Pukeutuminen työpaikalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Persikka
  • Aloitettu Aloitettu
pellefantti sanoi:
Duuni vaatetus: Jonkun näköiset turvakengät, tavalliset sukat ja parit villasukat, pitkät kalsarit, 2-4 paitaa, karvarukkaset, villakauluri, pipo ( välillä kaksi ) ja sitten tietysti kaksiosainen toppahaalari.
Tämä tarina on tosi.
Mulla on about samaa settii. Pakkasvarasto rokkaa!

PS HAJOTKAA HIKOILUUNNE!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hitsarina kesätöissä päällä pidän huonompia t-paitoja ja sitten vanhat shortsit ja sitten haalarit päälle ja turvakengät jalkaan

Nostetaan ylös. Vanha threadi mutta otsikko täsmää.
Kysymyksen voisi melkein laittaa laki osastolle mutta kokeillaan täältä ensin.
Eli työnantaja hommaa vaatteet. Housut,takit(päälystakki+fleece) kauluspaidat tai pikeepaidat. Mutta ei kustanna tai hoida niiden hoitoa=pesua. Kaupan alan tesissä on maininta että jos työnantaja hommaa vaatteet niin hoitaa myös niiden huollon.
Mutta sitten ihan oikeasti mietityttävä kysymys: Jos työntekijää paleltaa ja haluaisi pitää esim poolopaitaa työpaidan alla niin voiko työnantaja sen kieltää koska sen poolon kaulus näkyy kauluspaidan alta? Perusteena että duunareilla pitää olla yhtenäinen asu.

Työpaikan puolesta housut ja college, missä logot.. Työkengät.

Nostetaan ylös. Vanha threadi mutta otsikko täsmää.
Kysymyksen voisi melkein laittaa laki osastolle mutta kokeillaan täältä ensin.
Eli työnantaja hommaa vaatteet. Housut,takit(päälystakki+fleece) kauluspaidat tai pikeepaidat. Mutta ei kustanna tai hoida niiden hoitoa=pesua. Kaupan alan tesissä on maininta että jos työnantaja hommaa vaatteet niin hoitaa myös niiden huollon.
Mutta sitten ihan oikeasti mietityttävä kysymys: Jos työntekijää paleltaa ja haluaisi pitää esim poolopaitaa työpaidan alla niin voiko työnantaja sen kieltää koska sen poolon kaulus näkyy kauluspaidan alta? Perusteena että duunareilla pitää olla yhtenäinen asu.

Jaa-a. Niissä puulaakeissa missä ite oon ollu töissä, ei ollu turhan tarkkaa mm. kesällä oli omat t-paidat päällä varastolla, eikä kukaan ollu moksiskaan.
Ei kai nyt kukaan tosissaan voi kieltää lisävaatetusta, jos kuitenkin on tunnistettavissa firman työntekijäksi.

Kertokaa onko valtionvirkamiehelle puku välttämättömyys? Käyttääkö kaikki? Oon tässä akateemisen uran loppuvaiheessa töitä etsimässä, reilusti alle 30 siis, ja nyt pukkais haastista valtion virastoon ja mietin tota työhaastatteluun pukeutumista, että riittäiskö tyyliin suorat housut ja kauluspaita ilman kravattia ja puvuntakkia?

Kertokaa onko valtionvirkamiehelle puku välttämättömyys? Käyttääkö kaikki? Oon tässä akateemisen uran loppuvaiheessa töitä etsimässä, reilusti alle 30 siis, ja nyt pukkais haastista valtion virastoon ja mietin tota työhaastatteluun pukeutumista, että riittäiskö tyyliin suorat housut ja kauluspaita ilman kravattia ja puvuntakkia?

Pelaa varman paalle ja laita puku. Mieluummin yli- kuin alipukeutunut. Mun mies ainakin kayttaa pukua ja krakaa aina toissa (valtiolla myos toissa).

Kyllä kiristäis, jos joutus aina oleen puku päällä töissä. Kun ne muutamat kerrat kuukaudessakin jo kiristää. Tai kai siihen tottuu, mutta silti se vaan on jotenkin niin vaikeeta, aina pitää olla sitten tip-top, jos kerran se puku päällä on. Normisti turvakengät, housut, t-paita ja fleece + talvella takki ja hanskat. Valtiolla myös töissä :)

Sinänsä takki olis jees, että musta suorat housut yksinään on aika orvot. Ite laittaisin farkut ja kauluspaidan. Mutta paha sanoa kun ei tiedä yhtään mikä se homma on mihin olet hakemassa. Ei suorittavassa portaassa kai kukaan missään pukua pidä?

Sinänsä takki olis jees, että musta suorat housut yksinään on aika orvot. Ite laittaisin farkut ja kauluspaidan. Mutta paha sanoa kun ei tiedä yhtään mikä se homma on mihin olet hakemassa. Ei suorittavassa portaassa kai kukaan missään pukua pidä?

Mina taas sanoisin etta ei ikina farkkuja tyohaastatteluun ellei ole johonkin rakennustyomaalle hakemassa. Mieluummin puku tai ainakin suorat housut. Puku ilman krakaa on sopivan asiallinen mutta samalla rento. Tai sit suorat housut, laadukas vyo (ja laadukkaat kengat jotka sopivat vyohon) ja simppeli kauluspaita.

... Olen oppinut ihan liikaa miesten vaatteista viime aikoina.

Puku ilman muuta. Töissä tuskin tulet sitä pitämään mutta haastatteluun se kyllä kuuluu, oletuksena että haet ihan oikeaa paikkaa eikä harjoittelua. Farkkuja ei missään nimessä.

Oon kerran nuorempana menny työhaastatteluun suoraan töistä flanellipaidassa, raksahousuissa ja kumisaappaissa. Jäi työt saamatta.

Meillä saa onneks työpaikalla olla omat vaatteet. Ittee hirvittää jo ajatus jos joutus olemaan joskus puku päällä töissä. Onneks ei todennäkösesti silti koskaan tarvitte..

Mina taas sanoisin etta ei ikina farkkuja tyohaastatteluun ellei ole johonkin rakennustyomaalle hakemassa. Mieluummin puku tai ainakin suorat housut. Puku ilman krakaa on sopivan asiallinen mutta samalla rento. Tai sit suorat housut, laadukas vyo (ja laadukkaat kengat jotka sopivat vyohon) ja simppeli kauluspaita.

Niin no... Ilmeisesti konepaja on rinnastettavissa rakennustyömaahan? Itse kävin jokin aika sitten haastattelussa toimihenkilötehtäviin ja kyllä siellä oli sekä toimitusjohtajalla että liiketoimintajohtajalla ihan farkut jalassa. He siis haastattelivat minua ja olisi ollut melko koominen tilanne jos olisin ollut puku päällä.

Ja minä taas sanoisin, ettei pukua ainakaan päälle jos ei tiedä valmiiksi, että se on työpaikan pukeutumiskulttuuri (pankki,rahoitus tai ehkäpä juurikin ne valtionhommat). Kyllä suorat-housut ja kauluspaita riittää monessa paikassa ja siistit vaatteet yleensä muuallakin.

Viimesin ylemmäntoimihenkilön asiantuntija-työpaikkahaastattelu aika kovassa firmassa meni farkuissa ja kauluspaidassa ilman krakaa. Haastattelijoilla tais olla jotain villapaitaa/t-paitaa päällä. Se on niin tapauskohtaista mitä pistää päällensä ettei liikaa kannata yrittää sillä pukeutumisella päteä vaan ennemmin panostaa tilannetajuun.

Samoilla linjoilla eli farkut, siistit kengät ja vyö ja kauluspaita. Näin hain itse valtiolle virkamieheksi ja tulin valituksi.

Näköjään porukka vastaillukkin jo. Ite oon ollu valtion virastossa ja ei siellä tosiaankaa oo jengi puku päällä, ehkä osa. Kannattaa miettii sitä omaa tehtävää senki kannalta, että onko se semmonen missä kohtaa asiakkaita kasvotusten. Ehkä sen puvun voi haastatteluun laittaa jos ihan vakkari duunia oot hakemassa. Kauluspaita/pikeepaita ja farkut oli mulla ja muilla mun ikäsillä pukeutuminen yleensä. Eli jos tehtävä on semmonen, että niitä asiakaskohtaamisia tulee, nii osoita se sun "ulkonäkö valmius" jo siinä haastattelussa, muuten ei omasta mielestä tarvi sitä pukua laittaa, tästäkin tietty mielipiteitä jokasella :)

Itse en kyllä ikinä aio pukua pistää päälleni työhaastatteluun, koska tuskin koskaan tulen työskentelemään puku päällä, vaan omana itsenäni rennot ja siistit vaatteet päällä. Miksi se työhaastattelu on niin spesiaalihomma, että sinne pitäisi vetää parasta päälle, jos muuten pukeutuu siistin rennosti? Ymmärrän kyllä siinä tapauksessa, jos työ sitä vaatii, että pitää tälläytyä, mutta muuten imo ihan turhaa.

Perjantaina seuraava haastattelu.

Ei ole välttämättömyys. Esim. siisteillä kangashousuilla ja kauluspaidalla pärjää oikein hyvin. Toki riippuu vähän työtehtävästä, mutta pääsääntönä pitäisin tuota. Ellet sitten jo ennakkoon tiedä, että paikassa käytetään yleisesti esim. pukua. T: suunnilleen vastaavassa asemassa ja hommissa työskentelevä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom