Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eiköhän nyt oo parempi, että optimin viestit poistetaan tästä tredistä. Noi viestit alkaa mennä typeryydellä sille tasolle, ettei niitä oikein jaksa edes lukea, saati vastata.
joo no kolmas nimeni on petteri, ja lukion toisiksi viimeistä päivää koulussa istun. Enpä vaan tiedä kannattaako sun kolme vuotta vanhempana hirveästi mun mielipiteitä arvostella. 21v on kuitenkin vielä nulikka.
Turha sitten alkaa valittaa jos teidän tulevat lapsenne joutuu joskus koulutragedian uhriksi. Tarpeeksi naurettavia nää jokelan tapauksen vanhemmat kun ensin päästää poikansa tekemään mitä teki ja sitten alkaa puhumaan miten nuoret pitäisi saada hoitoon. Parempi ennen kuin myöhään.
Takaisin aiheeseen!
Onko kenelläkään kokemusta siitä, että ihminen voi kärsiä urheilusta pakko-oireena (pakko-oireisuus voi ilmetä mitä moninaisemmissa muodoissa)? Tällöin liikunta on liiallista ja pakonomaista ja ilman rutiininomaista suorittamista tulee niin suuri ahdistus, että se vie koko keskittymiskyvyn. Tämä on kuulemma melko yleistäkin ja vaatii pakko-oireisen sairauden mukaisesti lääkehoitoa. Pitäisikö tuossa tilanteessa välttää kaikkea urheilua vai jatkaa liikkumista ja luottaa siihen, että ajan myötä oikea hoito lievittää pakonomaisuutta?
Takaisin aiheeseen!
Onko kenelläkään kokemusta siitä, että ihminen voi kärsiä urheilusta pakko-oireena (pakko-oireisuus voi ilmetä mitä moninaisemmissa muodoissa)? Tällöin liikunta on liiallista ja pakonomaista ja ilman rutiininomaista suorittamista tulee niin suuri ahdistus, että se vie koko keskittymiskyvyn. Tämä on kuulemma melko yleistäkin ja vaatii pakko-oireisen sairauden mukaisesti lääkehoitoa. Pitäisikö tuossa tilanteessa välttää kaikkea urheilua vai jatkaa liikkumista ja luottaa siihen, että ajan myötä oikea hoito lievittää pakonomaisuutta?
Kyllä se mahdollista on, tosin tässä yhteiskunnassa jollekin asialle omistautumista ihaillaan. Toisena esimerkkinä voisi mainita johtajan joka ei koskaan poistu työpaikaltaan.
Tämä nyt meni enemmän pers.häiriöiden puolella, mutta uskon urheilukin mahdollisuudesta pakko oireen kohteena. Monilla urheilijoilla on esim. anorexia. Varmaan parasta ottaa yhteyttä ensin omaan lääkäriin ja siitä se homma sitten lähtee käyntiin ja mitä aikaisemmin otat yhteyttä, sitä parempi. Pakko-oireet saadaan kyllä kuriin lääkityksella ja tuollaiseen vaivaan psykiatrikin olla ihan hyvä ratkaisu.
hyvin mahdollista, mutta eiköhän ole jo todistettu että suomessa on liikaa hulluja vapaalla jalalla. Tulee 2 kouluampumista heti ensimmäisenä mieleen. Pelkkä lääkkeiden tarve kertoo jo minun mielestä sen että lukkojen taakse kuuluisi. Turhia riskejä ei kannata ottaa.
Olen jo ottanutkin ja olen saanut lääkettä, mutta tuntuu, että ei oikein tehoa. Psykiatri oli sitä mieltä, että tässä ei psykoterapiasta paljon ole apua, kun enemmän on kyse aivokemiasta mun kohdalla. Hän ei kehottanut erityisesti rajoittamaan liikkumista, koska siitä periaatteessa on ihmiselle enemmän hyötyä kuin haittaa.
Yhteys hoitavaan lääkäriin uudelleen, jos lääkitys ei mielestäsi ole kunnossa. Oireet lähtee, kun löytää toimivan lääkityksen. Joskus se vaan kestää aikansa, että löytyy sopiva lääke ja oikea annostus. Koska tiedät mistä tuo johtuu niin pystyt jossain määrin vaikuttamaan liikkumiseen, eli suosittelisin jatkamaan liikkumista, mutta maalaisjärkeä silti sen kanssa.
Mulla on lääkkeenä cipralex ja siinä maksimiannos 20 mg/vrk. Kokeiltiin aluksi pienemmällä annoksella, mutta toinen lääkäri ehdotti saman tien suurempaa annosta, kun konsultoin häntä. Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut ja ahdistus ja masennus eivät ole enää yhtään niin pahoja kuin ennen lääkitystä. Siksi olen vielä toiveikas, että tuo pakko-oireisuuskin alkaisi vähitellen helpottamaan. Lääkittynä olen ollut vasta joulukuun alusta asti. Seuraava tapaaminen pitäisi olla ensi kuun alussa.
Mulla on lääkkeenä cipralex ja siinä maksimiannos 20 mg/vrk. Kokeiltiin aluksi pienemmällä annoksella, mutta toinen lääkäri ehdotti saman tien suurempaa annosta, kun konsultoin häntä. Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut ja ahdistus ja masennus eivät ole enää yhtään niin pahoja kuin ennen lääkitystä. Siksi olen vielä toiveikas, että tuo pakko-oireisuuskin alkaisi vähitellen helpottamaan. Lääkittynä olen ollut vasta joulukuun alusta asti. Seuraava tapaaminen pitäisi olla ensi kuun alussa.
Mitä psyykelääkkeitä porukat käyttää? Mikä on vaikutus treeniin. Ite syön leponexia ja deprakinea lisäksi tarvittaessa temesta ja serenase
Myös sillä on väliä, mistä käytöksesi johtuu. Onko liikunta sinulle tapa kontrolloida omaa kroppaa (kuten anorektikolle) vai oletko sitä tyyppiä, jolla karkaa mopo käsistä esim. liikunnan, viinan, seksin, shoppailun jne jne. kanssa.
Ja nyt kun kuitenkin Pakkiksella ollaan: tavoitteelliseen treenaamisen ei sovi pakkomielteisyys, sillä saat mainiosti itsesi ylikuntoon. Yritä astua tilanteesta ulkopuolelle ja mieti, viekö nykyinen treenimäärä sinua kohti tavoitettasi.
Luulen että mussa on vähän molempaa vikaa. Laihdutus on välillä karannut käsistä ja välillä on ollut ortorektisia piirteitä. Toisaalta taas suvussa on alkoholismia, joten riippuvuusaltistus on tullut varmaan jo äidinmaidosta. Muita kuin liikuntariippuvuuksia ei itselläni onneksi ole ollut.
Helpommin sanottu kuin tehty. Tavoitteita on, mutta niitä ei vain pysty ajattelemaan heikkona hetkenä, jolloin maailma kaatuu, jos en pääse liikkumaan.
Liitynpä keskusteluun mukaan.
Reilu pari kuukautta sitten koin ikävän elämänmuutoksen, joka on käynyt nyt aika pahasti psyyken päälle. Yhtäkään yötä en ole saanut nukuttua kunnolla ja välillä menee valvomiseksi koko yö. Tyypillisesti herään noin kolmen, neljän tai viiden aikaan aamuyöstä, pyörin sängyssä pari tuntia ja ehkä nukahdan vartiksi ennen kuin kello soi. En ole aamulla kuitenkaan lainkaan väsynyt. Väsymys iskee usein noin kello viiden jälkeen. Illalla saan unen päästä kiinni toisinaan ja toisinaan en. Illalla alkaa pelottaa nukkumaanmeno, sillä se tietää sitä, että aamulla saa taas puoliherännenä käydä saman paskan läpi ajatuksissa uudestaan ja uudestaan. Siis sen, mitä tapahtui pari kuukautta sitten.
Valvomisen lisäksi ahdistus meinaa olla läsnä 24/7. Aina se on siellä taustalla, mutta välillä se puskee niin pahasti päälle, että on pakko vain päästä makuuasentoon itkemään. Kun saan itkettyä ja oksennettua, olo helpottuu vähän. Välillä ahdistus iskee arvaamatta ja sitten se on menoa ja kolinaa. Oksentelua mulla esiintyy lähes päivittäin ja itkemistä 5-10 kertaa päivässä. Aamuisin oksentelu on yleisintä mulla. Onko muilla ollut oksentelua?
Veriarvot mulla oli ok, kun kävin labrassa testissä. Eli kaippa tää on sitten psykosomaattista, se oksentelu siis. Kaikista pahin tunne on se kauhea epätoivo, joka välillä iskee. Silloin tekee mieli vain kuolla pois. Välillä aamuisin sitä jää vain punkkaan makaamaan ja tuijottamaan kattoa. Tosin harvemmin näin... onneksi.
Kerran koin paniikkikohtauksen. Aikaisemmin ei ole ollut mitään vastaavaa, ja toivon, että toi jää elämäni ainoaks paniikkikohtaukseksi. Siinä todellakin luulee kuolevansa siihen paikkaan.
Mielessä on käynyt myös itsetuhoiset ajatukset. Välillä itsaria ajattelee enemmän ja välillä vähemmän. Kuitenkin tiedän, että se itsemurha ei ole vaihtoehto, koska sillä teolla voi tuhota niin monen muunkin elämän. Olen varannut psykologilta ajan, mutta sinne pääseminen kestää kuukauden. Olisi pitänyt varata jo aikaisemmin... omaa tyhmyyttä.
Lääkäri on ehdottanut ahdistukseen lääkitystä ja masennukseen tarjonnut kanssa pilleriä, mutta olen kieltäytynyt. On vain niin rankkaa myöntää itselleen, että tarvitsisi lääkitystä. Omasta mielestäni en vielä tarvitse lääkistystä. Vai valehtelenko vain itselleni? Psykologillekin soittaminen kesti minulta kauan. Oon kyllä nyt harkinnut, että ehkä sitä lääkettä vois ottaa ahdistukseen silloin, kun ahdistus on kaikista kovin.
Treenit oli ensimmäisen kuukauden aikana aika nollissa. Syönti ei käynyt puoleentoista kuukauteen ja paino tippui. Parina ensimmäisenä päivänä paino putosi 4 kiloa. Nyt paino on pudonnut yhteensä 5-6 kiloa. Nyt syönti käy paremmin ja treenikin maistuu. Oikeastaan liikunta on auttanut pääsemään vaikeiden hetkien yli.
Mitä mieltä olette, että kannattaako mun jatkaa tällä tavalla miten nyt, eli siis ilman lääkkeitä ja turvautua vain liikunnasta saamaan mielihyvään ja helpotukseen? Vai pitäisikö alkaa käyttämään ryynejä? Jotenkin tuntuu itsestäni siltä, että niin kauan kuin hyvän olon voi saada jostain muusta lähteestä kuin lääkkeistä, siihen lähteeseen kannattaa tukeutua.
Omaa oloa helpottaa myös se, että tiedän mistä paha oloni johtuu. Siihen on yksi syy. Jotenkin tuntuu helpottavalta ajatella, että vika ei ole minussa, en ole "hullu" enkä taipuvainen masennukseen tai muuhun mielialasairauteen. Eikä koskaan sellaisesta ole ollut mitään viitteitäkään.