luumu sanoi:
Julkiselle on yleensä määritelty palvelut, jotka ovat luonteeltaan erilaisia. Et esim. pääse leikkausjonon ohi (koska ei ole tarpeeksi rahaa jonojen purkamiseen)tai et saa lasta rahalla tarhaan ja köyhän lasta pihalle.
Sinä koet ehkä joustamattomuutena, että raha ei puhu ja tilanne ratkea nopeasti. Toinen näkee sen oikeudenmukaisuuskysymyksenä, jossa käytetään tarveharkintaa.
En puhunut tuosta mitään. Viittasin vain siihen, että jos toisessa kaupungissa muutaman sadan kilsan säteellä ei ole jonoa, niin miksi osaa ei voisi ohjata sinne.
luumu sanoi:
Varmaan on joo. Kategoria "urbaanilegendat". Ja millä vertaat? Jos Suomessa 100 ihmistä pyörittää leikkausjonoa ja koulua ja Portugalissa 50 pyörittää leikkausjonoa niin vertaat tuossa juuri vain tekijöiden määrää etkä laske mukaan tuotosta.
Ehkä määrä ja tuotos eivät korreloikaan, mutta usein se meneekin juuri niin, että määrän lisääminen 50 prosentilla ei johda lähellekkään 50 prosentin kasvuu tuottavuudessa. Eikä nuokaan luvut kerro kaikkea, vaan kyse on siitäkin paljonkon yksittäinen ihminen tekee.
Kyse ei ole siitä, että Suomessa olisi julkisella puolella välttämättä liikaa toiminnallista työtä tekeviä, vaan on liikaa hallintohenkilökuntaa tai henkilöitä, jotka joutuvat käyttämään liian ison osan ajastaan siihen. Sitä on siis suuremmankin maan tarpeiksi. Ehkä ei vastaa enää 20 miljoonaisen maan tarvetta, isompaa kuin 5 miljoonaa selkeästi.
luumu sanoi:
No se varmaan on niin, että vittuuksissaan kukaan ei ole jaksanut parempaa mallia kehittää. Ja varmaan on myös niin, että kun perustaa Suomeen yhden viraston niin kaikkien työt vähenevät.
Sun mielestä on siis hyvä, että verorahoja käytetään siihen, että ihmistä pompotetaan virastosta toiseen ja päätöksiä pitää odottaa ja kukaan ei tiedä kuka mistäkin päättää, kun sillä säästyneellä rahalla, että esim. Kelalle kuuluisi kaikki sosiaaliasiat voitaisiin palkata esim. sairaanhoitajia ja rahaa voisi käyttää vaikka työnantajamaksujan alentamiseen.
luumu sanoi:
Esim. kunnan optimikooksi hallinnon tehokkuuden kannalta on laskettu jotain muuta kuin satatuhatta tai miljoona (jos olet seurannut viimeaikaista kuntakeskustelua). Näen tuon kyllä, koska jossain vaiheessa hallinto tarvitsee niin julkisella kuin yksityisellä aina sen uuden väliportaan.
Nää on näitä asioita, joissa on suuri merkitys sillä kuka laskee. Pohjoismaihin vertaamalla ainakin näkyy selvästi, että samankaltaisessa yhteiskunnassa saadaan tehokkaampia tuloksia ainakin isommilla kunnilla kuin Suomessa.[/QUOTE]
luumu sanoi:
Joo. Ja yksityisellä ratkaisu on se, että hoitopaikkoja on siellä, missä firmat niitä pitävät. Esim. uudella asuinalueella oltaisiin ilman vuosikausia, koska kannattavuus ei vielä heti riitä ja halutaan katsoa tuleeko lapsia. Ehkä mieluummin kuitenkin julkinen verkko (eiköhän 500 000 asukkaan Hki ole tarpeeksi iso:jahas: ) ja kaikki yritetään ohjata lähimpään, jonne mahtuu.
500 000 asukkaan Helsinki ei oli tarpeeksi iso, koska lapsia ei voi laittaa 500 metrin päähän hoitoon, kun siinä ylittyy joko Espoon tai Vantaan vastainen raja. Ja nykyisellä "yhteistyöllä" noiden rajojen ylittämisestä monissa asioissa on ihan turha toivoa. Ja mistä yksityisestä sä puhut?
luumu sanoi:
Joo, esim. Englannissa kun tätä kokeiltiin. On selkeää näyttöä toisinkin päin. Tuo on ideologinen väite suuntaan ja toiseen. En usko millään, että meillä on esim. opettajat tai jotkin lääkärit laiskoja julkisella. Ja mitä tulee paperityöhön niin vähän vaikea käsittää miten se yksityinen opettaja tuottaa vähemmän paperia ja tämä kai nyt on sitä byrokratiaa.
Mun pointti asiassa on se, että jaksa millään uskoa, että se 1000 työntekijän sairaalan hoitaja muuttuu yht'äkkiä tehokkaammaksi kun palkanmaksaja ei enää olekaan Hki vaan Sairaala Oy. Tuo on juuri sitä ideologista pakkovääntöä vailla näyttöä. Ei mulla ole mitään yksityisiäkään vastaan, koska en usko, että asia on huonommin toisinkaan päin.
Mä en missään kohdassa ole puhunut yksityisistä kouluista. Mä en myöskään rajannut asiaa mihinkään terveydenhuoltoon, vaan se kattaa kyllä mm. ihan kaikenlaiset huolto- ja korjauspalvelut jne.
En myöskään väittänyt lääkäreitä tai opettajia laiskoiksi. (viittasin esim. yliopistoissa tutkimusta tekeviin ihmisiin, joilla akateeminen vapaus saattaa olla usein tärkeämpää kuin se, että lafka pysyy pystyssä) Mutta julkiset organisaatiot ovat pääsääntöisesti jäykempiä, niissä kustannustietoisuus on alhaisempi, niissä kuluu resursseja turhaa byrokratiaan, jota jo kilpailu pakottaa karsimaan yksityisellä puolella. [/QUOTE]
luumu sanoi:
Julkisen sektorin byrokratia on sitä, että on demokratia. Se on sun oikeuksien takia. Voidaan demokratia lakkauttaakin ja perustaa kaikki rahaan, mutta noissa maissa tulokset vaan on aika perseestä. Maailman kehittyneimmät maat ovat ne, joissa demokratia ohjaa osittain talouden/yhteiskunnan toimintaa. Ja demokratia on helvetin kallista, mutta vain lyhyessä tarkastelussa, koska se luo vakautta ja oikeutta. Tuolla "kuntabyrokratissa" päätetään koko ajan kaavoista, rakentamisesta ja monista asioista ja minua ainakin pelottaisi maailma, jossa en voisi puuttua mihinkään.
Niin ja jos byrokratia voitaisiin toteuttaa Weberin ihanteiden mukaan niin se olisikin aika kliffa juttu. Vähän sama kuin kommunismi, mutta ne eivät vain aina toimi käytännössä.
Kyllä hallinto on erittäin tärkeä asia, mutta siinä vaiheessa, kun autokatoksen rakentaminen edellyttää 5 viiden eri leiman hakemista viidestä eri paikasta 50 euroa kappale, ja jokaisessa odotusaika on pari viikkoa, niin silloin jotkin vaiheet ovat jo ylimääräisiä. Jos mulla olisi tallessa se kirjoitus, missä jostain tuollaisesta puhuttiin niin laittaisin sen tähän, mutta ei ole, niin on pakko yksinkertaistaa sitä tuohon muotoon.
luumu sanoi:
Kunta ulkoistaa vaikka mutsinsa, jos poliitikko niin päättää. Ei siellä kunnissa virkamies mitään tällaista päätä. Ja sä olet sen poliitikon valta. Tarkoitan vain sitä, että kun olet noin varma tuosta asiastasi niin osaatko sanoa, miksi kaikkea ei ole jo yksityistetty vaikka Suomessa on oikeistolla enemmistö? Harva oikeistolainen poliitikko ajaa tuota linjaa, koska he tietävät, että yksityinen ei ole aina tehokkaampi ja että yhteiskunnan edes alkeellisen oikeudenmukaisuuden kannalta on parempi, että monista asioista päätetään yhdessä sen sijaan että raha puhuu.
Kyse ei ollut pelkästään ulkoistamispäätöksen tekemisestä, vaan enemmänkin siitä, että
kuka sen ulkoistamisen lopulta toteuttaa. Siinä ne mahdolliset säästöt ja kustannukse tapahtuvat, ja se on täysin kiinni siitä hoitaako sen asiantuntija, vai kyläkoulun rehtori.
luumu sanoi:
Julkisella sektorilla on lähestulkoon vain määräaikaisia paikkoja tarjolla aluksi. Miksi harvan vakinaistettavan paikalle otettaisiin joku laiska paska ja samalla otettaisiin töitä lisää muille?
Olisko sillä jotain tekemistä senkin kanssa, että ne uskaltavat palkata vain parhaat vakituisesti, koska jos tekee virhearvion niin on vaikea päästä eroon. Osa syy on rahan puute, joka johtuu myös byrokratiasta, ja osa syy on se, että kaikissa julkisissa organisaatiossa ei aina tiedot ja taidot myöskään riitä pitkäjänteiseen suunnitteluun ja sen merkityksen ymmärtämiseen.