Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Olen nyt kovasti lukenut noita artikkeleita marksdailyapplesta ja tämä*ruokavalio alkoi kyllä*kiinnostamaan. Ongelma on vaan, että*olen allerginen kananmunille ja pähkinöille. Mistä ihmeestä sitä esim. aamupalalla saa riittävästi energiaa? Pekonia? :)

Pääpaino tuossa ohjelmassa on siis ilmeisesti hiilareiden runsas vähentäminen, mutta miten pitkäketjuisemmat täysjyvätuotteet, jotka nostavat insuulinia maltillisemmin?

Aamuisin on helppo ja nopea vetää esimerkiksi erilaisia smoothie-tyyppisiä juomia. Blenderiin prodejauhoa, tomaattia, porkkanaa, banaania, marjoja, omenaa tms, kaveriksi vähän kookos- tai muuta öljyä ja hyvä tulee. Proteiinia, kuituja, hyviä rasvoja, lisäksi helppo nauttia. Pekonia voi varmaan mutustella silloin tällöin, mutta se ei nitriittien yms. säilöntäaineiden ja muun prosessoinnin takia ole ihan ideaalia ruokaa.

Sivuhuomautuksena pakko ihmetellä, mistä ihmisten fiksaatio ns. aamuruokiin tulee. Itse voisin vetää vaikka tonnikalasalaattia tai jauhelihakastiketta aamulla, ei se ole sen kummempi ateria kuin muutkaan. ;)

Jos ei halua luopua kokonaan hiilihydraattipitoisista täysjyvätuotteista, niiden nauttiminen kannattaa rajoittaa aamupalalle ja treenin jälkeiselle aterialle. Itse syön äärimmäisen harvoin viljatuotteita, mutta joskus silloin tällöin tulee käytettyä ns. alkuviljoja, kuten speltti, amarantti ja quinoa. Esim. quinoa-kookos-marjapuuro on ihan älyttömän hyvä aamupala :kuola:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vitaravinne-nimisestä kaupasta, sieltä löytyy paljon muutakin mukavaa. Suosittelen kookosmassaa, siitä voi tehdä omaa suklaata :kuola: Sain sieltä myös erittäin hyvää palvelua :)

Anteeksi tyhmä kymysys:

Steviaa siis käytetään makeutusaineena? Mihin ruokiin te tuota tungette noin yleisesti, vai otatteko vain ihoa parantavan vaikutuksen vuoksi?

Anteeksi tyhmä kymysys:

Steviaa siis käytetään makeutusaineena? Mihin ruokiin te tuota tungette noin yleisesti, vai otatteko vain ihoa parantavan vaikutuksen vuoksi?

Ihan makeutusaineena se on käytössä. Valkoinen steviauute on tosi riittoisaa kamaa, se on muistaakseni joku 200 kertaa makeampaa kuin sokeri. En ole vielä testannut muualla kuin palkkarissa ja itsetehdyssä suklaassa, mutta makeaahan tuo on, enkä itse maista mitään sivumakua. Se kestää kuumennusta, joten käyttö leivonnassa yms. kokkailussa onnistuu hyvin. Steviaa ei EU-alueella saa markkinoida makeutusaineena, vaikka sitä on Japanissa käytetty vuosikymmeniä ja Etelä-Amerikassa vuosisatoja ilman mitään ongelmia, siksi siitä ei kai Suomessakaan juuri tiedetä low carb/primal/luomupiirien ulkopuolella.

Hmmmmm. Mulla tulee väkisinkin mieleen, että kuinka tiiviisti näihin primal eating, kivikautinen ruokavalio jne. juttuihin kuuluu oikeasti kaloreiden ja makrojen laskeminen? Kun eikö ideassa eniten ole kyse siitä, että kun syödään oikeanlaista ruokaa niin keho osaa kyllä pyytää oikeat määrät mikäli sen signaaleita kuunnellaan?

Jotenkin vaikea kuvitella että se metsästäjä-keräilijä olisi siellä punninnut grammavaa'alla porkkanoita ja hirvenpaistia :D

Tiedän, tää on turhaa nillitystä mutta pakko vaan kysyä... koska kysehän on siitä että syödään oikeaa Ruokaa, ei proteiineja, hiilareita, rasvoja tai kaloreita. Ihan kauhean pahasti vikaan noilla ruoka-aineilla ei oikeasti voi mennä.

^ Periaatteessa ei, sillä viljatuotteiden gluteeni ja lektiinit aiheuttavat tulehdusta jota Markin Primal Blueprintissä pyritään välttämään. Mutta jos vaihtoehtoja ei allergioiden takia oikein ole, niin voi mennä vaikeaksi.

Hmmmmm. Mulla tulee väkisinkin mieleen, että kuinka tiiviisti näihin primal eating, kivikautinen ruokavalio jne. juttuihin kuuluu oikeasti kaloreiden ja makrojen laskeminen? Kun eikö ideassa eniten ole kyse siitä, että kun syödään oikeanlaista ruokaa niin keho osaa kyllä pyytää oikeat määrät mikäli sen signaaleita kuunnellaan?

Eihän se kuulu. Primal Eatingkin on enemmän filosofia ja elämäntapa, kuin mikään dieetti - tarkoitus on noudattaa suuria linjoja, eikä stressata makroista, kaloreista, grammoista jne.

Jotkut saattavat hyötyä ruokien punnitsemisesta/laskemisesta (varsinkin alussa totutellessaan tämän tyyppiseen ruokavalioon) oppiakseen tunnistamaan itselleen sopivat annokset proteiini- ja rasvalähteitä. Kuten sanoit, noilla ruoka-aineilla ei hirveästi voida mennä metsään, kunhan kehon lähettämiä signaaleita kuunnellaan.

Itse punnitsen ja merkkaan ruokani laskuriin satunnaisesti, mutta osaan hyvin tehokkaasti silmäillä itselleni sopivat annokset. Yleensä osaan kuunnella nälkääni ja syödä sopivasti muutaman tunnin välein, mutta olen tällä hetkellä ketogeenisellä ruokavaliolla, ja ketolla nälkä häviää lähes kokonaan. Pelkästään kroppaa kuunnellessa tulee helposti syötyä liian vähän, joten silloin tällöin satunnaisina päivinä pidän kirjaa syömisistäni.

Pakko häiriköidä tätä ketjua sen verran, että niinku Halo tuossa jo mainitsikin pääsee tämän tyyppisellä ruokavaliolla aika hyvin eroon makrojen laskemisesta ja ainaisesta ruokastressistä. Olen testaillut näitä erilaisia vhh-ruokavaliota monesta suunnasta jo muutaman vuoden ja tämä tuntuu parhaiten toimivalta. Ei siis tiukkaa ketoosia, vaan ruokavalioon lisätään pääasiassa marjoja perinteisten tyydyttyneen rasvan, vihannesten, kaalin, lihan, kalan ja kananmunien lisäksi. TKD elementin mukaan tuo päivittäinen kaksi perunaa jonkin verran ennen treeniä, jolloin päivittäinen hiilarikuorma jää pieneksi kun glukoosi menee suoraan polttoon, ylläpitäen kalorimäärään nähden erittäin hyvin harjoitustehoa. CKD tällä mallilla ei mulle soveltunut juuri liian alas laskeneen treenitehon vuoksi, mutta tuo pieni tärkkelysmäärä ennen harjoitusta teki ihmeitä.

Kaloreita tulee automaattisesti niukasti, mutta nälkää ei juuri tule ja kropan koostumus paranee. Tuloksetkin ovat nousseet huolimatta suht pitkästä harjoittelutaustasta, eikä lihasmassan menetystä ole ollut havaittavissa. Parasta on se että kun nälkä iskee, alkaa tehdä mieli jotain todella rasvaista... eikä sokerista niin kuin joskus muinoin. Keho tietää jo mitä se tarvitsee :) Kummallisin juttu on, että leipää tai viljaa yleisesti ei pysty enää kunnolla syömään. Vilja ei sovi vatsalle enää, mutta keitetty peruna tai täysjyväriisi pienissä määrin ei aiheuta mitään ongelmia. En vain oikein keksi mitään mekanismia, miksi tuo viljansietokyky olisi yhtäkkiä kadonnut.

Kiitos linkistä! Olen ilmeisesti lukenut liian hyviä tekstejä, koska niissä nämä primal eatingiin liitetyt asiat ovat kyllä kuuluneet myös paleoon.

Suurin erohan noissa on oikeastaan tyydyttyneen rasvan rooli; paleo-advokaattori Loren Cordain ei suositellut runsasta tyydyttyneiden rasvojen käyttöä (ilmeisesti kolesterolin pelossa :rolleyes: ). Alkuihminen kuitenkin 100% varmasti söi elukan kiinni saadessaan koko ruhon, lihasta läskeihin ja luuytimestä aivoihin - tyydyttynyttä rasvaa tuli varmasti paljon, ja kuten nykyään tiedämme, sehän on vaan hyvästä kun ruokavalion muut osaset on kunnossa.

Primal-kirjoittelija Mark Sisson julkaisee muuten uuden kirjansa tässä ihan lähiviikkoina, se tuo markkinoille jo odotettua päivitystä tuohon vanhaksi käyneeseen paleo-dieettiin ja esittää toivottavasti alkukantaisen ruokavalion fiksussa valossa. Tilasin itse kirjan tietysti jo ennakkoon (:D), voin kirjoitella tänne sitten pientä arvostelua kun saan opuksen luettua, jos jotakuta kiinnostaa.

TKD elementin mukaan tuo päivittäinen kaksi perunaa jonkin verran ennen treeniä, jolloin päivittäinen hiilarikuorma jää pieneksi kun glukoosi menee suoraan polttoon, ylläpitäen kalorimäärään nähden erittäin hyvin harjoitustehoa.

Päätin itse (sun esimerkistä ;))myös alkaa testailemaan pientä tärkkelystankkausta ennen treeniä, testaan varmaan quinoaa ennen seuraavaa treeniä. Mulla on muuten treenitehot pysyneet ihan hyvinä, mutta edellinen circuit pitkine sarjoineen (15-30) oli aivan tappoa. Yllättävää näin ketolla :rolleyes:. Testataan nyt miltä toi tankkaus tuntuu, vedän varmaan vielä jonkun hedelmän treenin päälle vielä lisäksi.

Parasta on se että kun nälkä iskee, alkaa tehdä mieli jotain todella rasvaista... eikä sokerista niin kuin joskus muinoin. Keho tietää jo mitä se tarvitsee :) Kummallisin juttu on, että leipää tai viljaa yleisesti ei pysty enää kunnolla syömään. Vilja ei sovi vatsalle enää, mutta keitetty peruna tai täysjyväriisi pienissä määrin ei aiheuta mitään ongelmia. En vain oikein keksi mitään mekanismia, miksi tuo viljansietokyky olisi yhtäkkiä kadonnut.

Toi rasvaisen himoitseminen on mustakin hauska juttu; tajuan aina orastavan nälän siitä, että ajatuksissa pyörii pähkinä-kookosöljykombo :kuola:. Jännä miten mitkään karkit tms. sokeripitoiset jutut ei vois enää vähemmän kiinnostaa, en vannoutuneena sokerihiirenä oikeesti ois uskonut että tällainenkin päivä koittaa joskus.

Mulla on ton viljan kanssa käynyt sama juttu, siitä tulee nykyään aina vatsavaivoja. Mun teoria on se, että kroppa sopeutuu siihen, mitä siihen tungetaan, oli se sitten hyväksi tai ei - näin kävi silloin, kun söin enemmän viljatuotteita. Nyt niiden vaikutuksen ihan oikeasti huomaa, kun ensin on kauan ilman, ja sit testaa jotain ruisleipää. Lisäksi nykyään huomaan sen, miten voimakkaasti mun iho reagoi vehnään ja sokeriin (tai insuliinipiikkeihin yleensä), saan niistä saman tien finnejä. Ennen kuvittelin, että näppylöiden puskeminen on ihan normaalia.

Näin vinkkinä myös muille primal-syöjille, jotka eivät halua kokonaan luopua maitotuotteista; Lindahlsin turkkilainen maustamaton luomujogurtti (ns. "partajogu" tai "partaukko") on ihan sairaan hyvää! :kuola: Maitotuotteistahan kannattaa valita aina mahdollisuuksien puitteissa luomuversiot, ja iso pönikkä tuota jogua ei oo ees ihan hirveän kallista. Hyvän makuista eikä vaadi makeutusta, sopivan jämäkkää ja tosi monikäyttöistä (sopii kokkaukseen!). Kannattaa kokeilla :thumbs:

Ihan makeutusaineena se on käytössä. Valkoinen steviauute on tosi riittoisaa kamaa, se on muistaakseni joku 200 kertaa makeampaa kuin sokeri. En ole vielä testannut muualla kuin palkkarissa ja itsetehdyssä suklaassa, mutta makeaahan tuo on, enkä itse maista mitään sivumakua. Se kestää kuumennusta, joten käyttö leivonnassa yms. kokkailussa onnistuu hyvin. Steviaa ei EU-alueella saa markkinoida makeutusaineena, vaikka sitä on Japanissa käytetty vuosikymmeniä ja Etelä-Amerikassa vuosisatoja ilman mitään ongelmia, siksi siitä ei kai Suomessakaan juuri tiedetä low carb/primal/luomupiirien ulkopuolella.
Onko tuo sinun käyttämäsi stevia ihan 100% steviaa? Itselläni taitaa olla 95%:sta, ja se maistuu vielä suht voimakkaasti yrtille. Olisi toiveissa stevia, jossa ei ole sivumakuja.. :)

Onko tuo sinun käyttämäsi stevia ihan 100% steviaa? Itselläni taitaa olla 95%:sta, ja se maistuu vielä suht voimakkaasti yrtille. Olisi toiveissa stevia, jossa ei ole sivumakuja.. :)

Mulla on sitä valkoista uutetta (löytyy Googlesta hakusanoilla "valkoinen stevia extract), prosenteista en osaa sanoa. Tätä uutetta tarvitaan käytössä niin pieniä määriä, etten kyllä ole mitään yrtinmakuja huomannut. Hyvänmakuista ja erittäin riittoisaa tavaraa, kun tuo joskus loppuu niin tilaan kyllä samanlaisen pussin.

^ Mäkin tilasin pari viikkoa sitten steviaa, kiitos Halolle vinkistä :) Itse en oo ainakaan huomannut tuossa mitään yrtin makua. Luulen että toi 50g:n pussi kestää todella kauan... stevia on niin vahvaa ettei sitä tarvii laittaa kun ihan pikkusen esim. jogurtin sekaan.

Lindahlsin turkkilainen maustamaton luomujogurtti (ns. "partajogu" tai "partaukko") on ihan sairaan hyvää! :kuola:
Komppaan, ja nokitan Lidlin Eridanous -kermajugurtilla (kreikkalaista). Suunnilleen saman hintaista, saatavana yhtä isoissa ämpäreissä, mutta hieman enemmän rasvaa suhteessa hiilariin. Siihen sekaan pakastemustikoita, niin nam! :kuola:

Komppaan, ja nokitan Lidlin Eridanous -kermajugurtilla (kreikkalaista). Suunnilleen saman hintaista, saatavana yhtä isoissa ämpäreissä, mutta hieman enemmän rasvaa suhteessa hiilariin. Siihen sekaan pakastemustikoita, niin nam! :kuola:
Ulkomuistista heittäisin et prodea on enemmän ja hiilaria vähemmän, rasvaa saman verran. Taitaa olla lidlin olla 2.49e, parta ~ 2.30e kaupasta riippuen. Parta jugusta on olemassa myös luomu versio joka on hippasen hintavampaa.

Munkin oli nyt pakko tilata tota Steviaa. Oon käyttänyt aika paljon makeutuaineita ja nyt on tullut lueskeltua niitten haittavaikutuksista. Niitä on vaan joka puolella joten näin aluksi ainakin pyrin vähentämään niiden käyttöä. Suklaan makuisesta palkkarista en aatellut ainakaan vielä luopua... Tää on muutenkin tosi mielenkiintonen ketju!

En oo hirveesti jaksanu lueskella noita artikkeleita, mutta mites nää dietit suhtautuu maissiin? Kuitenkin samaa heimoa viljakasvien kanssa. Eipä taida kaupoista oikeen löytää vihannessekoitusta, missä ei olis maissia. Herne-maissi-paprikaa oon käyttäny tähän asti hiilarin lähteenä treenin jälkeisellä aterialla. Tuoreita kasviksia en ole ostamassa ellen voita lotossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom