Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
En oo hirveesti jaksanu lueskella noita artikkeleita, mutta mites nää dietit suhtautuu maissiin? Kuitenkin samaa heimoa viljakasvien kanssa. Eipä taida kaupoista oikeen löytää vihannessekoitusta, missä ei olis maissia. Herne-maissi-paprikaa oon käyttäny tähän asti hiilarin lähteenä treenin jälkeisellä aterialla. Tuoreita kasviksia en ole ostamassa ellen voita lotossa.

No itseasiassa pakasteista löytyy about miljoona eri vihannessekoitusta joissa ei ole maissia. Kipin kapin sinne pakastelaarin ääreen uudelleen tutkimaan! :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No itseasiassa pakasteista löytyy about miljoona eri vihannessekoitusta joissa ei ole maissia. Kipin kapin sinne pakastelaarin ääreen uudelleen tutkimaan! :thumbs:
No, mikä olis sellanen suht korkea hiilihydraattinen vaihtoehto? Syön treenin jälkeisellä aterialla vihanneksia ja hedelmää, ja pitäis tankata paljon hiilihydraatteja. Vituttais syödä 1000g wokkivihanneksia yms.

Hankala sanoa, en noudata primalia, enkä laske vihanneksieni hiilareita. Käy tsekkaamassa se pakasteosasto. Mä en itse diggaa maissia ja oon löytänyt kyllä aika laajat vaihtoehdot rehuja itselleni.

No, mikä olis sellanen suht korkea hiilihydraattinen vaihtoehto? Syön treenin jälkeisellä aterialla vihanneksia ja hedelmää, ja pitäis tankata paljon hiilihydraatteja. Vituttais syödä 1000g wokkivihanneksia yms.
Et sä niitä hiilareita mihinkään tarvitse.

Litukassa myydään kilonpuseissa pakastevihanneksia kandee tsekata...

Millasia palkkareita ootte juoneet, kun malton käyttäminen ei ilmeisesti oikein istu tähän ajattelumalliin?

Nykyään tulee syötyä aika maltillisesti hiilareita, mutta voisin kokeilla vähentää niitä vielä lisää. Sairastan tavallista flunssaa niin usein, että jotain muutoksia tässä pitää tehdä. Tässäkin threadissa on tainnut olla juttua hiilareiden vaikutuksesta sairasteluun. Onko kukaan huomannut merkittävää eroa sairastelun määrässä primal eating tai vastaavaan dieettiin siirtymisen jälkeen?

Millasia palkkareita ootte juoneet, kun malton käyttäminen ei ilmeisesti oikein istu tähän ajattelumalliin?

Jos hakee pelkästään hiilareita sisältävää palautusjuomaa/virvoketta, niin täysmehu pitäisi sopia dietin perusideaan. Marjoista valmistettuja täysmehuja kannattaa luultavasti suosia ja varmistaa ettei niihin ole lisätty sokeria, vaan ovat puhdasta sitä itteään.

Proteiinin saaminen palautusjuomaan käykin sitten todella haastavaksi, koska maito- ja soijapohjaiset proteiinilisät eivät käy päinsä, jos tahtoo noudattaa tätä ruokavaliota orjallisesti.

Onko kukaan huomannut merkittävää eroa sairastelun määrässä primal eating tai vastaavaan dieettiin siirtymisen jälkeen?

Mä olin joskus ihan koko ajan kipeänä. Siis valehtelematta parin viikon välein kuumetta, nuhaa, yskää tms. Sen jälkeen kun laitoin hiilarit vähemmälle ruokavaliosta ja muutenkin siirryin enemmän VHH:lle, sairastelu on vähentynyt huomattavasti. Tässä viimeisen vuoden aikana olen tainnut olla kerran kipeä...

Tietysti samalla kun karsin hiilareista, kiinnitin myös enemmän huomiota ruuan laatuun ja kaikki paska ja epämääräinen jäi automaattisesti pois.

Proteiinin saaminen palautusjuomaan käykin sitten todella haastavaksi, koska maito- ja soijapohjaiset proteiinilisät eivät käy päinsä, jos tahtoo noudattaa tätä ruokavaliota orjallisesti.

En mä sentään niin tiukalle linjalle ole lähdössä. Kunhan katson vähän tarkemmin mitä suuhun menee ja pyrin välttämään turhia hiilareita. Tässäkin threadissa on kehuttu, että hyvin palautuu, vaikka hiilarit on vähissä. Mitenkä siis syötte/juotte treenin jälkeen?

Kiitos Alyssa rohkaisevasta kommentista :thumbs: Tuon tyyppinen muutos olisi mullekin erittäin tervetullut.

Mä olin joskus ihan koko ajan kipeänä. Siis valehtelematta parin viikon välein kuumetta, nuhaa, yskää tms. Sen jälkeen kun laitoin hiilarit vähemmälle ruokavaliosta ja muutenkin siirryin enemmän VHH:lle, sairastelu on vähentynyt huomattavasti. Tässä viimeisen vuoden aikana olen tainnut olla kerran kipeä...

Sama juttu täällä! Muistan kun yläaste- ja lukioiässä olin "flunssa-aikoina" eli pääasiassa talvisin jatkuvasti kipeänä. Ei tullut sellaista flunssa-aaltoa, mikä ei olis iskenyt muhunkin. Siihen saattoi kyllä vaikuttaa moni muukin asia, kuin pelkkä ravitsemus (esim. rankka elämänvaihe --> stressi), mutta uskon vahvasti että silloisella vehnämössön ja sokerin mättämisellä on ollut osansa asiassa. Tämä näkyi myös ihon kunnossa!

Reilu pari vuotta sitten aloin kiinnittää huomiota hiilihydraattien laatuun, ts. vaihdoin valkoisen vehnän ja muut "puhdistetut viljat" kokojyvätuotteisiin. Se vaikutti jo paljon, en sairastellut enää niin paljon, mutta esim. iho-ongelmat oli vieläkin riesana. Tämän vuoden alussa aloin karsia hiilareiden määrää entisestään ja tänä päivänä niitä tulee ehkä 30% ravinnosta (oon todennut, että tää on sopiva määrä mulle), pääasiassa kasviksiksista ja marjoista. Kuukausi sitten jätin viljatuotteet melkein kokonaan pois, mutta tattaria, hirssiä ja quinoaa käytän edelleen aamupuurossa. Treenin jälkeen saatan syödä palan hiivatonta täysjyväruisleipää. Tää on tuntunut itselleni sopivalta hiilarimäärältä ja tyyliltä. Heti viljojen vähentämisen (ja maitotuotteiden jättämisen) jälkeen iho on alkanut näyttää paremmalta enkä oo ollut tänä vuonna kertaakaan kipeänä!!! Eiköhän sillä ruokavaliolla oo jotain tekemistä sen kanssa :rolleyes: Eikä tarvii välttämättä ryhtyä ihan "totaalikieltäytyjäksi", jo viljojen vähentämisellä ja niiden laadun parantamisella on uskoakseni terveysvaikutuksia :)

Kysymys aamiaisesta; vedan aamuisin tiukat kolmen tunnin treenit, olen kokeillut monia aamiaisvaihtoehtoja ja puuro + banaani tuntia ennen treenia on se paras (ja ainoa), jolla jaksaa. No, puuro on viljaa, mutta voisiko sen korvata jollain, ideoita? Esim. liha-pahkina-hedelma kombo kokeiltu, ei jaksanut paahtaa kolmea tuntia. Oleskelen Thaimaassa ilman sen kummempia kokkausmahdollisuuksia.. teenko nyt karpasesta harkasen, kannattaako vaan vetaa se puuro ja muuten noudattaa primalia - vai tottuuko vahempiin hiilareihin?

Osaisko kukaan auttaa? kaveri on lähdössä Kiinaan ja sieltä saisi varmasti halvemmalla steviaa ja kogi marjoja, mutta millähän nimillä niitä sieltä osaisi kysyä. Eivät kuulema ymmärrä suomea tai enkkua siellä joten mitenhän saisi ilmaistua asian niin että oikeet tuotteet tulisi matkaan mukaan:)

Halolle kysymys tuosta omatekoisesta suklaasta.. Miten oot käytännössä sitä tehnyt? Tarviiko siihen olla myös kaakaovoita?

Kavisiko tallainen raakasuklaaresepti? Muutenkin olen tuohon blogiin koukussa: http://monkeyfood.net/2009/04/29/rakastu-raakasuklaaseen/

Soin juuri illalliseksi kokonaisia kaloja, yllattaen kalanpaa oli illallisen kohokohta, ihanan rapeita. Taalla Thaimaassa on kylla helppo noudattaa luolamiesruokavaliota, grillattua lihaa loytyy joka kadunkulmasta, hedelmia ja vihanneksi lisukkeeksi, voila. Ainoa, jolle sanon ei onkin se riisi. Eika edes harmita. :D

Kavisiko tallainen raakasuklaaresepti? Muutenkin olen tuohon blogiin koukussa: http://monkeyfood.net/2009/04/29/rakastu-raakasuklaaseen/

Soin juuri illalliseksi kokonaisia kaloja, yllattaen kalanpaa oli illallisen kohokohta, ihanan rapeita. Taalla Thaimaassa on kylla helppo noudattaa luolamiesruokavaliota, grillattua lihaa loytyy joka kadunkulmasta, hedelmia ja vihanneksi lisukkeeksi, voila. Ainoa, jolle sanon ei onkin se riisi. Eika edes harmita. :D

Pitääpä testata, kiitoksia. Mutta Halo voisi siltikin laittaa oman versionsa näytille...

Halolle kysymys tuosta omatekoisesta suklaasta.. Miten oot käytännössä sitä tehnyt? Tarviiko siihen olla myös kaakaovoita?

Mä en kyllä tehnyt mitään oikeaoppista suklaata, sen kun askartelin vaan sillä, mitä kaapista löytyi. Heitin kattilaan kaakaomassaa, vähän vettä, kookosöljyä, kookosmaitoa, pähkinöitä, kuivattuja omenia ja steviaa makeutukseksi. Tuloksena oli supertummaa suklaan tyyppistä tavaraa, joka tyydytti kyllä kaiken makeanhimon! Faidra-Kaisa laittoi omaan blogiinsa ohjeet raakasuklaan tekemiseen, mutta koska siihen ei saa laittaa linkkiä, laitan linkin englanninkieliseen versioon :)

Mark Sissonin Primal Blueprint kolahti jonkin aikaa sitten postiluukusta, oon sitä nyt lueskellut yli puolivälin. Voin sanoa, että on hyvä kirja, mutta pituutta sillä kyllä on! Jos primal-touhut kiinnostaa, ja haluatte kokonaisen, kattavan paketin joka selittää, mistä on kyse, kirja on erittäin hyvä ostos. Samat asiat löytyvät tiiviimmässä, katkonaisemmassa ja ei-niin-kattavassa muodossa myös Mark's Daily Apple -sivustolta, mutta siellä joutuu kahlaamaan satoja blogipostauksia läpi löytääkseen samat jutut, jotka kirja esittää kätevästi. Laitan vielä jotain arviota tuosta, kun olen lukenut koko kirjan.

Mä tein raakasuklaata ensimmäistä kertaa toissapäivänä ja kyllä oli hyvää! :kuola: Käytin pohjana Kaisan reseptiä, josta Halokin tuossa mainitsi. Omaan seokseen tuli seuraavaa:

-1dl kaakaovoita hienoksi raastettuna
-1dl kookosöljyä
-1dl luomukaakaojauhetta
-1rkl macaa
-steviaa
-taatelipaloja
-pähkinämuruja

Ensin sulatin rasvat kipossa (tiskialtaaseen kiehuvaa vettä, kippo sinne kellumaan ja sekoittelua). Sitten lisäsin kaakaojauheen ja macan koko ajan sekoittaen niin, että seoksesta tuli tasaista. Laitoin sekaan vielä ripauksen steviaa tuomaan makeutta (tässä vaiheessa kannattaa maistaa, jotta lopputulos miellyttää). Makeutusaineeksi sopii myös esim. agavesiirappi tai intiaanisokeri. Kaadoin seoksen syvälle lautaselle ja ripottelin päälle taatelipalat ja pähkinämurut ("lisäherkkuina" voi käyttää melkein mitä vaan oman maun mukaan). Sitten vaan lautanen pakkaseen n. puoleksi tunniksi ja suklaa on valmista. Itse siirsin setin pakkasesta jääkaappiin, josta se oli vähän pehmettyään valmista tarjoiltavaksi. Suklaan sai "viillettyä" helposti sopivan kokoisiksi paloiksi.

Miehen mielestä tuo olis saanut olla makeampaa, mutta mulle maistuu myös vähän "kitkerämpi" tumman suklaan maku ja omaan makuun stevia ja taateli toi riittävästi makeutta. Mutta nää on vaan makuasioita :) Netistä löytyy hirveesti erilaisia raakasuklaareseptejä ja itse aion kokeilla vielä muitakin sovelluksia. Suosittelen muillekkin ;)

Ostin Steviaa pari paivaa sitten paikallisesta marketista (olen Aasiassa) ja huomasin, etta sehan on suurimmaksi osaksi maltodekstriinia, onko mua huijattu?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom