Pukeutuminen työpaikalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Persikka
  • Aloitettu Aloitettu
Niin no... Ilmeisesti konepaja on rinnastettavissa rakennustyömaahan? Itse kävin jokin aika sitten haastattelussa toimihenkilötehtäviin ja kyllä siellä oli sekä toimitusjohtajalla että liiketoimintajohtajalla ihan farkut jalassa. He siis haastattelivat minua ja olisi ollut melko koominen tilanne jos olisin ollut puku päällä.

No en ma nyt tieda olisiko ollut koominen... Olisit vaan nayttanyt fiksulta. Puvusta astetta rennompi on toki suorat housut ja kauluspaita, mika menee mielestani tilanteessa kuin tilanteessa.

Ja minä taas sanoisin, ettei pukua ainakaan päälle jos ei tiedä valmiiksi, että se on työpaikan pukeutumiskulttuuri (pankki,rahoitus tai ehkäpä juurikin ne valtionhommat). Kyllä suorat-housut ja kauluspaita riittää monessa paikassa ja siistit vaatteet yleensä muuallakin.

Viimesin ylemmäntoimihenkilön asiantuntija-työpaikkahaastattelu aika kovassa firmassa meni farkuissa ja kauluspaidassa ilman krakaa. Haastattelijoilla tais olla jotain villapaitaa/t-paitaa päällä. Se on niin tapauskohtaista mitä pistää päällensä ettei liikaa kannata yrittää sillä pukeutumisella päteä vaan ennemmin panostaa tilannetajuun.

Olen eri mielta :) Sanoisin etta aina mieluummin yli- kuin alipukeutunut. Puku ilman krakaa ei pista kovin pahasti silmaan vaikka muilla olisikin rennommat vaatteet. Ja kuten sanottu, jos on epavarma, suorat housut ja kauluspaita toimii. Tietysti pukeutuminen on sivuseikka kun tyontekijan taitojahan siina haetaan.

Omat kaksi viimeista kesatyohaastatteluani olivat pankkiin ja konsulttifirmaan harjoittelijaksi. Kumpaankin laitoin jakkupuvun ja asialliset korot.

Edit. Valtion hommista viela sen verran, etta taalla ainakin kaikki toimistotyontekijat kayttavat pukua ja krakaa toissa. Mieheni on taalla valtion leivissa nimikkeella financial advisor eika siis tee minkaanlaista asiakaspalvelutyota, mutta silti pitaa olla puku paalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ englannissa on ehkä hieman eri asia mutta suomessa ei ainakaan teknisiä töitä (inssi tai dippa inssi) kannata lähteä puku päällä kysymään ellei sitten ole sata varma että pukeutumiskulttuuri on firmassa se. Kauluspaita, pikkutakki ja suorat housut tai mustat farkut on ihan ok meininki. Ja työhaastatteluun ei kannata missään tapauksessa ylipukeutua, jos ei kyllä alipukeutuakkaan :)

Shortsit,lippis,turvakengät ja aurinkolasit jos vain on hyvä päivä

Huonompana päivä pitkät housut,turvakengät,t-paita,takki ja lippis.

Mun pukeutumiseen kuuluu kyllä lähes aina radio peltorit :)

Möhömaha aina paljaana jos vain mahdollista :) Suomalaismiestä parhaillaan :)

Shortsit,lippis,turvakengät ja aurinkolasit jos vain on hyvä päivä

Huonompana päivä pitkät housut,turvakengät,t-paita,takki ja lippis.

Mun pukeutumiseen kuuluu kyllä lähes aina radio peltorit :)

Möhömaha aina paljaana jos vain mahdollista :) Suomalaismiestä parhaillaan :)

Parhaillaanpa hyvinkin. Parhaimmillaan onkin sitten eri asia, mutta niinhän et maininnutkaan.

Täytyy itse mieluummin aina vähän ylipukeutua, kun pitää viran puolesta tsekkailla muidenkin vaatetusta. Duunissa, lähes aina: Musta puku, valkoinen kauluspaita, mustakultainen kravatti, liituraita liivi ja pukukengät.

Rentona päivänä verkkarit, lenkkarit ja collagepaita. Ei asiakas, eikä henksukontakteja mielellään, niinä päivinä.:D

Työhaastatteluissa haastateltavan puku, kiinnittää kyllä mielenkiinnon: Kunhan se vaan sitten " kantaa hyvin koko haastattelun". Jos et ole pukumiehiä, älä sellaista myöskään esitä haastattelussa. Siistit vaatteet kyllä riittävät. Varsinkin, kun meillä vaatetus tulee talon puolesta.

edit: Naisilla taasen haastatteluissa " less isn't always better "...Näitäkin on nähty.:lol2:...Jos hakisi katuhuoraksi, olisi muutama viritelmä ollut ihan OK!! ASPA hommiin taasen not...

Mikähän siinä muuten on, että näissä kaikissa pukeutumiseen littyvissä ketjuissa (tämä, Pakkiksen virallinen tyylisäie + seksiosaston tyylikethu) alkaa muutamilla mihillä kova todistelu siitä, ettei laita pukua päälle kuin aseella uhattaessa? Sopivan kokoinen ja muotoinen puku ei kuitenkaan ole päällä mitenkään erityisen epämukava eikä oikeankokoinen kaulu kiristä solmionkaan kanssa. Harvoin pukua käyttävillä taitaa olla kaapissa joku täysin sopimaton ja epämukava retale. Hyväähän ei kannata ostaa, kun ei sitä kuitenkaan käytä.

Itse pidän yleensä työasuna akateemisessa maailmassani farkkuja ja niiden kanssa kauluspaitaa hihat käärittyinä. Päällä voi myös olla myös kauluksellinen T-paita (ns. piké-paita) ja joskus harvoin T-paita jonkun neuletakin tai vastaavan kanssa. Kerran tai pari kertaa vuodessa tulee oltua töissä (vapaalla sitten useamminkin) tumma puku päällä.

alkaa muutamilla mihillä kova todistelu siitä, ettei laita pukua päälle kuin aseella uhattaessa?
Mä oon tämmönen ihminen, vältän kaikkia tilanteita mihin pitäs puku laittaa...häät,rippijuhlat, yo-juhlat jne....Se puku on vaa mun mielestä niin kliseinen ja oksettava. Mun osalta ei oo kyse siitä, että se tuntuis pahalta päällä. Enemmänki mulla se ajatus, että ihan ku se tekis ihmisestä jotenki paremman ku sillä on se puku päällä ja toiseksi ihminen ei oo mun mielestä pukeutunu automaattisesti hyvin jos sillä on puku. Jos ihmisen persoonaan ei se puku sovi, nii se on vammasta nähdä semmosen päällä puku.

Eikös valtiolla jengi hiihtele sandaalit ja sukat jalassa, pikkasen lyhyissä puuvillahousuissa sekä venyneessä paidassa?

Itse lähtisin siitä (kuten moni muukin täällä) että alan mukaan mennään, mutta minimitasona pitäisin sitä siistit kengät sekä farkut ja ikään sopiva pikee-, kaulus- tai villapaita tms.

Itse käytän aina pukuja, silloin sun tällöin kesällä ilman krakaa, jos kauluspaita on "pienillä" kauluksilla ettei näytä lomaosakemyyjältä. Täyspäiväisesti nyt 6 vuotta takana sitä ja ainakin itse nautin kun voin ostella pukuja, paitoja ja krakoja ja ennenkaikkea käyttää niitä.

Käytännöllisintä on käyttää töissä samaa tyyliä kuin vapaa-ajallakin. Jotkut käyttää pukua, jotkut shortseja. :)
Tällainen kuumakalle kuin minäkin ei kyllä pukua tai mitään muutakaan raskaampaa vaatetusta lämpimänä aikana käytä. Mieluummin alipukeutunut ja okei kuin hieno ja läpimärkä. :lol2:

Minä olin viime kesänä työharjoittelupaikalla kuumimpina päivinä hihattomassa t-paidassa ja shortseissa. Tosin pitkälti siitä syystä, ettei lomien takia paikalla ollut juurikaan muita. Mutta olen aina ihmetellyt, mikä tekee esim. asianajajista tai pankissa työskentelevistä niin hienoja ihmisiä, että sitä pukua täytyy pitää?

No eiköhän aika monessa asiassa ole kyseessä vakiintuneet tavat ja mielikuvat, niiden varassahan suuri osa ihmisistä toimii sen kummemmin miettimättä että miksi näin on...

Edellisessä duunissa ihan farkut ja t-paita tai huppari linjalla. Nykysessä näyttäs olevan vähän konservatiivisempi meininki, niin oon kekkuloinu kauluspaita tai neule ja farkut linjalla. Perjantaisin oon ollu tosin kyllä t-paita tai huppari linjalla.

Ei näissä normi-inssin hommissa tarvi kekkuloida puku päällä. Pomot laittaa pikkutakin ja skrakan ja ehkä suorat housut, jos ollaan asiakkaiden kanssa tekemisissä. Tälläselle rivimiehelle riittää noihinkin tilaisuuksiin siistit farkut ja kauluspaita.

Se on hienua, että vaatteet tulee firman puolesta niin ei tarvi asiaa paljon stressata. Ainut vaan, että meillä on yks ja sama vaatekerta läpi kesät ja talvet, eikä se oo hyvä oikeen kumpaankaan.

Käytännöllisintä on se, kun työnantaja tarjoo vaatteet joita käytetään. Ei tartte ite miettiä onko liian arkinen vai liian hieno vai mitä mä nyt laittasin päälle.

edit: Katos kun joku just totes saman ylempänä...

Enemmänki mulla se ajatus, että ihan ku se tekis ihmisestä jotenki paremman ku sillä on se puku päällä ja toiseksi ihminen ei oo mun mielestä pukeutunu automaattisesti hyvin jos sillä on puku. Jos ihmisen persoonaan ei se puku sovi, nii se on vammasta nähdä semmosen päällä puku.

Meillä o isäukko ihan samanlainen, ei pukua ja kauluspaidoistakin pysyy mahollisimman kaukana jos vaan mahdollista. "Sama se millaisissa vaatteissa sitä, jos ei kotivaatteissa kelepaa niin.." On mm. käynyt häissä villapaidassa :D

Katselin tuossa American Chopperia ja siinä oli Paul Sr. eli se vanhempi viiksekäs tatuoitu äijä menossa häihin, ja haki ihan sitä varten sitten kunnollisen puvun kun ei omistanut. Kyseinen kaveri on vissiin kanssa näitä pukujen välttelijöitä, mutta sitten ku hyvin istuvassa puvussa näytti todella skarpilta, ni oli äijälle ja vaimollekin yllätys.

Mä oon tämmönen ihminen, vältän kaikkia tilanteita mihin pitäs puku laittaa...häät,rippijuhlat, yo-juhlat jne....Se puku on vaa mun mielestä niin kliseinen ja oksettava. Mun osalta ei oo kyse siitä, että se tuntuis pahalta päällä. Enemmänki mulla se ajatus, että ihan ku se tekis ihmisestä jotenki paremman ku sillä on se puku päällä ja toiseksi ihminen ei oo mun mielestä pukeutunu automaattisesti hyvin jos sillä on puku. Jos ihmisen persoonaan ei se puku sovi, nii se on vammasta nähdä semmosen päällä puku.

Tässä on oikea asenne - jos "koodien" mukainen pukeutuminen tai muu käyttäytyminen ei miellytä, niin silloin jäädään pois niistä tilaisuuksista. Olin itse Joshin ikäisenä (eli n. 20 vuotta sitten..) aivan samanlainen. Vanhemmiten on mieli sitten muuttunut.

Mikähän siinä muuten on, että näissä kaikissa pukeutumiseen littyvissä ketjuissa (tämä, Pakkiksen virallinen tyylisäie + seksiosaston tyylikethu) alkaa muutamilla mihillä kova todistelu siitä, ettei laita pukua päälle kuin aseella uhattaessa? Sopivan kokoinen ja muotoinen puku ei kuitenkaan ole päällä mitenkään erityisen epämukava eikä oikeankokoinen kaulu kiristä solmionkaan kanssa. Harvoin pukua käyttävillä taitaa olla kaapissa joku täysin sopimaton ja epämukava retale. Hyväähän ei kannata ostaa, kun ei sitä kuitenkaan käytä.
No ensinnäkin ajelen töihin polkupyörällä, jos pitäisi pukua niin tarvis mennen tullen vaihtaa työpaikalla vaatteet.
Toiseksi kaikki muutkin on farkuissa ja t-paidassa, hyvässä lykyssä ovat osapuilleen ehjiä ja hiljattain pestyjä. Pukukeekoilija sulautuisi porukkaan kuin jammu-setä vauvauintiin.
Kolmanneksi puku on oikeasti toimistotyössä huono asuste. Vähintään takin joutuu heittämään kuuseen.

Ulkopuolisiin palavereihin laitan normaalista poiketen kauluspaidan, esimies on useimmiten niissäkin t-paidassa. Ulkomaanelävät ovat alkaneet rentoutua siinä määrin etteivät nekään välttämättä tule enää puku päällä. :) Jos on joku tosissaan muodollisempi palaveri missä on läsnä pari pykälää isompia herroja niin voi jopa puku mennä päälle. Tai japanilaisten kanssa touhutessa.

pyssy sanoi:
Täytyy itse mieluummin aina vähän ylipukeutua, kun pitää viran puolesta tsekkailla muidenkin vaatetusta. Duunissa, lähes aina: Musta puku, valkoinen kauluspaita, mustakultainen kravatti, liituraita liivi ja pukukengät.
Poke?

Pukua en oikeastaan käytä kun hautajaisissa. Jotain hääjuhlia nyt jos on, eipä noita juuri ole. Yritän välttää kaikkia tilaisuuksia joihin pitää vetää edes pikkutakkia päälle, en esim. käy firman juhlissa. Oman osaston jutuissa käyn, mutta niitä on enintään kerran vuodessa ja meno on vapaamuotoisempaa. Pikkutakki on oikeastaan työhaastatteluja varten mulla.

Olen IT-alan hommissa, tai ison talon IT-osastossa. Farkut ja joku avonainen kauluspaita on siistein tyyli mihin taivun. Jalassa jotku tennarit. Duuni on sellaista että saa nuohota kaikenmaailman konesaleja ja vaatteet helposti likaantuu, joten mitäpä sitä hienostelemaan. Tyyli on muutenkin talossa aika casual, bisness-urpot/myyjät ja muut pyrkyrit tietty erikseen.

Edustan näköjään palstan toista ääripäätä. Puku ja skraka AINA töissä päällä, yritysmyyntiä teen. Suurimmalla osalla asiakkaista on myös ihan sama vaatetus.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom