Kiitos linkistä! Olen ilmeisesti lukenut liian hyviä tekstejä, koska niissä nämä primal eatingiin liitetyt asiat ovat kyllä kuuluneet myös paleoon.
Suurin erohan noissa on oikeastaan tyydyttyneen rasvan rooli; paleo-advokaattori Loren Cordain ei suositellut runsasta tyydyttyneiden rasvojen käyttöä (ilmeisesti kolesterolin pelossa
). Alkuihminen kuitenkin 100% varmasti söi elukan kiinni saadessaan koko ruhon, lihasta läskeihin ja luuytimestä aivoihin - tyydyttynyttä rasvaa tuli varmasti paljon, ja kuten nykyään tiedämme, sehän on vaan hyvästä kun ruokavalion muut osaset on kunnossa.
Primal-kirjoittelija Mark Sisson julkaisee muuten uuden kirjansa tässä ihan lähiviikkoina, se tuo markkinoille jo odotettua päivitystä tuohon vanhaksi käyneeseen paleo-dieettiin ja esittää toivottavasti alkukantaisen ruokavalion fiksussa valossa. Tilasin itse kirjan tietysti jo ennakkoon (:D), voin kirjoitella tänne sitten pientä arvostelua kun saan opuksen luettua, jos jotakuta kiinnostaa.
TKD elementin mukaan tuo päivittäinen kaksi perunaa jonkin verran ennen treeniä, jolloin päivittäinen hiilarikuorma jää pieneksi kun glukoosi menee suoraan polttoon, ylläpitäen kalorimäärään nähden erittäin hyvin harjoitustehoa.
Päätin itse (sun esimerkistä ;))myös alkaa testailemaan pientä tärkkelystankkausta ennen treeniä, testaan varmaan quinoaa ennen seuraavaa treeniä. Mulla on muuten treenitehot pysyneet ihan hyvinä, mutta edellinen circuit pitkine sarjoineen (15-30) oli aivan tappoa. Yllättävää näin ketolla
. Testataan nyt miltä toi tankkaus tuntuu, vedän varmaan vielä jonkun hedelmän treenin päälle vielä lisäksi.
Parasta on se että kun nälkä iskee, alkaa tehdä mieli jotain todella rasvaista... eikä sokerista niin kuin joskus muinoin. Keho tietää jo mitä se tarvitsee
Kummallisin juttu on, että leipää tai viljaa yleisesti ei pysty enää kunnolla syömään. Vilja ei sovi vatsalle enää, mutta keitetty peruna tai täysjyväriisi pienissä määrin ei aiheuta mitään ongelmia. En vain oikein keksi mitään mekanismia, miksi tuo viljansietokyky olisi yhtäkkiä kadonnut.
Toi rasvaisen himoitseminen on mustakin hauska juttu; tajuan aina orastavan nälän siitä, että ajatuksissa pyörii pähkinä-kookosöljykombo
. Jännä miten mitkään karkit tms. sokeripitoiset jutut ei vois enää vähemmän kiinnostaa, en vannoutuneena sokerihiirenä oikeesti ois uskonut että tällainenkin päivä koittaa joskus.
Mulla on ton viljan kanssa käynyt sama juttu, siitä tulee nykyään aina vatsavaivoja. Mun teoria on se, että kroppa sopeutuu siihen, mitä siihen tungetaan, oli se sitten hyväksi tai ei - näin kävi silloin, kun söin enemmän viljatuotteita. Nyt niiden vaikutuksen ihan oikeasti huomaa, kun ensin on kauan ilman, ja sit testaa jotain ruisleipää. Lisäksi nykyään huomaan sen, miten voimakkaasti mun iho reagoi vehnään ja sokeriin (tai insuliinipiikkeihin yleensä), saan niistä saman tien finnejä. Ennen kuvittelin, että näppylöiden puskeminen on ihan normaalia.
Näin vinkkinä myös muille primal-syöjille, jotka eivät halua kokonaan luopua maitotuotteista; Lindahlsin turkkilainen maustamaton luomujogurtti (ns. "partajogu" tai "partaukko") on ihan sairaan hyvää!
Maitotuotteistahan kannattaa valita aina mahdollisuuksien puitteissa luomuversiot, ja iso pönikkä tuota jogua ei oo ees ihan hirveän kallista. Hyvän makuista eikä vaadi makeutusta, sopivan jämäkkää ja tosi monikäyttöistä (sopii kokkaukseen!). Kannattaa kokeilla :thumbs: