proteeini ennen treeniä..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mik99
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Dopey
En tässä kovasti luottais Berardiin. Tuo juttu oli jatkoa tarinalle, jossa mies hehkutti kehittämäänsä post-workout juomaa, mutta huomasi sitten tuon tutkimuksen, jossa tää koko palautusjuomateoria kumottiin. Uusi tuote piti sitten saada jotenkin sopimaan uuteen teoriaympäristöön.

Tuota lukiessa (siis koko juttua aikanaan) tuli sellainen olo, että ollaan sovittamassa kulmikasta akselia pyöreään reikään.

Puhutko Biotest Surgesta? Eikös sitä pitänyt naukkailla ennen, jälkeen ja treenin aikanakin?
Vaikka post-workout juoma ei olisi yhtä tehokas kuin vastaava ennen treeniä, ei se tarkoita etteikö juomasta olisi hyötyä vähän joka välissä otettuna. Tarkoitan että alkuperäisesti palautukseen suunniteltu drinksu voi olla ihan yhtä pätevä ennen/treenin aikana. Tietenkin Berardi änkee Surgen aina joka väliin teksteissään, mutta on myöntänytkin sen. Toisaalta olisiko mahdollista että mies on kehittänyt juoman perustuen tutkimuksiin, eikä etsinyt tutkimuksia tukemaan sattumanvaraisesti koottua juomaa? Nyt kun juoma on kehitetty voi tosin olla, että mahdollisia, käytettyjä teorioita kumoavia tekstejä ei hirveästi Berardin artikkeleissa näy. Sinänsä ikävää että mies markkinoi jotain, koska nyt ei voi olettaa saavansa täysin puoleetonta tietoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by JJP
No niin, nyt on pakko vielä lisätä yksi Sakkeuksen kannattajiin;

Aloitin taas reilu kuukausi takaperin noin kolmen vuoden tauon jälkeen punttitreenin, välissä oli KM:ää ja potkunyrkkeilyä mutta vanha suola alkoi janottaa. Olen seuraillut pakkista pidemmänkin aikaa ja piti kokeilla heti alusta tuo 2.5h+ paasto ennen treeniä.

Mistään hinnasta en vaihtaisi pois. Kiitti, Sakkeus. Nyt potkii hyvin ja kun treeni maistuu muutenkin (jätin egopainot pois) niin jo passaa odottaa tuloksiakin, vrt. kolme vuotta sitten treenin lopettamiseen johtanut latenssivaihe kun kiloja pantiin tankoon aina enemmän kuin viime viikolla, mutta lihaa ei tullut lisää.

Ennen kun oltiin jatkuvalla "kasvukaudella" parin samanhenkisen treenikaverin kanssa, välillä käytiin puoli tuntia ennen treeniä MacDonaldsin kautta syömässä kunnon ateriat, "ettei lopu energia kesken" -- ja paskan marjat. Nyt kun menen salille, maha kurnii jo sopivasti noin kolmen tunnin paaston jälkeen mutta se kurniminen häipyy jo alkulämmittelyn ja venyttelyn aikana. Treenin aikana ei haukotuta. Eikä nukuta. Ja löytyy sitä "terävyyttä" aloittaa uusi sarja täydellä rutistuksella.

Tämä kaikki juuri päinvastoin kuin vanhojen oppien mukaan, jolloin vedin aterian tai ainakin 500-600kcal massanlisäysjuoman noin tunnin ennen treeniä. (hera+malto+maitokaakao makua tuomaan) Aina väsytti pitkin treeniä ja eräänlainen "skarppius" puuttui, joskus enemmän, joskus vähemmän.

Pitääpä lisätä tuo raaka hera 20-30min ennen treeniä vielä ruokavalioon ja kokeilla miten vaikuttaa. Veteen sellaisenaan? Maku?

edit: Piti sellainen jatkokysymys lisätä vielä että kun itse nukun pitkään, noin 9h yössä, ja olen huono syömään aamupalaa ja yleensä vedänkin joko hera+malto- cocktailin tai sen puuttuessa litran jugurttia aamiaiseksi, ja siitä kolmen tunnin päästä painun treenaamaan, niin olisiko siinä korjattavaa?

- JjP

Hyvin kirjoitettua tekstiä :thumbs: .

Jos aamutreenit tyhjällä mahalla (+ 20-30g protskua, maltolitkua voi kokeilla treenin aikana jne) ei kiinnosta tai toimi totuttelun jälkeenkään niin kannattaa syödä kunnon aamiainen jos 2-3.5 h oot sit syömättä eli kunnon puurot, banaanit ja öljyt rahkat ym eikä sokerijogurttia tai maltoheraa. Pirtelönä jos ei muuten mene aamiainen alas. Nousee tasaisesti verensokeri eikä pääse laskemaan ja täyttyy hyvin glykogeenivarastot, tulee vitamiinit ja mineraalit ja suoli tykkää hyvää.

Vähennetäänkö treeniä edeltävän juoman proteiinimäärä palautumisjuomasta vai pidättekö palautumisjuoman ennallaan? Berardi puhui joskus että vanha palautumisjuoma (eli Surge) jaettaisiin, jolloin treenin jälkeinen osuus jäisi pienemmäksi kuin normaalissa palautumisjuomakonseptissa.

Originally posted by Slowmo21
Vähennetäänkö treeniä edeltävän juoman proteiinimäärä palautumisjuomasta vai pidättekö palautumisjuoman ennallaan? Berardi puhui joskus että vanha palautumisjuoma (eli Surge) jaettaisiin, jolloin treenin jälkeinen osuus jäisi pienemmäksi kuin normaalissa palautumisjuomakonseptissa.

Sillon kun minä otan ennen treeniä protskua niin vähennän löylyssä palautusjuomasta vähän; 50g -> 30g (- 40g) protskua mutta lähinnä sen takia kun olen pihi :). Eihän kuukausitasollakaan nuo kalorit merkkaa hevon pyllyä edes dieetillä että tehköön kukin niinkuin tykkää.

Otan 30g proteiinia ja glutaa ennen treeniä. Pitäis olla reenin aikana hyvin proteiinia veressä?

Treenin jälkeen 50g maltoa/dekstroosia, 30g proteiinia, glutaa ja kreatiinia. Hyvin toimii, vaikka saattaa olla psyykkistäkin...

Mä aloitin kans nyt lomien jälkeen hommat niin, että Whey+:aa 30min ennen treeniä joku vajaa desi. Treenin jälkeen palautusjuoma, josta olen hieman leikannut maltoa pois. Ostin 'vahingossa' Natures Bestin pääosin kaseiinia sisältävää protskua ja olen laittanut sitä palautusjuomaan. Ei siitä mitään haittaa kaiketi ole, vaikka ei heraa aina saakaan palautusjuomassa :)

Apophis:
Teorian mukaan (noi Berardin jutut) protskun ja hiilarin pitäis olla mahdollisimman nopeasti imeytyvää ja nautittava mahdollisiman nopeesti treenin jälkeen. Tarkoituksena saada insut taivaisiin. Jotkut ovat täällä huomauttaneen treenin takia erittyvästä kasvuhormoonista ja insun poistavan GH:n positiiviset vaikutukset. Ainakin Berardin mukaan kasvun eritys on vähäistä ja merkityksetöntä verrattuna insun tuomiin anabolisiin vaikutuksiin. Kaseiinin on todettu imeytyvän hitaammin kuin heran ja eikös se hidasta hiilareidenkin imeytymistä?

Originally posted by astro
Teorian mukaan (noi Berardin jutut) protskun ja hiilarin pitäis olla mahdollisimman nopeasti imeytyvää ja nautittava mahdollisiman nopeesti treenin jälkeen. Tarkoituksena saada insut taivaisiin. Jotkut ovat täällä huomauttaneen treenin takia erittyvästä kasvuhormoonista ja insun poistavan GH:n positiiviset vaikutukset. Ainakin Berardin mukaan kasvun eritys on vähäistä ja merkityksetöntä verrattuna insun tuomiin anabolisiin vaikutuksiin. Kaseiinin on todettu imeytyvän hitaammin kuin heran ja eikös se hidasta hiilareidenkin imeytymistä?

Tiedossa on joo... Tässä on nyt 2.5 vuotta tullut naukkailtua hera+malto yhdistelmää orjallisesti aina välittömästi treenin jälkeen. Muutama viikko kaseiinivoittoista protskua ei varmaan haittaa enää tässä vaiheessa :) Kun purkki on tyhjä, niin Whey3 alkaan taas maistua.

Olen tässä silloin tällöin miettinyt, että mika olisi tilanne nyt, jos en koskaan olisi juonut treenin jälkeen palautusjuomaa ja olisin mennyt ihan normi kotiruoalla kokoajan. Mitäs veikkaatte, kuinka paljon vähemmän olisi lihasta? Aika paha sanoa :)

Olen nyt ottanut puolisen tuntia ennen kahta viime treeniä 25 g heraa + 10 g maltoa. Muuten se normaali 2,5-3 h syömättä ennen treeniä. Ainakaan en mitään negatiivista huomannut; ei tunnetta verensokerin heilahtelusta, ei tärinää, ei laiskaa oloa. Kuvittelisin, että verentungos lihaksissa on kahden viime treenin loppupuolella ollut henk.koht. tasolla parhaasta päästä.

pitääpä nostaa tämä threedi ylös..:) elikkä viime perjantaina oli selkätreeni..ja mulla pääsi "vahinkossa" syntymään 4 tunnin syömättömyys..siinä sit päätin ottaa prostkun veteen ja öljyyn sekoitettuna...ja tunti siitä niin mars salia kohti ja tietenkin huoletti kun kerralla pompas tuo syömättömyys tunnilla normaalista..mutta toisin kävi ja reeni kulki juna..ei mitään tietoa väsymyksestä jne..voisin sanoo elämäni paras selkä treeni..;) sitten kun koitti reenin jälkeisen aterian vuoro niin olikin sitten "hieman" nälkä..:D

Jahas, täältähän löytyikin varsinainen tietopläjäys. Nyt kun tuli tarve uudelle protskupurkille niin ostanpa samantien sellaista jonka saa alas ilman puolta kiloa kaakaota ja koitan tuota minipaukkua ennen treenejä. 25g heraa ja 5g glutaa jos nauttisi vaikka 30min ennen treeniä. Otanpa nuo kerralla enkä porrastetusti jottei mene liikaa säätämiseksi. Treenin jälkeen sitten 50g(hera)/25g(malto)/25g(dext)/5g(gluta)/5g(krea).. Katotaan miten potkii..

Tähänkin asti treenejä on edeltänyt sellainen 4, jopa viiden tunnin syömättömyys (11-11:45 lounas ja 16-17 alkaen treenit), joten siihen ei muutosta.

Jostakin syystä oli mulla tämä älyttömänä hieno tietopläjäys jäänyt lukematta ja luinkin nyt alusta asti koko ketjun...aattelin nyht itsekin tietoisesti kokeilla tota n. 3 tunnin paastoa ennen reeniä ja otan n. 20 grammaa prostkua n. 20 min. ennen salille menoa, kattellaan miltä alkaa tuntumaan...

Nyt kiinnostaiskin tietää minkälaisia kokemuksia on ollut niillä jotka aloitti tällä systeemillä tossa keväällä ja kesällä...onko jäänyt vakituiseksi tavaksi vai onko tullut jotain muutkosia??

Originally posted by timba79

Nyt kiinnostaiskin tietää minkälaisia kokemuksia on ollut niillä jotka aloitti tällä systeemillä tossa keväällä ja kesällä...onko jäänyt vakituiseksi tavaksi vai onko tullut jotain muutkosia??

joo kyllähän se on ihan vakituiseksi tavaksi jäänyt ja todella hienosti toiminut..eli esim ruokailu 15.00 ja klo 18.00 sit vähän vajaa desi basiccii veteen sekoitettuna öljyn kera ja n klo 19.00 reenamaan..:thumbs:

Hmm, proteiinithan ihmeytyvät hitaammin maitoon sekoitettuna, sillä kalsium hidastaa imeytymistä. Eli kuinka paljon aikaisemmin tarvitsisi proteiinia juoda maidon kanssa, jos haluaa optimaalisen hyödyn? Perus hera on vaan niin pahaa vedellä, että ei tuu mitään :urjo:

Normaalisti olen vetänyt n.1-1,5h ennen treeniä pari ruisleipää kalkkunaviipaleilla+banaanin, aikaisemmin kun ei ehdi oikein syödä. Treeniin lähden yleensä kahdeksi, ja alkulämmittelyni on yleensä väh.20min aerobista (juoksua). Lopuksi ved'n nykyään HIIT:in.

Aamiaisen syön n. klo 9.00 ja jos tahtoisin olla syömättä ennen treeniä, olisi aamiainen ainoa ateriani ennen treenejä, joka yön jälkeen täyttäisi glykogeenivarastoja. Monesti aamiaiseni on pelkkää lähinnä hiilareita (Weetabix maidolla, puuroa tai toisinaan jugurttia raejuustolla)..

Eli miten minun tapauksessani tulisi syödä ennen treeniä? Neuvoja?

Chi

Originally posted by Saapas
Hmm, proteiinithan ihmeytyvät hitaammin maitoon sekoitettuna, sillä kalsium hidastaa imeytymistä. Eli kuinka paljon aikaisemmin tarvitsisi proteiinia juoda maidon kanssa, jos haluaa optimaalisen hyödyn? Perus hera on vaan niin pahaa vedellä, että ei tuu mitään :urjo:

no ideanahan on se ettei hiilareita olisi oikeastaan yhtään drinksussa jonka vedät ennen reeniä..et vähän hankala sanoa tuohon mitään..koita vaan vetää sitä heraa veteen..yks ratkaisu saattaisi olla se et laitat joku 0.-5 -0,6 litraa vettä sheikkeriin ja sit herat siihen niin ei luulis hirveesti heran maistuvan siinä..?

Outoa, pistin postia tähän threadiin jo päivällä, mutta se ei koskaan ilmestynyt. :eek: No, anyway:

Eli kysymykseni kuuluu, miten minun tulisi syödä ennen treeniä, kun treenini on n.klo14.00 ja alkavat n.20-30min juoksulla (päättyvät HIIT:iin kuntopyörällä). Aamiaiseni on n. klo 9.00 ja useimmiten se on Weetabix+maito-ateria, puuroa tai jugurtti+raejuusto. Kova nälkä iskee useimmiten siinä kahdentoista pintaan, jolloin olen syönyt pari reissumiestä kalkkunafileellä ja lisäksi ehkä banaanin.

Miten kannattaa syödä ennen aerobista (uinti, kuntopyörä) palautuspäivinä? Treenipäivinäkin lämmittelyni ovat ihan kunnon aerobista parhaimmillaan 140-180 sykkeellä, koska en juoksumatolle pääse muina päivinä. Itse treeni on melko rankka, sellainen, että 2-3 päivänkin jälkeen tietää että jotain on tehty.

Neuvoja?

Chi

Originally posted by Saapas
Perus hera on vaan niin pahaa vedellä, että ei tuu mitään :urjo:

Kokeile laittaa kaakaota sekaan teelusikallinen (sitä 100%:sta siis, eikä niitä sokerimömmöjä kuten oboy). 6g kaakaota = n. 0,8g hiilareita, joten siitä ei ole mitään haittaa, mutta maku paranee huomattavasti.

Miten muuten kannattaisi tehdä, jos on kaseiinia ja Ion92:sta käytössä tämän ennen treeniä otettavan drinkin kanssa. Ajattelin 20 grammaa, mutta mietin pitäsikö ottaa pelkkää kaseiinia vai sekoittaa 50-50? Kauanko se kaseiinin imeytyminen kestää, että ehtii ennen treenin loppua viimeisetkin köntit mahasta pois?

Originally posted by Chi
Outoa, pistin postia tähän threadiin jo päivällä, mutta se ei koskaan ilmestynyt. :eek: No, anyway:

Eli kysymykseni kuuluu, miten minun tulisi syödä ennen treeniä, kun treenini on n.klo14.00 ja alkavat n.20-30min juoksulla (päättyvät HIIT:iin kuntopyörällä). Aamiaiseni on n. klo 9.00 ja useimmiten se on Weetabix+maito-ateria, puuroa tai jugurtti+raejuusto. Kova nälkä iskee useimmiten siinä kahdentoista pintaan, jolloin olen syönyt pari reissumiestä kalkkunafileellä ja lisäksi ehkä banaanin.

Miten kannattaa syödä ennen aerobista (uinti, kuntopyörä) palautuspäivinä? Treenipäivinäkin lämmittelyni ovat ihan kunnon aerobista parhaimmillaan 140-180 sykkeellä, koska en juoksumatolle pääse muina päivinä. Itse treeni on melko rankka, sellainen, että 2-3 päivänkin jälkeen tietää että jotain on tehty.

Neuvoja?

Chi

Voisit kokeilla syödä vaikka näin:

1. aamiainen 8.45; KUNNON aamiainen ei mitään veetabiksihässäköitä vaan kunnolla puuroa, öljyä 1-2.5rkl ja rahkaa, ja vielä banaanikin. Tai raejuusto rahkan tilalla jne mutta pääasia siis että aamiainen on kunnollinen - riittävä - ja siinä on myös öljyä.

2. lounas 11.00, ei mikään mammuttilounas mutta perusterveellinen ruoka hitaalla hiilarilla esim ~ h50g p30g r30g

3. juoma muutamaan desiin vettä 15min ennen treeniä; vaihtoehtoja:

A. heraa 10g,glutamiinia 5g
B. heraa 20g
C. glutamiinia 10g
D. glutamiinia 5g, bcaa 5g
E. bcaa 5g
F. heraa 10g, glutamiinia 5g, bcaa 5g
jne..

Kun treenaat aerobista voit syödä aivan samalla tavalla kuin ennen punttitreeniäkin, paitsi jos aerobinen on erittäin pitkäkestoista (+rankkaa), silloin aiemmin päivällä syödyissä aterioissa on huomioitava paremmin maksimaalinen glykogeenitankkaus, ja mahdollisesti - joissain tapauksissa - juotava itse väännettyä urheilujuomaa suorituksen aika. Sinun tapauksessasi tuskin on tarvetta urheilujuomaan.

140-180 sykkeellä juokseminen lämmittelyksi muuten erittäin todennäköisesti syö tehoa salitreenistäsi ja (+täten) kehittymisestäsi. Mutta jos kova kuntokin on tavoitteena ei tuon kannata antaa vaivata mieltä.

Suositut

Back
Ylös Bottom