Pukeutuminen työpaikalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Persikka
  • Aloitettu Aloitettu
Duuni vaatetus: Jonkun näköiset turvakengät, tavalliset sukat ja parit villasukat, pitkät kalsarit, 2-4 paitaa, karvarukkaset, villakauluri, pipo ( välillä kaksi ) ja sitten tietysti kaksiosainen toppahaalari.
Tämä tarina on tosi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Turvakengät on pakolliset, muuten ihan sama(kai??). Naiset sais kyllä pukeutua vähän paljastavammin, vaikka onhan osa sen jo onneksi tajunnutkin. Mukavasti piristää työpäivää semmoset erektion puolikkaat..

Meillä ne hemmot jotka joutuu olemaan enemmän asiakkaiden kanssa tekemisissä joutuu olemaan pingviineinä.

Asiantuntijahommissa sikäli mukava tilanne että saa ite päättää mitä tekee ja kukaan ei tule sanomaan mitään :) Asu on siis vapaa mutta pakollinen. Oman maun mukaan heitän päälle kauluspaitaa ym. jos täytyy mennä johonkin kokoukseen antamaan lausunto, mutta en ala patsastelemaan pikkutakkien kanssa kovin helpolla. Nyt kuumilla ilmoilla kuljen farkut/sortsit- + T-paita- setillä. Sisällä pärjää pitkilläkin housuilla kun on hyvä ilmastointi, mutta ulkona onkin sitten eri meininki...

Itse työskentelen suhteellisen leppoisassa toimistoympäristössä. Pukeutuminen vaihtelee. Pukeudun itse lähes aina arkivaatteisiin(farkut ja t-paita, joskus kauluspaita). Nyt helteiden aikana käytin shortseja. Samoissa tiloissa on myös niitä, jotka sonnustautuvat pukuun lähes aina. Eli pukeutuminen on siis suhteellisen vapaata oman maun mukaan, kunhan ei liikaa paljastele.

Eräs silmiinpistävä tapaus meiltä löytyy. Hän on nuori naishenkilö, noin. 180 cm pitkä. Normaalisti hän pukeutuu joko tiukkoihin farkkuihin tai tiukkoihin trikoisiin sekä enemmän tai vähemmän paljastavaan paitaan. Pitkän vaalean tukan hän pitää aina vapaana, en ole koskaan nähnyt hänen päässään nutturaa tai muutakaan "erikoisempaa" laitosta. Niin, ja nyt lämpiminä ilmoina hänellä on tietysti lyhyehkö hame. :)

Jakakaa Hesaria öisin niin ei tarvitse kauheasti miettiä onko sovelias vaatetus :D

Kun vielä olin töissä pari viikko asitten, päältäni löytyi joko avokauluksinen lyhythihainen paita taikka ei-avokauluksinen hihaton paita. Alaosa joko pitkät tai polven alle housut tai hame, ei shortseja. Olin siis asiakaspalvelutehtävissä... Jos oli tiedossa että pitää sulkeutua toimistoon ihmisten katseilta piiloon, ei pukeutumisella ollut kovin merkitystä joten saatoinpa pistää vaikka terassille lähtö tai salikuteet valmiiksi päälle.
Sukkahousut GRÄH olen jättänyt kaupan hyllyyn...
Miehet vois pitää sellaisia tiukkoja hihattomia paitoja ja perseestä istuvia housuja. Tietysti vain mikäli ovat komeita ja lihaksikkaita...

Puhdastilahaalari, -kengät, nitriilikäsineet ja kasvomaski päällä, paljasta ihoa saa näkyä vain naamassa nenän puolestavälistä otsaan asti. Hiuksia ei saa näkyä, myssy haalaarin hupun alla ja varasukkia on kesäkenkäisiä varten. Sinne haalarin alle saa sitten melko vapaasti pukeutua miten lystää, hihaton ja sortsit on minimi. Hame vois olla melkoisen pulmallinen :D
Tehokas ilmastointi takaa sen, ettei kuuma todellakaan tule. Kiva tehdä kesäkuumalla hommia, kun ennemmin palelee kuin hikoilee... ;)

Suurimman osan ajasta päällä on työhaalarit, kumisaappaat/lenkkarit ja jonkinlaiset käsineet. Joskus taas joutuu vetämään ylleen mustan puvun mustalla krakalla varustettuna. Työpaikkana on hautausmaa (onneksi vain kesätyö).

Ei tarvitse paljoa pukemista pohtia kun on lakisääteinen firman uniformu. :)

Kesällä lähinnä miettii pistääkö valkoisen kauluspaidan (pitkähihainen, kraka mukana) vaiko mustan pikeepaidan (lyhythihainen, ei krakaa). Molemmissa samat logot ja tunnukset rinnuksissa. Puvun housut sisähommissa (nekin firmalta), ja jos ulos on mentävä niin firman tunnuksin varustetut haalarit. Kengät joutuu itse kustantamaan ja säännöt määräävät että oltava mustat siistit nahkaiset kengät.

Aikoinaan tuli aina pukeuduttua korrektisti jakkupukuun mutta sitten kaikki muuttui: Aloitin moottoripyöräilyn ja sen myötä oli ihan ok, että hengailin töissä, kylillä ja bileissä aina nahkahousuissa ja topissa. Kollegat tottui rentoon pukeutumiseeni ja nykyisin vetelen kesät talvet milloin reisitaskuhousuissa, nahkahousuissa tai treenikamoissa. Ei tule mieleen milloin olisin viimeksi laittanut jakkupuvun päälle...

Emmah sanoi:
Näin naisnäkökulmasta katsottuna - ainakin noilla asfalttityöläisillä on erittäin hyvä vaatetus - siis se vähä mitä sitä on... :kuola:

Ikävä kyllä ainakin mä olen tänä kesänä nähnyt asfalttitöissä vain jotain itäeurooppalaisen näköisiä kaljamahoja :itku: Niiden päällä sois olevan sitä vaatetusta hieman runsaammin..

Mun kesätyöpaikassa pukeutuminen on kyllä äärimmäisen rentoa, koko kesän on voinut olla melkein missä vaatteissa tahansa. Yksin kun on työhuoneessaan eikä varsinaisesti työkavereitakaan ole, on voinut pukeutua täysin ulkolämpötilan mukaan. Toisella työpaikalla, missä käyn tekemässä satunnaisesti hommia, ei taas kehtaa ihan missä vain vaatteissa näyttäytyä, mutta esim. farkut ja toppi on ihan ok. Siellä kun näkee vaatetusta laidasta laitaan - aina toimitusjohtajan kauluspaidasta projektipäällikön reikäisiin farkkuihin.

Jakkupuku, korkokengät ja nailonit... Ei tulisi mieleenkään mennä töihin roiskeläpässä tai liian avoimessa topissa. Nykyään ei kyllä voi lähteä bailaamaankaan hutsureleissä, koska aina on se riski, että asiakkaita tulee vastaan. Toisaalta hyvä niin... H&M/Fiorella/tms. eivät ikinä ole vastanneetkaan käsitystäni tyylikkäästä tai eroottisesta pukeutumisesta. :piis:

IronMind sanoi:
OK. Kuulosti vaan niin Nokia Way-meiningiltä. Se on melkoisen orwellilainen tunnelma ainakin tietyissä Nokian pytingeissä kun käytävillä ja cubiclehalleissa harhailee tuhansia toisistaan kloonattuja kavereita kutakuinkin samanlaisissa hieman huonosti istuvissa "Dressman/Kapp Ahl-vekkihousut ja kauluspaita" -yhdistelmissä.

*yökkäilee näppiksen takana*. Yritän olla katomatta tohon massaan ylläpitämällä tyylikästä-muttei-jäykkää lookkia. Tietty kokouksiin panostaen.

OT: Miksiköhän mulle tuli mieleen se Fight Clubin kohtaus, jossa pomo löytää kopiokoneesta sen paperin jossa lukee fight clubin säännöt? Ja etenkin se kohta, missä päähenkilömme sanoo sitten pomolle takaisin, että mitäpä tykkäisit, jos joku tulisi tänne töihin automaattiaseen kanssa ja ampuisi kaikki?

Vianhan ei tarvitse olla suuri, kun se on päässä.

Ennen vanhaan olin työpaikalla puku päällä, mutta nykyään pääasiallisesti sangen vapaamuotoisesti. Vuoden ympäri pukeudun useimmiten shortseihin ja t-paitaan, mutta joskus kuten nyt, olen ilman paitaa kalsarit jalassa. Kohta saatan riisua nekin. Parempi lopettaa, ennen kuin joku alkaa siellä :kuola:

IronMind sanoi:
käytävillä ja cubiclehalleissa harhailee tuhansia toisistaan kloonattuja kavereita kutakuinkin samanlaisissa hieman huonosti istuvissa "Dressman/Kapp Ahl-vekkihousut ja kauluspaita" -yhdistelmissä.

Eiköhän tuo sovi enemmänkin jonkun Accenturen tai vast. konsultointihommiin? Insinörtit paskat nakkaa pukukoodille. Ihan reilusti samoissa releissä töihin missä eilen korjattiin autoa. Ei reikä tarkoita sitä että vaate olisi käyttökelvoton.

Meillä duunissa näkee vaatteita ja tyylejä aivan laidasta laitaan. Yksi mun kaveri tuossa on spurttiverkkareissa. Isommilla pojilla on tietty puvuntakit, mutta niillä, joiden ei tarvitse olla asiakkaiden kanssa kasvokkain, on päällä sitä, mitä tavallisestikin. Mulla kaikki mahdolliset kesämekot ollut päällä ja nyt farkut ja villapaita. On se mukavaa, ettei ole face to face -asiakaspalvelussa. It-alalla pukeutuminen taitaa kuitenkin olla sivuseikka.

Olen kehitellyt oman koodin. Saa kommentoida. Firma on aika iso. Lähtökohta on puku. Huoneessa ei takkia. Lähellä työhuonetta olevassa palaverissa (tyyliin "sama kerros") ei takkia, jos lähityökaverit paikalla. Takki tulee siis päälle, jos on ulkopuolisia paikalla tai palaveri "toisessa kerroksessa / kaukana" (jokainen firma on tietenkin fyysisesti erilainen, vrt. joku Pentagon tai pilvenpiirtäjä).

Asiantuntevammat voisivat kommentoida valkoista paitaa. Onko teidän mielestänne valkoinen paita jotenkin liian juhlallinen... tai jotain... koska sitä näkee jotenkin vähemmän nykyisin varsinkin nuorilla miehillä puvun kanssa.
Ja toinen kysymys: onko valkoinen paita enemmän ei-ei kuin värillinen, jos takki on pois päältä? Ts. jos on valkoinen paita, pitäisikö takin pysyä päälle tiukemmin? Vaikeita asioita... :hyper:

itse en ainakaan tykkää valkoisesta, menee paskaan tosi nopeasti, varsinkin kaulukset tummuu heti kun niihin hikoilee yhtään. Ja onhan se ehkä vähän juhlallinen, tulee lakkiaiset mieleen :) Itse suosin jotain kuviollisia kauluspaitoja ja mielellään tummia ettei näy jos hikoilee :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom