Niin no... Ilmeisesti konepaja on rinnastettavissa rakennustyömaahan? Itse kävin jokin aika sitten haastattelussa toimihenkilötehtäviin ja kyllä siellä oli sekä toimitusjohtajalla että liiketoimintajohtajalla ihan farkut jalassa. He siis haastattelivat minua ja olisi ollut melko koominen tilanne jos olisin ollut puku päällä.
No en ma nyt tieda olisiko ollut koominen... Olisit vaan nayttanyt fiksulta. Puvusta astetta rennompi on toki suorat housut ja kauluspaita, mika menee mielestani tilanteessa kuin tilanteessa.
Ja minä taas sanoisin, ettei pukua ainakaan päälle jos ei tiedä valmiiksi, että se on työpaikan pukeutumiskulttuuri (pankki,rahoitus tai ehkäpä juurikin ne valtionhommat). Kyllä suorat-housut ja kauluspaita riittää monessa paikassa ja siistit vaatteet yleensä muuallakin.
Viimesin ylemmäntoimihenkilön asiantuntija-työpaikkahaastattelu aika kovassa firmassa meni farkuissa ja kauluspaidassa ilman krakaa. Haastattelijoilla tais olla jotain villapaitaa/t-paitaa päällä. Se on niin tapauskohtaista mitä pistää päällensä ettei liikaa kannata yrittää sillä pukeutumisella päteä vaan ennemmin panostaa tilannetajuun.
Olen eri mielta Sanoisin etta aina mieluummin yli- kuin alipukeutunut. Puku ilman krakaa ei pista kovin pahasti silmaan vaikka muilla olisikin rennommat vaatteet. Ja kuten sanottu, jos on epavarma, suorat housut ja kauluspaita toimii. Tietysti pukeutuminen on sivuseikka kun tyontekijan taitojahan siina haetaan.
Omat kaksi viimeista kesatyohaastatteluani olivat pankkiin ja konsulttifirmaan harjoittelijaksi. Kumpaankin laitoin jakkupuvun ja asialliset korot.
Edit. Valtion hommista viela sen verran, etta taalla ainakin kaikki toimistotyontekijat kayttavat pukua ja krakaa toissa. Mieheni on taalla valtion leivissa nimikkeella financial advisor eika siis tee minkaanlaista asiakaspalvelutyota, mutta silti pitaa olla puku paalla.