proteeini ennen treeniä..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mik99
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by PattiPete
Tänään treeneissä hiki virtasi norona, huomattavasti normaalia enemmän. Mistäköhän tuo kielii? Siirsin ruokailua vain vähän yli puoli tuntia ja kokonaisuudessaan olo oli hieman energisempi. Saattoi kyllä johtua muista tekijöistä kuin tuosta ruokailun ajoituksesta.

Voihan se johtua muustakin mutta tuo puoli tuntia on jo hyvä muutos, odotahan kun pääset kolmeen tuntiin :). Itsekin kunnostauduin pitkästä aikaa tänään kun oon viime aikoina syönyt lähinnä 1.5-2.5h ennen; olin tänään 3.5h syömättä ennen treeniä; rinta&sivuolkapäätreeni 20.15-21.00 ja edellinen ruoka, lihamakaroonilootaa (öljyt lisätty jo valmistuksessa) ja salaattia 16.45. Ai perkele että tuntu pitkästä aikaa hyvältä, ei mitään pahanolon tai väsymyksen tunnetta edes viime minuuteilla, kaikki sarjat yliraivolla potenssiin 77. Toistoissa kehitystä edelliseen treeniin ja penassa myös 5kg enemmän painoa. Otin vielä heraa 20grammaa 15min ennen treeniä, tiedä sitten oliko tuolla jonkin sortin plasebovaikutuskin vielä mutta näin aion jatkaa siihen asti kun on rahaa bcaa+glutamiinihyperjauhoon.

Seuraava jalkatreeni on ensi sunnuntaina ja aattelin kokeilla pisintä ruokaväliä ikinä; tarkoituksellisesti pisin on tähän mennessä 4.5 tuntia pari vuotta sitten, milloin rikkoituivat siinä treenissä silloiset sarjapainoenkat kaikissa liikkeissä. Ajattelin kokeilla nyt viiden tunnin syömättömyyttä. Ekana mave, sit
etukyykky jonka jälkeen hilavitkuttimet ja pohkeet.

Hyödyn kun huomaa tajuaa että tämä on laillista ja ilmaista dopingia :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Missä sitten tulee se aikaraja vastaan, että verensokeri ja insuliinitaso alkaa laskea? Tuollainen 3-4 tuntia tuntuu todellakin melko pitkältä ajalta, varsinkin kun on nyt pitkällisen totuttelun jälkeen oppinut syömään pieniä määriä n. 2 tunnin välein. En ole itse kokeillut yli 2 h "paastoa" ennen treeniä, se on totta, mutta kai jokin max. aika voidaan laskea jokaiselle henkilölle erikseen. Kaiketi yli 100 kg henkilön elimistö kuluttaa energiaa hieman nopeammin kuin 50 kg henkilön, ravintoaineiden imeytyminen tuskin pelkästään elopainon nousun takia nopeutuu. Nyt tuntuu toi 1,5 - 2 tuntia aika hyvältä, ajattelin sitä kyllä kokeilumielessä pidentää, aina siihen 3 tuntiin.

Originally posted by -Stone Cold-
Missä sitten tulee se aikaraja vastaan, että verensokeri ja insuliinitaso alkaa laskea? Tuollainen 3-4 tuntia tuntuu todellakin melko pitkältä ajalta, varsinkin kun on nyt pitkällisen totuttelun jälkeen oppinut syömään pieniä määriä n. 2 tunnin välein. En ole itse kokeillut yli 2 h "paastoa" ennen treeniä, se on totta, mutta kai jokin max. aika voidaan laskea jokaiselle henkilölle erikseen. Kaiketi yli 100 kg henkilön elimistö kuluttaa energiaa hieman nopeammin kuin 50 kg henkilön, ravintoaineiden imeytyminen tuskin pelkästään elopainon nousun takia nopeutuu. Nyt tuntuu toi 1,5 - 2 tuntia aika hyvältä, ajattelin sitä kyllä kokeilumielessä pidentää, aina siihen 3 tuntiin.

Pidennä vaikka tuo 30min / treeni niin kiuas ei mee kylmäks. Ite luulen et ongelma ei ole se ettei jaksaisi vaikka olisikin aikaa syömisestä yli 4 tuntia, jopa 5-6 tuntia, vaikka oiskin 100kg (itse 103.5 tällä hetkellä ja 4h ei tuota ongelmia) , juuri tuon salitreenin energia-aineenvaihdunnan takia, kun se on niin erilainen verrattuna aerobiseen liikuntaan. Verensokerihan tietysti laskee hiljalleen koko ajan, mutta treenissä se sitten nousee huimasti maksan ansiosta ja rasva ja lihaksen omat varastot ovat olennaisempi osa sitä energiantuottoa. Maksan glykogeenivarastot riittävät normaalioloissa n. vuorokaudeksi (tietenkin rasitus sitten kuluttaa niitä nopeasti) joten siitä ei ole pelkoa ettei maksassa ois löylyä.

Ts jos vain on lihasten ja maksan glykogeenivarastot hyvin täytetty aamulla ja lounaalla (kenties päivälliselläkin jos treeni illalla - mutta liialliseen hiilarin syöntiin ei ole silti aihetta) ja syöty hyvin rasvaa, eikä päivän aikana ole hyppinyt sinne sun tänne eli ei tee esim ruumiillista työtä, niin jopa kuuden tunnin syömättömyyden jälkeen voi olla todella kovissa löylyissä. Jotkut treenaavat aamulla, koko yön paaston jälkeen. Jos yöunet ovat 9 eikä 6-7h niin sitten tulee varmasti jo tottuneemmallekin konkarille ongelmia. Ite en oo tuota aamutreeniä ikinä kokeillut, ja sillon jonkun aminohappovalmisteen / proteiinin ennen treeniä ottamisen merkitys korostuu entisestään. Jos ei muuten jaksa niin laimeeta maltojuomaakin vois kokeilla sit aamutreenin aikana.

Mutta toi siis vaatii jo todella harjoittelua, paljon enemmän kuin 1-2:sta tunnista 4:ään siirtyminen. Ja nyt siihen ongelmaan, joka minun mielestä on se, että jos jatkuvasti on syömättä ennen treeniä 5 tuntia niin vaikka treeni kulkiskin niin en usko että anabolialle siitä ei olis mitään haittaa. Turha hössötys että pitäis olla max 2h syömättä ennen treeniä jottei lihakset pala on mun mielestä sontaa, ylivoimaisesti eniten elimistö hyötyy esim proteiinista just treenin jälkeen, aamulla ja yötä myöten kun protsku on vain hidasta. Jatkuvalle protskun syönnille 7-8 kertaa päivässä en ite nää mitään syytä.

Eli vaikka minäkin jaksaisin varmaan jatkuvasti treenata yli 4h "paastolla" niin varmuuden vuoksi en sitä tee jottei riskeeraa kasvamista. 3.5h tuntuu jo niin mukavalta että turha mennä ääripäähän. Mutta tuon jalkatreenin kokeilen kuitenkin ens sunnuntaina =/.

Hieman aihetta sivuten. Paljonko tuo SF Proteiinin BCAA+Gluta purkki maksaa ja kuinka iso se on? Siitä voisi siis vielä olla lisähyötyä jos ottaisi annoksen 15-20min ennen treeniä?

Originally posted by PattiPete
Hieman aihetta sivuten. Paljonko tuo SF Proteiinin BCAA+Gluta purkki maksaa ja kuinka iso se on? Siitä voisi siis vielä olla lisähyötyä jos ottaisi annoksen 15-20min ennen treeniä?

Yhdessä kaupassa näin 700gramman purkin 22e mikä ois ollu mielettömän edullinen, mutta nyt ne sivut ei toimi. Toisessa nettikaupassa taas purkin koko on 250grammaa mikä varmaan on se oikea koko ja hinta 24e. Me ostetaan Sf-tuotteet tuosta 100m päästä Sf:n päämajasta mutta nyt ei oo asiaa vähään aikaan sinne. Kait tuo 250g on se totuus. 15:sta gramman annoksia jos ottas sais 16.7; riittäs 1.5kk, annoshinta 1.4€ annoksesta sais:

8.4 g proteiinia
-L-glutamiini 2,1 g
-L-isoleusiini 2,1 g
-L-leusiini 2,1 g
-L-valiini 2,1 g
Hiilihydraatti 6,3 g
-Laktoosi 0 g
Rasva 0 g

Pitää se kai huomenna käydä varmistamassa koko ja hinta. Prkl kun jo hurrasin että onpas loistava hinta-laatusuhde niinkuin Sf:llä aina on ollut, 700grammaa reilut 20e, mutta nyt tuo onkin "vain" muita merkkejä edullisempi.. Glutamiiniakin tulee vain 2.1g, sais tulla jotain 3-5 grammaa...

EDIT äsken löysin toisenkin linkin googlella missä se oli 700g mut sekin oli poistettu :)..

siis äh, mitä tuo syömättömyys ennen treeniä saa aikaan? Itse ainakaan en halua lähteä treenaamaan tyhjällä vatsalla, kun ei tahdo treenissä voimat riittää mitenkään kun vatsa kurnii ja kurnii.

Jos otan "normaalistikin" 5 grammaa glutamiinia ennen treeniä, niin meneekö turhaksi kikkailuksi jos kokeilen ottaa myös ihan proteiinia siinä mukana? Kaapista löytyy Fast Whey+:aa ja Bull's Basiccia.

Originally posted by Zamp
siis äh, mitä tuo syömättömyys ennen treeniä saa aikaan? Itse ainakaan en halua lähteä treenaamaan tyhjällä vatsalla, kun ei tahdo treenissä voimat riittää mitenkään kun vatsa kurnii ja kurnii.

Onko se niin pirun vaikeeta lukea edellisiä postauksia :confused: :curs: :whip: :) ???
Eikä se mitään kurni kun siihen tottuu. Ekalla kerralla tietenkin kurnii jos oot tottunu syömään 1-2h ennen ja oot 4h syömättä. Voimaa on treenissä varmasti enemmän pienellä paastolla kunhan tottuu.

Originally posted by tappara
Jos otan "normaalistikin" 5 grammaa glutamiinia ennen treeniä, niin meneekö turhaksi kikkailuksi jos kokeilen ottaa myös ihan proteiinia siinä mukana? Kaapista löytyy Fast Whey+:aa ja Bull's Basiccia.

Ite varmaan en turhia kikkailis mutta voihan sitä huvikseen kokeilla. Käytä Whey++:aa ja hyvin pieni määrä. Glutamiini 5g 3dl vettä 25min ennen treeniä ja toi protsku, vaikka 15g 3dl vettä 15min ennen treeniä. Näin glutamiini ainakin pääsee jylläämään vereen, ja protskukin pääsee mutta jos ei tarpeeksi nopeasti niin ei ainakaan hidasta glutamiinia.

Toinen säätövaihtoehto vois olla että ruoka 4h ennen, protsku 1h ennen ja glutamiini 20min ennen. Sillon protskuakin vois olla enemmän kuin 15g.

Nyt tuli mieleen taas yksi kysymys. Miten vaikuttaa about puoli tuntia ennen treeniä nautittu kofeiinipitoinen juoma (kahvi, ED jne.)? Pilaako koko homman, vaiko antaa mahdollisesti lisäboostia?

Antaa lisäpotkua ainakin ellet käytä kofeiinia säännöllisesti. Muista olla nauttimatta sen kofeiinin kanssa mitään hiilaria (tai miel. pariin tuntiin sitä ennenkään).

Originally posted by Zamp

Itse koitin tänään pitää vähän pidemmän paaston ennen treeniä. Normaalisti on tullut syötyä 1-2h ennen treeniä ja tänään tein treenin vasta 3.5h kuluttua ruokailusta. Ero jaksamisessa ja palautumisessa oli käsittämättömän suuri. Sarjakestävyys tai maksimiraudat eivät niinkään muuttuneet, mutta palautumisajat sarjojen välillä puolittuivat ellei enemmänkin. Ihmettelin oikein, että miten sitä näin nopeasti voi palautua todella raskaasta sarjasta. Muutenkin olo oli virkeämpi treenin aikana ja normaalia väsähtämistä treenin puolivälissä ei tapahtunut. Eli pidemmällä paastolla ennen treeniä oli pelkästään positiivisia vaikutuksia.

Kiitokset Sakkeukselle, jolta ainakin minä kuulin ensimmäisen kerran tästä syömättömyyden merkityksestä. Tästä eteenpäin aion todellakin pitää tuon 3-4h ruokailun ja treenin välillä.

Tämä on puhdasta mutu puhetta, mutta nyt kun olen muutaman kerran syönyt kolme tuntia ennen treeniä, niin tuntuisi että keho ahmaisee tehokkaammin palautumisjuoman ravinteet. Viimeisen aterian ja palautumisjuoman nauttimisen välissä on siis about 4,5 tuntia aikaa.

Originally posted by trebla
Kiitokset Sakkeukselle, jolta ainakin minä kuulin ensimmäisen kerran tästä syömättömyyden merkityksestä. Tästä eteenpäin aion todellakin pitää tuon 3-4h ruokailun ja treenin välillä.

Kiitos, hyvä että toimii, enpä tiedäkään ketään jolla tuo ei olisi toiminut kunhan vain oikein homman hoitaa :). Ehkäpä syömisasenteisiin ennen treeniä tulee muutos muutaman vuoden sisällä kun tieto tästä leviäisi paremmin valtavirralle ja lehtiin laajempien tutkimusten ym vaikka kirjojen avulla. Muista vain tankata aina varastot täyteen jottei syömättömyys aiheuta joskus probleemaa.

Pattipete : ei ole tosiaan mutua, nimenomaan palautusjuoman merkitys korostuu paljon kun suoli on tyhjänä valmiina imemään ravinteet kuin sieni elimistöön. Sen todellakin huomaa itsekin.

Originally posted by Sakkeus
Muista vain tankata aina varastot täyteen jottei syömättömyys aiheuta joskus probleemaa.

Nyt olin syönyt ennen treeniä aamupalan ja lounaan, joilla molemmilla aika reilusti hiilareita. Sitten tunti ennen treeniä otin heraa 20g ja 1rkl rypsäriä. Hyvin tuntui toimivan noin. Eli tuo hera+öljy ei taida paljonkaan verensokeriin vaikuttaa ?

Originally posted by trebla
Nyt olin syönyt ennen treeniä aamupalan ja lounaan, joilla molemmilla aika reilusti hiilareita. Sitten tunti ennen treeniä otin heraa 20g ja 1rkl rypsäriä. Hyvin tuntui toimivan noin. Eli tuo hera+öljy ei taida paljonkaan verensokeriin vaikuttaa ?

Ei vaikuta olennaisesti etenkään kun tuo rypsäri on mukana.. Aika patentti ottaa muuten rypsäri ja protsku tunti ennen treeniä pitääpä kokeilla joskus miltä tuntuu. Tuskin käytännön kannalta mitenkään paljon eroaa kokonaisesta paastosta enpä tiiä.. Tunti on aika pitkä aika heralle kun se imeytyy levossakin suht nopeesti jo parin tunnin syömättömyyden jälkeen ellei oo hyvin kiintee ateria mutta koska tuo öljy hidastaa sitä niin tuskinpa on ainakaan haittaa. Kun sen heran idea ennen treeniähän on just että niitä aminohappoja olisi mahdollisimman paljon veressä treenin aikana ja veri pumppais ne hyvin lihaksiin estämään proteiinin pilkkoutumista, sen takia ite suosin n.20min ennen treeniä heran ottamista.

Tässä onkin muuten jo melkonen säätömietintä, kumpi on parempi, rypsäri+hera tuntia ennen vai pelkkä hera 20min ennen :). Ylimääräiset rasvahapot veressähän helpottavat lipolyysiä mikä treenissä on avainasemassa, toisaalta jo itse syömättömyys ilman rasvan syömistä aktivoi lipolyysiä hyvin tehokkaasti :eek:...

Originally posted by Sakkeus

Tässä onkin muuten jo melkonen säätömietintä, kumpi on parempi, rypsäri+hera tuntia ennen vai pelkkä hera 20min ennen :). Ylimääräiset rasvahapot veressähän helpottavat lipolyysiä mikä treenissä on avainasemassa, toisaalta jo itse syömättömyys ilman rasvan syömistä aktivoi lipolyysiä hyvin tehokkaasti :eek:...

Alkaa mennä niin hiusten halkomiseks että hyöty lähentelee nollaa :) Tuo hera+rypsäri vei kyllä nälän pois aika tehokkaasti, mikä on tietenkin hyvä kun nälkäisenä treenaaminen on aika tuskaa.

Löytyykö vielä ehdotuksia miten kannattaisi toimia jos välttämättä täytyy (tai haluaa) lähteä treenaamaan aamulla?

Originally posted by CoreZ
Löytyykö vielä ehdotuksia miten kannattaisi toimia jos välttämättä täytyy (tai haluaa) lähteä treenaamaan aamulla?

Minä ehkä tekisin niin, että söisin aamupalan ja sen jälkeen 2-3 tunnin päästä salille. 3-4 tuntia olis tietenkin parempi, mutta jos pitää välttämättä päästä aikasin aamulla salille niin eiköhän 2 tuntiakin "riitä". Jos nukkuu yössä 7-8 tuntia niin se on vähän liian pitkä paastoaika, jos aikoisi heti herättyään mennä salille. Tietenkin jos jaksaa treenata ja muita ongelmia ei ilmene niin miksei sitä treenaisi heti aamulla ennen aamupalaa. Meikäläinen kuitenkin tarvitsee hiilareita aamulla, että herää kunnolla ja niiden syönnin jälkeen tosiaan on hyvä pitää se väh. 3h paastoa ennen punttitreeniä. Phuuh, että tulikin itseään toistavaa tekstiä :rolleyes:

Originally posted by Puterco
Tässä linkissä Berardi käsittelee Pre-Workout yhtälöä. Toinen juttu ylhäältä alas laskettaessa. Aika vanha juttu, mutta ihan kiinnostava...

Pieni clip:
"Since the study above showed positive protein balances with both a pre-workout and a post-workout drink, I believe that consuming the appropriate nutrients both before (or during) exercise and then repeating this again after exercise will contribute to an additive, if not synergistic, increase in protein synthesis, leading to enhanced muscle growth. "

En tässä kovasti luottais Berardiin. Tuo juttu oli jatkoa tarinalle, jossa mies hehkutti kehittämäänsä post-workout juomaa, mutta huomasi sitten tuon tutkimuksen, jossa tää koko palautusjuomateoria kumottiin. Uusi tuote piti sitten saada jotenkin sopimaan uuteen teoriaympäristöön.

Tuota lukiessa (siis koko juttua aikanaan) tuli sellainen olo, että ollaan sovittamassa kulmikasta akselia pyöreään reikään.

Suositut

Back
Ylös Bottom