Punttisaliharjoittelun aloitusikä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aitzo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
jarggff: Joku on kertonut sinulle ilmeisesti syvällisen totuuden.
Siltä se ainakin kuulosti...
no ei ehkei sentään..melkeinpä näin : :confused:

Eli tosiaan, itse olen sitä mieltä, kuin henkilö(*ei muista nimeä*) joka lainasi tänne jonkun tutkimustuloksen, raportin tai jotain.

Ensimmäinen argumentti terveydenhoitajilla on usein energiatalous.
Eli heidän mielestään punttisaliharjoittelu vie niin paljon energiaa, että sitä ei riitä enää kasvuun.
Tämähän on aivan järjetön väite enkä ymmärrä kuinka kukaan terveydenhoitajaksi päässyt tuollaista sontaa voi suustaan ulostaa!
Ensinnäkin, energiaa saa nykymaailmassa aivan riittävästi ja nälkä ja kiihtynyt aineenvaihdunta pitävät siitä huolen, että sitä on riittävästi ja se käytetään hyväksi.
Ja niinkuin joku jo sanoi, niin jalkapallo tai hyppynarulla hyppiminenkin vie luultavasti enemmän energiaa kuin punttiharjoittelu, joten mikseivät terkkarit mene valistamaan ala-asteen tyttöjä ja kiellä heitä hyppimästä hyppynarulla?

Ja jos taas väitetään, että painoharjoittelussa kohdistuu liian suuria voimia luustoon, niin väite on todella tyhmä.
Nimittäin samansuuruinen tai jopa suurempi ja kokonaiskestoltaan suurempi rasitus kohdistuu aivan varmasti myös vaikka hyppiessä, juostessa ja vaikka nyrkkeilessä. Joten tuonkin teorian mukaan pitäisi lapsilta kieltää vaikkapa hyppiminen ja juoksu ja käveltäessä pitäisi noudattaa erityistä varovaisuutta ja pitää riittävän pitkiä istuma, tai mieluiten makuu taukoja (ettei selkärankaankaan vaan kohdistu liian suurta rasitetta), esim. n.10 metrin välein.
Ja paskanmarjat, helvettiin tuollaiset näkemykset!

Ja nuoruudessa ihmisellä on enemmän rustoa kuin aikuisena, koska epifyysilevyt ovat täyttä rustoa ja ne luutuvat myöhemmin luuksi, jolloin pituuskasvu lakkaa.
Aikuisena ruston määrä on vähäinen, sitä on ainoastaan välilevyissä ja nivelissä.

On todettu, että kun rustoon kohdistuu mekaanista rasitusta, pyrkii se vahvistumaan ja kasvamaan. Ja samoin kuin luusto esim. vahvistuu juostessa paksuutta, pyrkii se myös kasvamaan isommaksi ja pidemmäksi, jos sillä siihen on vielä mahdollisuus.
Eli kaikenlainen sopiva rasittaminen on vain positiivistä luuston kehitykselle ja kasvulle (vrt. lihaksiin).

Liika on tietysti liikaa, eli on todettu, että älyttömillä kuormituksilla epifyysilevyt saattavat vaurioitua ja näin kasvu vähentyä/loppua.
Mutta tällainen tapahtuma vaatii jo sellaiset voimat, että tavallinen pulliainen ei sellaiseen pysty vaikka olisikin Richard Sandrak ja vaikka yrittäisikin elämänsä ennätystä!
Ja btw, on myös todettu, että ihmisellä on usein dominoiva raaja pidempi. Eli kertoo siitä, että sillä on tehty jonkun verran enemmän työtä ja se on reagoinut siihen vahvistumalla ja kasvamalla.

Ainoa teoreettinen syy jonka minä näen painoharjoittelun syynä pituuskasvun hidastumiseen/ennen aikaiseen loppumiseen, on kohonnut testosteronin eritys, joka kiihdyttää epifyysilevyn luutumistä (estrogeeni varsinainen vaikuttaja). Toisaalta taas samaan aikaan myös kasvuhormonin eritys lisääntyy joten kasvu saattaa kiihtyä normaalia nopeemmaksi. Testosteroni myös toisaalta lisää kasvua, kiihdyttäen mm. IGF-1 eritystä ja testosteroni on myös tekijä joka aiheuttaa murrosiän pyrähdyksen, joten asia on kaksipiippuinen ja vaatisi hieman tarkempaa tutkiskelua.

Nojoo, oli vähän huonosti selitetty. Mutta itsekin aattelin, että ne puheet ei pidä paikkaansa, vaan annoin mennä ohi korvien. Toisaalta tästä asiasta on niin monia näkemyksiä.

Originally posted by rollerghost
-Ja jos taas väitetään, että painoharjoittelussa kohdistuu liian suuria voimia luustoon, niin väite on todella tyhmä.
Nimittäin samansuuruinen tai jopa suurempi ja kokonaiskestoltaan suurempi rasitus kohdistuu aivan varmasti myös vaikka hyppiessä, juostessa ja vaikka nyrkkeilessä.

Millä perusteella väite on tyhmä! TOTTAKAI esim. loikkatreenit kuormittavat elimistöä, kuten voimaharjoittelukin.

Mitä taas tulee luuston kuormitukseen. On totta että luusto vahvistuu kuormituksessa. MUTTA VAIN JOS KUORMA KOHDISTUU LUUTA PITKIN ILMAN LEIKKAAVIA VOIMIA. Mitä enemmän leikkaavia voimia sitä todennäköisempiä ovat rasitusmurtumat ja muut ns. rasitusvammat, kuten juoksijan- tai hyppääjänpolvi.

Pelkkä voimaharjoittelu tuskin aikaan saa rasitusmurtumia, sitä vastoin juoksemalla ja hyppimällä niitä saa. JOTEN TODELLAKIN! NUORIA KIELLETÄÄN MYÖS HYPPIMÄSTÄ JA JUOKSEMASTA jos siihen tarvetta on... :rolleyes:

Ja selkärangasta... Niin sekin on luustoa! Kasvuvaiheessa oleva selkä reagoi helposti LEIKKAAVAAN VOIMAAN AP-suunnassa, jolloin yleensä alimmat lannenikamat pyrkivät liiaksi vatsan suuntaan. Tuloksena alaselän aktiivista instabilitettiä, kiputiloja ja jopa nikamahöltymiä ja siirtymiä. Esim liiallisella notkoselällä tehty kyykky tai loikkatreeni.

Kyllä minä sanon, että kun saliharjoittelu aloitetaan pahimmassa wannabe-iässä, ei siitä seuraa useinkaan hyvin positiivista tulosta. En tuomitse nuoria, 13-14 vuotiaita (useimmiten poikia..) jotka ottavat tosissaan urheilun, harrastavat jotain lajia jota varten hakevat myös edellytyksiä kuntosalilta. Mutta kehonrakennus EI ole se laji, joka aloitetaan päälajina pahimman kasvuiän aikaan! Tiedän 'lapsosia' <- voinee sanoa, jotka ovat ikänsä harrastaneet esim. koripalloa, ja ovat lihaksistoltaan ja pituuskasvultaan hyvin kehittyneitä jo tuossa iässä. Myös treenata osataan OIKEIN, samoin syödä. Mutta tämä toinen ryhmä, jonka edustajia tapaan myös -ikävä kyllä- harva se päivä, on niitä, jotka tulevat salille kylmiltään, lanaavat isoimmat painot tankoon tai ylätäljaan mitkä liikkeelle saadaan.. tehdään pari toistoa niin naama punaisena väärällä tekniikalla kun olla voi! No joo, jokainen varmaan kuitenkin ymmärtää mitä tarkoitan... Mutta monesti on tullut mieleen että kun vain ilkeis mennä sanomaan/ suorastaan ajamaan pojat kotiin kasvamaan!

Mielestäni näistä asioista olisi ensiarvoisen tärkeää tietää PERUSJUTUT, ennenkun keksii että hei, tänään mä käyn ostamasa salikortin ja huomenna musta tulee Arnold. Ja ylihuomenna lähetään vetämään pussikaljakännit ja uhoomaan voimilla. ja sitten tietty heti kun pössiksestä hiukka selviää niin salille.

Salilla missä käyn itse, on se ongelma, että alle 15-vuotiaille ei edes anneta korttia (oikein!) muussa kuin siinä tapauksessa, että todellakin on jonkin lajin harrastaja ja on muutenkin edellytykset hyvään treenaamiseen.

Eli tsemppiä junioreille, mutta tulen edelleenkin teitä hätistelemään ulos mikäli totean tarpeen vaativan. Vaan on kiinnostuneille nuorille ilo antaa vinkkejäkin, jos joku uskaltautuu kysymään
:) Se vaan tuntuu olevan niin pirun itsepintaista se "mä tiedän jo KAIKEN." Kokeneemmasta olisi itsellekin ollut aikanaan apua. Saavuttanen kommentilla pienten poikien epäsuosion, mutta oiotaan jos tarvitaan... Ja sehän on tietty jo hyvä merkki että on Pakkikselle löytänyt! Täältä saa kyllä neuvoja, ja nyt kun on tuo aloittelijoidenkin osio... ;)

eikös se ole niin että ei ole mitään järkee edes puhuu iästä, sillä varsinkin nykyaikana nuorison kehitys saattaa esim 15-vuotiailla olla kaverin kanssa kehityksessä kolmekin vuotta eroa vaikka ikä olisi sama. Tänä päivänä löytyy tyyppejä jotka hakkaavat tietokoneita päivät pitkät, jä näitä jotka treenaavat, hölkkäävät ja muutenkin harrastavat urheilua. Eli iällä ei ole paljoakaan väliä jos on pienestä pitäen urheillut ja syönyt ns. terveellisimmin kuin keskivertosuomalainen. Ite oon pelannu lätkää skidist asti ja kun sen lopetin rupesin kerää lihasmassaa ja pitämään yllä kovaa treeniä. Hyvä esimerkki fyysisestä kehityksestä on, kun isoveljeäni (5vuotta vanhempia minua) luultiin pikkuveljeksini ja hän ei missään vaiheessa elämäänsä ole urheillut paitsi koulunliikuntatunneilla. Eli pointtini on ettei kukaan voi sanoa olenko valmis salille, pituutta on 182cm ja treenannut olen 1,5vuotta, tänä aikana en edes muista tunteneeni minkäänlaisia treeni kipuja tai mitään haittaa treenaamisen aloitusiästä. Tulokset noussee uskomatonta vauhtia (siltä se musta ainakin tuntuu):worship:

Originally posted by aitzo
voitteko antaa edes jotain suuntaa antavia kommentteja, milloin harjoittelu kannattaisi aloittaa aikaisintaan?

Ekoja kertoja kävin salilla 9-10vuotiaana. Säännöllisempi käyminen alkoi ylä-asteella ja sillä tiellä ollaan vieläkin.

Originally posted by aitzo
Eli tänään kun olin treenikaverini kanssa puntilla, niin joku "vanhempi tekijä" tokaisi toiselle (ite olin lepovuorossa) joitain tämänsuuntaista: "Ei oo mitään järkee treenata noidenkaan kun ne on kasvavassa iässä... ei oo mitään hyötyä"

No olen nyt 17 vuotta (en paljoa yli) ja olen jossain määrin säännöllisesti käynyt 0,5 vuotta salilla (taukoja välissä, esim kesä). Olen nyt 187cm pitkä ja painan 79kg.

Puntillä käyn useimmiten 10-12 kertaa kuussa.

Tietenkin suositeltava aloitusikä riippuu paljolti siitä mitä salilla tekee ja miten. Tietenkin persoonalliset erot ovat tässä asiassa suuria, mutta voitteko antaa edes jotain suuntaa antavia kommentteja, milloin harjoittelu kannattaisi aloittaa aikaisintaan?
:D
Olihan se kiva vetää 100-kg penkistä 13-vuotiaana,kun jumppamaikka otti tuskissaan 90-kg.Junnuna tuli vedettyä sellasta perinteistä penkki-hauis pelleilyä,mutta kyllä se kovasti itseluottamusta sillon toi,kun olin muuten niin ujo.Lopulta nuorena kusikin päähän välillä nousi(sitä kannattaa varoa)
Noilla mitoilla ja jo tolla iällä voi kyllä alkaa reenaan vaikka miten kovaa koko kroppaa.Ite olen perintötekijöiltänikin tällänen tumppi(175cm),enkä alakroppaa punteilla junnuna reenennut,joten tohon pituuskasvuun en osaa sanoa muuta,kun itellä tuli viä pari senttiä pituutta 17-19-vuotiaana.Hyviä reenejä!!!

Tampere-Lahti

Ala-asteella tuli jo vähän kokeiltua ja himassa väännettyä käsipainoilla. Ylä-asteella homma muuttui säännölliseksi ja mitään vaikutusta ei ole ollut pituuskasvuun. Varmaan kymmenen senttiä tullu pituutta lisää tässä parin kolmen treenivuoden aikana.

Onko pakkotoistolaisilla tietoa, ovatko salien ikärajat jo yleinenkin ilmiö?

Törmäsin tänään K-16 kylttiin eräällä salilla, liekö laitettu tämänviikkoisen 45-minuuttia reportaasin innoittamana?

Sillä salillä missä minä käyn on k-18 ja k-16 jos käy esim. täyisi-ikäsen isoveljen tai jonkun muun perheenjäsenen kanssa...ehkä vähän turhan raju ikäraja toi 18, mutta en mä niistä päätä...;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Musta tommoset k18 hommat on niin turhia!!ite olen käynyt salilla noin vuoden ja kasvanut sinä aikana pituutta varmaan 15cm. Ja monta kertaa on kauhulla kattonu miten jotku vanhemmat tyypit tekee liikkeitä ihan päin persettä esim. maastavetoa selkä notkolla. mut se on kaiken pahinta ku jotkut tulee neuvomaan nuorempia ja neuvoo ihan väärin ku on ite tehnyt liikettä koko ikänsä väärin.mut tietysti pitää muistaa ottaa se järki mukaan salille.

mä alotin muutama kuukaus sitte käymää salilla ja heti on tullu enemmän voimaa ja kropassakin näkyy jo vähän muutoksia (ainaki mutsi ja faija sano et hartiat on leventyny ja tullu selkään vähä v-muotoa)
ja on siin muitaki hyvii puolii ku käy salilla, niiku muutki sano ni rupee kattoo mitä suuhusa laittaa ja samalla säästyy rahaa, ainaki mulla ku lopetin karkkien,sipsien,limpparin ja roskaruuan mässyttämisen...:thumbs:

Mikäs sen parempaa, ku treeni kasvuiässä?

Voi niitä aikoja, kun treenasi 13-19v. kasvuiän testosteronihöyryissä. Palautui lähes miten kovasta treenistä tahansa ja kehitys oli vaikuttavan nopeaa. Tietysti siinä iässä kasvaa itsestäänkin, mut kun päälle vielä antaa lisäkasvuärsykkeeksi punttitreeniä, ni siitä se ilo irtoaa. Itse en oo viimeiseen kymmeneen vuoteen saanu kun ehkä 5 kiloa lisää lihasta. Voimaa tosin aika reilusti. Toista se oli kasvuiässä. Lihakset oli just alkaneet saamaan uutta kasvuärsykettä lisääntyneen testosteronin erityksen muodossa.
Eiköhän väitteet painoharjoittelun vaikutuksesta pituuskasvuun ole saaneet alkunsa siitä, ku jotkut on kasvuiässä vetäneet vahvoja mömmöjä. Itse treenasin kasvuiässä kovempaa kuin aikuisiällä ja silti oon vanhempiani noin 20 senttiä pidempi. Ja painoharjoittelun lihaksia jäykistävä vaikutus on samanlaista paskapuhetta. Itse oon saanut viimeiset 16v. spagaatin ja splitin, vaikka painoa lihavimmillaan 178cm:n varressa on ollut 110kg ja reidet oli helvetin paksut.

v-selkä76 sanoi:
Ja painoharjoittelun lihaksia jäykistävä vaikutus on samanlaista paskapuhetta. Itse oon saanut viimeiset 16v. spagaatin ja splitin, vaikka painoa lihavimmillaan 178cm:n varressa on ollut 110kg ja reidet oli helvetin paksut.

Painoharjoittelu itsessään on selvin ja helpoin tapa saada lihakset "jäykäksi".
Tästä löytyy kokeellista faktaa vaikka miten paljon. Hae lähes mikä tahansa jääkiekko- tai jalkapallojoukkue. Mittaa liikkuvuudet ennen ja jälkeen kuukauden kestävää voimaharjoittelua ja vot... Käsissä on kasa jäykkiä tumpuloita joiden mielestä "jumi" on voimaa.

Voima- tai painoharjoittelussa on syytä kiinnittää huomio liikkuvuuteen ja lihashuoltoon. Pitämällä nämä kunnossa paino nousee, tulokset nousee ja splittikin on mahdollista.

Ajatelkaa jos Sm/Mm-tason voimannostajat sekä Sm/Mm- tason
voimamiehet olisivat aloittaneet treenaamaan vasta täysi-ikäisenä
ei varmaan olisi Taso kohdallaan.

Minä sanon että paskanmarjat ...... Tommonen ettei oo järkee treenata on kateellisten panettelua....toivon ainakin ite että olisin löytänyt punttauksen jo 5-vuotiaana......
Itse olen 15-vuotiaasta asti käynyt aktiivisesti enkä oo hetkeekään katunu.....pituutta 183 cm......ja 17-vuotiaanahan parasta kehitystä tulee kun kehossa on kasvuhormooneja jonkun verran......hyviä treenejä sulle

Tänään tapahtui seuraavaa ennen saunaan menoa: Nuorin poikamme...7 vuotias tuli luokseni ja sanoi, "iskä, mis ne äiskän viiden kilon käsipainot oikee on? Mä vedän pumpin vielä ennen saunaa".

Myönnän, repesin:) Kaveri on kuitenkin valistunut, kun olen salille muutaman kerran ottanut mukaan hoito-ongelmien vuoksi. Jäbä on salilla virallinen maskotti ja iskän huoltomies. Ehkä kuitenkin vielä liian nuori aloittamaan treenin...roikkui viimeksi kyllä ylätaljassa ja yritti vetää rinnalle.

Penneck sanoi:
Tänään tapahtui seuraavaa ennen saunaan menoa: Nuorin poikamme...7 vuotias tuli luokseni ja sanoi, "iskä, mis ne äiskän viiden kilon käsipainot oikee on? Mä vedän pumpin vielä ennen saunaa".
lol :lol2:

Suositut

Back
Ylös Bottom