Crusader sanoi:
Noista insinööreistä olet kyllä oikeassa, olen itse monesti sanonut samaa. Halpoihin korkeakoulutettuihin suomen ylistetty kilpailukykykin perustuu.
Tuolta löytyy vertailuja koulutettujen palkoista,
http://material.talentum.com/talentum_com_images/606661.gif
ja tosta vielä työvoimakustannuksista teollisuudessa
http://www.ek.fi/ek_suomeksi/tyoelama/kuvat/Tyovoimak_erimaissa.pdf
Summa summarum, koitas ny kertoo sille kommunistille, että yrityksiä lisää ja koulutetuille lisää liksaa...ja samaan hengen vetoon, että se on meidän kaikkien etu...
Sitten ihan asiasta mistä mullakin varmaan saa olla mielipide, nimittäin oma näkökulma on se, että korkeesti koulutetuilla nuorille ulkomaille lähtö ei oo mikään ongelma. Tuskin täälä aletaan poraan, että kun toveri naapurimaassa saa enemmän liksaa, mennäänpä lakkoon. En mä ainakaan ala. Mä muutan muualle.
Miten tää auttaa Suomen taloutta? Nykyään globalisaatiota(taas tää paha sana) pidetään myös mahdollisuutena Suomelle. Painotetaan innovaatioiden(lisää hienoja sanoja) merkitystä. Ja vaikka meikäläinenkin satuili tuolla aikasemmin jostain kaverista, joka keksii uuden tuotteen ja rakentaa sen ympärille yrityksen, niin kyllä semmoset sadut alkaa oleen mennyttä aikaa.
Nykyään ne paljon puhutut innovaatiot tehdään yrityksissä, ja tärkeessä roolissa on huippujohtajat, jotka johtaa näitä innovaatioprosesseja. Tälläsiä henkilöitä ei tuu eikä jää Suomeen, vaan niille on kysyntää myös muissa maissa.
Mulla lähtee tää satuilu taas näköjään lapasesta, mutta kun tuolla Paperiliitto-thredissä mm. puupää IsoDino tilitti, että me ollaan kaikki samanarvosia työntekijöitä yritykselle, niin johtajat kuin duunarit. Niin se vaan ei mene näin.
Olis hyvä mennä pikkuhiljaa jakeluun ja unohtaa se perinteinen suomalainen kateus. Ihmiset on tasa-arvosia ihmisarvoltaan ja lain edessä, ei esim. yritykselle. Se on sama asia jos meet väittään, että Ollila ja jonkun kännykän kuorien kasaaja on samanarvosia, kun väittäisit että Mannerheim ja joku autokomppanian spade olis ollu sota-aikaan yhtä tärkeitä Suomelle. Jos tämmöset asiat ei mene kaaliin niin pieni reality check olis paikallaan...
Jälleen kerran ei pitäis edes sen syväpunasemmankaan niskakarvat nousta pystyyn, jos täällä Suomessa joku menestyy hyvin, yritykset tai ihmiset. Se on sen peruskommunistinkin työttömyyskorvauksen elinehto.