Pro-treenit??

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ymmärrätkö ollenkaan lukemaasi tekstiä? Kerrataan: mielestäni treenaamisen merkitys bodauksessa on ~20% ja siitä ihan ylivertainen valtaosa koostuu ihan muusta kuin eksentrisestä nopeudesta. Mikä on viimeinen venyttävä sarja? Onko se jokin universaali konsepti? Onko siellä sinun salillasi ihmisiä, jotka elävät treenaamisesta ja sen tuloksista?

Ymmärrän kyllä lukemani, mutta se, että lainaat tutkijoita ja tutkimuksia ei tarkoita, että ne välttämättä olisivat oikeassa. Onko tutkimukset oikeasti realistisia vai onko näihin tutkimuksiin kerätty vain halutut lopputulokset ja jätetty pois tutkimuksessa ne tulokset, jotka eivät tue itse tutkimusta ?

Kuinka moni pro kehonrakentaja käyttää 3-4s eksentrisiä toistoja ? Ketään en ainakaan itse ole vielä nähnyt, vaikka videoita on joitakin tullut katsottuakin. Niin ja salillamme käy, muutama ihan kisaileva botarikin, että väittäisin näiden henkilöiden "elävän" treenistä.

Pavel Tsatsoulinesta vielä sen verran, että hänen erikoisosaamistaan ei ole voimailu tai varsinkaan bodaus. Tietää toki molemmista jotain, mutta jakaa kyllä kummankin suhteen aika kyseenalaisia neuvoja. Lihaskestävyyden, kahvakuulaharjoittelun, erikoisjoukkojen ja kamppailijoiden fyysisen harjoittelun, sekä venyttelyn suhteen hän on parempi opastaja.

Mua vaan häiritsi toi sun paatos tyyliin: - vähänkin pidempään treenanneiden piätisi ymmärtää sellainen perusasia, että että tuollainen ylihidas negat. on paras tapa saada hypertrofiaa.. ja erityisesti "minä ja hengenheimolaiseni":D

P.S. Pavel ja Charles ovat varmaan samaa mieltä kanssani, että saavuttaakseen mahdollisimman suuren hypertrofian, täytyy konsentrisessa vaiheessa käyttää suuria rautoja rekrytoidakseen kaikki mahdolliset lihassoulut lihaksessa (=käyttää isoja murkuiloita, ja nostaa "täysillä", ei vain "fiilistä hakien"). Pavelia tosin ei taida kiinnostaa lihaksen koko, lähinnä voima ja nopeus..

Näin kirjoitin tuolla aiemmin:

"Luulin, että rauhallinen laskutempo olisi tänä päivänä lähes kaikkien vähänkin asioihin perehtyneiden normi, kaikkiallahan sitä on vuosikaudet suositeltu."

Tuossa lauseessa ei ole mitään paatosta. Enkä minä tuossa lauseessa edes ota kantaa siihen, miten pitäisi treenata ja mitä mieltä minä itse asiasta olen. Totean ja tarkoitan vaan, että kun asioihin selvästi perehtyneiden esim. pakkislaisten yleisesti lukemat arvostetut kirjat ja nettisaitit ovat vuosikaudet rauhallisia laskutempoja suositelleet, niin olen elänyt uskossa, että esim. pakkislaiset ovat tämänkin asian omaksuneet, niin kuin tuntuvat omaksuneen monet muutkin samoissa tietolähteissä opetetut asiat.

Sitten kun yleensä epäonnistun hauskana olemisessa, niin en ymmärrä kuinka ao. "minä ja hengenheimolaiseni" ilmaisussa olisin mukamas onnistunut. Esim. mahdollista Jeesus & opetuslapset -tunnelmaa en pyrkinyt luomaan enkä myöskään koe Davidin oksa -tyyppisen kultin olemassaoloa tällä elämänsektorilla.

("Hermoston ymmärtäminen on vaikeampaa ja siinä koulukuntien taistelu valmennuspiireissä on kiivasta. Minä ja hengenheimolaiseni uskomme, että räjähtäväksi ja vahvaksi penkkipunnertajaksi hermotetaan parhaiten penkkipunnertelulla ja räjähtäväksi ja vahvaksi taklaajaksi hermotetaan parhaiten taklaamalla.")

Ja kyllä asiantuntijapiirien yleisesti hyväksymä yleisohje tosiaan on nostaa niin paljon rautaa ja niin nopeasti kuin puhtaalla tekniikalla pystyy. Sillain minäkin omassa vaatimattomassa kuntoilussani teen ja suosittelen muillekin. Mutta jos jotain 6RM esim. kyykkään, niin kyllä siihen nousuun se 2 s hupenee, vaikka maksimaaliseen nopeuteen pyrinkin. Mutta sitäkin voi toki miettiä, etteikö se lihas uuvu hieman maksimaalista hitaammallakin nostotempolla, kun sarjan loppuun asti vie. Eikä useimmissa ohjelmissa kannata ainakaan raivopsyykkailla itseään räjähtäviin toistoihin: hermosto ylirasittuu ja Sheikokin sanoi heikäläisten nostelevan sellaisella raivottomalla, leppoisalla nopeudella, pyrkimättä ihan maksimivauhtiin.

Joo, Pavel on lähtökohtaisesti enemmän voiman kuin massan perään. Mutta suosittelee PTP:ssä 3-5 s ylös ja 3-5 s alas tempoa, painottaa lihasten jännittyneinä pitämisen merkitystä ja rauhallisen eksentrisen vaiheen tärkeyttä lihaskasvulle.

Tiieitiijuu: ammattibodarit tekevät monia asioita oikein, mutta kuten Pakkiksellakin monet viisaat ovat todenneet, monet ammattilaisten metodit ovat melko epärationaalisia, eikä meidän tavisten kannata niistä ottaa oppia.

Kaiken kaikkiaan, kuten todettua, tämä tempoasia on aika hifistelyä, eikä tästä vähäisen yhteiskunnallisen merkityksensäkin takia kannata loputtomiin kinastella. Kymmenen vuoden päästä näistäkin asioista tiedetään taatusti taas enemmän kuin nyt. Pyrin lopettamaan turhan aikaavievän keskustelun omalta osaltani tällä erää tähän ja löytää keinot krapulani taltuttamiseen :nolo: .

Aivan perseestä nuo Cutlerin suoritustekniikat. Esim. lasku-(tai paremminkin pudotus-)vaiheet kestävät ehkä sekunnin - 3-4 s olisi parempi. Hyvä osoitus taas siitä, että pääasioita bodauksessa ovat geenit, mömmöt ja ruokavalio.

Onko varaa kritisoida cutlerin treenityyliä :) Luulen, että se herra tietää jo miten homma pitää tehdä :rolleyes:

Onko varaa kritisoida cutlerin treenityyliä :) Luulen, että se herra tietää jo miten homma pitää tehdä :rolleyes:

Terve taas ja terveisiä Höyhensaarilta. Sen verran vaan, että Nykäs-Mattikin oli maailmanhuippu, ei sen takia, että rutkasti viinaa joi, vaan siitä huolimatta. Ainakaan muiden mäkihyppääjien ei kannata Matin viinanjuontia kopioida. Diego Maradona, Mario Lemieux, Shaq O'Neal etc. eivät tunnetusti ole todellakaan treenanneet 100% oikein tai paremmin kuin monet muut ja silti dominoineet lajeissaan. Tuskinpa Jay Cutlerkaan kaikkea täydellisesti tekee.

Tuskinpa Jay Cutlerkaan kaikkea täydellisesti tekee.

no ei tee, mutta sanoppa kun omaat tuota nippeli tietoutta niin helvetisti, että miksi poikkeuksetta parhaat kehonrakentajat reenaavat tollasella ihmeellisellä tyylillä. jo arskan ajoista lähtien ja varmaan jo kauan ennen häntäkin. kai siinä jotain hyvää täytyy olla. kaippa se tässäkin sitten häytyy perus pakkis tyyliin laittaa kaikki ansiot hormoonien piikkiin ja reenaaminen on aivan tois arvoista vaikkka totuushan on että juuri mitään ei ilman reeniä tapahdu, aivan sama vaikka kaikki muut osa alueet ois kunnossa.

ja jos mahdollista niin vastaa mahollisimman lyhyesti :D

no ei tee, mutta sanoppa kun omaat tuota nippeli tietoutta niin helvetisti, että miksi poikkeuksetta parhaat kehonrakentajat reenaavat tollasella ihmeellisellä tyylillä. jo arskan ajoista lähtien ja varmaan jo kauan ennen häntäkin. kai siinä jotain hyvää täytyy olla. kaippa se tässäkin sitten häytyy perus pakkis tyyliin laittaa kaikki ansiot hormoonien piikkiin ja reenaaminen on aivan tois arvoista vaikkka totuushan on että juuri mitään ei ilman reeniä tapahdu, aivan sama vaikka kaikki muut osa alueet ois kunnossa.

ja jos mahdollista niin vastaa mahollisimman lyhyesti :D

Mielelläni ainakin yritän vastata lyhyesti, koska on nälkä ja voileivät odottavat mikroon pääsyä :kuola: . Kaikki huippubodarit eivät treenaa tuolla tyylillä, mutta monet treenaavat, koska kehonrakennuksen piirissä ei tosiaan ole oikein ollut ja totuttu soveltamaan tiedettä tai vastaavaa tietoa samalla tavalla kuin muiden lajien valmennuksessa (esim. nykyhiihtäjät ovat alvariinsa jossakin instituutissa kytkettynä johonkin graafia syöksevään kojeeseen, kun taas bodarit ovat vielä veikkohakulisten mutuaikakaudella). Koska Arskakin treenasi vauhdikkaasti ja Cutler treenaa vauhdikkaasti ja erinomaisia tuloksia on tullut, niin ei ole viitsitty riskeerata menetelmien muuttamisella. Ja kun kaikki kuitenkin tietävät, että millimetriasioista on joka tapauksessa kysymys, niin who cares.

Tervehdys,

Tein nopeasti artikkelihaun eksentrisen vaiheen ja toistojen ajallisen keston vaikutuksista luustolihasten hypertrofiaan. Tulokset olivat varsin laihoja. Näyttäisi siltä, että kyseessä ei todellakaan ole mikään erityisen kuuma tutkimusaihe. Löysin kuitenkin artikkelin, jossa oli vertailtu nopeaa ja hidasta suoritusta sekä eksentrisessä että konsentrisessa treenissä. Tosin koehenkilöt olivat treenaamattomia ja tutkimus tehtiin vain toisen käden lihaksilla (hauis, brachialis ja ojentaja).

Tulokset olivat joka tapauksessa tilastollisesti merkitseviä. Tehokkainta treeniä lihasten hypertrofian kannalta tässä tutkimuksessa oli nopea eksentrinen treeni. Tämän tutkimuksen tulos ei siis tue väitettä hitaan negatiivisen vaiheen suosimisesta lihaskasvun optimoimiseksi.

Lähde: Eur J Appl Physiol. 2003 Aug;89(6):578-86. Epub 2003 May 17.

Mielestäni näyttäisi siltä, että ammattikehonrakentajien käyttämien treenimetodien arvionnissa on melko turhaa viitata tieteelliseen näyttöön. Käytännössä huippukehonrakentajien treenit usein ovat isoilla painoilla nopeatempoista treeniä vipuvarsia surutta hyödyntäen. Ei ole olemassa minkään tason tutkimusnäyttöä siitä, sopisiko rauhallisempi negatiivisia vaiheita korostava treenityyli paremmin tälle, arvatenkin varsin doupatulle, pienelle populaatiolle.

Oma näkemykseni on, että nämä jättiläiset ovat lahjakkuuksia ja vuosikymmenten treenien jälkeen he ovat varmastikin kukin löytäneet itselleen toimivan tavan treenata. Moni jättiläinen kärsinnee erinäisistä treenikivuista, kulumista ja kenties suoranaisista vammoistakin. Tämä selittänee osaltaan rajoituksia liikeradoissa. Aloittelijoiden on järkevää opetella liikkeet rauhallisella tahdilla ja oppikirjatekniikalla vammautumisen välttämiseksi. Pro tason kehonrakentajien treenit voivat aloittelijan silmin näyttää harkitsemattomalta repimiseltä, mutta todennäköisesti tyyli on hiotunut vuosien varrella dynaamiseksi ja lihasta varsin hyvin kuormittavaksi toisin kuin aloittelevan treenarin repimällä tehty treeni.

Mitä tähän Cutlerin tapaukseen tulee, niin en havainnut hänen treenivideoillaan mitään erityistä. Mies treenasi juuri kuten olen suurempien kehonrakentajien nähnyt treenaavan. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että selkätreenit on aloittelijana syytä tehdä rauhallisesti ja kehittää hermotusta. Näin treeni tuntuu selässä eikä hauiksissa. Suuremmilla massoilla ja hyvällä hermotuksella tilanne on toinen: nopeatempoinen treeni tuntuu menevän paremmin perille selkään, kun taas hidas kitkutus tuntuu pikemminkin hauiksissa.

Olen itse ollut vuonna 2000 liki 120 kilon massoissa ja liikutellut kohtalaisia romuja. Näistä ajoista olen puhunut enemmän eräässä toisessa ketjussa viime syksynä. Tuolloin "isona" treenityyli oli vuosien varrella asteittain muuttunut varsin svengaavaksi. Liikkeet kuitenkin osuivat juuri sinne, minne pitikin. Aloittelijana muistan taas saaneeni paremman vasteen selvästi rauhallisemmalla treenillä. Heikolla hermotuksella on pakko kontrolloida liikkeitä enemmän, jotta saa sen vaikutuksen halutulle alueelle.

Olen jo vuosia sitten lopettanut kehonrakennuksen ja nyt olen tavallaan palannut aloittelijaksi. Hermotus on toki parempi kuin aivan nollasta lähtiessä, mutta tällä hetkellä optimaalinen treenityyli on kuitenkin hieman rauhallisempi. Tempo, jolla liikkeet tuntuvat menevän hyvin perille, on enemmän tuon MKM:n kuvaaman kaltainen.

Pointtini on, että optimaalinen tapa suorittaa liikkeet varmaankin vaihtelee kehityksen ja yksilön mukaan. Aloittelijan kroppalla ei riuhtominen toimi, koska motoriikka on niin surkeaa, ettei treenistä mene mitään perille. 150 kiloiset järkäleet taas voivat treenata hyvinkin rajulla tyylillä saaden erinomaisia tuloksia.

Keskustelin asiasta eilen erään vanhan kaverini kanssa. Hän on raskaan sarjan kehonrakentaja, jolla offilla painoa on n. 135 kg. Hän totesi omien treeniensä muuttuneet aivan samaan suuntaan vuosien ja kilojen varrella. Liikkeet ovat dynaamisia ja liikeradat ovat kutistuneet. Toistomäärät sarjoissa ovat kuitenkin pidentyneet ja lihakset vedetään aika hapoille. Treeni tuntuu ja toimii.

Pakko oli kattoa montako 150kiloista lihaskimppua Indianapolis Coltsien roosterista löytyy.
Painavin on Tarek Glenn 332 paunaa=150,7 kaveri on kyllä melkoinen pullukka eikä mikään lihaskimppu.Muita 150 kiloisia ei heidän joukkueessa ole.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
miten se massa vaikuttaa siihen että joutuu repimään :S.

mun mielestä prot reenaa ylipäätänsäkin sillain niinkuin tulisikin reenata. ei mietitä liikaa mitään kikkoja vaan tehdään liike ja sillä selvä, oli se sitten kaunista tai ei.

juurikin näin, on turha vetää ylätaljaa tikuupaskasuorana 2 vuotta samalla painolla tuntumaa hakien.

Tervehdys,

Tein nopeasti artikkelihaun eksentrisen vaiheen ja toistojen ajallisen keston vaikutuksista luustolihasten hypertrofiaan. Tulokset olivat varsin laihoja. Näyttäisi siltä, että kyseessä ei todellakaan ole mikään erityisen kuuma tutkimusaihe. Löysin kuitenkin artikkelin, jossa oli vertailtu nopeaa ja hidasta suoritusta sekä eksentrisessä että konsentrisessa treenissä. Tosin koehenkilöt olivat treenaamattomia ja tutkimus tehtiin vain toisen käden lihaksilla (hauis, brachialis ja ojentaja).

Tulokset olivat joka tapauksessa tilastollisesti merkitseviä. Tehokkainta treeniä lihasten hypertrofian kannalta tässä tutkimuksessa oli nopea eksentrinen treeni. Tämän tutkimuksen tulos ei siis tue väitettä hitaan negatiivisen vaiheen suosimisesta lihaskasvun optimoimiseksi.

Lähde: Eur J Appl Physiol. 2003 Aug;89(6):578-86. Epub 2003 May 17.

Mielestäni näyttäisi siltä, että ammattikehonrakentajien käyttämien treenimetodien arvionnissa on melko turhaa viitata tieteelliseen näyttöön. Käytännössä huippukehonrakentajien treenit usein ovat isoilla painoilla nopeatempoista treeniä vipuvarsia surutta hyödyntäen. Ei ole olemassa minkään tason tutkimusnäyttöä siitä, sopisiko rauhallisempi negatiivisia vaiheita korostava treenityyli paremmin tälle, arvatenkin varsin doupatulle, pienelle populaatiolle.

Oma näkemykseni on, että nämä jättiläiset ovat lahjakkuuksia ja vuosikymmenten treenien jälkeen he ovat varmastikin kukin löytäneet itselleen toimivan tavan treenata. Moni jättiläinen kärsinnee erinäisistä treenikivuista, kulumista ja kenties suoranaisista vammoistakin. Tämä selittänee osaltaan rajoituksia liikeradoissa. Aloittelijoiden on järkevää opetella liikkeet rauhallisella tahdilla ja oppikirjatekniikalla vammautumisen välttämiseksi. Pro tason kehonrakentajien treenit voivat aloittelijan silmin näyttää harkitsemattomalta repimiseltä, mutta todennäköisesti tyyli on hiotunut vuosien varrella dynaamiseksi ja lihasta varsin hyvin kuormittavaksi toisin kuin aloittelevan treenarin repimällä tehty treeni.

Mitä tähän Cutlerin tapaukseen tulee, niin en havainnut hänen treenivideoillaan mitään erityistä. Mies treenasi juuri kuten olen suurempien kehonrakentajien nähnyt treenaavan. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että selkätreenit on aloittelijana syytä tehdä rauhallisesti ja kehittää hermotusta. Näin treeni tuntuu selässä eikä hauiksissa. Suuremmilla massoilla ja hyvällä hermotuksella tilanne on toinen: nopeatempoinen treeni tuntuu menevän paremmin perille selkään, kun taas hidas kitkutus tuntuu pikemminkin hauiksissa.

Olen itse ollut vuonna 2000 liki 120 kilon massoissa ja liikutellut kohtalaisia romuja. Näistä ajoista olen puhunut enemmän eräässä toisessa ketjussa viime syksynä. Tuolloin "isona" treenityyli oli vuosien varrella asteittain muuttunut varsin svengaavaksi. Liikkeet kuitenkin osuivat juuri sinne, minne pitikin. Aloittelijana muistan taas saaneeni paremman vasteen selvästi rauhallisemmalla treenillä. Heikolla hermotuksella on pakko kontrolloida liikkeitä enemmän, jotta saa sen vaikutuksen halutulle alueelle.

Olen jo vuosia sitten lopettanut kehonrakennuksen ja nyt olen tavallaan palannut aloittelijaksi. Hermotus on toki parempi kuin aivan nollasta lähtiessä, mutta tällä hetkellä optimaalinen treenityyli on kuitenkin hieman rauhallisempi. Tempo, jolla liikkeet tuntuvat menevän hyvin perille, on enemmän tuon MKM:n kuvaaman kaltainen.

Pointtini on, että optimaalinen tapa suorittaa liikkeet varmaankin vaihtelee kehityksen ja yksilön mukaan. Aloittelijan kroppalla ei riuhtominen toimi, koska motoriikka on niin surkeaa, ettei treenistä mene mitään perille. 150 kiloiset järkäleet taas voivat treenata hyvinkin rajulla tyylillä saaden erinomaisia tuloksia.

Keskustelin asiasta eilen erään vanhan kaverini kanssa. Hän on raskaan sarjan kehonrakentaja, jolla offilla painoa on n. 135 kg. Hän totesi omien treeniensä muuttuneet aivan samaan suuntaan vuosien ja kilojen varrella. Liikkeet ovat dynaamisia ja liikeradat ovat kutistuneet. Toistomäärät sarjoissa ovat kuitenkin pidentyneet ja lihakset vedetään aika hapoille. Treeni tuntuu ja toimii.

Joo, esim. googlettamalla ei paljoa tutkimuksia aiheesta rauhallinen vs. nopea eksentrinen vaihe löydy...eikä myöskään aiheesta pyöreä vs. litteä maapallo.

Вы говорите русского? Положите ваши шлемы шерсти дальше, ввпейте некоторую водочку и получите назад в декадах! Отсутствие потребности изобретать цикл снова! Ei ole täällä lännessä tarvinut pyörää viime aikoina uudelleen keksiä, kun venäläiset (mm. Lelikov, Verkhoshansky) vertailivat 1970- ja 1980 -luvuilla niin aloittelijoiden kuin huippu-urheilijoiden ryhmillä mikä tempo toimii parhaiten. Mediumtempo (~2 s ecc, ~3-4 s con) voitti, superhidas tuli toiseksi ja nopea tempo jäi viimeiseksi. Tosin tempojen vaihtelu osoittautui kaikista tehokkaimmaksi, mutta noiden tutkimusolosuhteiden ulkopuolella hermojärjestelmän kaipaama vaihtelu voidaan toteuttaa tehokkaamminkin, esim. liikekierrätyksellä.

Tällaisiakin, edellä mainittua tukevia tutkimustuloksia on saatu:

The superiority of eccentric training versus concentric training for developing strength has been reported by Farthing and Chilibeck (2003), LaStayo et.al. (2003), Seger, et.al. (1998), and Hortobagyi et.al. (1997).

Numerous studies have reported that eccentric training is superior to concentric training for inducing muscle hypertrophy. Farthing JP and Chilibeck PD (2003), Higbie (1996) and LaStayo et.al. (2003).

...mistä fysiologit ja valmentajat vetivät johtopäätöksen, että kun kerran ihminen on eksentrisesti vahvempikin kuin konsentrisesti, niin toistojen eksentrinen vaihe tehtäköön rauhallisesti ja kestäköön kauemmin kuin konsentrinen.

Ja joo, kukaan tutkija ei valitettavasti ole koskaan ollut kiinnostunut ammattibodareista. Ovatkohan ammattibodarit itselläänkään systemaattisesti testanneet, mikä tempo heillä toimii parhaiten? Epäilen vahvasti. Mutta LeVeen tavoin olen taipuvainen uskomaan, että kokeneella, itsensä tuntevalla, liikeradat ja nopeat nostotavat oppineella ammattilaisbodarilla nopeat laskutemmot eivät ole yhtä turmiollisia, yhtä paljon geneettisen maksimin saavuttamista häiritseviä ;) kuin jollakin kynäniskarookiella.

Pakko oli kattoa montako 150kiloista lihaskimppua Indianapolis Coltsien roosterista löytyy.
Painavin on Tarek Glenn 332 paunaa=150,7 kaveri on kyllä melkoinen pullukka eikä mikään lihaskimppu.Muita 150 kiloisia ei heidän joukkueessa ole.

Varsin :offtopic: -juttua, mutta muistakaa, että minä en tällä kertaa aloittanut ;) ...Ainakaan minä en ole myöskään väittänyt Indianapolis Coltsin joukkueesta montaa 150 kiloista lihaskimppua löytyvän. Tarik Glenn on kyllä oivallinen bongaus - jos en väärin muista, Muscle & Fitness palkitsi hänet joitakin vuosia sitten tittelillä "The Worst Physique in NFL" :lol2: .

Mitä yleisesti pelaajien kokoihin tulee, NFL:ssä pelasi päättyneellä kaudella 570 yli 300 naulaista (136 kg) pelaajaa. Nostotuloksista ei voi suurella otoksella sanoa mitään järin luotettavaa, paitsi liigaan vasta pyrkimässä olevista college-pojista. Yleensä joka vuosi pitkälle toistakymmentä heistä penkkaa julkisessa testitilaisuudessa 102 kilolla yli 30 toistoa ja monet parhaista eivät sinne edes vaivaudu. Liigaan pelaajia kumuloituu yli kymmeneltä vuodelta ja he treenaavat vuosia lisää...

Miksi aina ärsyttävästi siannahkasoikioasioihin esimerkeissäni vetoan? Sinne, valtavan rahan liigaan, on uskoakseni hankittu paras saatavilla oleva voima- ja muun fyysisen valmennuksen tietous.

Huh! Tulipa pikakirjoitettua taas melkoinen novelli. Voileivät kutsuvat. Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.

Vaikka tekniikka näyttää hirveeltä repimiseltä ainaki jossain liikkeissä niin pakko sen reenin on perille mennä, ei sitä pelkällä nappulalla tuollaisiin kuntoihin päästä.

~3
Miksi aina ärsyttävästi siannahkasoikioasioihin esimerkeissäni vetoan? Sinne, valtavan rahan liigaan, on uskoakseni hankittu paras saatavilla oleva voima- ja muun fyysisen valmennuksen tietous.

Paras fyysisen valmennuksen tietous liigassa, jossa pelaajia kuolee harjoituksissa? Minusta tuntuu, että tuo kainalopallo on sen verran macho laji, että usein pääasia on se, että on vitun raskasta ja kaikkia sattuu, ennemmin kuin järkevä treeni.

Aika hassua minusta puhua koko ajan, kuinka bodarien lihasmassan takana on vain geenit ja lääkkeet, ja sitten ottaa jenkkifutarit hyväksi esimerkiksi. NFL-pelaajat ovat ylivoimaisesti lahjakkainta porukkaa maailmassa, mitä voima- ja nopeusominaisuuksien suhteen löytyy. Esim. 40 tuuman vertikaaliponnistus vaikutti olevan arkipäivää, kun joskus katsoin jotain tilastoja pelaajista. NFL-pelaajat eivät myöskään liene mitään erityisen "natuja".

Paras fyysisen valmennuksen tietous löytynee kuitenkin lajeista, joissa kilpaillaan nimenomaan fyysisessä suorituksessa, ei suinkaan pallopelistä. Voiman suhteen painon- ja voimanostosta, juoksun suhteen yleisurheilusta.

Paras fyysisen valmennuksen tietous liigassa, jossa pelaajia kuolee harjoituksissa? Minusta tuntuu, että tuo kainalopallo on sen verran macho laji, että usein pääasia on se, että on vitun raskasta ja kaikkia sattuu, ennemmin kuin järkevä treeni.

Aika hassua minusta puhua koko ajan, kuinka bodarien lihasmassan takana on vain geenit ja lääkkeet, ja sitten ottaa jenkkifutarit hyväksi esimerkiksi. NFL-pelaajat ovat ylivoimaisesti lahjakkainta porukkaa maailmassa, mitä voima- ja nopeusominaisuuksien suhteen löytyy. Esim. 40 tuuman vertikaaliponnistus vaikutti olevan arkipäivää, kun joskus katsoin jotain tilastoja pelaajista. NFL-pelaajat eivät myöskään liene mitään erityisen "natuja".

Paras fyysisen valmennuksen tietous löytynee kuitenkin lajeista, joissa kilpaillaan nimenomaan fyysisessä suorituksessa, ei suinkaan pallopelistä. Voiman suhteen painon- ja voimanostosta, juoksun suhteen yleisurheilusta.

:offtopic: Joo, viime vuosina pari 150-kiloista kainalopalloilijaa on kuollut nestehukkasydäriin helletreeneissä. Älkää hyvät ihmiset bulkatko itseänne sellaiseksi ja juokaa vettä! Muistakaa myös, että moninverroin pienemmän populaation lajeissa, kuten ammattilaisbodauksessa ja voimamiehistelyssä, tyhjää potkaistaan moninverroin enemmän (Sigmarsson, O.D. Wilson, Benaziza, Munzer etc.) - olisivatko kuolleet peräti nopeiden eksentristen vaiheiden aiheuttamiin vitsauksiin :rolleyes: ? Yhteen väliin suunnistajat heittivät veivejään metsiin kuin joukkoitsemurhassa. Jääkiekossa ja jalkapallossa valmennusvirheitä...Zholtok, Feher, Foe ;) ?

Sangen erikoinen näkemyksesi, että ideana NFL:ssä olisi sattuminen - tuskin pelaaja haluaa menettää mahdollisuutta miljoonajatkosopimukseen ja tuskin seura mielellään lähettää palkkashekkiä lasarettiin. Eikä aivotärähdyksiä voi ennaltaehkäistä hakkaamalla päätä seinään :wall: .

Luuletko, että parhaat voima- ja kuntovalmentajat valmentavat ilmaiseksi "artisti maksaa" -lajeissa, kuten painon- tai voimanostossa? Jos jossain sitä voisi tehdä oikein työkseen ja siitä saisi vaikka edes 500 000 vuosi?

Tyypillinen NFL-valmentaja on opiskellut alan loppututkinnon ja aiemmin toiminut jonkun suuren yliopiston voima- ja kuntovalmentajana vastaten apulaisineen lukuisten lajien voima- ja kuntovalmennuksesta. NFL:ään hänet houkutellaan isolla rahalla ja siellä apulaisiksi tulee maailman parhaita pikajuoksuvalmentajia yms. parhaita spesialisteja, mitä rahalla saa. NFL:ssä ja sinne pelaajat tuottavassa NCAA:ssa, toisin kuin pro bodybuildingissä, on doping-kontrolli (en silti usko täyteen puhtauteen). Mutta minua ei kiinnostakaan vain se, mitä ne juuri siellä tekevät, vaan usein enemmänkin se, mitä ne gurut treenaamisesta ylipäätään ajattelevat. Ihmiset ovat solutasolla kuitenkin monin osin samanlaisia, harrastuksistaan huolimatta. Ja sitähän ne valmentajat pääosin tuntuvat puhuvan, mitä valmennustiede heille jatkuvasti syöttää ja mikä lähes poikkeuksetta toimivaksi havaitaan. Jos tiede esim. suosittelee 2 s, 4 s tempoa ja tukku huippuvalmentajia sitä menestyksellisesti urheilijoihinsa käyttää ja kuntoilijoillekin suosittelee, niin tuskin on kysymys puutaheinästä?! Toki luen suoraankin tutkimustuloksia, mutta kiva nähdä ja varmistua, että niitä sovelletaan menestyksellisesti käytännössä huipputasollakin.

Makeita unia kaikille :love: !

Luuletko, että parhaat voima- ja kuntovalmentajat valmentavat ilmaiseksi "artisti maksaa" -lajeissa, kuten painon- tai voimanostossa? Jos jossain sitä voisi tehdä oikein työkseen ja siitä saisi vaikka edes 500 000 vuosi?

Luuletko, että kainalopallon parissa työskenteleminen on vaihtoehto sellaisissa maissa, joissa A) ko. lajia ei lainkaan harrasteta ja B) ei puhuta englantia. Painonnosto on täysammattilaisten laji, jossa päivittäinen harjoittelu aloitetaan noin 10-vuotiaana, yleensä sisäoppilaitos-tyyppisissä oloissa. Aikuisikäiset nostajat ja valmentajat ovat ammattilaisia. Voimanoston menetelmät menestyvissä itäblokin maissa muistuttavat hyvin paljon painonnoston menetelmiä.

Painon- tai voimanoston menetelmät eivät silti sovi suoraan jenkkifutikseen, koska palloilijoiden pitää harjoitella ensisijaisesti omaa lajiaan.

Oikeastaan tässä väittelyssä ei ole enää mitään mieltä. Jenkkifutareiden voimaharjoittelu on joka tapauksessa pääasiassa bodausta, ja sehän on muutenkin jenkkien spesialiteetti. Varsinainen voimailutietous löytyy entisen rautaesiripun itäpuolelta, mutta siellä päin ei taas ymmärretä jenkkifutiksesta mitään.

Luuletko, että kainalopallon parissa työskenteleminen on vaihtoehto sellaisissa maissa, joissa A) ko. lajia ei lainkaan harrasteta ja B) ei puhuta englantia. Painonnosto on täysammattilaisten laji, jossa päivittäinen harjoittelu aloitetaan noin 10-vuotiaana, yleensä sisäoppilaitos-tyyppisissä oloissa. Aikuisikäiset nostajat ja valmentajat ovat ammattilaisia. Voimanoston menetelmät menestyvissä itäblokin maissa muistuttavat hyvin paljon painonnoston menetelmiä.

Painon- tai voimanoston menetelmät eivät silti sovi suoraan jenkkifutikseen, koska palloilijoiden pitää harjoitella ensisijaisesti omaa lajiaan.

Oikeastaan tässä väittelyssä ei ole enää mitään mieltä. Jenkkifutareiden voimaharjoittelu on joka tapauksessa pääasiassa bodausta, ja sehän on muutenkin jenkkien spesialiteetti. Varsinainen voimailutietous löytyy entisen rautaesiripun itäpuolelta, mutta siellä päin ei taas ymmärretä jenkkifutiksesta mitään.

Sinulle ei sitten mikään kelpaa :lol2: ! Nyt sitten itsekin toteat jenkkifutareiden voimaharjoittelun olevan pääasiassa bodausta ja bodaus ei sitten enää olekaan relevanttia bodausaiheiseen keskusteluun :eek: .

No, tarjoavatko sitten ex-rautaesiripun itäpuolen painon- ja voimanostodynastiat vastauksia eksentriseen nopeuteen? Itse olen parhaani mukaan jo esittänyt siellä taviksilla ja huippu-urheilijoilla saatuja tutkimustuloksia (~3-4 s ecc), sikäläiseen valmentamiseen laajasti perehtyneen Pavel Tsatsoulinen näkemyksiä (3-5 s ecc) ja Boris Sheikon käytäntöjä (btw...Sheiko ei kovin tietävä aiheesta ollut, kun alkoi kyselemään minulta vinkkejä :eek: ). Mikään sieltäkään ei ole toistaiseksi viitannut siihen, että hypertrofioimiseksi kannattaisi laskea nopeasti. NFL-joukkueiden voimavalmennuskonsultti Dr. Ted Lambrinides muuten kertoi käyneensä Neukkulassa 1980-luvulla perehtymässä pelonsekaisesti kunnioitettuihin, mutta huonosti tunnettuihin rautaesiripun takaisiin treenimetodeihin ja kun hypertrofian salaiset arkistot oli tullut puheeksi, sikäläinen guru oli mennyt pukuhuoneensa kaapille ja kaivanut sieltä kenkälaatikosta puhkiluetun Flex-lehden :lol2: .

No ei mulla tuohon toistojen nopeuteen löydy enää mitään sanottavaa. Kunhan vittuillakseni kirjoitin vähän vastausta noihin "artisti maksaa" ja "parhaat voimavalmentajat" -juttuihin. Ja tosiaan bodaus on relevanttia bodausaiheiseen keskusteluun, mutta kun olet tässä välillä voimavalmennuksesta puhunut, niin ajattelin mainita, että jenkkifutiksella ei nyt varsinaisen voimailun kanssa ole paljon tekemistä. Ne parhaat voimavalmentajat lienevät länsimaissa melko tuntemattomia. Ivan Abadjiev on tietysti suht tunnettu, ja Ivane Grikurovilla on myös aika kovat meriitit. Pavel Tsatsoulinen toistuvaa esille tuomista en oikein ymmärrä, hän ei ole tietääkseni eläessään valmentanut ketään menestynyttä voimailijaa tai kehonrakentajaa. Hänen erikoisaluettaan ovat nämä KGB, SWAT ym. miesten treenaamiset. Jos nyt Pavelin kirjoja lukee, niin nopeasti myös huomaa, että hän ei ole mikään voimailu- tai bodausexpertti, eikä varmaan kummastakaan edes erityisen kiinnostunut.

Miten olet Sheikon kanssa päätynyt juttusille?

Ilmeisesti kaikki jenkkifutisjoukkueetkaan eivät treenaa samalla tyylillä, vai miten on?

No ei mulla tuohon toistojen nopeuteen löydy enää mitään sanottavaa. Kunhan vittuillakseni kirjoitin vähän vastausta noihin "artisti maksaa" ja "parhaat voimavalmentajat" -juttuihin. Ja tosiaan bodaus on relevanttia bodausaiheiseen keskusteluun, mutta kun olet tässä välillä voimavalmennuksesta puhunut, niin ajattelin mainita, että jenkkifutiksella ei nyt varsinaisen voimailun kanssa ole paljon tekemistä. Ne parhaat voimavalmentajat lienevät länsimaissa melko tuntemattomia. Ivan Abadjiev on tietysti suht tunnettu, ja Ivane Grikurovilla on myös aika kovat meriitit. Pavel Tsatsoulinen toistuvaa esille tuomista en oikein ymmärrä, hän ei ole tietääkseni eläessään valmentanut ketään menestynyttä voimailijaa tai kehonrakentajaa. Hänen erikoisaluettaan ovat nämä KGB, SWAT ym. miesten treenaamiset. Jos nyt Pavelin kirjoja lukee, niin nopeasti myös huomaa, että hän ei ole mikään voimailu- tai bodausexpertti, eikä varmaan kummastakaan edes erityisen kiinnostunut.

Miten olet Sheikon kanssa päätynyt juttusille?

Ilmeisesti kaikki jenkkifutisjoukkueetkaan eivät treenaa samalla tyylillä, vai miten on?

Pavelista vielä. Joo, tuo huippuluokan markkinoija ja verbaaliakrobaatti ei ole valmentanut ketään tunnettuja. Mutta kattavasti tuntee ja kansanläheisesti tuo esiin venäläistä voimailukulttuuria, painonnosto- ja voimanostotietoutta sekä hypertrofiahommia esim. Beyond Bodybuilding -kirjassaan, jonka uskoisin olevan paras venäläisopus. Eihän siellä kai juuri mitään Pavelin omia keksintöjä ole.

Juu, eivät treenaa kaikki jenkkifutisjoukkueet samalla tyylillä. Melkein puolet joukkueista treenaa yhä "perinteisellä", painonnostoliikkeitä tms. nopeusvoimaharjoittelua sisältävällä punttiohjelmalla. Olen aina sanonut, että hyvin monenlaiset ohjelmat ja lähestymistavat toimivat. Minä en - tiettyjä väittelytilanneprovoiluja ja tiettyjä osa-alueita lukuunottamatta - edes ole sitä mieltä, että nämä itse suosimani metodit olisivat sen parempia (ainakaan paljoa ;) ) kuin muut, mutta väitän tiukasti vastaan, jos joku uskaltaa niitä huonommiksikaan epäillä. Ja mitä vielä tempoihin, "lajinomaisuuksiin" tms. tulee, niin sen valossa mitä minä motorista oppimista ja käytännön realiteetteja ymmärrän, niin esim. nopeusvoimaharjoittelu voimanostossa (á la Westside) tai "lajinomaisen räjähtävä punttihermottelu suljettuun taitoon", kuten pituushyppyyn, voi toimia. Ja kaiken kilpanostamisen nyrkkisääntö on tietenkin aina nostaa mahdollisimman vähän lihasta kuormittavasti, eli esim. sekä eksentrisesti että konsentrisesti nopeasti. Mutta, kuten todettua, näyttäisi siltä, että bodauksessa - ainakin vähänkin normaalimpien ihmisten - kannattaa laskea rauhallisesti - mutta maailman parhaaksi voi tulla vaikka laskisi nopeastikin :D .

Tuolla joskus Sheikolta kyselin: http://www.irbisclub.ru/

On alettu ymmärtää, että kun tuhansia kertoja harjoittelee räjähtävästi ja maksimivoimallisesti taklaamista juuri niinkuin taklaus pelitilanteissakin suoritetaan ja taklauksiin voimaa tuottaa 150 kiloa pääosin lihaskudosta, niin mitään ei puutu ja tuloksena on Super Bowleja.

Mitä Woicikiin ja kumppaneihin sekä termiin isoloiminen tulee, niin eivät heidän 150 kiloiset linjamiehensä ole esim. rintalihaksiaan hifi-isoloimassa kun he 250 kilolla penkkaavat

No mainitsit kahteen kertaan nuo 150kiloiset kaverit,ja jutuistasi tä oli tietysti kaikkein helpoin tarkistaa.

Tä on kyllä erittäin mielenkiintoinen keskustelu jenkkifutareiden treeni on todella kiinnostavaa.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom