proteeini ennen treeniä..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mik99
  • Aloitettu Aloitettu
Aamulla tyhjään mahaan treenaaminen sopii mulle. Glutamiinia tai preworkout chargea naamariin puoli tuntia ennen treeeniä ja vihreetä teetä, pari tabua kofeiinia tai jotain thermogeeniä naamariin ni hyvä tulee. Treeni luistaa ja rasva palaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No nyt kun noista öljyistä tuli puhetta niin minkäs verra porukka ottaa päivittäin tota pellavasiemenöljyä ja kalaöljyä? Eli syöttekö enemmän kun etikeissä lukee. Ite oon ottanu noitten annostusten mukaan tyyliin 7millilitraa kalaöljyä ja 15millilitraa pellavasiemenöljyä. Onko isommista määristä hyötyä/haittaa?

Ja vielä lisäykseks että minkäs verra noita oliivi ja rypsiöljyjä ois hyvä popsia päivittäin :)
:david:

Originally posted by JMS-
No nyt kun noista öljyistä tuli puhetta niin minkäs verra porukka ottaa päivittäin tota pellavasiemenöljyä ja kalaöljyä? Eli syöttekö enemmän kun etikeissä lukee. Ite oon ottanu noitten annostusten mukaan tyyliin 7millilitraa kalaöljyä ja 15millilitraa pellavasiemenöljyä. Onko isommista määristä hyötyä/haittaa?

Ja vielä lisäykseks että minkäs verra noita oliivi ja rypsiöljyjä ois hyvä popsia päivittäin :)
:david:

Omalta osaltani voin sanoa että esim edellisellä sivulla on kahdeksanneksi viimeisenä mun postauksessa noista määristä, laske vain itse ;). E% siis päivän kokonaiskalorit. Öljyjen haitoista ja hyödyistä on ollut paljon aikasemminkin, kenties tässäkin topikissa, search jyllää. Pienestä yliannostelusta ei ole mitään haittaa, mutta hyötykin on kyseenalainen.

juuu on tullu luettua nää threadit läpi mut noi monityydyttyneet rasvahapot ja alfalinoleenit on mulle vaan yhtä hepreaa :D mutta kyllä täs alkaa jonkulaista kuvaa tulla. Oon nyt ajatellu vielä ottaa rypsiöljyä lisäks omaan ruokavalioon. Noista öljyistä tuli vielä mielee et noitten öljyjen nauttimisajoista en oo huomannu mitää, eli suositteletkos sä sakkeus ottamaan suurimman osan öljyistä illalla vai aamulla kun eikös aamulla pitäs saada enemmän hiilarii ja protskuu kun taas ei rasvaa.
Lisäksi. Mulla on tapana reenata illalla ja ottaa sitten palautusjuoma ja siitä tunti eteenpäin syödä ruokaa niin pitäiskö sillon jättää hiilarit pois aterialta niinkuin normaalisti illalla vai syödä hiilareita? Vai meneekö noi hiilarit sit fläsäksi?

:confused:

tulipas epäselvää tekstiä :jahas:

Originally posted by JMS-
juuu on tullu luettua nää threadit läpi mut noi monityydyttyneet rasvahapot ja alfalinoleenit on mulle vaan yhtä hepreaa :D mutta kyllä täs alkaa jonkulaista kuvaa tulla. Oon nyt ajatellu vielä ottaa rypsiöljyä lisäks omaan ruokavalioon. Noista öljyistä tuli vielä mielee et noitten öljyjen nauttimisajoista en oo huomannu mitää, eli suositteletkos sä sakkeus ottamaan suurimman osan öljyistä illalla vai aamulla kun eikös aamulla pitäs saada enemmän hiilarii ja protskuu kun taas ei rasvaa.
Lisäksi. Mulla on tapana reenata illalla ja ottaa sitten palautusjuoma ja siitä tunti eteenpäin syödä ruokaa niin pitäiskö sillon jättää hiilarit pois aterialta niinkuin normaalisti illalla vai syödä hiilareita? Vai meneekö noi hiilarit sit fläsäksi?

:confused:

tulipas epäselvää tekstiä :jahas:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=8020 :

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by PattiPete
Itse treenaan lähes aina illalla ja treenit loppuvat 20-21 aikoihin. Sen jälkeen juon palautumisjuoman, ja sitten jäljellä onkin enää iltapala jossa syön hiilaria <10g. Treenin jälkeen hiilaria tulee siis vain palautumisjuomasta, onko se huono juttu? Pitäisikö syödä jotain kiinteää hiilaria myös?
--------------------------------------------------------------------------------

Ei periaatteessa kannata syödä, jos päivän muut ruokailut on olleet kunnossa eikä treenisi ole kestänyt normaalia pidempään, ja se on "tavallinen" treeni eikä esim yli tunnin jalkatreeni jonka jälkeen puol tuntia aerobista. Tosin monet sanovat että tällaisenkin jälkeen riittää kulutettujen varojen täyttämiseen tarpeeksi runsas ja ohut palautusjuoma, eli pääasia että se malto imeytyy. Kannattaa kuitenkin pelata varman päälle, ite syön normaalisti/hieman/en syö ollenkaan hiilaria iltatreeninkin jälkeisellä aterialla ihan tilanteen mukaan, jos päivärytmi on ollut normaali, otan palautusjuomien jälkeen vielä banaanin, ja sitten parin tunnin päästä nollahiilari-iltapala.

Rasva kannattaa jakaa pitkin päivää, vähemmän tietenkin aamiaisella (ei mitään 40:ntä grammaa aamiaisella) ja treenin jälkeisellä aterialla; ellei se ole nollahiilari-iltapala. "Lisäravinteena" käytettävät öljyt;esim kalaöljy, jota ei paljon päivässä tule, kannattaa myös jakaa jos mahdollista esim aamiaisella ja iltapalalle. Ite otan kalaöljyä teelusikallisen ja gla:ta kapseleina vain iltapalalla, ei niitä nyt jakamaan jaksa alkaa kun otan niitä niin vähän päivässä...

Katopa rasvoista nyt nämä niin olet viisaampi:

http://www.margariinitiedotus.fi/julkaisut/taittom4painoon.pdf
http://www.ktl.fi/ravitsemus/haarukka_rasva.html
http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/04_rasvat.shtml
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=7605
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=7003&highlight=rasvat

Salin pitäjän kanssa oli eilen jotain puhetta noista palautusjuomista etc. ja se puhu kanssa jostain uudesta tutkimuksesta missä oli huomattu että ennen reeniä nautittu proteiini toimii paremmin kuin reenin jälkeen otettu proteiini...
Proteiinin imeytyminen kuulemma kestäisi noin tunnin...:confused:

Eli onko sitten niin, että jos palautumisesta haluaa ottaa täyden hyödyn irti, pitää ennen reeniä nauttia proteiinia ja heti reenin jälkeen pelkkää hiilaria...?

Ja reenin jälkeen n.tunnin-parin sisällä syödä vielä sitten paljon proteeinia/vähän hiilareita sisältävä ruoka...:worship:

Joo, tuo pitää paikkansa. Ei ole kuitenkaan enää niin kovin uusi tutkimus. Nykyään tiedetään jo myös 99,99 % varmuudella, että lihasproteiinisynteesin stimuloimiseen tarvitaan vai välttämättömät aminot ja niistä vain osa näyttelee tärkeää roolia (esim. leusiini). Ei-välttämättömiä aminohappoja ei siis tarvi olla mukana drinksussa ja jos joku haluaa esim. dieetillä ottaa parhaan tehon irti aminohapoista mahd. väh. kalorimäärällä niin sitten vain välttämättömiä aminohappoja napaan :) Asiasta on juttua lisää seuraavassa ja sitä seuraavassa (ennen ja jälkeen) Muscular Development -lehdessä (vältt. vs. ei-vältt. aminot).

Terveisin,

Anssi Manninen
Column Editor
Advanced Research Press, Inc.
Muscular Development
www.musculardevelopment.com
FitnessRx for Women
and FitnessRx for Men
www.fitnessrxmag.com

Originally posted by Andree
Salin pitäjän kanssa oli eilen jotain puhetta noista palautusjuomista etc. ja se puhu kanssa jostain uudesta tutkimuksesta missä oli huomattu että ennen reeniä nautittu proteiini toimii paremmin kuin reenin jälkeen otettu proteiini...
Proteiinin imeytyminen kuulemma kestäisi noin tunnin...:confused:

Eli onko sitten niin, että jos palautumisesta haluaa ottaa täyden hyödyn irti, pitää ennen reeniä nauttia proteiinia ja heti reenin jälkeen pelkkää hiilaria...?

Ja reenin jälkeen n.tunnin-parin sisällä syödä vielä sitten paljon proteeinia/vähän hiilareita sisältävä ruoka...:worship:

Eli tämähän on siis täysin päinvastoin kuin olen ennen luullut. Mitä täältä olen lukenut niin reenin jälkeen pitäisi syödä hiilaripainotteinen ateria, mutta nyt väitetään muuta. Eihän tässä enään tiedä miten uskaltaa syödä:confused:

Alkuperäiseen kysymykseen:

onkos tuossa mitään uutta, silkka fakta ja pyhä selvyyshän on että muutamia tunteja ennen treeniä syömättä ja hiilareita EI ennen treeniä oteta, heraa voi ottaa puolisen tuntia ennen treeniä.

Treenin jälkeen sitten hiilaria napaan.

Niin ja vielä, proteiinia siis ennen JA jälkeen treenin. Treenin jälkeen mun kohdalla 60g heraa ja ennen treeniä 20g.

Originally posted by H0J
Eli tämähän on siis täysin päinvastoin kuin olen ennen luullut. Mitä täältä olen lukenut niin reenin jälkeen pitäisi syödä hiilaripainotteinen ateria, mutta nyt väitetään muuta. Eihän tässä enään tiedä miten uskaltaa syödä:confused:

Miksiköhän tuota hiilaripainotteista ateriaa ei saakkaan enää syödä..? :confused:

Originally posted by mik99
eli lainaan tässä LRP sivulta tämmöisen:

"Heraproteiini parantaa rasvanpolttoa harjoittelun aikana
Monet ihmiset nauttivat hiilihydraattipitoista nestettä ennen harjoittelua. Tämän tutkimuksen perusteella näyttäisi kuitenkin järkevämmältä syödä pelkästään proteiinia ennen harjoittelua, etenkin jos rasvanpolttovaikutus on tavoitteena. Ranskassa tehdyssä tutkimuksessa rotille annettiin heraproteiinia ennen harjoitusta. Heraproteiinia saaneet rotat kasvattivat lihasmassaansa ja niiden rasvan määrä aleni. Tämän tutkimuksen valossa on järkevää ottaa heraproteiinia myös ennen harjoitusta, sillä elimistö saa siitä paljon rakennusaineita. Se myös pitää insuliinipitoisuuden alhaalla, mikä parantaa rasvan palamista.

Am J. Physiol. Endocrinol. Metab., 283: E565- E572, 2002"

eli onko kokemusta kyseisestä systeemistä..??

Oliko ne rotat just sitä ranskalaista porukkaa??:lol2: :lol2:

Originally posted by Anssi
Miksiköhän tuota hiilaripainotteista ateriaa ei saakkaan enää syödä..? :confused:

Ja reenin jälkeen n.tunnin-parin sisällä syödä vielä sitten paljon proteeinia/vähän hiilareita sisältävä ruoka...

Tuon takia, en sitten tiedä pitääkö paikkaansa:confused:

Originally posted by Phat
Lienee perusnelijakoinen ja häntälihaksia joka päivä.

Tää on just pakkotoistoa parhaimmillaan .. :lol2:

Originally posted by H0J
Tuon takia, en sitten tiedä pitääkö paikkaansa:confused:

Taisi tulla Andreelle kirjoitusvirhe. Kyllä se hiilaripitoinen ateria tunti-puolitoista treenin (ja palautusjuoman) jälkeen on erittäin suositeltavaa.

Originally posted by AKV
Taisi tulla Andreelle kirjoitusvirhe. Kyllä se hiilaripitoinen ateria tunti-puolitoista treenin (ja palautusjuoman) jälkeen on erittäin suositeltavaa.

Lähinnä tarkotin sitä että kun itte oon dieetillä, niin yritän saada ne hiilarit aamulla/päivällä, ja syödä proteiinivoittosesti iltaa kohti...Ilmaisin taas epäselvästi itteäni...

Mulla menee toi toinen lämmin ateria tonne viiteen-kuuteen illalla, niin ei enää hiilareita viitti siinä vaiheessa niin hirveesti mussuttaa...

Ja muutenkin tuntuu siltä että jos hiilareitten saanti on vähänkään liian korkea, niin bulkkia pakkaa tulemaan kuin ittestään...:itku:

tänään sit kokeilin tuota syömättömyys juttua..normaalisti olen ollut syömättä ennen salia noin 2h mut tänään tein silleen et aamupala: n klo 11.15
päivällinen n.klo 13.30 + kahvit siihen päälle
ja itse treeni alkoi n 16.50

salille mennessä mulla ei edes ollut vielä nälän tunnetta koska päivällisellä tuli syötyä hyvin..kolmessa ensimmäisessä sarjassa oli vähän puhti pois..ja niitten jälkeen oli vähän voimaton olo mut se meni sit ohi ja normaalisti olen maksimi viikolla pitänyt n. 3 minuutin taukoja niin reenin puolessa välissä alkoi jo tuntua et riittää jo semmoinen 2-2.5 minuttiia et palautus ajat lyhenivät kivasti..itse treeni menin ihan hyvin ei suurempia muutoksia..pitää vaan alkaa ottamaan se öljy+proteeini n tuntia ennen treeniä..

ps.oli muuten perkeleen kova treeni salilla oli +30 astetta lämmintä ja hikeä pukkas niin perkeleesti..:D

No niin, nyt on pakko vielä lisätä yksi Sakkeuksen kannattajiin;

Aloitin taas reilu kuukausi takaperin noin kolmen vuoden tauon jälkeen punttitreenin, välissä oli KM:ää ja potkunyrkkeilyä mutta vanha suola alkoi janottaa. Olen seuraillut pakkista pidemmänkin aikaa ja piti kokeilla heti alusta tuo 2.5h+ paasto ennen treeniä.

Mistään hinnasta en vaihtaisi pois. Kiitti, Sakkeus. Nyt potkii hyvin ja kun treeni maistuu muutenkin (jätin egopainot pois) niin jo passaa odottaa tuloksiakin, vrt. kolme vuotta sitten treenin lopettamiseen johtanut latenssivaihe kun kiloja pantiin tankoon aina enemmän kuin viime viikolla, mutta lihaa ei tullut lisää.

Ennen kun oltiin jatkuvalla "kasvukaudella" parin samanhenkisen treenikaverin kanssa, välillä käytiin puoli tuntia ennen treeniä MacDonaldsin kautta syömässä kunnon ateriat, "ettei lopu energia kesken" -- ja paskan marjat. Nyt kun menen salille, maha kurnii jo sopivasti noin kolmen tunnin paaston jälkeen mutta se kurniminen häipyy jo alkulämmittelyn ja venyttelyn aikana. Treenin aikana ei haukotuta. Eikä nukuta. Ja löytyy sitä "terävyyttä" aloittaa uusi sarja täydellä rutistuksella.

Tämä kaikki juuri päinvastoin kuin vanhojen oppien mukaan, jolloin vedin aterian tai ainakin 500-600kcal massanlisäysjuoman noin tunnin ennen treeniä. (hera+malto+maitokaakao makua tuomaan) Aina väsytti pitkin treeniä ja eräänlainen "skarppius" puuttui, joskus enemmän, joskus vähemmän.

Pitääpä lisätä tuo raaka hera 20-30min ennen treeniä vielä ruokavalioon ja kokeilla miten vaikuttaa. Veteen sellaisenaan? Maku?

edit: Piti sellainen jatkokysymys lisätä vielä että kun itse nukun pitkään, noin 9h yössä, ja olen huono syömään aamupalaa ja yleensä vedänkin joko hera+malto- cocktailin tai sen puuttuessa litran jugurttia aamiaiseksi, ja siitä kolmen tunnin päästä painun treenaamaan, niin olisiko siinä korjattavaa?

- JjP

Suositut

Back
Ylös Bottom