Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^ Niin, ja miksi ostaa kanaa kaupasta kun voit metsästää variksia ja rottia ilmakiväärillä ja syödä niitä. :rolleyes: Siis kaupallisiin tarkoituksiin valvotuissa oloissa kasvatetut, käsitellyt ja säilötyt hyönteiset ovat vähän eri asia kuin likaisen kämpän nurkissa kipittävät torakat. Toi eläinkauppa osui jo vähän lähemmäs maalia, mutta huti sekin.

Hyviä pointteja ensimmäiäsessä viestissä. Tiedättekö onko suomessa putiikkeja josta maanviljelijät myyvät suoraan asiakkaille pieniä määriä tuotteita?

Musta ei olis kyllä syömään hyönteisiä :urjo:

Mites Elynalla ja angelolla on mennyt? :)

Itselleni oon todennut ihanteellisimmaksi sellaisen ruokavalion, jossa on mukana hieman viljatuotteita ja sijoitan ne alkupäivälle. Aamupalalla syön kaurapuuron (hiutaleita 40g) ja lounaalla syön joko palan täysjyväruisleipää tai vähän bulguria (tarkoitus on kokeilla myös sitä quinoaa :)). Loppupäivästä hiilarit vähenee ja otan ne vihanneksista ja hedelmistä/marjoista. Kovin vähähiilihydraattinen ruokavalio ei siis miulle sovi. Olo on myös selkeästi parempi kun ruokavalio koostuu mahdollisimman prosessoimattomasta ruuasta! Tosin tätä en oo viimeviikkoina noudattanut kovin tunnollisesti (makeutusaineita on kulunut) :nolo:

Ruokavalio koostuu tällä hetkellä pääasiassa tuoreista vihanneksista, hedelmistä, naudan lihasta, kananmunista, tonnikalasta, siemenistä, pähkinöistä, öljystä sekä pienestä määrästä kauraa/muuta täysjyväviljaa. Syön toki muutakin, mutta nämä rakentavat ruokavalion perustan :) Maitotuotteet oon vähentänyt minimiin, mutta iltapalarahkan nautin edelleen muutaman kerran viikossa. Niin ja herkkupäivänä saatan syödä (ja usein syönkin) ihan ehtaa sokeria joko jäätelön tai jogurttikuorrutettujen pähkinöiden muodossa ;) :kuola:

Musta tuntuu, että tän "oman" ruokavalion löytäminen vie oikeesti aikaa (ainakin mulla!) ja totuttelua. Suunta saattaa muuttua vielä monta kertaa... ja omalla kohdalla voin sanoa, että olisin todellakin halukas syömään vielä puhtaampaa luonnonravintoa ja haluaisin ostaa luomutuotteita, mutta tällä hetkellä ei rahapussi ole yhteistyöhaluinen tän asian suhteen (opiskelijabudjetti). Tilanne on taas ihan toinen silloin kun on töissä ja pystyy panostamaan rahallisesti enemmän :)

Musta ei olis kyllä syömään hyönteisiä :urjo:
Ja joissain maissa se on ihan jokapäiväinen arkijuttu. Kulttuurikysymys. Johtuu varmaankin mielikuvasta. Mielessäsi varmaan on joku maata pitkin kipittävä, sontaläjästä kaivautunut sätkivä ötökkä tai ongenkoukun päässä kiemurteleva kastemato.

Sanotaan vaikka niin että ei mustakaan olis syömään hyönteisiä tuossa tilassa. Toisaalta, ei minusta olisi myöskään nielaisemaan elävää, sätkivää silakkaa, tai puremaan päätä elävältä kanalta. Tai ampumaan hirveä, leikkaamaan siltä hukarilla mahaa auki ja haukkaamaan sen maksasta palaa. Tai edes lypsämään lehmästä suoraan lasiin. Kyllä se pitää ensin käsitellä, pakata siistiin muovipakkaukseen ja sitten kypsentää, että se vaikuttaa syötävältä. :)

Syötäville hyönteisille tehtäisiin aivan samalla tavalla. Käsittelyn jälkeen niitä tuskin edes tunnistaisi öttiäisiksi.

Mites Elynalla ja angelolla on mennyt? :)

Vastasinkin Halon profiiliin muutama päivä sitten, mutta laitetaan pieni tarina tänne threadiinkin! :)

Eli, primal eatingiin tutustuminen on hyvässä vauhdissa täällä Lahden suunnalla. Tämänlainen ruokavalio näyttää sopivan keholleni melko hyvin. En ole lopettanut kokonaan maitotuotteiden käyttöä, rasvaton maitorahka kuuluu edelleenkin ruokavaliooni, mutta muuten olen pyrkinyt noudattamaan primal eatingin periaatteita. :)

Ruokavalioni runko koostuu pääsääntöisesti tuoreista vihanneksista, hedelmistä, lihasta, kananmunista, tonnikalasta, siemenistä, pähkinöistä sekä öljystä. Leivästä sekä muista tavanomaisista viljatuotteista luopuminen on ollut helppoa, koska samanaikaisesti tämän kokeilun kanssa olen myös totutellut syömään gluteenitonta ravintoa. :thumbs: Aikamoista treenaamistahan tämä vielä vaatii, mutta suunta on käsittääkseni oikea! ... Tosin maitotuotteista luopuminen voi olla minulle vaikeinta primal eatingissa. :rolleyes:

Hieman off topic: Muistan viime syksyltä yhden ötökkäkeskustelun ja tosi moni oli, että en syö, yök! Sitten totesin, että irtokarkeissa on väriaineena karmiinia (E120), joka on peräisin ötököistä. Irtokarkeissa on myös sellakkaa (E 901); ötököistä tämäkin. Mehuissa ja joissakin jätskeissä on karmiinia väriaineena. Huulipunissa myös. Eli ehkäpä jengi syö/käyttää enemmän ötököitä tai ötökkäperäisiä tuotteita kuin osaa ajatella.

Primal eating on kyllä mielenkiintoinen tapa koostaa ruokavalio. Maitotuotteista luopuminen ei olis ongelma, koska olen tehnyt sen jo. Näin vegaanin näkökulmasta PE:n eläinkuntatuotteisuus on vähän harmillista. (Joo ja ymmärrän kyllä, miksi primal eating termin alle kuuluu kala, liha jne.) Yhtä asiaa ihmettelen: kananmuna PE:ssä. Ihan siksi että tehotuotannossa eläimien rehut sisältävät, mitä sattuvat :(

Oon miettinyt ja jotenkin yrittänytkin PE:n soveltamista eli Keijut pois, maito on pois, ei keinotekoisia makeutusaineita, vähemmän sokeria, paljon kasviksia (Yllättävää kasvikselle ;))... Viljatuotteita menee puuron, pastan ja leivän muodossa vaihtelevasti, mutta lähinnä vain täysjyvää. Niin ja seitania (vehnägluteenista) välillä kans.

Multa on mennyt vähän ohi, mutta kuuluu luomun suosiminen PE:hen. Musta se vois olla jotenkin järkeenkäyvää.

Ja sit mua kiinnostas, käytättekö te PE-tyypit mitään makeuttamiseen kuten siirappeja. (Tarkoitan siis vaahtera- tai agavesiirappia esim. En teollisia mömmöjä.) Mut onhan se vähän niin että paras makeus tulee hedelmistä ja esim. banaani ja mansikka on ihan mieletön kombo :) Ja sitten kun vielä sotkee joukkoon avokadoa. Hyvä jälkkäri! Ja aikas primalia, eikös?

Viimeksi muokattu:
Kuulostaisi kyllä kiinnostavalta ja järkevältä. Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla olen joskus ollut, mutta se kaatui ilmaiseen kouluruokailuun. Meillä saa vielä aamiaisenkin. :kuola:

Oletteko miten siirtyneet tällaiseen ruokavalioon "normaalista"? Kerralla vaan vai pikkuhiljaa? Jotain ihan käytännön esimerkkejä olisi kivaa saada, esimerkiksi mitä lisäsitte tai jätitte pois ensin ja millaisella aikataululla?

Oletteko miten siirtyneet tällaiseen ruokavalioon "normaalista"? Kerralla vaan vai pikkuhiljaa? Jotain ihan käytännön esimerkkejä olisi kivaa saada, esimerkiksi mitä lisäsitte tai jätitte pois ensin ja millaisella aikataululla?
Itse aloitin alakarppaamalla. Silleen pikkuhiljaa. Ihan ensin rupesin vain hidastamaan hiilareita guaremilla, kun alkoi ottamaan aivoon ne väsähdykset. Sitten väheni hiilarien ja erityisesti leivän syönti (kaikki tämä ennen kuin edes tiesin mitä keto tai paleo tarkoittivat), ja kun lopulta tuttu vihjaisi, päätin tehdä ison askeleen ja tiputin hiilarit tarkoituksella vähäksi aikaa täysin nollaan ja korvasin ne rasvoilla.

Ensimmäisellä yrityskerralla kavahdin outoa oloa ja jätin väliin. Sitten viikon päästä yritin uudestaan. Kahden vuorokauden ajan oli tosi omituinen olo, mutta sitten lähti sujumaan. Puolisentoista kuukautta on mennyt tähän malliin, eikä toistaiseksi ainakaan ole tehnyt mieli palata takaisin.

Tässä on muuten primal eating mukavasti pähkinänkuoressa videona:
http://www.youtube.com/watch?v=uCFZoqmKf5M

... ihan jos ei jaksa selittää tutuille, voi heittää tolla linkillä.

Jep. Tuohon ylläolevaan liittyen vielä termi "rabbit starvation" sopinee tähän:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation

Tein nimittäin ennen primaliin / ketoon / paleoon siirtymistä sen yleisen virheen että vaikka tiputin hiilarit, olin edelleen rasvapelkoinen. Eli siirryin "kanasalaattilinjalle", mikä oli siis käytännössä pelkkää kuitua ja proteiinia. Ja vähän rasvatonta maitoa päälle. Siitä tuli ikävä olo, ripulia ja vitutusta, treeneistä ei vaan palautunut. Rasvaa siinä olla pittää. Ja nimenomaan myös riittävästi niitä tyydyttyneitä "pahoja" rasvoja.

Päädyin sitten hyppäämään ihan vaan suoraan "normaalista" ruokavaliosta kivikautiselle. Kahvista, teestä ja hapanmaitotuotteista en aio luopua. Yritän kuitenkin koostaa ruokavalion enimmäkseen tuoreista vihanneksista ja hedelmistä, pähkinöistä, kananmunista ja lihasta.

Katsotaan, kuinka käy. Odotan tästä apua ainakin selittämättömiin vatsavaivoihin ja väsymykseen. Rasvan osuuden lisääminen tekee toivottavasti myös iholle jotain.

Tässä on muuten primal eating mukavasti pähkinänkuoressa videona:
http://www.youtube.com/watch?v=uCFZoqmKf5M

Mukavan näppärä video. Paleossa on kyllä hyvä ideansa. Parempi vielä ois jos söis luomua raakaruokaa.

Vaikka itse pidän lihasta niin olen kyllä alkanut kyseenalaistamaan lihaa ihmiselle sopivana. Ainakaan ruoan lämmittäminen ei ruokaa paranna - muuten kuin maultaan. Lihan syöminen raakana on ainakin mulle vielä turhan brutaalia. Se mun mielestä kertoo jo aika paljon lihansyönnin sopivuudesta ihmiselle. Eikä näillä neliskanttisilla taltoilla paljon revitä kaadetusta elikosta lihaa irti.

Mitä eroa on primalilla ja paleolla?

Täällä päin oltu primal-ketolla nyt abt 2 ja puoli viikkoa, fiilis hyvä ja ruoat on maittanut. Viimeisen viikon olen ollut täysin ilman maitotuotteita (pl. voi paistamisessa), normaalisti olen silloin tällöin syönyt vähän juustoa, vuohenjuustoa tai fetaa sallittuna herkkuna. Nyt ollaan menty myös täysin ilman makeutusaineita, joita olen silloin tällöin (varsinkin ketolla) käyttänyt sokerin sijasta leivonnassa. Ensi viikolla tulee postissa steviaa, taidanpa sitten heittää aspartaamit roskiin.

Treeni on kulkenut älyttömän hyvin, ja kaikennäköiset normaalistikin vähäiset mieliteot on kadonneet. Söin ennen leipää ns. herkkuna ehkä kerran viikossa, mutta olen nyt lopullisesti tajunnut että se ei mulle sovi, siitä tulee vatsaongelmia, paha olo ja lisää hiilarinhimoja. Kun lopetan ketoilun, lisään vaan marjoja ja hedelmiä enemmän ruokavalioon, etenkin aamupalalle ja treenin ympärille; en osaa enää edes kuvitella, että söisin jotain puuroa tai pastaa :urjo:

Ainakaan ruoan lämmittäminen ei ruokaa paranna - muuten kuin maultaan.

Kyllähän ruoan paistamisella/keittämisellä/uunissa valmistamisella on pöpöjä tappava vaikutus.
Itse en uskaltaisi kokkaamatonta lihaa syödä, en edes luonnossa eläneen elukan lihaa. Luonnossa eläneillä eläimillä on loisia yms, lihakarjaa vaivaa ahtaissa kasvatustiloissa leviävät taudit.

Olen nyt kovasti lukenut noita artikkeleita marksdailyapplesta ja tämä*ruokavalio alkoi kyllä*kiinnostamaan. Ongelma on vaan, että*olen allerginen kananmunille ja pähkinöille. Mistä ihmeestä sitä esim. aamupalalla saa riittävästi energiaa? Pekonia? :)

Pääpaino tuossa ohjelmassa on siis ilmeisesti hiilareiden runsas vähentäminen, mutta miten pitkäketjuisemmat täysjyvätuotteet, jotka nostavat insuulinia maltillisemmin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom