Pukeutuminen työpaikalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Persikka
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Saattaa olla etta mina altistun kovasti puvuille seurani ja opiskelualani takia ja sen takia ajattelen niiden olevan yleisempia kuin ovatkaan. Liike- ja lakimaailmassa kummassakin kun puvut ovat yleisia ja onhan se muutenkin vahan snobeilua ainakin taalla missa itse opiskelen... Insinooritoimistoista taas en tieda paljoakaan. Tai no tiedan sen etta insinoorit ovat (surullisen)kuuluisia omituisesta pukeutumisestaan ja insinoorin tunnistaa helposti :D Sama patee matikan opiskelijoihin.

Ingenjöörinä pakko kysyä että mikäs siitä pukeutumisesta tekee omituista. Varmaan meidän habituksessa on tiettyjä tunnusomaisia piirteitä mutta tuo "omituinen" oli aika voimakas sanavalinta..

Ingenjöörinä pakko kysyä että mikäs siitä pukeutumisesta tekee omituista. Varmaan meidän habituksessa on tiettyjä tunnusomaisia piirteitä mutta tuo "omituinen" oli aika voimakas sanavalinta..

No siis ilmeisesti jos ei ole pukua päällä niin jo se on itsessään omituista, kai sen pukeutumisen pitäisi vastata jotenkin sitä tietotasoa tai jotain vastaavaa. Alyssa nyt tuntuu puheiden perusteella aika vahvasti kategorisoivan ihmisiä pukeutumisen perusteella.

Olin vasta seminaarissa jossa kaikki olivat insinöörejä, ikä laidasta laitaan ja samoin pukeutuminen. Että kyllä se insinöörin tunnistaminen on stereotypioita jotka todellisuudessa ei pidä paikkaansa :)

Pakko huomauttaa että opiskelijat tai uran alussa olevat suhtautuvat pukeutumiseen huomattavasti muodollisemmin kuin uraa jo luoneet. Silloin alkaa olemaan jo muitakin meriittejä ja statusta kuin pelkkä pukeutuminen. Se ei tarkoita huoletonta pukeutumista vaan sitä että voi hyvällä maulla pukeutua oman tyylisesti tilanteessa kuin tilanteessa. (nyt siis puhun insinööreistä, en viroista joissa on uniformu :) )

Siinä vaiheessa kun tarpeeksi pitkään on sitä pukua päällä pitänyt duunissa, sitä ei jaksa ihmetellä tai muuten jeesustella. Se on osa normaalia pukeutumista. Hyvä ja oikein mitoitettu puku on päällä paljon mukavampi kuin farkut, uskokaa tai älkää.

No siis ilmeisesti jos ei ole pukua päällä niin jo se on itsessään omituista, kai sen pukeutumisen pitäisi vastata jotenkin sitä tietotasoa tai jotain vastaavaa. Alyssa nyt tuntuu puheiden perusteella aika vahvasti kategorisoivan ihmisiä pukeutumisen perusteella.

Se oli puolivitsilla heitetty kommentti :) Eikohan jokaisesta alasta ole stereotypioita ja poikkeuksia. Paras sana kuvaamaan naita taalla esiintymia matemaatikkoja ja insinooreja on "goofy", eli sellainen vahan homelo. Eivat hirveasti tunnu valittavan ulkomaailmasta. Ja tama kaikki rakkaudella sanottuna, kaikki tuntemani insinoorit ovat mahtavia tyyppeja. Omasta alastani loytyy varmasti paljon pahempia stereotypioita.

En missaan vaiheessa sanonut etta on omituista jos ei ole pukua. Ihmeellista vaantoa ja sanojen suuhun laittamista taas... En myoskaan kategorisoi ihmisia pukeutumisen mukaan. Kaikki tama lahti siita kun sanoin etta puku ei ole mikaan ihmeellinen vaate :D

Tässä 100m säteellä istuu arviolta n. 100-200 insinööriä. Käytännössä pukua pitävät vain asiakkaita isännöivät. Tänään aamuni alkoi isohkoa kauppaa koskevalla palaverilla, jossa oli mukana henkilökuntaa omasta firmasta toimitusjohtajaan asti sekä asiakkaiden edustajia. Farkut ja kauluspaita/neule löytyi päältä jokaiselta.

Nostetaan ylös kun kukaan ei oikeastaan ottanut kantaa kysymykseeni:
Kysymyksen voisi melkein laittaa laki osastolle mutta kokeillaan täältä ensin.
Eli työnantaja hommaa vaatteet. Housut,takit(päälystakki+fleece) kauluspaidat tai pikeepaidat. Mutta ei kustanna tai hoida niiden hoitoa=pesua. Kaupan alan tesissä on maininta että jos työnantaja hommaa vaatteet niin hoitaa myös niiden huollon.
Mutta sitten ihan oikeasti mietityttävä kysymys: Jos työntekijää paleltaa ja haluaisi pitää esim poolopaitaa työpaidan alla niin voiko työnantaja sen kieltää koska sen poolon kaulus näkyy kauluspaidan alta? Perusteena että duunareilla pitää olla yhtenäinen asu.

Ja sitten oma mielipide pukeutumisesta: pitäisin mielellään pukua töissä tai mitä hyvänsä jos sen saisi kunnolla valita ja sovittaa. Sillä kuten tuossa edellä on sanottu että hyvä ja oikein mitoitettu puku istuu hyvin kantajansa päällä. Mutta kun firma on iso ja sieltä joku päälikkö saa päähänsä että vaatteet on nämä ja valitsee halvimmat ja kestävimmät niin istuvuudesta tai tyylistä ei voi puhua mitenkään. Normaalisti minulle käy l-xl paidat niin työvaatteissa pitää valita xxl -xxxl vaatteita. Sitten niissä on sellaisia ongelmia että jos hartioista ja rintakehältä on sopivat niin esim hihat on aina liian pitkät. Samoin housuissa jos perse/vatsa/reidet on sopivat niin lahkeita on jopa ollut 30cm liikaa. Kaikki mallit ovat joillekin etiopialaisille pitkän matkan juoksijoille suunniteltu tai korkeushyppääjille. Ei tälläiselle lyhyelle ja leveälle. Paras oli kun otin viimeksi windstopper takin niin olkapään sauma/hauis oli xl takissa niin tiukka että kädet melkein puutuivat kun oli takki päällä. No kyllä takki oli muualta sopiva.
Sekä kankaat: nytkin viimeisimmät olivat sellaista enstex kangasta että kauluspaita pysyi itsestään pystyssä kun niin jäykkä oli. Ja hiostava sekä karhea että iho ruvella. Ei siis mitään järkeä näissä valinnoissa.

Mutta sitten ihan oikeasti mietityttävä kysymys: Jos työntekijää paleltaa ja haluaisi pitää esim poolopaitaa työpaidan alla niin voiko työnantaja sen kieltää koska sen poolon kaulus näkyy kauluspaidan alta? Perusteena että duunareilla pitää olla yhtenäinen asu.
Jos työnantaja kustantaa yhtenäisen työasun, niin voi kieltää. Sellaista aluspaitaa ei tietenkään voi kieltää joka ei työnantajan ostaman paidan alta mihinkään näy.

Nostetaan ylös kun kukaan ei oikeastaan ottanut kantaa kysymykseeni:

...

Muistaakseni työnantajan pitää huoltaa vain omistamansa työasut, eli jos työnantaja hankkii sinulle asun ja saat sen itsellesi, ei työnantaja enää omista sitä eikä siten tarvitse huoltaa sitä. Näin ainakin omalla työpaikalla homma menee, eikä itelle ole mitään vaivaa ollut työvaatteiden pesemisestä.

Joku korjatkoon, jos olen väärässä.

Kertokaa onko valtionvirkamiehelle puku välttämättömyys? Käyttääkö kaikki? Oon tässä akateemisen uran loppuvaiheessa töitä etsimässä, reilusti alle 30 siis, ja nyt pukkais haastista valtion virastoon ja mietin tota työhaastatteluun pukeutumista, että riittäiskö tyyliin suorat housut ja kauluspaita ilman kravattia ja puvuntakkia?

Haastiksessa tuli käytyä, ja olin kyllä neljästä (minä+kolme haastattelijaa) huoneessa paikalla olleesta selkeästi parhaiten pukeutunut, olin puvussa ilman krakaa. Mikä ei kyllä sinänsä ole huono juttu koska itseäni sinne kuitenkin tarjoan, ja haastattelijoiden ei tarvitse enää mitään todistaa. Hyvin meni haastattelu, menee tosin vielä yli viikko ennen kuin ilmoittavat. Odottaminen on harvinaisen rasittavaa, varsinki näissä tapauksissa.

Jos työnantaja kustantaa yhtenäisen työasun, niin voi kieltää. Sellaista aluspaitaa ei tietenkään voi kieltää joka ei työnantajan ostaman paidan alta mihinkään näy.
Tuosta on muuten ihan oikeuden päätös ja ennakkotapaus, että työnantaja saa päättää jopa työntekijän alusvaatteet vaikkeivät ne näkyisi :D Joskus kaiveltiin noita säännöksiä esille työpaikalla.

Älä kysy mikä järki tossa on....

Tuosta on muuten ihan oikeuden päätös ja ennakkotapaus, että työnantaja saa päättää jopa työntekijän alusvaatteet vaikkeivät ne näkyisi :D Joskus kaiveltiin noita säännöksiä esille työpaikalla.

Älä kysy mikä järki tossa on....
Pelkkiä naisia alaisena ja käskynä kulkea kommandona?

Haastiksessa tuli käytyä, ja olin kyllä neljästä (minä+kolme haastattelijaa) huoneessa paikalla olleesta selkeästi parhaiten pukeutunut, olin puvussa ilman krakaa. Mikä ei kyllä sinänsä ole huono juttu koska itseäni sinne kuitenkin tarjoan, ja haastattelijoiden ei tarvitse enää mitään todistaa. Hyvin meni haastattelu, menee tosin vielä yli viikko ennen kuin ilmoittavat. Odottaminen on harvinaisen rasittavaa, varsinki näissä tapauksissa.
Kyllä mä aika pöljänä pidän kolmekymppistä miestä, miksen nuorempaakin, joka tulee toimistotyötä suorittavan tehtävän työhaastatteluun muussa asusteessa kuin puvussa. On käytöstapoja ja pukeutumiskoodeja - ihan sama mitä niistä on mieltä, niin vain tehdään, käyttäydytään ja pukeudutaan. En mäkään puvusta pidä, silti se on päällä päivittäin.

Puvusta on aina helppo downgradeta. Skraga pois, takki pois, hihat käärittynä. Paljon vaikeampaa on tehdä reisitaskuhousuista ja t-paidasta skragaa...

No mihin se raja vedetään? Missä vaiheessa perustoimistoduuni muuttuu sellaiseksi että pitäis alkaa heiluu pukujen tai kauluspaitojen kanssa...

Enpä ole koskaan työhaastatteluun puku päällä mennyt eikä ole tietääkseni yksikään samalla alalla työskentelevä tuttavavaan, mutta kaikki ovat työllistyneet. Insinööri olen siis.

Sen olen kyllä pannut merkille, että kaupallisella alalla taas tykätään olla batistiinit päällä huomattavasti enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom