"Ehkä määrä ja tuotos eivät korreloikaan, mutta usein se meneekin juuri niin, että määrän lisääminen 50 prosentilla ei johda lähellekkään 50 prosentin kasvuu tuottavuudessa."
Etkös sä juuri halunnut näitä massiivisia yhdistettyjä virastoja äsken? Ja kuntien rajojen ylittämistä? Käytännössä sama asia. Täysin. Toiminnallisen mittakaavan kasvattaminen. Eiköhän siinä yhteenlaskettu henkilöstökin kasva...
"Kyse ei ole siitä, että Suomessa olisi julkisella puolella välttämättä liikaa toiminnallista työtä tekeviä, vaan on liikaa hallintohenkilökuntaa tai henkilöitä, jotka joutuvat käyttämään liian ison osan ajastaan siihen. Sitä on siis suuremmankin maan tarpeiksi."
Olet varmaan perehtynyt aiheeseen? Vai onko tämä se sama, että näin sanovat kaikki oikeiston tietyn ajatusreunan ihmiset ja siksi sen täytyy olla totta? Osaatko sanoa miksi esim. kunnissa tehtäisiin ns. ylimääräistä hallintotyötä kun se on pois aika laajojen lakisääteisten palvelujen toteuttamisesta, jolloin tämä "ylimääräinen työ" todella kuormittaa samaa porukkaa, jolla olisi tuota sinun ajatusmallisi mukaista "oikeaakin työtä". Tahallaan taas jurpoilevat itselleen lisäduunia...
Ja poliitikot eivät sinun laillasi tajua tätä vaan antavat palkata uutta väkeä?
Ja taas kerran: poliitikothan sen päättää, ottaako ne lisää väkeä töihin vai eivät. Ne samat oikeistolaiset, jotka sitten parjaavat tästä vasemmistolaisia. Suurimmassa osassa Suomen kunnista ei vasemmistolla ole mitään sanomista näissä palkkausasioissa, mutta kas kummaa kuinka sielläkin on kunnalla väkeä töissä yhtä lailla kuin muuallakin. Eikä mikään estä yksityistämästä lähes koko systeemiä. Mutta kas kummaa...
"Sun mielestä on siis hyvä, että verorahoja käytetään siihen, että ihmistä pompotetaan virastosta toiseen ja päätöksiä pitää odottaa ja kukaan ei tiedä kuka mistäkin päättää, kun sillä säästyneellä rahalla, että esim. Kelalle kuuluisi kaikki sosiaaliasiat voitaisiin palkata esim. sairaanhoitajia ja rahaa voisi käyttää vaikka työnantajamaksujan alentamiseen."
En ole kertaakaan elämässäni kokenut, että olen jotenkin pompottunut paikasta toiseen. Enkä ole huomannut, että enemmän sosiaalipuolen palveluja käyttävät tuttuni jotenkin pompottuisivat koko ajan jossakin. Jos haluan hammaslääkärin, selvitän asian soitolla. Jos haluan sairaalaan, soitan, minkä jälkeen saan joko ajan tai menen päivystykseen. Kelassa olen asioinut viime viikkoina erääseen asiaan liittyen puhelimella, enkä ole koskaan joutunut odottamaan lähellekään samaa aikaa kuin soittaessani jollekin firmalle, jonka kanssa mulla on palvelusopimuksia. Kelan asiantuntemus auttamisessa on ollut myös aivan eri luokkaa kuin joillakin saunalahdilla, elisoilla, soneroilla jne. joiden palveluissa jonotellaan pari tuntia, yhdistellään minne sattuu ja mitään ei tapahdu. Mailiin ei vastata juuri koskaan. Lasku tosin tulee aina ajallaan.
"Nää on näitä asioita, joissa on suuri merkitys sillä kuka laskee. Pohjoismaihin vertaamalla ainakin näkyy selvästi, että samankaltaisessa yhteiskunnassa saadaan tehokkaampia tuloksia ainakin isommilla kunnilla kuin Suomessa."
Kyllä munkin mielestä kuntia olisi syytä suurentaa, mutta raja tietenkin silläkin, koska siitä on hyötyä, koska jos kunnassa on vaikka kaavoittaja niin tulee raja, koska niitä pitää olla kaksi. Ei se yhdistäminen siinä mielessä työtä vähennä. Jossain vaiheessa tulee sitten tarve jo esimiehelle jne.
"500 000 asukkaan Helsinki ei oli tarpeeksi iso, koska lapsia ei voi laittaa 500 metrin päähän hoitoon, kun siinä ylittyy joko Espoon tai Vantaan vastainen raja."
No kyllä on taas varmaan oikein todellinen ja mittava ongelma. Hgissäkin on päivähoitopaikkoja melkein jokaisen korttelin kivijalassa. Niiden paikkojen koordinointi vain karkaa käsistä, jos lähtötilanne ikäluokan kohdalla on "tässä on kaikki suomalaiset 4v kersat kasassa, kattokaa kaikille lähin hoitopaikka...".
"Mutta julkiset organisaatiot ovat pääsääntöisesti jäykempiä, niissä kustannustietoisuus on alhaisempi, niissä kuluu resursseja turhaa byrokratiaan, jota jo kilpailu pakottaa karsimaan yksityisellä puolella."
Mihin tämä perustuu? Tätä samaa sulla on koko ajan ilman pienintäkään näyttöä. Taas tähän sun tuntumaan perustuen? Tuosta "jäykkyydestä" kerroin jo aiemmin. Se on demokratian ja valitusoikeuden hinta. Ei ole kuule jäykkyyttä enää sun kunnassa, jos mä saan yksinvaltiaana päättää kaavat ja teen ne ekana niille, jotka maksaa eniten. Se on kuule 1min/kaava ja se on siinä. Valittaa saisi ja mua kiinnostaisi yhtä paljon kuin euroviisut.
"Kyllä hallinto on erittäin tärkeä asia, mutta siinä vaiheessa, kun autokatoksen rakentaminen edellyttää 5 viiden eri leiman hakemista viidestä eri paikasta 50 euroa kappale, ja jokaisessa odotusaika on pari viikkoa, niin silloin jotkin vaiheet ovat jo ylimääräisiä. Jos mulla olisi tallessa se kirjoitus, missä jostain tuollaisesta puhuttiin niin laittaisin sen tähän, mutta ei ole, niin on pakko yksinkertaistaa sitä tuohon muotoon."
No jos tuo on väärin niin muutetaan se. Jos jokin säädös vaatii ne leimat niin vaatii se yhtä lailla ne oli toteuttaja palvelussa julkinen tai yksityinen.
"Osa syy on rahan puute, joka johtuu myös byrokratiasta, ja osa syy on se, että kaikissa julkisissa organisaatiossa ei aina tiedot ja taidot myöskään riitä pitkäjänteiseen suunnitteluun ja sen merkityksen ymmärtämiseen."
Ja yksityisellä riittää aina? Ja jos ei riitä niin mitä hyötyä vaihtaa yksityiseen? Kuluttaja sen aina maksaa kuitenkin.
Esim. terveydenhuolto kaikille vai terveydenhuolto vakuutuksen pohjalta. Jälkimmäisessä mallissa elätetään jotain vakuutushemmoja, joista ei ole mulle mitään hyötyä. Mieluummin nekin rahat verojen kautta julkiseen terveydenhuoltoon, vaikka siellä sitten olisikin jossain ihmeellisessä maailmassa hallinnossa jokunen ylimääräinen paperinpyörittäjä kuten kerrot. Ei sen mun rahoille ainakaan turhempi voi olla kuin se vakuutusvirkailija.
Eikä millään pahalla vakuutusvirkailijoille. Teillä on paikkanne tässä yhteiskuntamallissa kuten muillekin.
Ja sullekin voisi tulla yllätyksenä kuinka monessa tapauksessa kannatan palvelun yksityistämistä. En vain noilla yleismaailmallisilla ideologisilla perusteilla kuten sinä.