Punttimimmien ruokavaliot - energiantarve

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nml
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Joo, tommosilla alikaloreilla ei lihasta saa yhtään kasvamaan, vaikkei edes aerobista harrastaisi. Niin, aerobinenei siis tod edistä llihaskasvua, vaan päinvastoin.

Hehe, yhden nettimittarin mukaan mun kulutus on about 2400 jos valitsen "very active", ja about 2600 jos valitsen "extremely acive". Todellisuudessa paino ei nouse jos ja kun syön 3000-3500 päivässä... :D Olen 164/55, ja liikuntaa tulee tunteja päivittäin, viikossa siis ihan tarpeeks (veikkaus 26h ?) + punttitreenit. Noo, kun antaa energiaa, saa energiaa. :D
(Pikkuhiljaa siis treenimääriä nostettu, ja hyvin kulkee.)

osaisitteko sanoa mikä on energiantarpeeni, viikossa 3x aerobinen ja 2-3x sali, lisäksi hyötyliikunnat (koirienkäyttö, kaupassakäynti yms.)
mitat 45/56.

ja pitääkö lepopäivänä syödä saman verran vai vähemmän?

osaisitteko sanoa mikä on energiantarpeeni, viikossa 3x aerobinen ja 2-3x sali, lisäksi hyötyliikunnat (koirienkäyttö, kaupassakäynti yms.)
mitat 45/56.

ja pitääkö lepopäivänä syödä saman verran vai vähemmän?

Meinasitko 145cm/56kg vai 45kg/156cm?

Kuinka vanha olet?

Mitenkäs nuo syömiset ja energian tarve silloin, kun ei pääse liikkumaan? Pitääkö kaloreita saada vähintään sen peruskulutuksen verran? Vai jos on edelleen tarkoitus tiputella painoa ja päästä enemmän rasvoista kuin lihaksista eroon, voiko vajeen pitää edelleen -500 kcal paikkeilla, vaikka syömiset jää alle peruskulutuksen? Onko kuitenkin parempi pitää syömiset peruskulutuksessa, koska tuleehan sitä vajetta siitä huolimatta, tosin vähemmän.

Olen nyt ollut aika paljon sairaana ja jalkavammaisena niin en ole päässyt tekemään muuta kun käymään töissä (toimistotyö). Nyt olen taas pikkuhiljaa pystynyt lisäämään aamuaerobista ja kävelylenkkejä koirien kanssa ja muutaman kahvakuulatreenin.

Enivei, peruskulutukseni on viimeisen inbodyn mukaan 1475 kcal. Eli ilman liikuntaa varmaan siinä 1700 kcal päivässä? Jos tuosta ottaa -500 pois niin eihän siitä jää kuin 1200 kcal, joka kuulostaa erittäin vähältä jopa liikkumattomalle ihmiselle :wtf:

Jos eläisimme normaaliolosuhteissa niin kävisin salilla 4-5 krt viikossa + aamuaerobiset tai iltalenkit koiruleiden kanssa kolme-neljä kertaa viikossa, ja siihen nyt taas pikkuhiljaa palaillaan :puntti:

E: Kyllä meillä siis koiria ulkoilutetaan ihan joka päivä, mutta kyseessä oli siis pidemmät, noin tunnin reippaat lenkit :D

Mulle sanottiin inbodyssa että se peruskulutus ("koomakulutus") on se mitä aina pitäis vähintään syödä. Ja tosiaan se ymmärtääkseni vastaa sitä jos makaa koko päivän liikkumatta sängyssä. Kevytkin arkiaktiivisuus kuluttaa jo montasataa kaloria enemmän (mulle lukemat oli muistaakseni about 1400 kooma ja 2100 normaalisti arkena ilman varsinaista liikunnan harrastamista).

No mä oon nyt kanssa vähän sitä mieltä että se perusaineenvaihdunta, peruskulutus, "koomakulutus" jne. on se mikä pitäis vähintään saada. En tajua, oon kyllä ollut täysin tietoinen tästä asiasta, mutta oon sokeesti tuijottanu kalorilaskurin 500 kcal vajetta ja nyt vasta tajusin että syön aika vähän :face:

Kävin tänään taas kehonkoostumusmittauskessa, ja sen mukaan mun normaali kulutus (ei kooma vaan se mikä huomioi arkiaskareet) olis 2113kcal/ vrk. Mitähän sitten voisi olla todellinen kulutus liikunta mukaanlukien, jos esim. käyn 3-4 kertaa viikossa puntilla ja pari kertaa teen jotain kevyempää, kuten joogaa tai zumbaa?

Kävin tänään taas kehonkoostumusmittauskessa, ja sen mukaan mun normaali kulutus (ei kooma vaan se mikä huomioi arkiaskareet) olis 2113kcal/ vrk. Mitähän sitten voisi olla todellinen kulutus liikunta mukaanlukien, jos esim. käyn 3-4 kertaa viikossa puntilla ja pari kertaa teen jotain kevyempää, kuten joogaa tai zumbaa?
Salipäivänä semmoset 300-500 kcal lisää, riippuen tietysti mitä teet ja miten treenaat siellä salilla. Jooga ei niin paljoa taida kuluttaa ja zumba taas voi kuluttaa enempikin jos osaa zumbata :D

Eli varmaan siellä 2500 kcal huudeilla se kulutus on ja siihen sit plussat tai miinukset päälle riippuen tavoitteesta.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Ymmärrän hyvin tämän plussat tai miinukset -idean mutta mitä tapahtuu jos treenaa ahkerasti ja syö tasan kulutuksen verran?

Ymmärrän hyvin tämän plussat tai miinukset -idean mutta mitä tapahtuu jos treenaa ahkerasti ja syö tasan kulutuksen verran?

No jos fysiikan lakien mukaan mennään, niin ei tapahdu mitään. Mutta koska on mahdotonta syödä tasan kulutuksen verran koska kukaan ei tiedä absoluuttista kulutusta eikä absoluuttisia kaloreita niin aina jotain tapahtuu. Lisäksi silläkin on väliä että syötkö 2000kcal sokeria ja voita vai 2000kcal puhdasta bodysafkaa jos oletetaan kulutuksen olevan tasan 2000kcal. Luultavasti sokeria ja voita syövällä häviää lihasmassa kun bodysafkaa nauttiva säilyttää nykyisen kuntonsa. Lisäksi alottelijoilla on tutkitusti kasvanut voimataso ja lihakset jopa miinus kaloreilla aluksi.

Joo oletuksena että syö suht terveellisesti. :) Mä vaan mietin että varmaan yleensä "normaalisti" ihmiset syö esim muutaman päivän keskiarvona about sen mitä kuluttaa (eikä siksi liho eikä laihdu), niin minkälaisia tuloksia salitreeni tällöin tuottaa?

Jos on kohtalaisen aloitteleva (0-3v salillakäyntiä) ja treenaa "kovaa" sekä ajoittaa treenien ympärillä safkailut hyvin, niin todennäköisesti lihaksissa tapahtuu kehitystä, vaikkakin hitaasti.

Olennaisinta kehityksen kannalta silloin on riittävän levon ja treenin lisäksi se ruoan ajoitus, eli että treenien jälkeen erityisesti tulee sitä safkaa nassuun ja että elimistöllä on riittävästi ravintoaineita yötä vasten, kun kasvuhormonitasot ovat korkeimmillaan ja lepo runsaimmillaan. Mutta jos normaalisyöminen taas tarkoittaa sitä, että treenin jälkeen saattaa herajuomaa lukuun ottamatta mennä 4 h seuraavaan ruokaan ja iltapala koostuu pelkästä jogurtista ja paahtoleipäpalasta, tulokset ovat heikompia.

Mitäs mieltä olette mun energiantarpeestani. Olen siis plus 30 vee, 169/61 ja mun peruskulutus on 1450 kcal. Eli se koomakulutus. Elämäntapa on semmonen perusaktiivinen, eli työ on kevyttä mutta seison paljon, pyöräilen työmatkat (muutamia kilometerejä suuntaansa) eli tulisikohan n. 6 km pyöräilyä päivässä arkena. Ei paljoa siis. Käyn 4 x salilla ja yleensä kerran tekemässä jonkun kovemman aerobisen. Yleensä spinning, pallopelit jne. Jonkinverran tulee tehtyä palauttavia kävelylenkkejä, maks 2 / vko.

Paljonko teidän mielestä mun pitäs syödä, että olisin +-0 tilanteessa? Entäs jos haluan hyvin maltillisesti pudotella rasvoja lihaksia säästäen? Rasvaprosentti on Tanitan mukaan n. 20 ja Inbodyn n. 17-18 %.

Mitäs mieltä olette mun energiantarpeestani. Olen siis plus 30 vee, 169/61 ja mun peruskulutus on 1450 kcal. Eli se koomakulutus. Elämäntapa on semmonen perusaktiivinen, eli työ on kevyttä mutta seison paljon, pyöräilen työmatkat (muutamia kilometerejä suuntaansa) eli tulisikohan n. 6 km pyöräilyä päivässä arkena. Ei paljoa siis. Käyn 4 x salilla ja yleensä kerran tekemässä jonkun kovemman aerobisen. Yleensä spinning, pallopelit jne. Jonkinverran tulee tehtyä palauttavia kävelylenkkejä, maks 2 / vko.

Paljonko teidän mielestä mun pitäs syödä, että olisin +-0 tilanteessa? Entäs jos haluan hyvin maltillisesti pudotella rasvoja lihaksia säästäen? Rasvaprosentti on Tanitan mukaan n. 20 ja Inbodyn n. 17-18 %.

Mä vaan mietin. Oot muistaakseni ollu pakkiksella about saman aikaa kuin minä, oot hyvässä kunnossa ja aktiivinen ihminen ja varmasti tiedät ravitsemuksesta enemmän kuin moni muu. Kuvittelisin että osaat syödä monta ateriaa päivässä ja koostaa ateriasi terveellisiksi niin, että ne sisältävät kaikkia tarvittavia energialähteitä tarpeeksi. Miksi siis haluat vielä jokun arvion siitä kalorimäärästä mitä sinun tulee syödä pysyäksesi hoikkana tai jopa pudottaaksesi rasvaa? Miksi niitä kaloreita pitäisi kokoajan laskea ja ehkä (en tiedä) mutta ruokia punnita? Tämä ei siis ole millään negatiivisella tavalla sanottu, mutta eikö elämä olisi nautinnollisempaa jos ei tarvitsisi laskea niitä kaloreita ja punnita ruokia, vaan oisi vsyödä vähän vapaammin? En tarkoita että vedetään pizzaa ja burgereita, mutta jos perusasiat on kunnossa niin kyllähän se riittää.

Kuitenkin kuten mainitsin osaat syödä oikein ja terveellisesti niin miksipä et kokeilisi olla laskematta niitä kaloreita hetkeen? Kaloreitten laskeminen samoin kuin ainainen ruoan punnitseminen tuo stressiä joka lisää kehossa kortisolia joka vaikuttaa taas kaikkeen negatiivisesti. Tuskin sillä on väliä tuleeko sitä kanaa/raejuustoa tjms tai riisiä aterialla 20g enemmän tai vähemmän koska kokonaisuus ratkaisee ja kuitenkin pystyt seuraamaan omaa painosi kehitystä viikkotasolla, jolloin tiedät syötkö tarpeeksi vai et. Tuskin syömisesi räjähtää täysin käsiin jos heität vaa'an sivuun ja unohdat hetkeksi kalorit. Kaloreiden laskeminen ja ruoan punnitseminen on hyvä juttu niille, jotka eivät tiedä ravitsemuksesta mitään, mutta uskoisin pakkiksella käyvien suurimman osan tietävän jo miten tulisi syödä. Toteutus vain on hankalampaa, mutta ei siihen kuole jos kokeilee unohtaa kalorit ja vaa'an hetkeksi.

Kaisa Jaakkolalla oli tästä tosi hyvä kirjoitus yhdessä FIT lehdessä. Koitan linkittää sen tähän niin ehkä se valaisee sitä mitä yritän sanoa. Ja siis tämä ei ole mitenkään negatiivinen postaus mutta kunhan kysyn :) Itse olen paljon onnellisempi kun en kokoajan laske kaloreita enkä varsinkaan punnitse ruokia. Ja ei, en tiedä teetkö sinä edes niin, voi olla että et, mutta moni muu varmasti tekee.

Liitteet

• ruoskapois.webp
    ruoskapois.webp
    118,3 KB · Katsottu: 755
Ei pahalla, mutta myös mä hieman yllätyin Tiuskiksen kysymyksestä... Mutta Ipana, sulta taas ihan mahtavaa tekstiä! Olen lukenut mitä olet aikoinasi kokenut ja läynyt läpi näiden syömishommien kanssa ja on äärimmäisen kannustavaa nyt lukea noin tervehenkistä tekstiä! Varmasti jokainen meistä voisi ottaa sulta hieman oppia! :)

Ei pahalla, mutta myös mä hieman yllätyin Tiuskiksen kysymyksestä... Mutta Ipana, sulta taas ihan mahtavaa tekstiä! Olen lukenut mitä olet aikoinasi kokenut ja läynyt läpi näiden syömishommien kanssa ja on äärimmäisen kannustavaa nyt lukea noin tervehenkistä tekstiä! Varmasti jokainen meistä voisi ottaa sulta hieman oppia! :)

Kiitoksia :) Olen kyllä aikoinani painut pitkään ja hartaasti kyseisen ongelman kanssa ja vasta viimeisen parin vuoden aikana päässyt ns. harmoniaan itseni ja syömisen kanssa. Aikoinaan tuli postattua hyvinkin negatiivissävyisiä posteja tännekin foorumille ja kapinoitua lähes kaikkea vastaan jotka eivät mielestäni tehneet oikein. Tavoite ei ole nykyään päteä tai ärsyttää ihmisiä vaan vähän ikää ja järkeä itsekin enemmän keränneenä kannustaa muita pääsemään samoista ongelmista joista aikoinaan itse kärsin ja NAUTTIMAAN elämästä. En sano että olisi helppoa päästä omista neurooseista ja pakko-oireista. Se on oikeastaan aika helvetin vaikeaa. Lopputulos on kuitenkin sitäkin palkitsevampaa. Enkä väitä etten itse kokisi koskaan heikkoja hetkiä asian suhteen edelleen, mutta olen hyväksynyt asian ja sinut sen kanssa että tulen loppu elämäni jossain määrin kärsimään nuorempana perseilyn takia. Asian kanssa oppii elämään siinä samassa kun sen hyväksyy ja sisäistää. Sitä on myös helpompi työstää, kun sen oivaltaa. Vuosia siihen meni, mutta tällä hetkellä voin väittää olevani onnellisempi kuin sitten sairastumiseni 2006. Olen myös 20kg painavampi, mutta henkilökohtaisesti en mielestäni ole koskaan ollut näin hyvässä fyysisessä ja henkisessä kunnossa.

Kukaan meistä ei ole kone eikä kehoa pitäisi kohdella kuin moista. Yritetty on ja yritykseksi se jäikin. Viimeistään nyt kun oma ura suuntaus on liikunnan ja ravitsemuksen pariin, pitää minullakin olla järkeä tässä suhteessa. Liikunnasta ja ruoasta saa sekä pitää nauttia eikä niiden (eli suurimman osan) jotka eivät kisaa tarvitse todellakaan elää ja tehdä niin kuin he tekevät. Ruoka on hyvää ja syöminen kivaa. Plussana siitä saa potkua treeniin ja ruista ranteisiin :)

Mä vaan mietin. Oot muistaakseni ollu pakkiksella about saman aikaa kuin minä, oot hyvässä kunnossa ja aktiivinen ihminen ja varmasti tiedät ravitsemuksesta enemmän kuin moni muu. Kuvittelisin että osaat syödä monta ateriaa päivässä ja koostaa ateriasi terveellisiksi niin, että ne sisältävät kaikkia tarvittavia energialähteitä tarpeeksi. Miksi siis haluat vielä jokun arvion siitä kalorimäärästä mitä sinun tulee syödä pysyäksesi hoikkana tai jopa pudottaaksesi rasvaa?

Kyllä, oon hyvässä kunnossa, pitkään pakkiksella, aktiivinen ja suurinpiirtein terve ihminen. Ja tiedän myös paljon ravitsemuksesta ja luen siitä paljon jne.. oon siis tosi kiinnostunut aiheesta ihan itseni sivistämisen näkökulmasta. Syön monta ateriaa päivässä nälän mukaan ja ateriat on n. 80 %:sesti ihan järkeviä ja terveellisiä. Miksikö halusin arvion kalorimäärästä? Siksi, että halusin ulkopuolisen näkökulmaa ja spontaanin arvion mitä suurinpiirtein näillä spekseillä olevan olisi hyvä vähintään saada evästä jotta lihastreeni ja kuntoilu on järkevällä pohjalla. Tokihan mulla siitä itsekin kohtalaisen hyvä käsitys on. Itse kuitenkin urautuu tiettyihin tapoihin ja ajattelumalleihin ja niitä on hyvä välillä ravistella. Plusmiinusnolla -kysymyksen pistin siksi, että osaan kyllä siitä itse arvioida paljonko siihen lisätään sitten, että saadaan lihasta rakennettua eli se n.300 kcal. En siis halua mitenkään aktiivisesti pysyä hoikkana vaan halusin mielipiteenne suurinpiirtein, että pystyykö teidän mielestä näillä spekseillä syömään lihomatta ja laihtumatta sen 2500 kcal vai 3000 kcal. (Ajatus toki lähti viriämään Mari81:n kysymyksestä saako lihasta rakennettua plusmiinusnolla-ruokavaliolla). Ja olen myös sitä miettinyt hieman, että mun paino ei oo laskenut eikä noussut tässä pitkään aikaan ja oon kuitenkin syönyt hyvin vaihtelevasti (omasta mielestäni reilustikin) kaloreita. Ja nyt tulee yllätys: En todellakaan punnitse ruokiani, laske kaloreita tai noudata muutenkaan mitään erityistä ruokavaliota. Syön nälän, olon ja tykkäämisen mukaan hyvin vaihtelevasti ja monipuolisesti.

Miksi niitä kaloreita pitäisi kokoajan laskea ja ehkä (en tiedä) mutta ruokia punnita? Tämä ei siis ole millään negatiivisella tavalla sanottu, mutta eikö elämä olisi nautinnollisempaa jos ei tarvitsisi laskea niitä kaloreita ja punnita ruokia, vaan oisi vsyödä vähän vapaammin? En tarkoita että vedetään pizzaa ja burgereita, mutta jos perusasiat on kunnossa niin kyllähän se riittää.
En laske kaloreita, enkä punnitse ruokia. Syön hyvin vapaasti. Ja kyllä, perusasiat on selkärangassa ja hyvin hanskassa.

Tuskin sillä on väliä tuleeko sitä kanaa/raejuustoa tjms tai riisiä aterialla 20g enemmän tai vähemmän koska kokonaisuus ratkaisee ja kuitenkin pystyt seuraamaan omaa painosi kehitystä viikkotasolla, jolloin tiedät syötkö tarpeeksi vai et. Tuskin syömisesi räjähtää täysin käsiin jos heität vaa'an sivuun ja unohdat hetkeksi kalorit.
Kts. yllä eli en tosiaan laske kaloreita enkä punnitse ruokiani, ainoastaan silloin kun on tarvetta tsekata että missä suurin piirtein mennään saatan kirjata syömiset suurinpiirtein kiloklubiin, jotta näen onko proteiinin, kasvisten ja kuitujen saanti sopivalla, terveellä tasolla. Paino ei tosiaan ole noussut eikä laskenut, niin todennäköisesti syön liian vähän treenin tavoitteisiin nähden. Noin yleisesti ottaen. Mutta en siis tiedä paljonko olen syönyt niitä kaloreita - en ilmeisesti tarpeeksi kun paino ei ole noussut.

Nyt olen viime päivinä miettinyt että olisi varmasti hyvä vähän poltella rasvoja pois joita tämä kova treenaus ja rento syöminen on tuonut lihasten päälle, jotta näkisin työni tulokset paremmin. Pystyisin hahmottamaan onko se ongelma tosiaan selkälihasten puuttuminen vai se, että ne lihakset on rasvan peitossa. Siitä syystä mietin että maltillinen dieetti voisi olla hyväksi, tosin mulla on vain hyvä arvaus itselläni siitä, että mikä voisi olla sopiva energiamäärä. Lihastohtorin ohjeiden mukaisesti lähdin asiassa liikkeelle niin että en vähentänyt ruan määrää vaan yritin vähän karsia ylimääräisiä höttöjä ja turhia juttuja pois. Samalla kirjasin kilokubiin, että näen missä mennään. Paino ei kuitenkaan hievahtanutkaan tällä korjausliikkeellä vaikka energiaa tuli niin "vähän" että ajattelin painon lähtevän myös laskemaan (nyt kun näin mikä se kalorimäärä tällä rennolla tavalla suurin piirtein on). Tästä heräsi vain hatara ajatus, että onkohan mun hormoonitoiminta jotenkin jumissa (kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastan ja lääkitys on, stressiä on elämässä itsestä riippumattomista syistä, muutoksia hormoonitoiminnassa on ollut muutenkin muista syistä jne) vai onko tosiaan niin että tämän kokoisen ihmisen dietatessa on oltava aika niukilla energioilla (vai oonko vaan liian hätänen ihminen ;) ).

Summasummarum: Tällaista ihmiskoetta tässä lähinnä teen ja kiinnostaa muiden ajatukset aiheesta. Ihan kiva saada myös perspektiiviä omaan tekemiseen. En tosiaan ole ruokiani punnitseva neurootikko, päin vastoin :D

Se piti vielä sanoa, että tää on aika jännä ilmiö. Lähtöoletus oli heti, että kaikki jotka haluaa tsekata kalorimääriään on jotenkin niitä takakireitä puurojen punnitsijoita jotka ei osaa nauttia elämästä ja joilla on kortisolit kaakossa. Kuitenkin on näitä meikäläisen kaltaisia taviksia (pidän itseäni kyllä äärettömän tervehenkisenä) jotka pystyy tekemään ihan terveitä dieettejä halutessaan ja syklittelemään bodausharrastuksen ns. molempia puolia. Ilmeisesti meitä on enää aika vähän? Elämä on mennyt monelta osaa aika ääripäiseksi.

Ajatus toki lähti viriämään Mari81:n kysymyksestä saako lihasta rakennettua plusmiinusnolla-ruokavaliolla
Oho, siis Mari91 piti laittaa. Pistin sulle just 10 vuotta lisää ikää ;)

Nuo Kaisa Jaakkolan jutut on mun mielestä tosi fiksuja ja terveitä tänä päivänä, hänen ajatuksiaan pidän kovasti arvossa ja sieltä olisi hyvää oppia otettavana monelle. Luin sen hormoonitasapaino-kirjan ja siinä on 10 kohtaa mitä hän suositteli elämäntapamuutoksien prinsiipeiksi - itselläni oli hallussa suurinpiirtein 8-9 vähän päivästä riippuen.

Suositut

Back
Ylös Bottom