei ole ihan sama vaikkei lapsia ikuna ikuna ikuna ainakaan tällä hetkellä koskaan haluaisikaan.

Mullakin on hormonitoiminta sekaisin..! Pillereitä olen syönyt n.6 vuotta, mitä ennen menkat tuli normaalisti ja pillereiden aikana tietysti myös säännöllisesti. Nyt 6kk ilman ehkäisypillereitä, eikä kuukautisia kuulu eikä näy.. Gynellä kävin kesän alussa ja käskettiin odottamaan vielä syksyyn...... blaah :( Ilmeisesti sen verran kovat aineet noissa Diane Nova-pillereissä?

Kannattaa kokeilla luonnollisempaakin vaihtoehtoa siihen hormonitoiminnan käynnistämiseen kuin niitä ainaisia pillereitä.
Esim. vahva E-vitamiini, helokkiöljy ja jalea real (gelee royale) auttaa käynnistämään hormonitoimintaa jos menkat on hukassa. Auttavat myös jos haluaa tulla raskaaksi eli hedelmällisyys paranee. ;)

Kannattaa kokeilla luonnollisempaakin vaihtoehtoa siihen hormonitoiminnan käynnistämiseen kuin niitä ainaisia pillereitä.
Esim. vahva E-vitamiini, helokkiöljy ja jalea real (gelee royale) auttaa käynnistämään hormonitoimintaa jos menkat on hukassa. Auttavat myös jos haluaa tulla raskaaksi eli hedelmällisyys paranee. ;)

Oi vitsi, tekisi mieli kokeilla... Hyvistä rasvoista oon pitänyt kovasti huolta jo pitkän aikaa juuri tämän huolen vuoksi, mutta vielä kiinnostaisi tuommoiset luomu keinot :) Katellaan vielä, ehkä konsultoin terkkaakin kun suht nuori ollaan...

Mayflower, sulla on just sama tilanne kuin mulla oli sun ikäisenä. Sain menkat pillereillä 17-vuotiaana, mutta söin vain kuuriluontoisesti 3 liuskaa kahteen otteeseen. Sillin, kun en syönyt,menkkoja ei kuulunut. Ekat omat luomut alko just ennen kuin täytin 18. En oo halunnut pillereitä syystä etten sitten tiedä toimiiko mun oma kierto vai ei. Onhan nuo tulleet melko säännöllisesti sen jälkeen joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.

Yks juttu mikä on tosi tärkeä ja minkä varmasti tiedätkin, on, että sun on pakko saada painoa ylemmäs ja sitä fläsää tulee kans jonkin verran. Naissukupuolihormoneita tuotetaan rasvakudoksessa. Ilman sitä hormonitoiminta ei toimi.

Minä sinuna juttelisin lääkärin kanssa (ei vain terveydenhoitajan) ja painon noustessa jättäisin pillerit joksikin aikaa tauolle (hoitaisin ?mahdollisen? ehkäisyn jollain muulla keinolla) ja odottelisin muutaman kuukauden, josko omat menkat tulisivat. Toki teet niin kuin itse haluat. Hormonitoiminta on tärkeää myös muun kuin raskaaksitulon kannalta, mm. luiden kestävyys.

Painonnousu tuntuu inhottavalta, tulosta menkkojenkaan suhteen ei tuu heti ja omaan kroppaan tottuminen vie aikaa, mutta sun on vaan päätettävä pitää huolta itsestäs ja ajatella tulevaisuutta enemmän kuin peilikuvaa ja vanhoihin vaatteisiin mahtumista. Oon 168cm pitkä ja painan tällä hetkellä n.60kg. Tiedän, :eek:kuulostaa kamalalta, mutta mulla on paljon parempi olo ja näytän paljon paremmalta kuin 45kg tai edes maagisena 50kg painoisena. Lihasta on ihan eri tavalla ja olen mielestäni edelleen hoikka:) (kesti aikansa tottua). Tsemppiä!

Kiitos! Mie uskon että miuta pidetään melkosen tarkassa syynissä vielä terkoilla just tuon anoreksiataustan vuoksi, mutta kyllä itekin hoitelen asiaa eteenpäin jos mitään ei tapahdu... Kohta pitäisi resepti uusia, että eiköhän sen yhteydessä asiaa käsitellä. Kovin nopeasti en siitäkään huolimatta haluaisi painoa nostaa, sillä pelkään että liian nopea muutos voisi tehdä hallaa miun (tällä hetkellä mielestäni) tasapainoiselle psyykelle. Elän tässä päivä kerrallaan :)

Mulla tulee kylmät väreet tuosta tekstistäsi, sori vaan. Kaksikymppisenä ei ehkä vielä kannata ajatella esimerkiksi, ettei kohdun vaurioituminen haittaa pätkääkään. :jahas:

Kumpi sulle on tärkeämpää, vatsapalojen näkyminen vai terveys?

No joo en mä ehkä ihan tosissaan:rolleyes:Mut jäi vaan vaivaamaan toi lauseen asettelu, että eikö tosta kohdun vauriosta voi seurata mitään vakavampaa, esim. kasvaimia, hormonitasapainon häiriöitä ym.

Lapsiasiasta ei kannata mun kans ruveta vääntään kättä (vaikka muuten kädenväännön häviäisin:D ) sillä siinä voita 6-0. On harvinaisen selvää ettei biologista lasta tule.

Viimeksi muokattu:
Vakavampaa kuin mikä? Mun mielestä esimerkiksi osteoporoosi on vakava sairaus. Lapsia ei toki kaikkien tarvitse haluta, ei siinä mitään.

Vakavampaa kuin mikä? Mun mielestä esimerkiksi osteoporoosi on vakava sairaus. Lapsia ei toki kaikkien tarvitse haluta, ei siinä mitään.

vakavampaa kuin se että lasten teko voi olla vaikeempaa. Niin mutta tota osteoporoosia ei mainittu kohdun vaurion yhteydessä. Tai sit luin huonosti joka sekin mahdollista:D

vakavampaa kuin se että lasten teko voi olla vaikeempaa. Niin mutta tota osteoporoosia ei mainittu kohdun vaurion yhteydessä. Tai sit luin huonosti joka sekin mahdollista:D

valitettavasti mulle toi osteoporoosi on totisinta totta, luut kuin 80v. mummolla, ikää 27 ja olen elänyt tosi terveellisesti aina, estrogeenit vaan on joskus hävinny ja tän aiheuttanu. aiemmin olenkin taustoja tässä kertoillu. Ota tämä asia ihan oikeesti tosissasi! ainut hyvä puoli tässä on se että saa syödä jäätelöä hyvällä omalla tunnolla...:rolleyes:

osteoporoosista vielä...

Soja, et ole yksin! Mulla on kans osteporoosi.

Kuukautiset pelasi ok nuorena. Aloitin pillerit ja söin vuosia niitä. Lopettamisen jälkeen ei menkkoja kuulunut, eikä ole vieläkään kuulunut. Hieman alipainoinen olen ollut aina, mutta kierto silti toimi nuorempana - vaan ei toimi enää. :itku: Osteoporoosi diagnoosin sain, kun lääkäri halusi varmuuden vuoksi tarkistaa luuston tilanteen. Nyt kalkki+D käytössä. Pillereitä pitäisi käyttää, mutta sivuvaikutukset on niin rajut.

Tosiaan, terveyden kanssa ei kannata pelleillä.

. Nyt kalkki+D käytössä. Pillereitä pitäisi käyttää, mutta sivuvaikutukset on niin rajut.

.
hei. mullakin kalkki+d. syön myös femoston merkkistä hormonikorvaus lääkettä. pillereitä en käytä kun vauva haluttais.( ja toisaaltaan pillerit eikä ehkäisylaastari nostanu mulla estrogeenitasoja vaikka se oli tarkoitus ja näin normaalisti käy)
mutta ei se kyllä onnistu näköjään näinkään, puol vuotta yritetty :( lääkäri sanoikin, että hoidot aloitetaan heti kun itse halutaan. olen vielä sulatellut asiaa, mutta kohta se edessä. seuraava dexa kuvaus mulla syyskuun alussa, sillon on reilu puol vuotta menny näillä lääkkeillä. jos jotain voisin itse päätellä, on estrogeenitasot kohonnu (?) koska yöhikoilut ja kuumat aallot hävinneet, ne aiheutui estrogeenin puutteesta. jaksamista sullekin

minkäs ikänen oot? ootko pitkään elänyt dg:n kanssa? hoito/kontrollisuunnitelmat?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom